Är det för stora fartskillnader i ERF?

Om vi nu pratar självinsikt så kanske den förare som vet att han eller hon kan prestera 1:40 - 1:43 tider skall inse att han/hon inte ska göra inhopp i REC för att den fartskillnad som detta skapar är farlig för alla inblandade. Eller?

TACK!! Detta är ungefär mitt eget tankesätt runt denna diskussion. Jag var med nu på Anderstorp som lekledare till "de otrogna" team141 som lyckades kapa åt sig en tredjeplats. Ingen av de förare som körde i teamet klagade på att det var svårt att komma runt långsammare förare, men kommenterade att det var vissa fartskillnader på banan. Kommentaren följdes med en axelryckning och kommentaren "Det är ju REC, inte NEC, kul att alla kör".

Kör man i REC MÅSTE man förstå att det är en rookie serie. Visserligen har farten på resp. förare betydelse, men var skall man sätta gränsen?

Är det så att jag kör om fult får ni gärna tala om det, helst på plats men annars går det bra med ett PM, annars finns det väl inga skäl att klaga?

Kan intyga att det inte är något fel på dina omkörningar :tummenupp
Och åter igen, tack för hjälpen med sukkan!

Och nu kliver vi tillbaka till samma gamla skiva igen. Tänkte också hålla käften, men det är inte enkelt....
Nä, vi har lite svårt för det va? :D
REC betyder inte att det bara är öppet för b-förare. REC är öppet för nya team. Kan vi enas om det?!
Japp, absolut.
Diskussioner om att inte leka i våran sandlåda är så tråkig. Med samma resonemang ska isåfall det vara ok för PROsuperbike-killarna att ställa upp i NEC? Dom är ju så snabba? Om man kör VM i endurance borde man väl inte få köra ERF? Då snor man ju pokaler och poäng för oss som kör hela serien!
REC är tävling. I en tävling blir man omkörd. Blir man inte omkörd är det bara bra, då är man snabbast och vinner. Sålänge det finns plats på gridden och lust att köra förstår jag inte det hemska i att vi ställer upp! Är det så att jag kör om fult får ni gärna tala om det, helst på plats men annars går det bra med ett PM, annars finns det väl inga skäl att klaga?!
Klagan (eller frågeställningen snarare) var väl om det var för stora fartskillnader och fokus var på att nån var för långsam. Orsaken beror enligt mig lika mycket på att en del är för snabba som att vissa är för långsamma.
Detta är ingen klagan, bara en diskussion.
För att återgå till ämnet, jag tycker inte att fartskillnaden är ett problem. Man får helt enkelt räkna med att folk kör sakta, alla kör väl så fort dom kan och vågar?!
Precis, och då får snabba förare inse att det finns långsamma på banan samtidgt som långsamma får acceptera att bli omkörda. Detta är normalt sett inga problem utom då nån får för sig att sno den där minimala luckan uppe på kurbsen.

Inget är riktat mot dig Nr:18

Med samma resonemang ska isåfall det vara ok för PROsuperbike-killarna att ställa upp i NEC? Dom är ju så snabba?

Finns ju Pro Superbikeförare som ställer upp i REC och NEC, vilket jag inte har några som helst problem med. Så längde dom inte förväntar sig att alla kör i deras tempo så är det väl helt ok?

Last edited:
En av anledningarna till att det blev två klasser i ERF detta år var att ingen skulle behöva bli utkvalad, dock bör man betänka att ERF är en tävling även om det är for fun.

Jag körde många ERF innan serien delades upp i NEC/REC, fartskillnader har vi alltid haft men när det blir extremt stora skillnader så blir det farligt.

Lösningen på detta är inte enkel.

REC och NEC

är bara 4 och 6 timmars Endurance, vem som helst får ju enligt reglerna ansöka om starttillstånd. Vill man köra NEC kan man ansöka om Wildcardstart, vill man köra REC anmäler man sig till serien och kör.

All diskution om fartskillnader kan bara tävlingsledningen avgöra. Om ingen framför sina synpunkter dit blir det heller ingen som gör något.

Fartskillnader blir det alltid, kolla VM, det kan vara någon som slår över på startrakan på första varvet, det är farligt för dom andra:)
Det handlar om att gå imål, med så många varv som möjligt. INTE så snabba enstaka varv som möjligt;)

Det som borde vara viktigast det är att det är många team som kör eller?
Ju fler startande team oavsett fart, desto roligare och mer möjligheter att utveckla serierna.

Mina åsikter
Stefan #111

någonstans måste alla få tävla oavsett talang,varför inte i rec eftersom exempelvis rookie kommer väl kvalgränsen ligga på 1.44 nästa år med den utveklingen det är.
som sagt tycker det respekteras fint vid omkörningar från båda sidor fast det är som ett möte ibland och då är jag slö medel själv:tummenupp

Till deras försvar kan jag säga att Anderstorp förmodligen är den bästa banan att leka av sig på (Oscar uttryckte det bra i sitt inlägg). Det går, i de flesta fall, att passera en långsammare förare på ett säkert sätt.

Kolla förresten varvtiderna! Vi var långt ifrån snabbast...

Från en åskådares syn REC Knutstorp.

Det var ett flertal incidenter när man körde ut från Depån..rätt ut i sk raceline och sakta. Det var ytterst nära att smälla men i dom situtationerna så var dom som orsakade dom incidenterna inte medveten om det ej heller förarna som kom bakom då farten var betydligt högre och dom hade nästan hunnit passera dom förarna som kom ut. Då ingen av dessa förare var medveten om detta så hur ska man då komma till rätta med "problemet"? Ska jag som åskådare gå och säga till? Ska en funkis hinna se sånt`? TL?

En funkis kan omöjligt hinna se allt då dessa incidenter sker på 1/10 sek.TL finns heller inte överallt. Om förarna knappt är medveten incidenterna som sker hur ska man då kunna få dessa att förstå att dom kan utgöra en fara?

Inför nästa säsong så kanske man måste upplysa väldigt noga innan att man kommer svartflagga om man är långsam och utgör en fara likväl som man är snabb och vårdslös för det finns oxå.

Sen är det viktigt att ha en direkt konstakt med ERF organistationen för att få till förändringar eller komma med förslag inte här på SH för då kommer ingenting att förändras.

När folk här pratar om problem att ta sig förbi så tror jag att de flesta tänker på kurvorna. Där jag upplevde den största faran var på långrakan där vissa omöjligt kan ha hållt full rulle, vilket man räknar med. Nu slippade jag ingen förutom Per Nilsson, men med min påkörning av Ullis i minnet så är det lite otrevligt att passera 2-3 meter bredvid folk i 100+ skillnad i fart. Några gånger missbedömde jag fartskillnaden in i kurvor, men det löste sig bra i alla fall utom ett då jag höll på att trycka av en person, men jag ser inte det som en stor säkerhetspryl.

Från en åskådares syn REC Knutstorp.

Det var ett flertal incidenter när man körde ut från Depån..rätt ut i sk raceline och sakta.

Sen är det viktigt att ha en direkt konstakt med ERF organistationen för att få till förändringar eller komma med förslag inte här på SH för då kommer ingenting att förändras.

Att köra mitt ut i raceline innebär risker oavsett om man är långsam eller snabb. De förare som är på banan har med all säkerhet högra fart än den som kör ut från depån. Därför är det viktigt oavsett hastighet att hålla till höger (just på knutstorp).

Precis som du säger, vill man ha en förändring får man ta upp problemet med TL.

Att köra mitt ut i raceline innebär risker oavsett om man är långsam eller snabb. De förare som är på banan har med all säkerhet högra fart än den som kör ut från depån. Därför är det viktigt oavsett hastighet att hålla till höger (just på knutstorp).

Precis som du säger, vill man ha en förändring får man ta upp problemet med TL.
Och det var till höger dom inte höll som jag menade uttryckte mej lite oklart. :)

Varför? Motivera gärna![/QUOTE]

Om man är kvalificerad förare för NEC, varför då köra i REC? Man kör ju i NEC för att man är snabbare än de i REC. Jag/vi bytte ner till REC efter första rejset i våras, för att alla andra var mycket snabbare än oss.

Känner du dig träffad?

Jag tycker man skall sätta gul väst och backspeglar på alla förare som kör långsammare än:

Torpet: 2:00
Knudan: 1:15
Falken: 0:57
Åsen: 1:20

Sedan skall man rita en röd linje runt banan som alla dessa förare måste följa. Avviker man från denna linje med mer än 1m skall man omedelbart bli diskad från tävlingen. Dessa förare skall dessutom vara belagda med omkörningsförbud och skulle de mot förmodan komma ikapp någon annan långsam förare får de snällt vänta bakom eller gå i depå.

inte orkat läsa 1/6 av tråden, men ingen som tänkt tanken på att det fanns en anl att han körde långsamt, typ punka, fel på hojjen, låda eller whatever...
Läs hela tråden så ser du att detta redan diskuterats och att det inte rörde sig om något fel på hojen.

Rätta mig om jag har fel men är inte SH den största samlingsplatsen för aktiva RR-förare i Sverige? Den logiska följden borde vara att någon från ERF och Svemo tittar in och kollar vad deras medlemmar diskuterar. Det skulle iaf jag göra om jag satt som ansvarig i någon organisation.

Last edited:
Läs hela tråden så ser du att detta redan diskuterats och att det inte rörde sig om något fel på hojen.

Rätta mig om jag har fel men är inte SH den största samlingsplatsen för aktiva RR-förare i Sverige? Den logiska följden borde vara att någon från ERF och Svemo tittar in och kollar vad deras medlemmar diskuterar. Det skulle iaf jag göra om jag satt som ansvarig i någon organisation.
Visst är det så att man kan sitta och diskutera här på SH men vill man ha till förändringar och komma med förslag så tar man kontakt med vederbörande. SVEMO har ett forum på sin sida: http://www.svemo.se/news.php?rid=127 det är nog bättre att föra diskussionerna där isåfall. Men du ska oxå veta att det är långt ifrån alla RR förare som är här och läser och är medlemmar. Det är ett fåtal som skriver här av alla aktiva som finns.

Skillnad i fart

- tycker att förare med sk A-licens skall vara extra, extra, extra försiktiga när de tävlar med andra förare med lägre kompetens!
det heter ju ERF!, och skall ju vara rejs för alla o för skoj skull!..
-det är altså upp till dom att visa hänsyn/ säkerhetstänkande!
och som vanligt när människor gör saker i olika fart/riktning så händer det olyckor!
-thats LIFE!..en del av gamet-tyvärr oundvikligt!..
förare som kör mkt sakta på tävling bör svartflaggas av säkerhetskäl, pga av bristande kompetens!-det är ju trots allt tävling!
däremot om någon avflaggas av TL , så tycker iaf jag att TL skall prata med vederbörande o höra varför de går så sakta/ är farligt och snabbutröna orsak!
och om vederbörande är intresserad o fortsätta rejsandet i framtiden , kan man ordinera utbildning i åka fortartare....o be vederbörande senare komma o berätta /rapportera hur de gått!..
iomed det får ju "sakta" förare nått o fundera över utan att för den skull bara få "skit" för att de går sakta!..
-visst de e ju lite långsökt, men men...
hur som helst är ERF mkt kul,

Jag tycker man skall sätta gul väst och backspeglar...

Sån där pinne som man har på barncyklar? Med en liten flagga i toppen?

Nä, TL bör utesluta farliga ekipage. Naturligtvis blir det en skönmässig bedömning men omsorgen om den stora massan måste vara större än rättigheten för den enskilde (väldigt långsamme) att köra rejsing.

Det finns massa bandagar, flera grupper där ligger väl på 'rätt' sida 2 minuter på torpet.

Back