Har du vägarna förbi gästrikland?Precis köpt hus och pengar kaputt! MEN om någon i tråden vill dela köpet med mig skall jag slå sönder en gömd spargris. Jag åker från Götet och hämtar det så om någon vill ha hemleverans på hälften hojta till!

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Har du vägarna förbi gästrikland?Precis köpt hus och pengar kaputt! MEN om någon i tråden vill dela köpet med mig skall jag slå sönder en gömd spargris. Jag åker från Götet och hämtar det så om någon vill ha hemleverans på hälften hojta till!
Har du vägarna förbi gästrikland?![]()
Prytlarna skall delas så broderligt som möjligt men tack för intresset.![]()
talk!Det blir hårt, alltså?
/B Roder
För oss som är på väg in i träsket kan det vara bra att veta vilka förarkategorier det kan vara värt att köpa däck av. De flesta verkar anse att däck från eliten (som Mozz...) är i väldigt bra skick något som inte jag trodde innan den här tråden!
Jag åkte 1.17-1.18 med original gathoj på gatdäck, körde 34 mil ToR till Karlskoga nån gång tom.. Att däcken eller hojen inte skulle räcka till var mitt minsta problem.
Tills du kapat 8-10 sekunder till tycker iaf jag att du borde lägga pengarna på bantid och soppa istället för massa racegrejer du inte behöver.
Mina 0,50
Däcksvärmare köper man den dagen man börjat köra på supercorsa eller liknande däck. De håller så mycket längre om man inte kör på dem kalla.
Och mjuka rejsdäck är värdelösa om du inte åker cykel med kraschkåpor, deras ökade grepp är meningslöst om man skall hålla igen för att inte repa kåporna.
Jag tänkte att här har vi en som vill sälja begagnade däck men inte får det sålt och skapar en tråd om det. Det finns en annonsdel![]()
Under förutsättning att du tar mig under dina vingar och säljer din R6:a till mig till bra pris, lär mig köra lika bra som du och lär mig att kränga däck och meka. Just ja, jag behöver en racebuss också. Och en paraplytjej.![]()
Yepp! Vi säger så! Men först ska du ta någon av de slädarna du har och nöta 6 bandagar per år i tre års tid. Sen kan vi snacka!![]()
Taget! Med tanke på att det här var min första säsong med A-kort och att jag petade in 5 SMC-storbanekurser och 4 Knix-kurser i sommar utan att ens anstränga mig eller anpassa jobbschemat så kan du bereda plats åt din nya adept säsongen 2016! Nästa sommar skall jag lägga schemat efter bandagskalendern.![]()
Men om man köper mjuka rejsdäck och kraschkåpor + däckvärmare å laptimer å grejjer fast ändå tuffar runt i touringtempo så blir man utskrattad i depån??
BTW sånna här avlagda däck kan ju kanske vara något ganska bra för en nybörjare som mig? nu vart de inte just dessa rätt dimensioner för mig då men är det nåt speciellt att tänka på som det sades här tidigare med däckvärmare å så? det e la lugnt å köra sådana däck utan däckvärmare om man kör långsamt? (som jag ändå gör)
Ojfan! Ah det låter vettigt det.är tacksam för alla tips.
Jag tog antagligen de flesta kurvor fel, jag kunde haft bra mycket högre kurvhastighet med men det skrapade i fotpinnarna så det var väl enda begränsningen jag såg med hojen.
RR svängen i Europa är fylld av gentlemän med feta plånböcker som lägger pengarna på häftiga cyklar och nya däck men är likförbannat långsamma, det är bara häftigt. De enda man hånskrattar åt är långsamma med stora egon som inte kan prata om något annat än hur jäkla snabba de är och drar på en uppsättning nya däck för att förbättra sin mediokra tid och sedan skyller på materialet när det ändå inte går fort.
Men om du gillar banåka så finns där bara en utväg. Köp en dedikerad banhoj, du kapar 5s direkt på att inte sitta och oroa dig för finkåporna.
Man kan skrapa fotpinnar i 0 km/h i depån om man gör felDet är inte hojen som är begränsningen.
Backlund åkte 1.11 på en standard Gixxer med gatdäck för ett par år sen om jag minns rätt, med skjuts.
Det du första du märker om du kör "touringdäck" är att det kommer börja "brinna upp" för dig när det går nedåt 1.20 nånstans. Då får man köpa lite sportigare däck som Dunlop Sportsmart eller liknande, så klarar du dig några sekunder till innan du får problem. När du börjar köra konsekvent under 1.18 borde du börja fundera på vad du ska "sen". När du närmar dig 1.16 så finns det en del att spara (däck slits fort) på att köra racigare däck och skaffa värmare. De krav A-förarna ställer på sina däck kommer du inte ens förstå då däremot, så beggade däck eller sk. "bandagsdäck" med mer livslängd duger alldeles utmärkt då också.
Men... När du väl är där kommer ingen behöva berätta det här för dig, det kommer du snappa upp längs resans gång
Följande är jag inte helt säker på.. Men jag skulle sätta mina pengar på att du har bättre bett i dina touringdäck nu när du kör 1.26 än du hade haft på racedäck, iaf utanför högsommaren. Du håller förmodligen inte värmen i dem med det tempot och då blir de lätt lynniga (Fråga Sandfållan om kalla racedäck, haha..), dina gatdäck däremot är anpassade för en lägre arbetstemp och passar således kalas tills du får problem med att de överhettar.
------------------
Kort sagt, det jag, Mozz mf. säger här är att det gått inflation i att tjacka värsta racegrejerna. Tipset är att köra på det du har tills det blir en begränsning. När du nyttjar det du har så byter du det till bättre, eller rättare sagt, bättre anpassade saker. Jag säger det här med säkerhet, jag la massa pengar på saker som jag knappt använde för att det kunde va "bra att ha", näst intill meningslöst visade det sig och kostade ett antal förlorade träningar i pengar räknat.
När du insett att det är på bana man ska köra så säljer du knullputset, köper en färdigkraschad rookie-hoj, tar licens och börjar tävla. Man behöver följande utrustning:
- Reglementsenlig hoj som man inte är rädd om (därav beg. rookie-hoj)
- Släpvagn eller buss
- Depåstöd och däcksvärmare
- En basic verktygslåda
- Najtråd
- Buntband
- Kemisk metall
- Silvertape
- Folköl att muta grannen med så man får låna det man inte har själv, än.
Man lär sig snabbt fulfixen i depån. Nya kåpor är för Rossi, glasfiber på rulle från Biltema är det nya svart, allt går att laga med najtråd och silvertape osv..
![]() |
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna
Under lördagen kördes Mälar... |
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti 202... |
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka
Under 46:e Coca Cola 8-timm... |
|
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |