Är det normalt att det främre drevet lossnar vid körning?

Jag har råkat ut för samma sak så nu har jag knackat brickan på 2 sidor + locktite,tar även bort kåpan ett par gånger i månaden o kollar så allt ä ok!

Har bytt drivpaket på alla tre R1or (av olika generation) jag haft och har hittills aldrig råkat ut för något liknande, så jag kan inte påstå att det ska vara något specifikt för R1.

Drar man muttern med rätt moment och monterar vikbrickan rätt så kan jag inte se vad som ska gå fel.

Otrevligt...samma sak hände på en av mina gammelgixxers. Låg väl i en 140 på Roslagsvägen när kompisen körde om och vinkade in mig och pekade mot bakhjulet. Tydligen hade det slagit halvmeterlånga gnistor från baken och kompisen kunde svära på att något lossnat från hojen. En snabb (för snabb:gnissla) okulär besiktning skvallrade inte om något ovanligt så vi rullade in mot stan utan missöden.

Nästa morgon lämnade jag in hojen för en service och berättade vad som hänt. Tog meken 5 sekunder att konstatera "du har ju ingen främre drevbult. Drevet hänger ju längst ut på axeln...hur länge har du kört så här?"

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra