Är det normalt att det främre drevet lossnar vid körning?

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Ovanlig och tursam historia?

Strax efter en höghastighetskörning (200+) släpper jag av på gasen och rullar/motorbromsar/växlar ner till lagom hastighet för att sedan svänga av på en avfart från motorvägen. När jag sedan lägger på lite gas igen efter avfarten varvar bara motorn samtidigt som ett kraftigt rassel hörs från motorn, jag tror direkt att jag bara hamnat mellan två växlar eller liknande så jag växlar upp men samma sak sker där, motorn bara varvar och man hör rassel från motorn och så är det på alla växlar! :brinnerup

Som tur är skedde detta enbart 500-1000 meter hemifrån så med hjälp av en kompis rullar vi hem hojen (mer rassel kommandes från motorn även då)

Väl hemma lossar jag på kåpan som sitter för främre drevet och då ser jag att främre drevet har släppt och ligger helt löst bredvid åtgående axel! Där har den alltså snurrat med kedjan fortfarande på drevet och rasslat mot kåpan/axeln utan att åstadkomma någon som helst synlig skada! :Bugar

Orsaken till detta: verkstaden som satte dit drevet senast har inte använt rätt låsbricka och inte heller deformerat den korrekt! :mad:
Så det var bara tur att det inte skadade något mer eller att bakhjulet låste sig någon minut tidigare!

Ett tips: Var noga med att dra fast dreven med korrekta brickor och på korrekt sett! :näsblod
 
Last edited:
Jo självklart men om jag minns rätt så snurrar kedjan när bakhjulet snurrar och då kommer ju främre drevet ligga och rassla och snurra innanför motorkåpan i alla fall :rolleyes:

Tänkte väl det. Du skrev att rasslet kom ifrån motorn. Fick mig att undra. :D
 
wow... Arg är ju bara förnamnet man skulle vara på nämnda "verkstad"!
Man lämnar ju in sin hoj för att få ett professionellt jobb utfört på sin hoj och att dom då misslyckas montera en så livsviktig del korrekt är fan katastrof :huvet

Vad har dom sagt till sitt försvar?
 
samma sak hände med polarens r6:a när vi va ute, fast runt 6 mil hemifrån :huvet

Fick han några skador på hojen och hur löste ni problemet 6 mil hemifrån? :näsblod

wow... Arg är ju bara förnamnet man skulle vara på nämnda "verkstad"!
Man lämnar ju in sin hoj för att få ett professionellt jobb utfört på sin hoj och att dom då misslyckas montera en så livsviktig del korrekt är fan katastrof :huvet

Vad har dom sagt till sitt försvar?

Den verkstaden har kursat för något halvår sedan, så det blir svårt att få någon kommentar från dom. :rolleyes:

Så det var ju också tur att inget värre hände med tanke på just det...
 
Last edited:
Fick han några skador på hojen och hur löste ni problemet 6 mil hemifrån? :näsblod



Den verkstaden har kursat för något halvår sedan, så det blir svårt att få någon kommentar från dom. :rolleyes:

Så det var ju också tur att inget värre hände med tanke på just det...

gjorde de några andra jobb på hojjen som du kanske borde kolla över då?
 
Fick han några skador på hojen och hur löste ni problemet 6 mil hemifrån? :näsblod



Den verkstaden har kursat för något halvår sedan, så det blir svårt att få någon kommentar från dom. :rolleyes:

Så det var ju också tur att inget värre hände med tanke på just det...

haha, ja om dom sköter sina jobb sådär så förstår jag att dom gick ner i sanden :D Rätt åt dom.. Värdelösa människor.
 
Lite Skramalaha sjuka det där, min gamla R1:a gjorde likadant men på bana.. fifaan vad förvånad man blir när man tappar drivet i en kurva .. :näsblod

skönt att du klarade dig!

Gör själv e mycket bättre än att lite på en stressad mekaniker som bara vill hem.. :fakta

//1F
 
samma för mig på min R6a våren 2008. ägaren innan hade nog användt locktight å inte låsbrickan.
 
Jag körde 1 helt heat på crossen förut när segersäkringen hade hoppat, gick ju också som tur var bra....

Rengöra grejorna, locite OCH böja in låsbrickan gärna på 2 ställen är rätt melodi!
 
Jepp, det är ju flera hojar som råkat ut för det och har visst övergripande varit Yamaha, så svaret på din fråga är; Ja, det är normalt på en Yamaha :tummenupp
 
Jag tog tyvärr ingen bild på hur jag nu fixade det, men jag böjde in den på 2 ställen och bockade in den så mycket jag kunde bara för att vara säker! :tummenupp

Här är en bild på hur det ska ut och en på brickan som lossnade (orginal muttern var försvunnen såklart). Man ser ju att de bara använt en skruvmejsel eller liknande och bara knäckt till den...
 

Bifogat

  • drive_sprocket_nut.jpg
    drive_sprocket_nut.jpg
    215.1 KB · Visningar: 61
  • drive_sprocket_nut_drawing.jpg
    drive_sprocket_nut_drawing.jpg
    78.1 KB · Visningar: 49
  • felandelanken.jpg
    felandelanken.jpg
    207.3 KB · Visningar: 64
Skulle byta drivpaket på min R1 -00, tar av drevkåpan och vad hittar man där, ett framdrev, men varken mutter eller låsbricka :näsblod Hade kört hojen i ca 1000 mil (1 säsong sedan jag köpte hojen) och inte märkt något, har ingen aning när skiten hoppade loss, om det fattades redan innan jag köpte den, eller om det lossnade på sista åkturen innan drivpaketsbytet. Om det beror på mekfel/återanvänd gammal låsbricka/yamahafel vet jag inte, men störigt problem iaf.. Men är nog ett mindre mirakel att drevet inte hoppade från axeln under körning :gnissla
 
Skulle byta drivpaket på min R1 -00, tar av drevkåpan och vad hittar man där, ett framdrev, men varken mutter eller låsbricka :näsblod Hade kört hojen i ca 1000 mil (1 säsong sedan jag köpte hojen) och inte märkt något, har ingen aning när skiten hoppade loss, om det fattades redan innan jag köpte den, eller om det lossnade på sista åkturen innan drivpaketsbytet. Om det beror på mekfel/återanvänd gammal låsbricka/yamahafel vet jag inte, men störigt problem iaf.. Men är nog ett mindre mirakel att drevet inte hoppade från axeln under körning :gnissla

Jo jag funderade på samma sak själv, muttern kan ju ha lossnat flera hundra mil tidigare... :gnissla
Men jag återfann ju låsbrickan liggandes under motorkåpan så jag skulle tro att det skedde ganska nyligen annars hade den säkert försvunnit tidigare.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top