Är det för stora fartskillnader i ERF?

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bromma
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Under söndagens lopp skilde det som mest ca 1 minut i vartid (ca 1.40 mot 2.40) mellan snabbaste och långsammaste förare. Är det ok, eller ska det finnas någon form av minimikrav?
 
Kör man 2.40 på Torpet med fungerande hoj i torrföre så ska man nog fundera på att träna mer innan man anmäler sig till nästa race, frågan är om man ens tycker att det är roligt att tävla om man kör så sakta.

ERF är ingen allmänhetens bandag, det är en tävling även om det är for fun.
 
Jag hittar inte löpet på mylaps. Kanske det finns nån annanstans?
ERF´s hemsida månne? (tänker högt)

Edit: Jepp - hittade det.
 
Last edited:
2.40 !? Hur lyckas man med det? Så sakta kanske det inte är lämpligt att köra under en tävling. Borde man inte kunna svartflagga föraren?

/Fredrik
 
Kör man 2.40 på Torpet med fungerande hoj i torrföre så ska man nog fundera på att träna mer innan man anmäler sig till nästa race, frågan är om man ens tycker att det är roligt att tävla om man kör så sakta.

ERF är ingen allmänhetens bandag, det är en tävling även om det är for fun.


Kör man SÅ j-a långsamt har man inte på en tävling å göra. Fattar man inte detta själv, så har TL som plikt att av säkerhetsskäl plocka vederbörande av banan.
 
2.40? Mamma mia! Det är 40 sekunder långsammare per varv än absolut nybörjartempo. En duktig tävlingscyklist kan förmodligen cykla runt banan på en bättre tid. Svartflagg känns motiverat.
 
Där var en del som körde REC där det gick förvånansvärt långsamt, men det problemet går att ta sig runt på en bana som Atorp. Det, som jag ser det, stora problemet är när det blir en SC-situation och man vill komma ikapp tåget och någon verkligen har problem att ens köra i SC-tempo. Om man tex inte ens ger full gas på rakan så borde man kanske ta sig en funderare.
Vid en SC-situation igår så kom jag ikapp en som kanske slog av lite för mycket, men efter att jag gick upp bredvid och manade på så blev det mycket bättre. :)
 
Vansinne att tillåta 60 (sextio!) sekunders skillnad i varvtid. Vad håller TL på med?
 
Jag kanske har missat nån viktig del av informtion men när JAG tittar på MyLaps är bästa tid på rejset 1.40.377 och sämsta är 1.57.923. Vad missar jag :confused:

F.ö hade vi en situation förra året på SuMo-SM i Linköping när en förare fick svarta flaggan pga "för många varvningar" eller hur man ska uttrycka sig. Det var nog smart.
 
Jag kanske har missat nån viktig del av informtion men när JAG tittar på MyLaps är bästa tid på rejset 1.40.377 och sämsta är 1.57.923. Vad missar jag :confused:

F.ö hade vi en situation förra året på SuMo-SM i Linköping när en förare fick svarta flaggan pga "för många varvningar" eller hur man ska uttrycka sig. Det var nog smart.

Nu tänker du fel. Det sämsta lagets bästa tid var 1.57, inte deras sämsta tid.
 
Nu tänker du fel. Det sämsta lagets bästa tid var 1.57, inte deras sämsta tid.

Jag är en klant och har redan tillverkat en ny fin dumstrut som jag ska ha på mig hela kvällen :huvet :rodnar
Tack för infon :tummenupp
 
Nån kanske hade en punktering?
:va

Nej, det var inte fråga om punktering. Det var, så vitt jag vet, det normala tempot för den personen. Och jag vill bara påpeka att jag inte är ute efter att hänga ut någon enskild person på något sätt. Däremot ser jag en riktigt stor säkerhetsrisk med att ha allt för stora skillnader i fart mellan olika förare. Jag håller med Oscar om att Anderstorp ändå är en "snäll" bana iom att det finns mkt plats. Samtidigt är den elak för den är snabbast i landet på sina ställen och kommer folk i klunga och inte har fri sikt framåt kan det bli elaka situationer.

Samtidigt är jag medveten om att Jimmy & Co. säkert har samma syn på mig och min framfart på ex. Falken :)
 
Min upplevelse av de två NEC jag kört i år har vart helt ok, mantorp och a-torp, tycker inte det var ett problem vare sig med de som var mycket snabbare än jag eller de som var långsammare än jag.
Däremot på REC't på KGA upplevde jag mycket av körningen från de långsammare som rent livsfarlig, folk som tog hela banbredden trots knapp styrfart, blockeringar när man skulle om, börja "rejsa" när man körde om trots kanske 10 sekunders skillnad i varvtid. Kändes liksom som det saknades lite vett och reson..
Blir jag omkörd av snabbaste teamet, visst fanken försöker man haka på, men man behöver ju inte försöka bromsa ut dem i nästa kurva med en misslyckad bromsning på innern.. REC karlskoga för mig var ett VM i väjning, och då låg jag och körde på långsamma 1.15-16 tider mestadels av rejset.
Kan vara klart vettigt för de som åker långsammast att träna någon annanstans än på race, för tiderna räcker ju knappt till att vara snabbast i grön grupp..
 
Vad jag som åskådare såg från A-torp så fick en förare nästan soppatorsk efter mållinjen och var därför tvungen att köra extrem snålt i ett varv.. kanske var detta som gjorde tiden??
 
Samtidigt är jag medveten om att Jimmy & Co. säkert har samma syn på mig och min framfart på ex. Falken :)
Det skiljer inte mer än ett par sekunder mellan dig och Jimmy på Falken så det är nog ingen fara :D

Men visst är det läskigt att se när en snabb klunga kommer ikapp en väldigt långsam förare, det kan leda till onödiga race incidents då alla vill förbi så snabbt som möjligt, även om alla försöker att visa hänsyn så blir den omkörde ibland livrädd när det regnar hojar om till höger och vänster.

Frågan är vad som driver en att fortsätta om man märker att man blir varvad var tredje varv.

Man behöver nog träna mer och använda lap timer för att se om man klarar av att hålla skapliga varvtider innan man bestämmer sig för att tävla i ERF.

Det handlar om självinsikt :)
 
Vad jag som åskådare såg från A-torp så fick en förare nästan soppatorsk efter mållinjen och var därför tvungen att köra extrem snålt i ett varv.. kanske var detta som gjorde tiden??

Inte i det fall jag tänker på. Det var konstanta varvtider i två pass mellan 2.40 och 3.00. Det syns på mylaps.com
 
Back
Top