Är det inte konstigt???

Precis köpt hus och pengar kaputt! MEN om någon i tråden vill dela köpet med mig skall jag slå sönder en gömd spargris. Jag åker från Götet och hämtar det så om någon vill ha hemleverans på hälften hojta till!
Har du vägarna förbi gästrikland? :D
 

Affärer mellan syskon kan bli nog så hårda. En del filter och etikettregler som inte har samma dignitet mellan syskon.

Broderligt kan även innebära att den som av olika anledningar har starkare ställning använder det till sin fördel. Broderligt innebär inte automatiskt lika eller rättvist.

Det vara bara det.
 
För oss som är på väg in i träsket kan det vara bra att veta vilka förarkategorier det kan vara värt att köpa däck av. De flesta verkar anse att däck från eliten (som Mozz...) är i väldigt bra skick något som inte jag trodde innan den här tråden!

Men likförbannat är det tråd som handlar om att sälja som hör hemma i annonsdelen.
Eller ska alla som har svårt att sälja sina MC/ delar skriva en tråd hur fruktansvärt otättvist livet är.:hihi

Hur svårt ska det vara.

Elitkörda racingdäck säljes i annonsdelen
 
Last edited:
Jag åkte 1.17-1.18 med original gathoj på gatdäck, körde 34 mil ToR till Karlskoga nån gång tom.. Att däcken eller hojen inte skulle räcka till var mitt minsta problem.

Tills du kapat 8-10 sekunder till tycker iaf jag att du borde lägga pengarna på bantid och soppa istället för massa racegrejer du inte behöver.

Mina 0,50

Ojfan! Ah det låter vettigt det. :) är tacksam för alla tips, de va la min första bankörning så har väl en del att lära mig! Tog A-kort 2012 och kört gata tills dendär svängen på åsen, vart ju sjukt sköj så blir garanterat fler turer nästa säsong

Jag tog antagligen de flesta kurvor fel, jag kunde haft bra mycket högre kurvhastighet med men det skrapade i fotpinnarna så det var väl enda begränsningen jag såg med hojen men det går ju att komma runt med bättre kroppsposition så det skall jag jobba på tänkte jag. :) däckena greppade fint utan däckvärmare och det var ju touringdäck.. hade väl ett bättre begagnat michelin power One 2ct fram iofs. :P fast dem blev kladdiga å Goa efter passen iaf :)
 
Last edited:
Inte så konstigt egentligen då allt som har med sommar att göra förlorar intresse då hösten kommit.
Ses på alla prissänkningar i blockets bil, mc och båt tablå
 
Däcksvärmare köper man den dagen man börjat köra på supercorsa eller liknande däck. De håller så mycket längre om man inte kör på dem kalla.

Och mjuka rejsdäck är värdelösa om du inte åker cykel med kraschkåpor, deras ökade grepp är meningslöst om man skall hålla igen för att inte repa kåporna.
 
Däcksvärmare köper man den dagen man börjat köra på supercorsa eller liknande däck. De håller så mycket längre om man inte kör på dem kalla.

Och mjuka rejsdäck är värdelösa om du inte åker cykel med kraschkåpor, deras ökade grepp är meningslöst om man skall hålla igen för att inte repa kåporna.

Men om man köper mjuka rejsdäck och kraschkåpor + däckvärmare å laptimer å grejjer fast ändå tuffar runt i touringtempo så blir man utskrattad i depån?? ;)

BTW sånna här avlagda däck kan ju kanske vara något ganska bra för en nybörjare som mig? nu vart de inte just dessa rätt dimensioner för mig då men är det nåt speciellt att tänka på som det sades här tidigare med däckvärmare å så? det e la lugnt å köra sådana däck utan däckvärmare om man kör långsamt? (som jag ändå gör)
 
Last edited:
Jag tänkte att här har vi en som vill sälja begagnade däck men inte får det sålt och skapar en tråd om det. Det finns en annonsdel :tummenupp

Jag kan fatta att det kan se ut så. Men faktiskt var inte det min första tanke när jag skrev, jag var helt bestört över att det inte ringde tre samtal per timma efter att jag satte in annonsen. För det trodde jag det skulle göra; hade jag sett en sådan annons som min för tio år sedan hade jag satt mig i bilen direkt!!
Och eftersom det funnits flera trådar där det diskuterats hur dyrt det är mer RR så fick jag en ingivelse och delade med mig av detta. Och jag tycker att den diskussion som blivit varit intressant, och jag tror att flera tyckt detsamma.
Men visst, du har rätt, jag kan förstå att det ser ut så:tummenupp
 
Under förutsättning att du tar mig under dina vingar och säljer din R6:a till mig till bra pris, lär mig köra lika bra som du och lär mig att kränga däck och meka. Just ja, jag behöver en racebuss också. Och en paraplytjej. :tummenupp

Yepp! Vi säger så! Men först ska du ta någon av de slädarna du har och nöta 6 bandagar per år i tre års tid. Sen kan vi snacka!:tummenupp
 
Måste du bli av med däcken från ditt hem idag eller kan du ha dom stående till våren när vi träffas vid en sm tävling?

Jag kan förskottsbetala hela partiet!
 
Yepp! Vi säger så! Men först ska du ta någon av de slädarna du har och nöta 6 bandagar per år i tre års tid. Sen kan vi snacka!:tummenupp

Taget! Med tanke på att det här var min första säsong med A-kort och att jag petade in 5 SMC-storbanekurser och 4 Knix-kurser i sommar utan att ens anstränga mig eller anpassa jobbschemat så kan du bereda plats åt din nya adept säsongen 2016! Nästa sommar skall jag lägga schemat efter bandagskalendern. :fakta
 
Taget! Med tanke på att det här var min första säsong med A-kort och att jag petade in 5 SMC-storbanekurser och 4 Knix-kurser i sommar utan att ens anstränga mig eller anpassa jobbschemat så kan du bereda plats åt din nya adept säsongen 2016! Nästa sommar skall jag lägga schemat efter bandagskalendern. :fakta

The way to go!!!:tummenupp Jag minns en spalt i RoadRacing News för cirka 10 år sedan, när Nicky Hayden var rookie i MotoGP, och gav "a few friendly pieces of advice to all rookies out there". Han menade att det var tre råd han ville ge. De var

1. Tracktime
2. Tracktime
3. Tracktime

Så, du är på HELT rätt spår! Vi ses 2016! Eller innan dess på en bana nära dig!
 
Men om man köper mjuka rejsdäck och kraschkåpor + däckvärmare å laptimer å grejjer fast ändå tuffar runt i touringtempo så blir man utskrattad i depån?? ;)

BTW sånna här avlagda däck kan ju kanske vara något ganska bra för en nybörjare som mig? nu vart de inte just dessa rätt dimensioner för mig då men är det nåt speciellt att tänka på som det sades här tidigare med däckvärmare å så? det e la lugnt å köra sådana däck utan däckvärmare om man kör långsamt? (som jag ändå gör)

RR svängen i Europa är fylld av gentlemän med feta plånböcker som lägger pengarna på häftiga cyklar och nya däck men är likförbannat långsamma, det är bara häftigt. De enda man hånskrattar åt är långsamma med stora egon som inte kan prata om något annat än hur jäkla snabba de är och drar på en uppsättning nya däck för att förbättra sin mediokra tid och sedan skyller på materialet när det ändå inte går fort.

Men om du gillar banåka så finns där bara en utväg. Köp en dedikerad banhoj, du kapar 5s direkt på att inte sitta och oroa dig för finkåporna.
 
Ojfan! Ah det låter vettigt det. :) är tacksam för alla tips.

Jag tog antagligen de flesta kurvor fel, jag kunde haft bra mycket högre kurvhastighet med men det skrapade i fotpinnarna så det var väl enda begränsningen jag såg med hojen.

Man kan skrapa fotpinnar i 0 km/h i depån om man gör fel ;) Det är inte hojen som är begränsningen.

Backlund åkte 1.11 på en standard Gixxer med gatdäck för ett par år sen om jag minns rätt, med skjuts.

Det du första du märker om du kör "touringdäck" är att det kommer börja "brinna upp" för dig när det går nedåt 1.20 nånstans. Då får man köpa lite sportigare däck som Dunlop Sportsmart eller liknande, så klarar du dig några sekunder till innan du får problem. När du börjar köra konsekvent under 1.18 borde du börja fundera på vad du ska "sen". När du närmar dig 1.16 så finns det en del att spara (däck slits fort) på att köra racigare däck och skaffa värmare. De krav A-förarna ställer på sina däck kommer du inte ens förstå då däremot, så beggade däck eller sk. "bandagsdäck" med mer livslängd duger alldeles utmärkt då också.

Men... När du väl är där kommer ingen behöva berätta det här för dig, det kommer du snappa upp längs resans gång :)


Följande är jag inte helt säker på.. Men jag skulle sätta mina pengar på att du har bättre bett i dina touringdäck nu när du kör 1.26 än du hade haft på racedäck, iaf utanför högsommaren. Du håller förmodligen inte värmen i dem med det tempot och då blir de lätt lynniga (Fråga Sandfållan om kalla racedäck, haha..:7peta), dina gatdäck däremot är anpassade för en lägre arbetstemp och passar således kalas tills du får problem med att de överhettar.


------------------

Kort sagt, det jag, Mozz mf. säger här är att det gått inflation i att tjacka värsta racegrejerna. Tipset är att köra på det du har tills det blir en begränsning. När du nyttjar det du har så byter du det till bättre, eller rättare sagt, bättre anpassade saker. Jag säger det här med säkerhet, jag la massa pengar på saker som jag knappt använde för att det kunde va "bra att ha", näst intill meningslöst visade det sig och kostade ett antal förlorade träningar i pengar räknat.
När du insett att det är på bana man ska köra så säljer du knullputset, köper en färdigkraschad rookie-hoj, tar licens och börjar tävla. Man behöver följande utrustning:

- Reglementsenlig hoj som man inte är rädd om (därav beg. rookie-hoj)
- Släpvagn eller buss
- Depåstöd och däcksvärmare
- En basic verktygslåda
- Najtråd
- Buntband
- Kemisk metall
- Silvertape
- Folköl att muta grannen med så man får låna det man inte har själv, än.

Man lär sig snabbt fulfixen i depån. Nya kåpor är för Rossi, glasfiber på rulle från Biltema är det nya svart, allt går att laga med najtråd och silvertape osv..
 
RR svängen i Europa är fylld av gentlemän med feta plånböcker som lägger pengarna på häftiga cyklar och nya däck men är likförbannat långsamma, det är bara häftigt. De enda man hånskrattar åt är långsamma med stora egon som inte kan prata om något annat än hur jäkla snabba de är och drar på en uppsättning nya däck för att förbättra sin mediokra tid och sedan skyller på materialet när det ändå inte går fort.

Men om du gillar banåka så finns där bara en utväg. Köp en dedikerad banhoj, du kapar 5s direkt på att inte sitta och oroa dig för finkåporna.

Haha låter bra det, Mja jag funderar på att köpa nåt sprucket beggat racekåpset kanske, slänga på och se hur de går. :) finkåporna får hängas in för förvaring tills det är dags för turen ner till korvmojen. ;)
 
Man kan skrapa fotpinnar i 0 km/h i depån om man gör fel ;) Det är inte hojen som är begränsningen.

Backlund åkte 1.11 på en standard Gixxer med gatdäck för ett par år sen om jag minns rätt, med skjuts.

Det du första du märker om du kör "touringdäck" är att det kommer börja "brinna upp" för dig när det går nedåt 1.20 nånstans. Då får man köpa lite sportigare däck som Dunlop Sportsmart eller liknande, så klarar du dig några sekunder till innan du får problem. När du börjar köra konsekvent under 1.18 borde du börja fundera på vad du ska "sen". När du närmar dig 1.16 så finns det en del att spara (däck slits fort) på att köra racigare däck och skaffa värmare. De krav A-förarna ställer på sina däck kommer du inte ens förstå då däremot, så beggade däck eller sk. "bandagsdäck" med mer livslängd duger alldeles utmärkt då också.

Men... När du väl är där kommer ingen behöva berätta det här för dig, det kommer du snappa upp längs resans gång :)


Följande är jag inte helt säker på.. Men jag skulle sätta mina pengar på att du har bättre bett i dina touringdäck nu när du kör 1.26 än du hade haft på racedäck, iaf utanför högsommaren. Du håller förmodligen inte värmen i dem med det tempot och då blir de lätt lynniga (Fråga Sandfållan om kalla racedäck, haha..:7peta), dina gatdäck däremot är anpassade för en lägre arbetstemp och passar således kalas tills du får problem med att de överhettar.


------------------

Kort sagt, det jag, Mozz mf. säger här är att det gått inflation i att tjacka värsta racegrejerna. Tipset är att köra på det du har tills det blir en begränsning. När du nyttjar det du har så byter du det till bättre, eller rättare sagt, bättre anpassade saker. Jag säger det här med säkerhet, jag la massa pengar på saker som jag knappt använde för att det kunde va "bra att ha", näst intill meningslöst visade det sig och kostade ett antal förlorade träningar i pengar räknat.
När du insett att det är på bana man ska köra så säljer du knullputset, köper en färdigkraschad rookie-hoj, tar licens och börjar tävla. Man behöver följande utrustning:

- Reglementsenlig hoj som man inte är rädd om (därav beg. rookie-hoj)
- Släpvagn eller buss
- Depåstöd och däcksvärmare
- En basic verktygslåda
- Najtråd
- Buntband
- Kemisk metall
- Silvertape
- Folköl att muta grannen med så man får låna det man inte har själv, än.

Man lär sig snabbt fulfixen i depån. Nya kåpor är för Rossi, glasfiber på rulle från Biltema är det nya svart, allt går att laga med najtråd och silvertape osv..

Många bra tips där! Memoreras inför säsong -14. :) tack som fan hehe
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top