Ännu ett rejsbussbygge

Jonte VSB R-T skrev:
Vänta nu. Hur har man pengar över till en sån efter men köpt fyra hojar?

Vad gick den låss på?

Edit: Eller stod den 10.000? det var jävligt billigt. Vad kostar den att äga och köra då?

Stämmer som Liwa1 skrev i föregående inlägg

Den var nästan gratis, 10.000kr , förra ägaren ville bara bli av med pga av just platsbrist.
Det är ju inte det enklaste att parkera en buss, och oftast inte gratis heller. Vi hittade dock en gammal mackägare som lät upplåta plats på inlåst område för 200kr i mån, nästan gratis igen :)

Skattebefriad = 0kr i skatt , försäkring under sommaren 200kr per månad trafik, bränslekostnad ca 2 - 2,5l diesel per mil i 100km/h (tack Gud för Norrlandsväxeln) !
Knappast nån sportbil men så fort man är ute på vägen och rullar så fortsätter man rulla ända tills man är framme :-)
Lastbilsreggad så man får åka 10 personer inkl föraren.

Största problemet som nån skrev tidigare är att meka med den, man saknar själv dom "stora" verktygen som behövs. Inte mycket man kan göra själv.
Bra om man har kompisar som jobbar på lastbil eller bussverkstäder :-)

Eftersom vi är fyra ägare så blir det inte många kronor per person när vi ska åka nånstans (alla är oftast med), försäkring 50kr per månad + 5kr per mil och person.

Åka färja till Gotland är dock ett minus :( , 120kr per meter tar färjan, 11.3m Valross * 120kr enkel resa.

Men åter igen, splittat på fyra personer så blir det som att ta sin egen bil :)

Ser du vår Valross i sommar så tänk - We brake for NOBODY !

/Nitrous

Om ni tröttnar på Forden kan ni få köpa min Saab. :tummenupp

Bifogat

• racebuss.jpg
    racebuss.jpg
    43.4 KB · Visningar: 225
Ingen Ford på våran gård!

Men men, man kan väl ändra sig!(Patrik behöver bara blinka lite ;) ) Jag har inte tummen mitt i handen när det gäller bilar, och när det inte räcker till så har vi farsgubben och även min bror (som jobbar som bilmekaniker) att vända oss till om det skulle strula med forden(för det är väl mer en regel än ett undantag...)

oFFkeFF skrev:
..bekymret jag själv lider av, svårt att hitta nånstans att mecka med större bussar.
Jag har stått utomhus i minusgrader och jobbat med bussen, har inte någon tillgång till varmgarage. Man kommer långt med en ficklampa och mormors gamla hårfön. :näsblod (Fast resterande yttre jobb får nog vänta tills det blir liiiiiite varmare)

R2 skrev:
små skåpbilar....
en riktigt racebuss..
Våran Fårrrrd kommer bli liiiite mer primitiv :rolleyes: än din buss, den är hittills byggd utifrån det som funnits hemma och det enda som köpts till (än sålänge) är gångjärn, fästöglor, bult o skruv och 4 plankor (till ramp/mellanlägg). Forden ska förhoppningsvis fungera för sitt ändamål, även om det kommer bli TRÅNGT med två hojar och en massa prylar lastade. En annan fördel med den (förutom att jag vid behov kan parkera den i centrala tokstan där jag bor :tungan )är också att det inte krävs någon högre behörighet på styrlappen, så vemsomhelst av oss kan framföra den. (synd bara att passargerarsätena är rena rama tortyren :3freak )

Nitrous skrev:
Lastar 3 eller fyra hästar om vill...
Hyr ni ut den?.. Kom just på ÄNNU en nackdel med våran: Vi kan inte lasta ens 1 häst! :gnissla

/Anneli

R2: När du tröttnat på den där får du gärna kasta den efter mig..

Penguin skrev:
Transit -98 till ett väldigt förmånligt pris.

Vilken härlig syn!!! vilket klipp! Säg bara till när kamremmen går av. Eller rättare sagt, låna aldrig ut en transvestit till micke, då kör han bara sönder dom. Men han e en rackar på att smörja upp remmen så den glider in från sidan (kamremmen alltså).

Lycka till!

/E

jorpes skrev:
Vilken härlig syn!!! vilket klipp! Säg bara till när kamremmen går av. Eller rättare sagt, låna aldrig ut en transvestit till micke, då kör han bara sönder dom. Men han e en rackar på att smörja upp remmen så den glider in från sidan (kamremmen alltså).

Lycka till!

/E
Det va inte mitt fel, men det va lättfixat med VVV.

Stenhårt! Du kan ju sälja nån modul från inredningen till mig för att rimligt pris sen när jag köper buss. =)

Anneli skrev:
Hyr ni ut den?.. Kom just på ÄNNU en nackdel med våran: Vi kan inte lasta ens 1 häst! :gnissla
/Anneli

Jovisst, fast nu är det 3 flyttbara mellanväggar som kommer att få flytta på sig för hojarna.
Så behöver du en buss med Lyx-box för en häst eller Två hästar som ska springa runt och klia varandra i baken så jovisst :hihi , se bara till att dom pinkar och så innan dom gör entré :lol

/Nitrous

nu va den färdiglackad

Bifogat

• Img_0001small.jpg
    Img_0001small.jpg
    49.3 KB · Visningar: 132
AleX skrev:
attachment.php

Vilken häck :arsele

Ahhh trodde det var där man parkerade trampcykeln... ;)

sege skrev:
Nu tycker jag ännu ett snäpp mindre om dig. :D

Usch så orättvist.
vadå... för att den är min? (delvis bara dock)
eller för att jag kan lacka?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...