Är blinkersglas möjligt att 3D-printa?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Mina kunskaper om 3D-print är absolut noll, för mig gränsar det till trolleri. Åsikter är varmt välkomna. Som sagt, är ett blinkersglas möjligt att åstadkomma? Tänker mig dock att det "mönstrade", "räfflade" på glasets insida borde vara svårt att efterlikna.
 

Bifogat

  • Blinkersglas från  Mascot Motor! (1).jpg
    Blinkersglas från Mascot Motor! (1).jpg
    214.9 KB · Visningar: 33

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Vi har printat transparanta (ofärgade) lampglas på jobbet, vet ej om det finns orange transparent filament tråd. (om du tänker på en sådan 3D printer)
Mönstret på insidan bör inte vara så stort problem.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vi har printat transparanta (ofärgade) lampglas på jobbet, vet ej om det finns orange transparent filament tråd. (om du tänker på en sådan 3D printer)
Mönstret på insidan bör inte vara så stort problem.
Låter ju positivt! Kan alltså vara görbart?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vi har printat transparanta (ofärgade) lampglas på jobbet, vet ej om det finns orange transparent filament tråd. (om du tänker på en sådan 3D printer)
Mönstret på insidan bör inte vara så stort problem.
Formen på glaset är inget stort hinder att efterlikna?
 

Löfbergsblå

Medlem
Gick med
20 Apr 2022
Hoj
Yamaha FZ
Du kan 3d-printa en form och gjuta ditt glas, transparenta resin finns det antagligen fler av än transparenta filament. Slutligen har du ju sla-skrivare som printar m.h.a foto-resin som alltså kan lösa ditt problem, beroende på storlek. Sla-printers har i regel inte särskilt stor byggvolym
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Du kan 3d-printa en form och gjuta ditt glas, transparenta resin finns det antagligen fler av än transparenta filament. Slutligen har du ju sla-skrivare som printar m.h.a foto-resin som alltså kan lösa ditt problem, beroende på storlek. Sla-printers har i regel inte särskilt stor byggvolym
Nja, sånt är definitivt över min nivå. Finns det nån firma dit man kan komma-betala-hämta ut?
 

Löfbergsblå

Medlem
Gick med
20 Apr 2022
Hoj
Yamaha FZ
Nja, sånt är definitivt över min nivå. Finns det nån firma dit man kan komma-betala-hämta ut?
Det finns definitivt! Många som hemmapular också, har ev en kontakt till dig! Men man printar generellt sällan för att det är det billigaste alternativet, snarare enda eller bästa eller snabbaste. Eller roligaste ?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det finns definitivt! Många som hemmapular också, har ev en kontakt till dig! Men man printar generellt sällan för att det är det billigaste alternativet, snarare enda eller bästa eller snabbaste. Eller roligaste ?
Det låter ju kanon! Har glaset till högersidan och behöver vänsterglaset som är paj. Tänker att det kanske går att spegelvända i datorn på nåt vis?

En ÅF av det hojmärket kanske? Varför vill du printa ut ett blinkersglas, och vad är det till för hoj?
Glaset är till den Yamaha XJ 650 Turbo -82 som jag klantigt nog välte i garaget. Hojen var ju ingen storsäljare och tillverkades gissningsvis därför i få exemplar. Högerglas går att snoka rätt på hos handlare eller på Ebay, men vänster verkar helt kört.

En teori till det kan vara Yamahas idiotiska sidostöd som under tidigt 80-tal fjädrade upp så fort hojen lättade lite från stödet, t.ex när man spände fast tältet där bak. Utan att man hade en chans att hinna rädda situationen föll hojen med ett brak åt vänster.
 

Bifogat

  • Turbon i Garaget! (3).jpg
    Turbon i Garaget! (3).jpg
    285 KB · Visningar: 44
Last edited:

essge

Medlem
Gick med
20 Mar 2010
Ort
Timmele
Hoj
2021 BMW K1600GT, 1985-Yamaha XT350
Man behöver använda ett CAD-program för att rita den i 3D.
 

Löfbergsblå

Medlem
Gick med
20 Apr 2022
Hoj
Yamaha FZ
Fin samling! Det är ändå en ganska komplex detalj, eller åtminstone inte trivial att mäta upp. 3d-scanner kanske kan vara ett alternativ om den är så svår att få tag på? 3d-scanna detaljen och ev printa mha sla. Ska klura lite på om resinen på marknaden passar för en applikation så som ett blinkerglas!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Fin samling! Det är ändå en ganska komplex detalj, eller åtminstone inte trivial att mäta upp. 3d-scanner kanske kan vara ett alternativ om den är så svår att få tag på? 3d-scanna detaljen och ev printa mha sla. Ska klura lite på om resinen på marknaden passar för en applikation så som ett blinkerglas!
Tack!
Men tror du det går att "spegelvända" högerglaset, annars blir det problem...
 

Force

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
-
Hoj
Aprilia RSV1000R

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Tack!
Men tror du det går att "spegelvända" högerglaset, annars blir det problem...
Spegelvända är inga bekymmer med de grejor jag pysslat med. Har inte pillat med SLA dock men ser inte att den slicern inte skulle lösa det.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kanske är rätt om jag kollat på rätt modelnummer:

Baserat på denna:

Tyvärr, samma art.nr som mitt högerglas Vänster har nr 16G-83310.

Spegelvända är inga bekymmer med de grejor jag pysslat med. Har inte pillat med SLA dock men ser inte att den slicern inte skulle lösa det.
Låter lovande! Men vad är SLA?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag jobbar med 3D-printing. Mestadels inom fordonsindustrin. Det finns inte en maskin i världen som gör ett både snyggt och funktionellt blinkersglas. Med FDM ser det helt förjävligt ut och med kass hållbarhet. Med SLA ser det lite mindre jävligt ute men är sprött och tål inte värme.

Har kollegor som gjutit baklyktor och blinkers till konceptbilar. Riktigt bra. Skicka pm så kan du få tips på ett företag som löser det. Problemet är att det lär kosta en tiotusing. Jag hade sökt vidare på nätet eller bytt till någon annan blinkers.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Tyvärr, samma art.nr som mitt högerglas Vänster har nr 16G-83310.


Låter lovande! Men vad är SLA?
FDM är en plasttråd som smälts och trycks ut genom ett munstycke och bygger upp prylen med typ 0,1-0,4mm tjocka lager. Funkar som en smältlimpistol.

SLA är en vätska, resin, med en nedsänkt platta där vätskan härdas med ljus och sedan sänks ett hack och repetera. Typ. Jag har aldrig sett någon på riktigt.

FDM ger grejor med viss hållbarhet men det syns att de är printade ifall man inte efterbehandlar, SLA har svinhög upplösning men grejorna är inte så mekaniskt hållfasta. Fast jag hör faktiskt att det tydligen börjar komma resinsorter som börjar hålla rätt bra men det är obekräftat.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top