Är det normalt att det främre drevet lossnar vid körning?

Jag har råkat ut för samma sak så nu har jag knackat brickan på 2 sidor + locktite,tar även bort kåpan ett par gånger i månaden o kollar så allt ä ok!

Har bytt drivpaket på alla tre R1or (av olika generation) jag haft och har hittills aldrig råkat ut för något liknande, så jag kan inte påstå att det ska vara något specifikt för R1.

Drar man muttern med rätt moment och monterar vikbrickan rätt så kan jag inte se vad som ska gå fel.

Otrevligt...samma sak hände på en av mina gammelgixxers. Låg väl i en 140 på Roslagsvägen när kompisen körde om och vinkade in mig och pekade mot bakhjulet. Tydligen hade det slagit halvmeterlånga gnistor från baken och kompisen kunde svära på att något lossnat från hojen. En snabb (för snabb:gnissla) okulär besiktning skvallrade inte om något ovanligt så vi rullade in mot stan utan missöden.

Nästa morgon lämnade jag in hojen för en service och berättade vad som hänt. Tog meken 5 sekunder att konstatera "du har ju ingen främre drevbult. Drevet hänger ju längst ut på axeln...hur länge har du kört så här?"

Nyheter
Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!