Är det inte dags att åka till Tyskland...

Är någon i Tyskland kring 14-16 dec-helgen och söker mc:en (med bil/släpkärra/skåpbil osv)?

Om Ja, går det att hänga med på hemvägen med plats för 1 st mc?
Självklart kommer jag att betala min del av resekostnaderna osv.

Anledningen är att jag kommer befinna mig i Tyskland hela v. 50 och skulle säkert kunna hitta något objekt.
 
hehe nja inte riktigt, i Köln ska jag göra annat... men kollar nog lite hojar på vägen hem, beror på hur mycket tid jag har över. Sedan när jag kommer hem är det ner på hojresa nästan direkt.:näsblod Tur att det är så kul att köra bil...:va




Ok, då skulle det ju kunna gå smidigt. Kan PM:a hur det ser ut när jag kommer hem från första resan.

:tummenupp
 
Är det någon som sla åka ner efter nyår, januari eller februari? Vill hänga på men tänkte sälja min egen hoj först...?
Vad kan det tänkas gå på om man åker säg 4 pers och hämtar hoj ihop. Totalkostnad med busshyra, ev färja och allt om man delar på 4:a?
 
Lite uppdatering från mig iaf: just nu håller jag på att ringa på 3-4 hojar. Om det faller väl ut åker jag med hjälp av min far mot Berlinhållet nästa fredag. Det kommer med stor sannolikhet att bli en sukka k2. Priset blir väl bara en aningens mindre än här hemma men kul skall det bli iaf. Jag kommer att skriva en reserapport under hela äventyret sen och lägga upp här.
 
Jag har planer på att köra ner (Hamburg m omn.) nu någon gång i vinter. Tilfälle ej planerat då jag ej ringt/mailat någon säljare, men sannolikheten är stor att det blir Tyskland då jag inte hittat lämplig hoj hemma. Kör då i en Carawelle m plats för två mc o tre pers.
 
Jag har planer på att köra ner (Hamburg m omn.) nu någon gång i vinter. Tilfälle ej planerat då jag ej ringt/mailat någon säljare, men sannolikheten är stor att det blir Tyskland då jag inte hittat lämplig hoj hemma. Kör då i en Carawelle m plats för två mc o tre pers.

Har bussen drag-krok?
 
Jag skulle vilja köpa en 25kw hoj där nere, hur gör man egentligen?
 
En sån här tråd har dykt upp varje höst så länge jag har läst på det här forumet, men hittils tror jag att inte att det har resulterat i något.

Så nu har ni chansen att bli föst! :tummenupp
 
Lite uppdatering från mig iaf: just nu håller jag på att ringa på 3-4 hojar. Om det faller väl ut åker jag med hjälp av min far mot Berlinhållet nästa fredag. Det kommer med stor sannolikhet att bli en sukka k2. Priset blir väl bara en aningens mindre än här hemma men kul skall det bli iaf. Jag kommer att skriva en reserapport under hela äventyret sen och lägga upp här.

Hade varit roligt och intressant om du gör en detaljerad reserapport. Helst genom hela ledet med papper, besiktningar osv... en riktigt lat-hund helt enkelt! :tummenupp

//KaliZ
 
Hade varit roligt och intressant om du gör en detaljerad reserapport. Helst genom hela ledet med papper, besiktningar osv... en riktigt lat-hund helt enkelt! :tummenupp

//KaliZ

Jag har importerat samtliga hojar jag haft hittills, 4 st. Fast den sista åkte jag ned och hämtade själv. Annars har jag förlitat mig på spedition....jag skickade ner en bunt med pengar och väntade.....:tummenupp

Skämt å sido, tyska handlare...som det har varit i mitt fall, överdriver aldrig skicket på en hoj. Kanske svårt att göra den bedömningen på 4 hojar...men ändå. Sista "speditören" som var en tysk enmansfirma kanske inte var guds bästa barn...men det gick bra till slut. Man får helt enkelt inte vara "orolig" för att skicka ner 40-50 tusen....utan se det som ett "äventyr". Det har ju trots allt gått bra.

Resan nu...för en dryg månad sedan gick via H-H och Rödby-Puttgarden...det blir lite folk man möter på en sådan resa...de flesta ska ner för att köpa "dricka"...så när man säger att man ska handla hoj....jag då går tiden på färjan fort...:D
Tänk dock på, så här års, att dubbdäck är förbjudet i Tyskland.

I mitt fall fanns hojen hos en handlare på Tyska landsbygden...och då MÅSTE man kunna tyska...annars är man rökt...
I de tidigare fallen så har handlarna kunnat engelska....de får ju genast en större kundkrets...:) men tyska hjälper...gärna tekniska facktermer.

Boka gärna, innan du åker, tid för reg besiktning(kan vara svårt att få). Du kan ange vilken hoj som helst när du ringer, det går att ändra....om man t ex hittar något roligare eller om man inte är helt säker på vad man ska handla.

Till själva reg besiktningen behövs fahrzeugbrief(som vårat regbevis). Utan detta går det inte att regga in hojen. Det brukar snackas om ECE-intyg som är ett helfordonsgodkännande som visar att fordonet genomgått europeiska krav vad gäller bl a buller och miljö...detta papper behövs inte vid besiktningen.
Så kontrollera ramnummer så allt verkar stämma.
Hojen behöver inte vara helt orginal....t ex miniblinkers är godkända om de har e-godkännande. Det finns en liten cirkel på blinkersglaset som innehåller bokstaven E och en siffra....det visar att den är europa godkänd enligt vissa krav.Det har börjat komma slip-on som är e-godkända nu oxå...så kolla efter detta eller byt innan besiktning.

En annan intressant detalj är regplåtsbelysning....måste finnas vid kontrollbesiktningen...och reflex bak....glaset till baklampan anses inte vara reflex enligt svensk bilprovning.

Om kontrollbesiktning görs samtidigt med reg bes beror lite på....åldern på hojen avgör t ex.

Lycka till med "äventyret"! :tummenupp
 
En sån här tråd har dykt upp varje höst så länge jag har läst på det här forumet, men hittils tror jag att inte att det har resulterat i något.

Så nu har ni chansen att bli föst! :tummenupp

TACK för att Du delar med dig din gudomliga erfarenhet o insikt.....:7peta
 
En sån här tråd har dykt upp varje höst så länge jag har läst på det här forumet, men hittils tror jag att inte att det har resulterat i något.

Så nu har ni chansen att bli föst! :tummenupp
Jag som säkert många andra här, och blir nog lite ego när (och om) man kommer till skott o hämtar sin/sina hojar själv. Det är nog inte på grund av ovilja, men som jag ser det, är problemet att kordinera orterna man skall till. Vem vill köra en massa "omvägar"... Tid o pengar... men är det inte för långt mellan orterna o när man delar på totalen blir det ju billigare än o köra själv. Jag räknar kallt med 2000-3000 i bara bensin.... Färjan, 1650 m SMC-rabatt....

Ju fler kockar desto sämre soppa brukar det ju heta, så OM jag kör, så är det önskvärt att ev medpassagerare, har sitt objekt i någorlunda närheten av min destination... (vilken inte är fastställd än... :gnissla )

Nu fick jag idag tips om att Polen skall vara ett land fullt m billiga hojar :rolleyes:
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top