Är blinkersglas möjligt att 3D-printa?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Enklaste sättet att beskriva det är väl att man helt enkelt ritar i ett 3d-program, precis som att rita på ett papper fast du kan dra dina streck utåt ifrån pappret och rita i flera plan så att säga. Om du tänker dig att du ritar en kvadrat på en yta, sen vänder du ytan 90 grader så att du ser kvadraten från sidan istället (och den nya bakgrunden blir ytan du kan rita på från denna vinkel). Sedd från sidan ser kvadraten ut som ett streck, och sen så ritar du en ny kvadrat där det befintliga strecket utgör en sida. Sen vänder du vyn igen så att du tittar på figuren från en ny vinkel, varifrån kvadraterna ser ut som ett likbent L. Så ritar du en ny kvadrat så att L:et utgör två av den nya kvadratens sidor. Sen gör du samma sak ur resterande vinklar. Du har nu ritat sex stycken kvadrater som sitter sida i sida i 90 graders vinklar, och så har du ritat en tredimensionell kub :) Kubritningen kan du sedan spara i ett format som du kan mata in i ett program som skär kuben i en massa tunna tvärsnitt, och filen som skapas av detta kan en 3D-skrivare sedan tolka och skriva ut kuben ett lager i taget genom att rita tvärsnitt för tvärsnitt ovanpå varandra nerifrån och upp. Antingen genom att härda resin med UV-ljus ett lager i taget, eller genom att smälta plastfilament och "rita" upp figuren med detta. Ungefär så fungerar det att rita och skriva ut 3D-modeller :)
Om du hittar någon med en 3D-skanner så är det inga problem, en skanner fotar helt enkelt av ditt befintliga glas ur alla tänkbara vinklar och pusslar ihop bilderna till en 3D-bild. Den kan du spegelvända, precis som du kan spegelvända en vanlig bild i paint exempelvis, och sen skriva ut på samma sätt som jag beskrev ovan :)
Avancerat! Antar dock att den som kan sånt här fattar direkt. Tack! :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vad jag ser är 16G-83310-70-00 kompletta med plasten runt och glaset(
)
Men 16G-83312-10-00 är bara glaset på vänster


Höger heter kompletta
16G-83320-70-00

och glaset bara
16G-83312-20-00
Äntligen har då dramat "Det trasiga blinkersglaset" fått sitt slut.
Det visade sig att killen, som lade ut YT-klippet för sex år sedan, ännu var livs levande och svarade på mitt desperata anrop. Efter mailkontakt klickade jag med darrande pekfinger iväg en rejäl summa och en vecka senare hade jag idag paketet vid dörren - otroligt!
Så tack för alla hjälpsamma inlägg, det löste sig till slut! :)

Jag är såå glad!!:banana

Ska såklart tillägga att orsaken till att killen hade fyrtio år gamla turboblinkers var att han var ett stort XJ650 Turbo-fan och hade köpt upp ett mindre lager med delar till just Turbon.

Blinkers från Kanada! (1).jpg
 
Last edited:

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Äntligen har då dramat "Det trasiga blinkersglaset" fått sitt slut.
Det visade sig att killen, som lade ut YT-klippet för sex år sedan, ännu var livs levande och svarade på mitt desperata anrop. Efter mailkontakt klickade jag med darrande pekfinger iväg en rejäl summa och en vecka senare hade jag idag paketet vid dörren - otroligt!
Så tack för alla hjälpsamma inlägg, det löste sig till slut! :)

Jag är såå glad!!:banana


View attachment 480708
Jätteglad för din skull :)
Men vi fick aldrig veta om Blinkersglas är möjliga att 3D-printa.... :(
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jätteglad för din skull :)
Men vi fick aldrig veta om Blinkersglas är möjliga att 3D-printa.... :(
Haha, näe det var ju synd... ?

Man undrar hur de tillverkar glasen på fabriken? Det hälls väl i en orange smet i en form som kyls ned, och allt i en jäkla fart för att vara effektivt.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag har både FDM och en riktig *SLA printer, 3D scanner, silicon och latex till gjutformar.
Skulle aldrig lägga energi för att försöka få till ett blinkersglas av den enkla anledningen att det är alldeles för mycket jobb så ingen skulle vilja betala mig att utföra något.

*Not: När många pratar om att dom har en SLA 3d printer så syftar många på en DLP där resinet vanligtvis härdas med en LCD skärm som lyser. I en riktig SLA härdas resinet med laser.
Dom flesta DLP man ser på diverse säljsidor uppger att det är en SLA vilket är fel.
Se länk för den som vill läsa mer.

 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag har både FDM och en riktig *SLA printer, 3D scanner, silicon och latex till gjutformar.
Skulle aldrig lägga energi för att försöka få till ett blinkersglas av den enkla anledningen att det är alldeles för mycket jobb så ingen skulle vilja betala mig att utföra något.

*Not: När många pratar om att dom har en SLA 3d printer så syftar många på en DLP där resinet vanligtvis härdas med en LCD skärm som lyser. I en riktig SLA härdas resinet med laser.
Dom flesta DLP man ser på diverse säljsidor uppger att det är en SLA vilket är fel.
Se länk för den som vill läsa mer.

Tänkte vara en messerschmidter och rätta dig lite. DLP är lika mycket SLA som laservarianten. https://en.wikipedia.org/wiki/Stereolithography

I övrigt håller jag med helt.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Tänkte vara en messerschmidter och rätta dig lite. DLP är lika mycket SLA som laservarianten. https://en.wikipedia.org/wiki/Stereolithography

I övrigt håller jag med helt.
Den Wikipedialänken är fel och är liksom många andra fått för sig samma sak vilket det inte alls är. Kom ihåg att vem som helst kan skriva en artikel på Wikipedia.
Du måste vända dig till direkta källor som T.ex. Formlabs med 500 anställda inom utveckling och tillverkning av 3d printers.

DLP står för Digital light projector som UV härdar resinet lager för lager. SLA har över huvudtaget inget alls som projicerar ljuset, utan är istället en direkt ljuskälla, en laser som direkt ritar det område som ska härdas.

Så Messerschmittandet gick lite så där.

sla-dlp-lfs-04_1.jpeg

 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Den Wikipedialänken är fel och är liksom många andra fått för sig samma sak vilket det inte alls är. Kom ihåg att vem som helst kan skriva en artikel på Wikipedia.
Du måste vända dig till direkta källor som T.ex. Formlabs med 500 anställda inom utveckling och tillverkning av 3d printers.

DLP står för Digital light projector som UV härdar resinet lager för lager. SLA har över huvudtaget inget alls som projicerar ljuset, utan är istället en direkt ljuskälla, en laser som direkt ritar det område som ska härdas.

Så Messerschmittandet gick lite så där.

View attachment 480738

Nej. DLP är en ljuskälla till SLA, stereolithografy apparatus, tillsammans med laser. Är hela wikipediaartikeln fel? SLA innebär framställning lager för lager genom att exponera härdplast selektivt med ljus. Ljuskällan är inte definierad som en laser.
Kärt barn har många namn: Vat photopolymerisation, optical fabrication, photo-solidification eller resin printing. Ingen laser nämnd, varför?

Att välja Formlabs som källa är kul för mig som varit i branschen länge. De försöker aktivt tvätta bort DLP från SLA. Kan du gissa varför? Fundera lite varför man explicit skriver ”Laser SLA”. Också kul att de nu har trademarkat ”LFS”. Haft flera skojiga möten med lirarna. Svårt att undvika säljkåren. Har några sådana på jobbet, dock inte hos mig. Jag jobbar bara med industrimaskinerna.

Om du tror att DLP, digital light processing(inte projector), är en printteknik så är även det fel. Det är en projektionsteknik med många användningsområden. https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Light_Processing

Vad enskilda tillverkare, fanboyzz på forum eller am-entusiaster kallar det är inte relevant.

Varning för auktoritetsargument men jag har jobbat på en firma med 2000 anställda som tillverkat bland annat SLA/SLS/DMLM-maskiner sedan 80-talet. Dock var det färre än 300 som jobbade där när jag började Men 1500 när jag slutade fem år senare för att starta eget. Folk i branschen har försökt laborera med terminologin under alla år av en mängd olika anledningar. När jag började i branschen användes varken AM eller 3d-print. Då hette det FFF(freeform fabrication) eller RP(rapid prototyping). FFF är numera en benämning för fused filament fabrication, samma som FDM(fused deposition modeling) som är trademarkat av Stratasys.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Här kan du även läsa det ursprungliga patentet från uppfinnaren av SLA:
Laser nämn endast en gång:
”Other physical forms of the light source 26 or its equivalent are feasible. Scanning could be done with optical scanners, and this would eliminate the fiber optic bundle and the digital plotter. A UV laser might ultimately be a better light source than a short arc lamp. The speed of the stereolithographic process is mainly limited by the intensity of the light source and the response of the UV curable liquid.”

Messerschmidt out.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top