Äntligen en sammansvärjning värd att stödja!

Ingel skrev:
...

Är det ingen annan än jag som tycker att PR-kampanj och demokrati klingar lite ostämmt?

Tja, på den gamla goda tiden, innan vi tog ifrån kungen hans makt, hade man rimligtvis blivit halshuggen om man fört fram förslag om hans avskaffande.

Eftersom vi, till stor del, som sagt har lämnat medeltiden tillåter oss vår demokrati att exempelvis utföra PR-arbete för en sak som vi tycker är viktigt. Fint va?

Edit; Att argumentera med "jamen det kostar ju nästan inga pengar" känns riktigt festligt! Det är naturligtvis inte pengar det handlar om, det trodde jag alla begrep.

t-rex skrev:
Tja, på den gamla goda tiden, innan vi tog ifrån kungen hans makt, hade man rimligtvis blivit halshuggen om man fört fram förslag om hans avskaffande.

Vad har det med diskutionen att göra, det är andra tider nu T-rex, man blir inte halshuggen nu för tiden, även fast vi har en knug

t-rex skrev:
Eftersom vi, till stor del, som sagt har lämnat medeltiden tillåter oss vår demokrati att exempelvis utföra PR-arbete för en sak som vi tycker är viktigt. Fint va?

Tyvärr är det väl så - att det tillåts visa nationalsmutskastnig på TV och affischer på stan.

Glöm inte bort att det är ett demokratiskt beslut att ha "låtsasmonarki"

Ingel skrev:
Vad har det med diskutionen att göra, det är andra tider nu T-rex, man blir inte halshuggen nu för tiden, även fast vi har en knug

Det är precis det som är diskussionen. Det är andra tider nu. Du kan ju! Nu skall vi bara arkivera det sista medeltidstänkandet, och tänkarna, också.

Ingel skrev:
Tyvärr är det väl så - att det tillåts visa nationalsmutskastnig på TV och affischer på stan.

Yttrandefrihet upplever jag som något positivt. Har monarkiförespråkare problem med yttrandefrihet?

Ingel skrev:
Glöm inte bort att det är ett demokratiskt beslut att ha "låtsasmonarki"

Än så länge.

t-rex skrev:
Det är precis det som är diskussionen. Det är andra tider nu. Du kan ju! Nu skall vi bara arkivera det sista medeltidstänkandet, och tänkarna, också.
Yttrandefrihet upplever jag som något positivt. Har monarkiförespråkare problem med yttrandefrihet.

Med yttrandefrihet följer åsiktsfrihet. På vilket sätt tycker du att vi genom att arkivera medeltidstänkarna stöder yttrande- och åsiktsfrihet?
Eller det är som den gamla vanliga sossementaliteten - åsiktsfrihet gäller bara de som har rätt åsikt.... Har monarkimotståndarna problem med åsiktsfriheten?

Vad jag har förstått så är det det här du stör dig mest av monarkin:

t-rex skrev:
1. Därför att det är en kvarleva av ett diktatoriskt system där kungen tillsattes "av guds nåde" att styra över sitt folk?

2. Därför att det är oförklarligt att låta folk födas in i en titel i en demokrati?

3. Därför att det är osmakligt att bevara en löjlig företeelse enbart på grunden av att den är gammal?

Edit; Varför skall han vara kvar?

Så här bemöter jag de påståendena. Jag vet att du tänker anorlunda men så får det bli..

1. Det är en kvarleva. Dock har den förändrats minst sagt drastiskt. Bland annat styr inte kungen över sitt folk längre.

2. Nja, håller med på sätt och vis. Jag är iochförsig övertygad om att kungabarnen inte har nått emot det och inte heller jag har det, jag klarar mig bra utan avundsjuka.

4. Det är en tradition, en del av vårt kulturarv, en del av vår nationalitet (precis som svenska flaggan) en del av vår historia. Ju äldre sånt blir ju mer "ärofyllt" (fel ord).

Varför han ska va kvar? jag ser ingen anledning till att inte ha han kvar förutom pengarna och det har vi ju kommit överens om att det är en droppe i havet.

Länge leve kungen och hans två döttrar!

Ingel skrev:
Länge leve kungen och hans två döttrar!
Han har en rätt feminin son också, ska inte han leva länge?

Om grundlagen skrivs om så att kungen inte längre är statschef och Sverige blir en republik så är jag nöjd, då spelar det inte mig någon roll om han får sitta kvar som cermoniell kung och sköta slottet, skaka hand med andra kungar och vinka till pensionärer om det kan glädja folk.

Skalman skrev:
..
Eller det är som den gamla vanliga sossementaliteten ..

Ingen aning - är inte sosse.

Vad gäller medeltidstänkare med medeltidstankar - de får de gärna ha. Som sagt, det är ju det som är det fina. Sedan vad jag tycker, det står för mig. Ingen annan.

sgtpepper skrev:
Han har en rätt feminin son också, ska inte han leva länge?

...

Inte heller Silvia verkar önskvärd. Är hon månne inte tillräckligt reprensentativ? Trist med den här kungahusmobbningen tycker jag.

t-rex skrev:
Ingen aning - är inte sosse.

Vad gäller medeltidstänkare med medeltidstankar - de får de gärna ha. Som sagt, det är ju det som är det fina. Sedan vad jag tycker, det står för mig. Ingen annan.

Bra slinkförsök, men det var inte det du sa! Du sa att vi skulle arkivera medeltidsTÄNKARNA!
Å ena sidan sa du att yttrandefrihet är bra, å andra sidan sa du att vi bör arkivera de som tänker "fel". Det var visst en liten sten som flög genom det lilla glashuset där.

Skalman skrev:
Bra slinkförsök, men det var inte det du sa! Du sa att vi skulle arkivera medeltidsTÄNKARNA!
Å ena sidan sa du att yttrandefrihet är bra, å andra sidan sa du att vi bör arkivera de som tänker "fel". Det var visst en liten sten som flög genom det lilla glashuset där.

Skalman - t.rex

1-0

Icke destomindre har inte den uråldriga (urlöjliga?) traditionen någon plats i ett modernt samhälle.

Jag ser med oro på hur republikanerna blir mer o mer högljudda. Det är nu dags att vi svenskar som vill bevara vårt lands historia, kulturarv och identitet, visar vår solidaritet med HM Konungen och med Konungariket Sverige. Det finns flera rojalistiska föreningar som arbetar för Sverige.
Bli medlem nu!
Det skall jag bli.

/

Cujo skrev:
Det är nu dags att vi svenskar som vill bevara vårt lands historia, kulturarv och identitet, visar vår solidaritet med HM Konungen och med Konungariket Sverige.
/
Är du med i Svenska kyrkan? Den är en minst lika stor del av vårt kulturarv och historia.

Det gnager en misstanke i mig att många "rojalister" är ointellektuella rednecks som gått ur kyrkan (se annan tråd här på SH) men som samtidigt ylar om historia och kulturellt arv. Men det är som sagt bara en misstanke.

sgtpepper skrev:
Är du med i Svenska kyrkan? Den är en minst lika stor del av vårt kulturarv och historia.

Ja, jag är medlem i svenska kyrkan. Dessutom, till skillnad från dem som fortfarande är medlemmar av födsel o ohejdad vana, så har jag verkligen funderat på om jag vill vara medlem. Detta eftersom jag inte är troende.

/

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back