Styrväxel läcker V70 2007

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Ställde den här frågan i jagrullar.se, visserligen bara väntat en dag. Men hittills inte fått mer svar än att prova med Omega 917. Vet att det finns mekar här som kanske kan besvara min fråga.
--------
Jag har letat info men inte lyckats finna. Min styrväxel läcker, det jag vet är att det är skitjobbigt att byta då frambalken måste ner. Har lyckats tråckla in en kamera och fått en bild på halva etiketten. På den finns numret 7853 974 347. Genom att leta på bildelsbasen kommer jag fram till att det är en P30764326. Kollar jag den så är den billigaste på skroten ca 5500 kr. Men söker jag på mitt reg-nummer så får jag betydligt fler olika varianter som "passar" på min bil.

Letar jag på nätet så finns nya OEM som ska passa, och de är ofta märkta med både 30764326 OCH 30764324. Kollar jag på bildelsbasen så finns betydligt billigare exemplar (typ 3000 kr) som då enligt ovan borde passa. Men jag gillar inte det där borde...

Vad är det för skillnad på en -24 och en -26? Passar båda eller måste jag gå på exakt artikelnummer?
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ställde den här frågan i jagrullar.se, visserligen bara väntat en dag. Men hittills inte fått mer svar än att prova med Omega 917. Vet att det finns mekar här som kanske kan besvara min fråga.
--------
Jag har letat info men inte lyckats finna. Min styrväxel läcker, det jag vet är att det är skitjobbigt att byta då frambalken måste ner. Har lyckats tråckla in en kamera och fått en bild på halva etiketten. På den finns numret 7853 974 347. Genom att leta på bildelsbasen kommer jag fram till att det är en P30764326. Kollar jag den så är den billigaste på skroten ca 5500 kr. Men söker jag på mitt reg-nummer så får jag betydligt fler olika varianter som "passar" på min bil.

Letar jag på nätet så finns nya OEM som ska passa, och de är ofta märkta med både 30764326 OCH 30764324. Kollar jag på bildelsbasen så finns betydligt billigare exemplar (typ 3000 kr) som då enligt ovan borde passa. Men jag gillar inte det där borde...

Vad är det för skillnad på en -24 och en -26? Passar båda eller måste jag gå på exakt artikelnummer?

Man skall inte chansa för det kan skilja , flashback har bilavdelning med massa kompetens annars men tror du får svar på rullar
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Här ungefär, det är blött runt det området. Får fylla på ca var tredje vecka.

1697117090438.png
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Ja kanske det. Men då jag inte känner för att ställa upp bilen på pallbockar i några veckor (känner mig själv) så kommer jag lämna in den, och då måste man ha med något till verkstan som de kan byta till i stället.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
assetstream.aspx

36-638_xl_1.jpg

..osv kanske kan fungera ;)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Mm fast jag skulle ändå kosta på mig att sanera under och ta reda på exakt vad som läcker. Finns fler V70N som fuktar till läcker från packboxen mellan motor o låda (typ rakt i skottlinjen till rattaxeln) än torra, höger drivaxel, om fläkt kan oljereturen söla en del ovanifrån, om automat locket/tråget i framkant.. luringar.

Minst lyckat i servoväg är väl som vanligt packboxarna även om bälgarna/dammskydden brukar klara sig bra överlag men om hål är det naturligtvis bara en tidsfråga. Sen är det väl bara rör och anslutningar kvar.. typ.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Ja kanske det. Men då jag inte känner för att ställa upp bilen på pallbockar i några veckor (känner mig själv) så kommer jag lämna in den, och då måste man ha med något till verkstan som de kan byta till i stället.
Ja det är ju nackdelen, men packningsbytet tar max en timme om man aldrig gjort det innan, sen är det väl inte alla bilmekar som VILL göra de jobben. Mig tog det ca 30 min första gången.

Men räknar man på det så
Ny styrväxel 4500-6500 kr
En timme på bilverkstad extra 1000-2000 kr
Packningssats 300-450 kr
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top