Äntligen lite krig att glutta på

Status
Ej öppen för fler svar.
..frågor som förutsätter att judar är någon ohyra som inte ska få bo i regionen trots att de gjort så redan långt innan 1948..

Markus, håll dig till spydiga kommentarer istället. Rena fakta är inte din grej, det har du visat prov på i flertalet trådar nu. Att hänvisa till 1948 när området varit under yxan mellan dessa två folkslag, sen långt innan Davids tid, är rätt lamt. Ryck upp dig eller sluta låtsas som att du kan något om historia. :tummenupp

Markus, håll dig till spydiga kommentarer istället. Rena fakta är inte din grej, det har du visat prov på i flertalet trådar nu. Att hänvisa till 1948 när området varit under yxan mellan dessa två folkslag, sen långt innan Davids tid, är rätt lamt. Ryck upp dig eller sluta låtsas som att du kan något om historia. :tummenupp

God kväll, du läste inte mitt inlägg va? Det var ju precis det jag skrev, att judarna har bott där sedan långt innan 1948. Hur lyckas du överträffa dig själv? :lol

Jaha, här tjafsas det vidare!

Allt medan kvinnor dödas, barnen ligger skadade bredvid sin döda mamma
i flera dagar då hjälppersonalen hindras från att ta sig fram.
Det skjuts lika friskt på FN- och IRCR-personal som på vilka soldater, eller
civila som hindras från att fly, som helst.
Människoslakten börjar tappa nyhetsvärde och halkar nedåt bland de
blodtörstiga mediernas rubriker.

Och ni sitter bara här och kastar anklagelser mot varandra utan att göra
något för att hjälpa de nödställda eller något som kan hjälpa till att lösa
konflikten.

Hur skulle det vara om DU kunde lägga två strån i kors för att göra något mer konkret.

"Men jag kan väl inte göra något?"

Jo det kan du!

Det finns positiva sidor av internet också.
Du kan faktiskt klicka på den här länken och visa ditt stöd!

God kväll, du läste inte mitt inlägg va? Det var ju precis det jag skrev, att judarna har bott där sedan långt innan 1948. Hur lyckas du överträffa dig själv? :lol

Jo, det var precis det som var så komiskt. Du får det att låta som det varit deras hood sen back in the days. Men du kan ju gå mer än 3000 år bakåt i tiden och se att det varit en rätt segdragen konflikt om vilka som ska bo där. Det är ju knappast så att det varit judiskt sen David tog över, eller var det innan. Redan på hitte-på perioden i Bibeln var det tjaffs, och har vart det fram tills idag. Så vad kriget med befrielsearmén har med "rätten" att bo där att göra får du gärna förklara.

Visa sitt stöd för vem?
Du glömde att ange den detaljen.
Stöd för Hamaz, Israel, FN eller Bögklubben på hörnet?

Eller som i mitt helt otippade önskande. Amerika och deras herrejösses raketer så vi får slut på skiten nån gång. :glömdet

Last edited:
Bögklubben på hörnet?

Okeeeej

Du fjantar runt....lappbesläktad, vilka har bekant ett lägre intelllekt utan tvekan tror jag. Något som är även bevisat av av Uppsala Universitet på 50-talet.

När faen kommer du lappen från snön med något konkret.........
Troligtvis när skotern har gått åt fjälls eller åt helvet...eller lever om:hihi

Ett fredagsinlägg lappen:fyllisar

Last edited:
Men du kan ju gå mer än 3000 år bakåt i tiden och se att det varit en rätt segdragen konflikt om vilka som ska bo där. Det är ju knappast så att det varit judiskt sen David tog över, eller var det innan. Redan på hitte-på perioden i Bibeln var det tjaffs, och har vart det fram tills idag. Så vad kriget med befrielsearmén har med "rätten" att bo där att göra får du gärna förklara.

Vet inte riktigt hur du menar men det stämmer inte riktigt det du skriver. Judar och muslimer har levt sida vid sida i många hundra år i mellanöstern och nordafrika utan några problem. Så himla olika är de inte varandra. Iaf inte sefarder och muslimer. Dom har tex väldigt lik matkultur, och det är djävulskt god mat. Väldigt många judar har arabiska som modersmål och föredrar egentligen det. Barnen lär sig även arabiska i skolan.

Flera muslimska länder har dock sedan Israels erkännande valt att försvåra livet för judar. Minst sagt. Jag känner personligen judar från tex Jemen, Tunisien och Irak. Deras sista utväg har varit Israel precis som för de ashkenaziska judarna(europeiska) efter 2:a världskriget. Vem kan klandra dem? Jag hade inte heller velat bo kvar i Europa efter vad de utsattes för.

Finns mycket att skriva om det här men i stora drag är israeler och muslimer från diverse länder därnere mycket mer lika varann i sättet än tex europeer och israeler är och har aldrig haft problem att leva i fred tidigare. Framförallt innan extrem islamism uppstod. Då finns det större kulturella skillnader mellan olika typer av israeler. De från europa har en tendens att ibland anse sig lite förmer än sefarderna även om det där sakta men säkert håller på att försvinna.

Ursäkta utsvävningen.

För de nödlidande. Det viktiga är att man GÖR något!

De nödlidande Israeliska soldaterna eller de nödlidande Hamaz soldaterna, eller alla nödlidande i hela världen?

Du kan ju inte lägga upp en länk och be folk klicka för att visa sitt stöd utan att förklara för VEM man visar stöd.

Teoretiskt sett skulle det ju kunna vara en länk till "de MC fientligas hemsidas räknare för ett förbud mot motorcyklar" du länkar till.

Folk är så korkade att dom klickar för att få se vad dom nyss gav sitt stöd till.

Jaha, här tjafsas det vidare!

Hur skulle det vara om DU kunde lägga två strån i kors för att göra något mer konkret.

Jo det kan du!

Efter en middag i Linné med efterföljande öl kan jag bara konstatera att man inte är fullast på SH iaf. (Inte riktat till dig BostonG.) Idag visade jag dock mitt stöd för palestinierna genom att dra på mig sjalen som jag bar med stolthet i göteborgsnatten. Dessutom känner man sig som en i gemenskapen när man kommer farligt nära Andra Långgatan.

Bifogat

• iPhone1 030.JPG
    iPhone1 030.JPG
    209.6 KB · Visningar: 44
Last edited:
Jag bryr mig om båda sidor, för att jag är så oerhört human, så jag visade jag mitt stöd till IDF när killarna stred mot Hizbollah för ett par år sen på det här sättet: ( Det kan du också göra)

http://pizzaidf.org/

Du kan ju inte lägga upp en länk och be folk klicka för att visa sitt stöd utan att förklara för VEM man visar stöd.

Jo.

Teoretiskt sett skulle det ju kunna vara en länk till "de MC fientligas hemsidas räknare för ett förbud mot motorcyklar" du länkar till.

Folk är så korkade att dom klickar för att få se vad dom nyss gav sitt stöd till.

Om man inte vågar vinner man inte.

Är du blind och döv?

Allt är relativt, eller hur? Du måste väl fatta att dom hade mördat varenda jude dom såg?

Vad i helvete? Det räcker med den intelligente Bettskena :rofl :rofl

Israel Snor mer och mer land ifrån Palestina dagligen, och det förtryck pal får upleva dag ut och dag in, bidrar nog ganska så mycket till att Hamas skjuter raketer imot Israel.

Jag har full förståelse för Pal..
bara lite synd att dom inte har strörre rakter, så att det skulle bli lite mer gämt, Israel har en krigsmakt som skulle kunna "pippa" sverige 3gr om, och pal har stenar och hemma-byggda raketer.

Vem är det som inte förstår?
Skulle norge börja göra som Israel, och sätta upp så kallade "Safe zones" på svensk mark, för att sedan förbjuda oss Svenskar att vara i dom här så kallade "Safe zones"
Men Norrmännen får vandra fritt och bygga hus och grejjer på våran Mark!
och så fort vi svenskar drar in i dom så här kallade "SafeZones" så blir vi nerskjutna eller fängslade?

Det är Ju krigsföring Israel kör med, så vem är det som inte förstår att pal reagerar som dom gör?

Skulle inte du kriga för ditt land, Om norge gjorde detta imot oss!??
Eller hur tänker vissa här inne, som står på Israels Sida?
Jag fattar ingenting...... :va :näsblod
Israel tar ju landsdelar? och jag har alltid trott att tar man land ifrån ett annat land så är det krig?

Och Så har ju media gjort ett Jävla bra jobb med att få Hamas terrorist stämplat, jag menar, Hamas är Palestinas försvar, om det är någon som är terrorist så är det Israel.

Du verkar jävligt insatt och sinnessjukt sharp. :tummenupp :hihi

Last edited:

Jo det kan du!

Det finns positiva sidor av internet också.
Du kan faktiskt klicka på den här länken och visa ditt stöd!

Hur menar du nu? stöd för vad? först så måste man väl ha en uppfattning om vad man ska ge stöd till/för? din länk var ett spel av något slag :va

edit: ser att GuW redan frågat samma sak....

Last edited:
Förlåt jag hoppar in men det vet vi inte. Operation Gjutet bly är inte avslutad. Med en effektiv blockad efter operationen kan de nog få det att minska ett tag.

Ett annat mål är antagligen att få till nya ledare hos Hamas som bättre kan kontrollera sin pöbel av väljare. Lägg därtill en ny vapenvila så är vi nog en möjlig lösning på spåret.

Nå i dessa spår går väl de flesta spekulationerna. Själv skulle jag vilja säga att det ligger i västvärldens intresse att Hamas stoppas en gång för alla. Varför vi inte går in och stoppar denna rörelse är väl egentligen en intressantare fråga.
Det vet vi visst. Raketbeskjutningarna har ökat både från de södra delarna och nu har även nya mål i norra Israel attackerats. Självklart kan en total blockad av alla vägar in och ut ur Gaza leda till att de får slut på pangpang. Men när de till slut tvingas lyfta sin blockad kommer nya vapen att sippra in och raketerna börjar flyga igen.

Hamas är demokratiskt vald, vad skall man göra som är berättigat utifrån legitimitetsargument? Jag förstår att kan vara svårt för oss som bor i väst att acceptera andra styrelseformer och värderingar än våra egna, men det är just den mentaliteten som ligger till grund för konflikten.

Du svarade som vanligt inte på frågan, så jag försöker igen med större stil och för säkerhets skull fetat (observera att själva frågeställningen kommer i den andra meningen):

Med andra ord ska man bita ihop när raketerna slår mot sin egen befolkning. Hur länge bör man göra det, tycker du?
Man bör evakuera de drabbade områdena och arbeta aktvit för att nå en lösning mellan parterna. Israel sökte den här konflikten, hade man varit fast beslutna om att faktiskt skydda sitt folk hade man bett FN om hjälp och den internationella storm som några, av Hamas, dödade FN-soldater hade inneburit, vore inte nådig och hade effektivt röjt undan Hamas en gång för alla. Nu valde man istället att låta raketbeskjutningarna agera svepskäl för den pågående hämndinvasionen.

Så, svara på min fråga nu.

Last edited:
Du verkar vara, Hamas använder ju alla medel de har för att döda civila israeler - tycker du att israelerna gör det samma?

Bomba sönder landet är ju inte detsamma som att använda alla sina medel...

Trycka in ett gäng människor in i ett hus och sen bomba det dagen efter är humant..
(Det kommer garanterat fram fler avslöjanden efter kriget)

Bomba skolor och FN:s hjälpkonvojer är ju också bra, det kan finnas en skäggig typ där..

Vad ligger siffran på nu? sist var det ca 600 personer varav ca 200 barn.
jag skiter i Hamas, men att man kan tycka att det är ok att mörda civila palestinier som du och ditt lilla gäng tycker är bara sjukt!

Ingen kan väl påstå att israeler har gjort sig kända för humanism!

Det vet vi visst. Raketbeskjutningarna har ökat både från de södra delarna och nu har även nya mål i norra Israel attackerats. Självklart kan en total blockad av alla vägar in och ut ur Gaza leda till att de får slut på pangpang. Men när de till slut tvingas lyfta sin blockad kommer nya vapen att sippra in och raketerna börjar flyga igen.

Hamas är demokratiskt vald, vad skall man göra som är berättigat utifrån legitimitetsargument? Jag förstår att kan vara svårt för oss som bor i väst att acceptera andra styrelseformer och värderingar än våra egna, men det är just den mentaliteten som ligger till grund för konflikten.

Ja, under pågående operation så är det ju nästan självklart. Hamas stridande rörelse är pressad och avfyrar nu allt de kan innan de blir eliminerade. Israel har säkert räknat med detta. Det är trots att betydligt bättre att raketerna avfyras under krigstillstånd än under "fred". De har nu även möjligheterna att rasera en hel del tunnlar för att stoppa nytt krigsmaterial i viss mån. Du tror alltså att Israel kommer gå med på ytterligare en tandlös vapenvila? Annars förstår jag inte hur du resonerar.

Ett demokratiskt val ger inte automatiskt att alla handlingar kan berättigas. De är trots allt terroriststämplade och har tagit på sig dåd med stolthet. Dessutom så slaktar de ju varandra även internt. Detta bör väl vara värderingar som aldrig kan accepteras?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti