Äntligen...

Ja, det är fördjävligt.
Ger man fan i andras saker slipper man bli skjuten. Gör man inte det får man skylla sig själv.

korvgubbe skrev:
Ja, för i Sverige borde vi ju ha dödstraff för rån. Särskillt för de som är under 18! :kocko
Naturligtvis inte, men att skydda sin egendom och hälsa när uppenbarligen ingen annan gör det borde inte vara straffbart. I synnerhet inte om man har det ytterst goda omdömet att bara skadeskjuta slyngeln.

:kocko på dig själv.

Markus skrev:
Naturligtvis inte, men att skydda sin egendom och hälsa när uppenbarligen ingen annan gör det borde inte vara straffbart. I synnerhet inte om man har det ytterst goda omdömet att bara skadeskjuta slyngeln.

Hade han fått straffet för att skjutit ungdjäveln i butiken under pågående rån hade jag självfallet varit lika förbannad som alla andra impulstyrda på det här forumet.

Men saken är att han sköt efter den flyende rånaren...

Fast det är kanske så vi borde ha det..

Polisen skjuter alla smitare i ryggen oavsett vilket brott det begått.. eller iaf brott som har fängelse på straffskalan.
"Tresspassers will be shot, survivers will be shot again!"

korvgubbe skrev:
Hade han fått straffet för att skjutit ungdjäveln i butiken under pågående rån hade jag självfallet varit lika förbannad som alla andra impulstyrda på det här forumet.

Men saken är att han sköt efter den flyende rånaren...
....

Det är därför det är svårt att tycka riktigt synd om honom, men mitt hjärta blöder inte för 16-åringen heller.

Markus skrev:

Och att skydda sin egendom och hälsa gör man bäst genom att skjuta efter en flyende tomhänt rånare? På den beskrivningen så verkar det nog som om den gode affärsinnehavaren skall vara glad att han "bara" skadeskjöt rånaren. Det kunde ha gått avsevärt värre.

gladh

Chrille skrev:
Det är därför det är svårt att tycka riktigt synd om honom, men mitt hjärta blöder inte för 16-åringen heller.

Nej, inte mitt heller. Jag tycker inte synd om folk som inte kan skilja på mitt och ditt men steget från att vara förbannad till att införa sumarisk avrättning med sig själv som jury, domare och bödel är lång!

[Edit 1] - nu tror jag ju inte du Chrille tillhör dem som vill ha det.. Valde din kommentar och vävde vidare på som inlägg riktat till övriga.

gladh skrev:
Och att skydda sin egendom och hälsa gör man bäst genom att skjuta efter en flyende tomhänt rånare? På den beskrivningen så verkar det nog som om den gode affärsinnehavaren skall vara glad att han "bara" skadeskjöt rånaren. Det kunde ha gått avsevärt värre.

gladh

Japp ! HAde det gått värre hade vi haft en person mindre som kostar samhälet pengar. Ingen soc, ingen subutex, ingen rehab, inga karibienresor. Vi kanske rent av skulle slippa biltullarna om vi haft färre personer som den där 16-åringen i vårt samhälle. :rofl

Nu blev han faktiskt "bara" skjuten i benet, och det kan han gott ha. Han passar sig nog innan han bestämmer sig för att råna någon nästa gång.

Lustigt att se att det alltid är samma gnetar som kastar sig in i såna här diskussioner.....

Det hade räckt med att han plockade upp sin pickadool, grabben flydde ju hals-över-huvud, att sedan springa efter och skuta är helt förkastligt.

Starstriker skrev:
...

Lustigt att se att det alltid är samma gnetar som kastar sig in i såna här diskussioner.....

Tystnad är medhåll. Viss idioti kan inte lämnas oemotsagd.

Undrar om denna diskussionen hade uppstått om det varit en hojtjuv vi diskuterat............

"...har därefter lidit av problem i underlivet."

Hehehe...alltid nåt.

jaa, jag får väl ställa mig till gnetarnas skara i det här fallet.

Chrille skrev:
Tystnad är medhåll. Viss idioti kan inte lämnas oemotsagd.

Så du anser alltså att det utdömda straffet är motiverat ?
Klart affärsinnehavaren bör straffas - men fängelse i mer än ett år anser jag vara i grövsta laget.

Vad sänder det ut för signaler till folk som eventuellt skulle kunnat tänka sig att ingripa vid ett rånförsök ?

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back