Är blinkersglas möjligt att 3D-printa?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är det uteslutet att ha "vita" glas och orange lampa?

Jag tror det är mycket lättare att få till ett (semi)transparant glas.

Jag hade en kund som köpte det största baklyset jag hade som var E-märkt och sedan skulle han baka om det över en gipsplugg i ugnen och såga till det att passa ett lyse som inte hade E-märkt glas (men bra form) inför en regbesiktning.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vad jag ser är 16G-83310-70-00 kompletta med plasten runt och glaset(
)
Men 16G-83312-10-00 är bara glaset på vänster


Höger heter kompletta
16G-83320-70-00

och glaset bara
16G-83312-20-00
Nu är det lite rörigt med alla nummer...
Jag behöver alltså bara vänster blinkerglas, det orangea: 16G-83312-10-00
Glaset i första inlägget är det högra som jag alltså inte behöver.

Finns flera här.........
Nja, de du länkar till är inte den framblinkers tråden gäller.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.

Har du tillgång till Resinskrivare så skulle du kunna testa att färga genomskinligt "hållbart" resin (typ detta: https://www.3dprima.com/filament-re...ya-tech/siraya-tech-tenacious-1-kg_26599_8044) med någon slags färgmedel:

Vet dock inte hur det skulle påverka hållbarheten...
Nej, har inga såna grejor alls. Det här är en ny, helt okänd värld för mig.

Är det uteslutet att ha "vita" glas och orange lampa?
Jag tror det är mycket lättare att få till ett (semi)transparant glas.
Njäe, det är ju en tidig 80-talare vi snackar om, så nära en tvåhjulig Nightrider man kan komma. Ska ju va orange bara.
 

Bifogat

  • Turbon i Garaget! (2).jpg
    Turbon i Garaget! (2).jpg
    248.2 KB · Visningar: 17

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto
Det går att 3D-printa. Sedan kan du göra ett verktyg i silicon runt den utprintade detaljen och med hjälp av det verktyget kan du gjuta fram ett 50-tal glas som du sedan kan sälja till hela världen.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nej, har inga såna grejor alls. Det här är en ny, helt okänd värld för mig.
Kan du cadda då, eller känner du någon som kan? Jag har skrivare så kan du bara fixa fram en 3D-fil av glaset så kan jag se vad jag kan göra.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det går att 3D-printa. Sedan kan du göra ett verktyg i silicon runt den utprintade detaljen och med hjälp av det verktyget kan du gjuta fram ett 50-tal glas som du sedan kan sälja till hela världen.
Det låter ju enkelt...

Kan du cadda då, eller känner du någon som kan? Jag har skrivare så kan du bara fixa fram en 3D-fil av glaset så kan jag se vad jag kan göra.
Nej, kan inte cadda heller. Borde väl ha någon i bekantskapskretsen som kan, det vore jättesnällt om du kunde... säger man skriva ut? :)
Ska forska lite!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nej, kan inte cadda heller. Borde väl ha någon i bekantskapskretsen som kan, det vore jättesnällt om du kunde... säger man skriva ut? :)
Ska forska lite!
Se om du kan hitta någon som kan ta på sig att rita upp en skalenlig 3D-modell enligt dina mått, jag är tyvärr inte duktig nog att göra en så komplex form så det ger jag mig inte på. Får du bara fram en 3D-fil så gör jag gärna ett försök att skriva ut den :tummenupp jag kan dock inte garantera att det blir bra, aldrig testat något sånt här tidigare och jag vetifan hur jag ska lyckas matcha färgen mot original så lättast kanske vore att skriva ut en komplett uppsättning för att säkert få likfärgade glas... Men men, får väl börja med att se om du får tag i någon fil och om det går att skriva ut ett glas över huvud taget. Så får man finlira sen :)

Och ja, skriva ut, printa osv funkar väl, jag är ingen expert men det är vad jag kallar det iallafall :banana
 
Last edited:

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag är skitdålig på att cadda ”friform”, måste ha någon form av mätbar bas att utgå ifrån men det finns en kille i Stockholmsområdet som har tillgång till en riktig 3d-scanner där man tydligen får några tiondelar som upplösning.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En dum fråga kanske, men det finns inte samma blinkersglas till någon annan hoj? Man brukar ju, även på den tiden, gilla att återanvända saker till flera modeller, även om estetiska prylar kanske är ovanligare att återanvända.
 

Oneyet

Sporthojsnörd
Gick med
27 Nov 2022
Hoj
2001 KTM Supermoto
Du kan ju alltid låta någon scanna av ditt befintliga glas så borde det vara lättare att bara spegelvända det i cad:en.
Här har du en kille som bygger bilar på löpande band och som också scannar en del.
https://3d-scanning.se/
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag jobbar med 3D-printing. Mestadels inom fordonsindustrin. Det finns inte en maskin i världen som gör ett både snyggt och funktionellt blinkersglas. Med FDM ser det helt förjävligt ut och med kass hållbarhet. Med SLA ser det lite mindre jävligt ute men är sprött och tål inte värme.

Har kollegor som gjutit baklyktor och blinkers till konceptbilar. Riktigt bra. Skicka pm så kan du få tips på ett företag som löser det. Problemet är att det lär kosta en tiotusing. Jag hade sökt vidare på nätet eller bytt till någon annan blinkers.
Låter ju lite tråkigt, tio lax är lite dyrt för ett blinkersglas. Men utan det så kommer hojen såklart alltid vara inkomplett. Mja, avvaktar...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Se om du kan hitta någon som kan ta på sig att rita upp en skalenlig 3D-modell enligt dina mått, jag är tyvärr inte duktig nog att göra en så komplex form så det ger jag mig inte på. Får du bara fram en 3D-fil så gör jag gärna ett försök att skriva ut den :tummenupp jag kan dock inte garantera att det blir bra, aldrig testat något sånt här tidigare och jag vetifan hur jag ska lyckas matcha färgen mot original så lättast kanske vore att skriva ut en komplett uppsättning för att säkert få likfärgade glas... Men men, får väl börja med att se om du får tag i någon fil och om det går att skriva ut ett glas över huvud taget. Så får man finlira sen :)

Och ja, skriva ut, printa osv funkar väl, jag är ingen expert men det är vad jag kallar det iallafall :banana
Nästan så jag skäms, men hur skapar man en 3D-fil? Du hör ju, jag vet absolut noll och intet om allt sånt här.
Glaset behöver inte vara klart imorron, utan frågan om 3D-print var mest för att sondera terrängen. Låter intressant och jag ska definitivt kolla runt bland kompisarna om de kan nåt.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
En dum fråga kanske, men det finns inte samma blinkersglas till någon annan hoj? Man brukar ju, även på den tiden, gilla att återanvända saker till flera modeller, även om estetiska prylar kanske är ovanligare att återanvända.
Nej, jag vet ingen annan hoj som har likadana blinkers. Tror 650 Turbon är unik i allt sitt utanpåverk. Du har rätt i att vanligtvis har tillverkarna samma detaljer på flera modeller, blinkers, backspeglar, gummihandtag, kanske t.o.m strålkastare och bromsok. Just Turbons kaross är den ensam om, men gissar att chassie och motor är ganska likt den vanliga XJ 650.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Låter ju lite tråkigt, tio lax är lite dyrt för ett blinkersglas. Men utan det så kommer hojen såklart alltid vara inkomplett. Mja, avvaktar...
Tog mig friheten att prata med en av de bästa i Sverige på sånt. Fick en killgissning på 6-8k ink moms. Frågade inte om att ta det svart men misstänker att man säkert kan gå det för 4-5k om man betalar cash.

Kan du låna ett glas som man kan göra gjutform av så sparar du någon tusenlapp också.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tog mig friheten att prata med en av de bästa i Sverige på sånt. Fick en killgissning på 6-8k ink moms. Frågade inte om att ta det svart men misstänker att man säkert kan gå det för 4-5k om man betalar cash.

Kan du låna ett glas som man kan göra gjutform av så sparar du någon tusenlapp också.
Jaha okej, jag har ju bara högerglaset så vet inte om det går att spegelvända?

Men kanske, kanske kan det komma en lösning på ett lite oväntat sätt, så jag ligger lite lågt tills jag vet mer om det. Tack ändå!

Och tack alla för ert engagemang tills vidare, jag ropar nog snart på mer hjälp!! :tummenupp :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nästan så jag skäms, men hur skapar man en 3D-fil? Du hör ju, jag vet absolut noll och intet om allt sånt här.
Glaset behöver inte vara klart imorron, utan frågan om 3D-print var mest för att sondera terrängen. Låter intressant och jag ska definitivt kolla runt bland kompisarna om de kan nåt.
Enklaste sättet att beskriva det är väl att man helt enkelt ritar i ett 3d-program, precis som att rita på ett papper fast du kan dra dina streck utåt ifrån pappret och rita i flera plan så att säga. Om du tänker dig att du ritar en kvadrat på en yta, sen vänder du ytan 90 grader så att du ser kvadraten från sidan istället (och den nya bakgrunden blir ytan du kan rita på från denna vinkel). Sedd från sidan ser kvadraten ut som ett streck, och sen så ritar du en ny kvadrat där det befintliga strecket utgör en sida. Sen vänder du vyn igen så att du tittar på figuren från en ny vinkel, varifrån kvadraterna ser ut som ett likbent L. Så ritar du en ny kvadrat så att L:et utgör två av den nya kvadratens sidor. Sen gör du samma sak ur resterande vinklar. Du har nu ritat sex stycken kvadrater som sitter sida i sida i 90 graders vinklar, och så har du ritat en tredimensionell kub :) Kubritningen kan du sedan spara i ett format som du kan mata in i ett program som skär kuben i en massa tunna tvärsnitt, och filen som skapas av detta kan en 3D-skrivare sedan tolka och skriva ut kuben ett lager i taget genom att rita tvärsnitt för tvärsnitt ovanpå varandra nerifrån och upp. Antingen genom att härda resin med UV-ljus ett lager i taget, eller genom att smälta plastfilament och "rita" upp figuren med detta. Ungefär så fungerar det att rita och skriva ut 3D-modeller :)
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jaha okej, jag har ju bara högerglaset så vet inte om det går att spegelvända?

Men kanske, kanske kan det komma en lösning på ett lite oväntat sätt, så jag ligger lite lågt tills jag vet mer om det. Tack ändå!

Och tack alla för ert engagemang tills vidare, jag ropar nog snart på mer hjälp!! :tummenupp :)
Om du hittar någon med en 3D-skanner så är det inga problem, en skanner fotar helt enkelt av ditt befintliga glas ur alla tänkbara vinklar och pusslar ihop bilderna till en 3D-bild. Den kan du spegelvända, precis som du kan spegelvända en vanlig bild i paint exempelvis, och sen skriva ut på samma sätt som jag beskrev ovan :)
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jaha okej, jag har ju bara högerglaset så vet inte om det går att spegelvända?

Men kanske, kanske kan det komma en lösning på ett lite oväntat sätt, så jag ligger lite lågt tills jag vet mer om det. Tack ändå!

Och tack alla för ert engagemang tills vidare, jag ropar nog snart på mer hjälp!! :tummenupp :)
Det går inte. Man får göra som Bushido förklarade precis. Scanna och spegla.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top