"Är det vridmomentet eller effekten som får bilen att accellerera?"

För er som verkligen vill förstå vridmoment och effekt så är det bara att läsa Deimos inlägg ovan. Det är klockrent. Way to go!!! Så skööönt att höra att det finns folk som förstår detta - de flesta motorjournalister gör det nämligen inte.

Vill man se lite mer formler och förstå lite mer detaljerat kan man kolla denna tråd:

http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=60830

Säger exakt samma sak som Deimos men lite mer "tekniskt". Kort sammanfattat som minnesregel kan man säga så här:

Effekt = hur mycket kraft kommer vi kunna få ner till hjulen (större kraft ger mer acceleration)
Vridmoment = vilken karaktär har motorn. (obs nu talar jag om vrid i motorn, vilket alltid är de uppgifter man ser). en vridstark motor utvecklar helt enkelt relativt mycket effekt redan vid ett lågt varvtal.

Chronic skrev:
2253403 Är det därför en Triumph Rocket III gör 0-100 snabbare än en R1 trots lägre effekt :confused: :näsblod

Nja, från noll så är det väl även en fördel om effekten nås tidigt (En R1a når väl inte maxeffekt förrän en bra bit över 100 på ettans växel) samt än viktigare att man faktiskt får ner densamma vilket kan vara fördel men lång hjulbas och mycket vikt på bakhjulet (R3an påstås acca snabbare 0-100 om man har passagerare än utan).

Dra slutsatser om axet från effekt och vikt är rätt svårt när det gäller låga farter.
Det är väggreppet och viktfördelningen som avgör och begränsar, inte effekten.
(Iaf om man talar om t.ex. moderna sporthojar.)
0-100 har väl legat runt 3 s rätt länge nu.
/u

pjohan skrev:
2253516 Nja, från noll så är det väl även en fördel om effekten nås tidigt (En R1a når väl inte maxeffekt förrän en bra bit över 100 på ettans växel) samt än viktigare att man faktiskt får ner densamma vilket kan vara fördel men lång hjulbas och mycket vikt på bakhjulet (R3an påstås acca snabbare 0-100 om man har passagerare än utan).

Ironi kompis, ironi.

Glömde :rolleyes:

nazurro skrev:
2253487Effekt = hur mycket kraft kommer vi kunna få ner till hjulen (större kraft ger mer acceleration).
Du glömde en viktig sak: 'vid en viss fart'. Effekt: Nm/s, olika fart ger olika kraft; m samma effekt.
nazurro skrev:
2253487Vridmoment = vilken karaktär har motorn.
vridmomentKURVAN, dvs. dess utseende. Vridvärdet säger i stort sett bara hur många cc motorn har.
nazurro skrev:
2253487en vridstark motor utvecklar helt enkelt relativt mycket effekt redan vid ett lågt varvtal.
'vridstark' är ett dumt uttryck (fast vanligt), leder tankarna till 'mycket vrid' och då är man helt fel.
Om en F1a har 380 Nm i vrid så är det mycket (för motorstorleken); Nån som skulle kalla den vridstark ?
'Stark på låga varv' kanske bättre.

Fast egentligen är det även där vridkurvans utseende man är ute efter. Fast vi har inga siffror för att
karakterisera den.
/u

ulf_lundin skrev:
Fast egentligen är det även där vridkurvans utseende man är ute efter.

Jag bara måste posta det snyggaste/jämnaste vrid jag sett på en gathoj, dvs samma vrid vid 4000 varv som vid 11000. :D

Bifogat

• dyno-2004-05-26.jpg
    dyno-2004-05-26.jpg
    23.9 KB · Visningar: 113
Chronic skrev:
2253403 Är det därför en Triumph Rocket III gör 0-100 snabbare än en R1 trots lägre effekt :confused: :näsblod
Det har med motorcykelns geometri att göra, inte vridmomentet. Titta på hur en Rocket III ser ut, du kan sticka iväg jäkligt snabbt utan att riskera att den lyfter framhjulet. En R1:a har tillräckligt med kraft för att spinna hjulet från stillastående så det är inte där problemet ligger.

Edit: Det var tydligen ironi. Missade det...

Last edited:
Fred00 skrev:
2253707 Det har med motorcykelns geometri att göra, inte vridmomentet. Titta på hur en Rocket III ser ut, du kan sticka iväg jäkligt snabbt utan att riskera att den lyfter framhjulet. En R1:a har tillräckligt med kraft för att spinna hjulet från stillastående så det är inte där problemet ligger.

Nä, och en RF 900 från slutet av nittio är också snabbare än en R1 0-100 men då beror det på framtung hoj och lång etta. Självklart vet jag varför Rocket är så startsnabb.....

men jag svarade på ett inlägg där skribenten hävdade att vridmomentet är värdelöst för prestandan.

Dessutom spinner Rocket stillastående på tomgång, så jag vet inte riktigt vad du menar där. Har inte alla hojar kraft att spinna hjulet från stillastående, även moppar?

Det är att spinna loss hjulet i hög fart som betyder hög effekt.

Läs pjohans inlägg så förstår du varför jag skrev ironi.

Last edited:
Kahobe skrev:
2115549 ...och när du ställer dig på röret som du förlänger fälgkorset med när du ska lossa en fastrostad hjulmutter??

En mängd med moment men ingen effekt?

Edit: Motorkunskaperna tycks vara begränsade hos en del av skribenterna i Ny Teknik

Moment har dimensionen Nm, dvs energi.
Effekt är energi per tidsenhet.
Effekt är då också moment gånger vinkelhastighet så visst kan du ha ett moment pålagt utan att utveckla nån effekt ...

Formlerna bakom kraft, moment, energi och effekt är synnerligen elementära och enkla och har inte fel :)

andersbrink skrev:
2253633 Jag bara måste posta det snyggaste/jämnaste vrid jag sett på en gathoj, dvs samma vrid vid 4000 varv som vid 11000. :D
Den vridkurvan var onekligen fyllig! Hade du tagit bort storheterna på axlarna hade jag gissat på en marindiesel!!
/J

Chefen Alabama skrev:
2115572 När jag vrider på rullen så följer accelerationen effektkurvan dvs accelerationen ökar även när vridkurvan börja dala...

Otroligt fel faktiskt! Accelerationen följer vridmomentskurvan på en given växel så när vridkurvan dalar avtar accelerationen. Men det visste du säkert!

Och att detta kan vara så otroligt svårt att förstå? :va Vad gjorde ni på fysiklektionerna? Drömde om snärtiga tonårs-rövar? ;)

ulf_lundin skrev:
2253609 Du glömde en viktig sak: 'vid en viss fart'. Effekt: Nm/s, olika fart ger olika kraft; m samma effekt.

vridmomentKURVAN, dvs. dess utseende. Vridvärdet säger i stort sett bara hur många cc motorn har.

'vridstark' är ett dumt uttryck (fast vanligt), leder tankarna till 'mycket vrid' och då är man helt fel.
Om en F1a har 380 Nm i vrid så är det mycket (för motorstorleken); Nån som skulle kalla den vridstark ?
'Stark på låga varv' kanske bättre.

Fast egentligen är det även där vridkurvans utseende man är ute efter. Fast vi har inga siffror för att
karakterisera den.
/u

Ok, jag var väl lite otydlig - mina två avslutande kommentarer om effekt och vridmoment var menade som enkla minnesregler som man kan bära med sig till vardags, för att kunna urskilja det motorjournalister skriver och hur man på ett vettigt sätt kan tolka och tillgodogöra sig de siffror som uppges. Kommentarerna var inte menade att vara uttömmande korrekta - det står Deimos tidigare inlägg redan för.

Don Quixote skrev:
2253753 Otroligt fel faktiskt! Accelerationen följer vridmomentskurvan på en given växel så när vridkurvan dalar avtar accelerationen. Men det visste du säkert!

Och att detta kan vara så otroligt svårt att förstå? :va Vad gjorde ni på fysiklektionerna? Drömde om snärtiga tonårs-rövar? ;)

Ja faktiskt... Raden längst fram var ändå upptagen av folk som satt och runkade till Newton och magistern... :hihi

Don Quixote skrev:
2253753 Otroligt fel faktiskt! Accelerationen följer vridmomentskurvan på en given växel så när vridkurvan dalar avtar accelerationen. Men det visste du säkert!

Jepp, det stämmer faktiskt.

Men om vi bortser från allt fysikjidder, och det kan vi göra för det är nördigt, när ska man växla? Momenttoppen på min hoj ligger vid 10 500 rpm, effekttoppen vid 13 750.

Chronic skrev:
2253731Självklart vet jag varför Rocket är så startsnabb.....

men jag svarade på ett inlägg där skribenten hävdade att vridmomentet är värdelöst för prestandan.
Vad var det då som var ironi (ja, jag har läst pjohans inlägg)?

Bingo skrev:
2253818 Jepp, det stämmer faktiskt.

Men om vi bortser från allt fysikjidder, och det kan vi göra för det är nördigt, när ska man växla? Momenttoppen på min hoj ligger vid 10 500 rpm, effekttoppen vid 13 750.

Eftersom fartökningen nästan alltid är lägre på den högre växeln så brukar det löna sig att varva ur.
Iallafall på de kurvor jag har sett, men det finns säkert undantag.

Bingo skrev:
2253818 Jepp, det stämmer faktiskt.

Victor har ju iofs redan svarat bra, men.
På det flesta moderna hojar så är det mest optimala att dra den så nära varvstoppet man kan, utan att köra in i varvstoppet. Då kommer nästa växel in på ett motorvarv där vridkurvan hunnit växa sig så stark som möjligt.
Undantag kan vara i starten: en del växla där tidigt till tvåan, det brukar gälla om man har en kort etta, kort hjulbas (dvs alla moderna sporthojar) och svårhanterligt mycket motoreffekt/vrid.
(Jag drar dock min "ända in i kaklet" även på ettan. Men jag har ju bara 100hk på bakhjulet vid 7000 och 120 Nm vid 4000, då är det är inte så svårt att hantera bakhjulstendenser i en rätt tung hoj på strax under 200 kg och med lång hjulbas.)

Tycker jag...

Mvh
Jörgen

Last edited:
Bmw har ju fattat länge vad som är intressant att skriva ut. :) Toppeffekt och att de har (i princip) maximalt vrid över hela (Nåja...)registret.

Om man vet stegningen i lådan och effekt-(eller vrid-)kurvan så går det att räkna ut ungefär var man borde växla.
Det skulle isf vara när man tappar varv precis till samma effekt på nästa växel som man har på denna växel.

(Om hojtidningarna skulle rita ut bakhjulseffekt mot hastighet för varje växel så vore dom punkterna
enkla att hitta; skärningspunkterna för dom kurvorna. Visar alltså vid vilka hastigheter man ska växla.)

Men i praktiken stämmer nog inte detta eftersom det inte tar med t.ex. att motorn kan tappa om man
drar av (för mycket) resp. rycker hojen framåt om man inte drar av. Gassvar, vikt o roterande massor spelar in.

Men som startpunkt för praktiska försök kanske det kan duga.
/u

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!