Ännu ett "hedersmord"... Fy fan..

Chris Ash skrev:
Men jag har ju inte varken "försökt påskina" eller påstått nånting. Det är du som påstår saker. Om du menar att debatten inte är fri så kan du väl förklara på vilket sätt? Är det för att GT inte skriver ordentliga signalement i sina artiklar? Är det för att en moderat har "två olika åsikter", för att du var missnöjd med de inbjudna i gårdagens debatt? Om det är det så kanske du kan förklara på vilket sätt dessa händelser/förhållanden visar att debatten är inskränkt?

Eller är det något annat du menar. Bortse ifrån vad du tror jag tycker och försök inte tolka in några påståenden i detta, det är vanliga frågor.

Ett dagsfärskt exempel på en grupp som tycker fel:

"En majoritet av Försvarsmaktens anställda är negativt inställda till invandring."...enligt en undersökning..."- Det är resultat vi inte kan vara nöjda med."......."Intoleransen är ungefär lika stor i Försvarsmakten som i befolkningen i helhet."

...."Nu ska Försvarsmakten tillsammans med de fackliga organisationerna göra regelbundna värderingsmätningar samtidigt som de inleder ett arbete för att förändra attityderna."

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=470381&previousRenderType=6

Ja just det. Halva befolkningen går omkring och är "intoleranta" och fördomsfulla.

Ja det är ju fullständigt obefogat. :banana

Nu skall vi förandra folks "felaktiga" attityder.

Och Crish Ash, hur är det nu? Öppen och fri debatt som sagt.

Nejdu. Förenklat är det så att alla åsikter som inte passar in de bygger på fördomar. Ja det är väl lustigt.

ah17 skrev:
Ett dagsfärskt exempel på en grupp som tycker fel:

"En majoritet av Försvarsmaktens anställda är negativt inställda till invandring."...enligt en undersökning..."- Det är resultat vi inte kan vara nöjda med."......."Intoleransen är ungefär lika stor i Försvarsmakten som i befolkningen i helhet."

...."Nu ska Försvarsmakten tillsammans med de fackliga organisationerna göra regelbundna värderingsmätningar samtidigt som de inleder ett arbete för att förändra attityderna."

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=470381&previousRenderType=6

Ja just det. Halva befolkningen går omkring och är "intoleranta" och fördomsfulla.

Ja det är ju fullständigt obefogat. :banana

Nu skall vi förandra folks "felaktiga" attityder.

Och Crish Ash, hur är det nu? Öppen och fri debatt som sagt.

Nejdu. Förenklat är det så att alla åsikter som inte passar in de bygger på fördomar. Ja det är väl lustigt.

På vad sätt innebär detta att debatten inte är fri eller att det inte är tillåtet att tycka vissa saker? Bara för att du anser att den inte är det betyder det inte att så är fallet.

Om staten tex inleder en kampanj för att ändra ungdomars inställning till och attityder när det gäller alkohol betyder inte det att debatten inte är fri. Det är fortfarande tillåtet att propagera för hejdlöst supande om man vill.

Om man vill gå ännu längre så är det ju fortfarande tillåtet att vara drogliberal även om droganvändning är förbjudet.

Vad gäller till exempel invandrare och homosexuella är det lite knivigare dock. För där finns lagen om hets mot folkgrupp som säger att "den som hotar eller uttrycker missaktning för...blabla" kan dömas för hets mot folkgrupp. Eftersom lagen är helt och hållet godtycklig är det också omöjligt att på förhand säga vad som kan anses vara hets mot folkgrupp. "Muslimer är som djur!" skulle troligtvis kunna vara det, medan "Danskar är som djur!" troligtvis inte skulle vara det.

Det betyder dock inte att det är inte är tillåtet att vara emot invandring. Det är fullt möjligt att vara det utan att utföra vad som enligt lag är hets. Sverigedemokraterna sitter ju som bekant i flera kommuner i Sverige.

Min uppfattning är dock att du inte alls har hänvisat till inskränkningar enligt lag utan något annat, något du hittills inte lyckats förklara hur den inskränker debatten. Vilket mest liknar den så vanliga "göra sig själv till offer"-argumentationen.

Chris Ash skrev:
På vad sätt innebär detta att debatten inte är fri eller att det inte är tillåtet att tycka vissa saker? Bara för att du anser att den inte är det betyder det inte att så är fallet.

Om staten tex inleder en kampanj för att ändra ungdomars inställning till och attityder när det gäller alkohol betyder inte det att debatten inte är fri. Det är fortfarande tillåtet att propagera för hejdlöst supande om man vill.

Om man vill gå ännu längre så är det ju fortfarande tillåtet att vara drogliberal även om droganvändning är förbjudet.

Vad gäller till exempel invandrare och homosexuella är det lite knivigare dock. För där finns lagen om hets mot folkgrupp som säger att "den som hotar eller uttrycker missaktning för...blabla" kan dömas för hets mot folkgrupp. Eftersom lagen är helt och hållet godtycklig är det också omöjligt att på förhand säga vad som kan anses vara hets mot folkgrupp. "Muslimer är som djur!" skulle troligtvis kunna vara det, medan "Danskar är som djur!" troligtvis inte skulle vara det.

Det betyder dock inte att det är inte är tillåtet att vara emot invandring. Det är fullt möjligt att vara det utan att utföra vad som enligt lag är hets. Sverigedemokraterna sitter ju som bekant i flera kommuner i Sverige.

Min uppfattning är dock att du inte alls har hänvisat till inskränkningar enligt lag utan något annat, något du hittills inte lyckats förklara hur den inskränker debatten. Vilket mest liknar den så vanliga "göra sig själv till offer"-argumentationen.

Jag lägger mig på ryggen och sprattlar med benen. *gör en pudel*

Värst vad du tjatar om lagboken, enligt lag är män diskriminerade. Ex de åker i fängelse för vapenvägran (frivilligt för kvinnsen) och de får inte barnbidraget på deras konton, det går istället in på moderns konto.

Enligt lagen är alltså män diskriminerande i det svenska samhället. Ställer du och ditt parti upp på denna beskrivningen?

Isåfall blir man nyfiken på vilket det är eftersom iaf inget riksdagsparti driver frågan. Snarare är alla mer eller mindre feminister, åtminstonde säger sig vara det.

Alltså ett tydligt bevis på att det också finns oskrivna lagar....

En annan oskriven lag är att rasism finns bara från vita till icke-vita. Aldrig tvärt om. Nonsens javisst, men inte i mainstream-media. Kom gärna med ett futtigt motbevis och jag kan bomba dig med motsatta exempel :machinegu .

Fri debatt?

Fler:

På tidningen Svenska Dagbladet finns en funktion för att kommentera aktuella nyheter. Denna funktion gäller dock inte alla nyheter utan de väljs väl ut efter vissa kriterier. Vad som absolut inte får kommenterar är tex brottslighet...eftersom jag läser tidningen dagligen så är detta uppenbart. Nyheten må vara hur stor som helst.

Fri debatt?

Ibland kan man kommentera politiska nyheter. Inlägg som då nämner något om SD raderas nästan undantagslöst bort. Det råder en form av SD-fobi där och på många andra ställen. Sossarna säger att de skall ta debatten, inte med SD, utan med folket. Låter mer som monolog i mina öron.

Fri debatt?

Dessutom så har ett flertal företrädare från detta parti blivit av med jobbet och utesluts ur fackförbund mm, med hänsyn till deras partitillhörighet. Det kallar jag åsiktsfrihet.

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=144960

Det är öht anmärkningsvärt att artikeln ovan blivit publicerad.

Fri debatt?

Å andra sdan är det inte varje dag man får läsa insändare och debattinlägg från syndikalisterna eller R:arna i mainstreammedia heller. Undra om dessa grupper också anser sig vara diskriminerade av etablissemanget?

Halogen skrev:
Å andra sdan är det inte varje dag man får läsa insändare och debattinlägg från syndikalisterna eller R:arna i mainstreammedia heller. Undra om dessa grupper också anser sig vara diskriminerade av etablissemanget?

Ja det kan man undra men eftersom journalistkåren bevisligen är vänsterorienterad så är dom nog snarare förfördelade.

Detta är dock inget ämne som kommer på tal mellan skål och vägg hos vanligt folk. Den som tycker detta är ett demokrati-problem får gärna kämpa för deras sak, gärna för mig.

ah17 skrev:
Värst vad du tjatar om lagboken, enligt lag är män diskriminerade. Ex de åker i fängelse för vapenvägran (frivilligt för kvinnsen) och de får inte barnbidraget på deras konton, det går istället in på moderns konto.

Enligt lagen är alltså män diskriminerande i det svenska samhället. Ställer du och ditt parti upp på denna beskrivningen?

Absolut, men vad har det med saken att göra?

ah17 skrev:
Alltså ett tydligt bevis på att det också finns oskrivna lagar....

Lagen om allmän värnplikt är inte oskriven......

ah17 skrev:
En annan oskriven lag är att rasism finns bara från vita till icke-vita. Aldrig tvärt om. Nonsens javisst, men inte i mainstream-media. Kom gärna med ett futtigt motbevis och jag kan bomba dig med motsatta exempel :machinegu .

Nja..däremot har det inte alls varit lika vanligt förekommande, jag kommer åtminstone inte på ett enda fall såhär på rak arm. Det beror iofs på hur man definierar 'rasism', här är folk långtifrån eniga. Främlingsfientlighet finns dock överallt och har funnits genom alla tider. Det blir dock konstigt att prata om tex svenska muslimer som "främlingsfientliga" då de själva är "främlingarna".

ah17 skrev:
På tidningen Svenska Dagbladet finns en funktion för att kommentera aktuella nyheter. Denna funktion gäller dock inte alla nyheter utan de väljs väl ut efter vissa kriterier. Vad som absolut inte får kommenterar är tex brottslighet...eftersom jag läser tidningen dagligen så är detta uppenbart. Nyheten må vara hur stor som helst.

Ibland kan man kommentera politiska nyheter. Inlägg som då nämner något om SD raderas nästan undantagslöst bort. Det råder en form av SD-fobi där och på många andra ställen. Sossarna säger att de skall ta debatten, inte med SD, utan med folket. Låter mer som monolog i mina öron.

Eftersom jag inte känner till SVD:s forum eller läser tidningen så vet jag mycket lite om vad som försiggår där. Dock är det förstås synd om man hindrar extremare grupperingar från att komma till tals där, jag är tex av uppfattningen att man bör tillåta alla former av politiska grupper att komma till tals och även tillåta alla förbjudna symboler igen (ex hakkorset). Men det hindrar dem dock inte från att säga vad de vill i alla fall. Men om man använder definitionen att fri debatt måste utövas i precis alla forum överallt så kommer man naturligtvis aldrig att få en 100%-igt fri debatt. Det finns tex regler även för ett forum som Sporthoj.com. Men så länge man inte lagstadgar mot olika typer av åsikter så är det ju också fritt att skriva och säga vad man vill/tycker.

ah17 skrev:
Dessutom så har ett flertal företrädare från detta parti blivit av med jobbet och utesluts ur fackförbund mm, med hänsyn till deras partitillhörighet. Det kallar jag åsiktsfrihet.

Det kommer iofs alltid finnas arbetsgivare som sparkar folk de inte tycker om. Det kommer man aldrig ifrån.

ah17 skrev:
Ja det kan man undra men eftersom journalistkåren bevisligen är vänsterorienterad så är dom nog snarare förfördelade.

Fast vänster och högerextrema har betydligt mer gemensamt med varandra än med "flumvänstern" inom journalistkåren.

Chris Ash skrev:
Absolut, men vad har det med saken att göra?

Du och ditt parti tycker alltså att män diskrimineras i svenska samhället?

Chris Ash skrev:
Lagen om allmän värnplikt är inte oskriven......

Skarpsynt....

Chris Ash skrev:
Nja..däremot har det inte alls varit lika vanligt förekommande, jag kommer åtminstone inte på ett enda fall såhär på rak arm.

Så passande....

Chris Ash skrev:
Det beror iofs på hur man definierar 'rasism', här är folk långtifrån eniga. Främlingsfientlighet finns dock överallt och har funnits genom alla tider. Det blir dock konstigt att prata om tex svenska muslimer som "främlingsfientliga" då de själva är "främlingarna".

Ja men varför nämner du det då om det är så konstigt?

Chris Ash skrev:
Det kommer iofs alltid finnas arbetsgivare som sparkar folk de inte tycker om. Det kommer man aldrig ifrån.

Javisst det kommer alltid finnas folk som gruppvåldtar det kommer man aldrig ifrån. Skall man bara ta det med en axelryckning och hänvisa till:

"Det kommer man aldrig ifrån"

Finns det öht någonting som kan få dig till att ändra uppfattning huruvida debatten är fri eller ej? Vad är då detta?

Som du argumenterar idag så framstår du som en tokig idealist som lika gärna kunde hävda att jorden är platt.

ah17 skrev:
...

Som du argumenterar idag så framstår du som en tokig idealist som lika gärna kunde hävda att jorden är platt.

Försöker du framföra en poäng av något slag eller gillar du bara att se skriven text?

ah17 skrev:
Du och ditt parti tycker alltså att män diskrimineras i svenska samhället?

Ja det är väl ett uppenbart faktum att män och inte kvinnor omfattas av lagen om allmän värnplikt? Vem kan förneka det?

Jag har inget parti.

ah17 skrev:
Ja men varför nämner du det då om det är så konstigt?

Irriterande nivå på det här...jag svarade på ditt inlägg, det var du som tog upp "omvänd rasism" och inte jag.

ah17 skrev:
Javisst det kommer alltid finnas folk som gruppvåldtar det kommer man aldrig ifrån. Skall man bara ta det med en axelryckning och hänvisa till:

"Det kommer man aldrig ifrån"

Nej varför skulle man göra det? Var vill du komma med att lägga in icke-relevanta frågor hela tiden?

ah17 skrev:
Finns det öht någonting som kan få dig till att ändra uppfattning huruvida debatten är fri eller ej? Vad är då detta?

Ja ett åsiktsförbud till exempel. Och nej, det räcker inte med att Närkes Allehanda bannlyser invandrarfientliga inlägg eller att AFA-spöar upp brunskjortor för deras åsikter.

Chris Ash skrev:
Ja det är väl ett uppenbart faktum att män och inte kvinnor omfattas av lagen om allmän värnplikt? Vem kan förneka det?

Jag har inget parti.

Irriterande nivå på det här...jag svarade på ditt inlägg, det var du som tog upp "omvänd rasism" och inte jag.

Nej varför skulle man göra det? Var vill du komma med att lägga in icke-relevanta frågor hela tiden?

Ja ett åsiktsförbud till exempel. Och nej, det räcker inte med att Närkes Allehanda bannlyser invandrarfientliga inlägg eller att AFA-spöar upp brunskjortor för deras åsikter.

Okej vad bra. Debatten är alltså fri så länge vi inte har åsiktsförbud. :banana

Nu vet jag din utgångspunkt. I så fall kan jag inte komma längre. Lagboken är ju tämligen tydlig här. Åsiktsfrihet råder ju i sverige. Sedan att Sahlin säger "Vi skall krossa rasisterna" är fullständigt irrelevant.

Skönt att ha detta utrett.

Gäller din definition enkom i sverige eller är den allmänt tillämpbar också i resten av världen där lagen säger "åsiktsfrihet"?

ah17 skrev:
Okej vad bra. Debatten är alltså fri så länge vi inte har åsiktsförbud. :banana

Nu vet jag din utgångspunkt. I så fall kan jag inte komma längre. Lagboken är ju tämligen tydlig här. Åsiktsfrihet råder ju i sverige. Sedan att Sahlin säger "Vi skall krossa rasisterna" är fullständigt irrelevant.

Skönt att ha detta utrett.

Gäller din definition enkom i sverige eller är den allmänt tillämpbar också i resten av världen där lagen säger "åsiktsfrihet"?

Nej och det har jag aldrig skrivit heller. Trots att många länder har yttrandefrihet så har de oftast lagar som inskränker den i alla fall. De mest allenarådande torde vara de lagar som berör till exempel hot och förtal. Men även lagar motsvarande Sveriges hets mot folkgrupp eller ännu värre, lagarna om historierevisionism som finns i bla Tyskland och Österrike.

Precis som att vissa länder påstår sig ha religionsfrihet och sen förbjuder slöjor.

Att vissa inte vill ta debatten med till exempel nynazister eller revisionister är beklagligt, men betyder knappast att debatten inte är fri enkom på grund av det. Att nynazisterna däremot inte får sprida flygblad med "Utrota alla Judar!" eller hålla torgmöten där det talas om hur vidriga muslimer är är däremot klockrena inskränkningar av yttrandefriheten.

Är du med på mattan nu? Jag påstår inte att debatten är fri men har en annan uppfattning än du om vad som inskränker den.

Chris Ash skrev:
Nej och det har jag aldrig skrivit heller. Trots att många länder har yttrandefrihet så har de oftast lagar som inskränker den i alla fall. De mest allenarådande torde vara de lagar som berör till exempel hot och förtal. Men även lagar motsvarande Sveriges hets mot folkgrupp eller ännu värre, lagarna om historierevisionism som finns i bla Tyskland och Österrike.

Precis som att vissa länder påstår sig ha religionsfrihet och sen förbjuder slöjor.

Att vissa inte vill ta debatten med till exempel nynazister eller revisionister är beklagligt, men betyder knappast att debatten inte är fri enkom på grund av det. Att nynazisterna däremot inte får sprida flygblad med "Utrota alla Judar!" eller hålla torgmöten där det talas om hur vidriga muslimer är är däremot klockrena inskränkningar av yttrandefriheten.

Är du med på mattan nu? Jag påstår inte att debatten är fri men har en annan uppfattning än du om vad som inskränker den.

Okej vad bra. Lite hederlig svensk konsensus.

I Danmark har man ju dragit ner byxorna på det mångkulturella projektet och diskuterar tämligen öppet konsekvenserna av massinvandringen. Politiker, från övriga europa, åker dit för att ta del av de goda exempel som skärpta lagar inneburit. I norge hymlar man inte heller och Framskrittspartiet (kritiskt mot gissa vad?) är Norges näst största parti.

Hur ser du på debatten hos våra grannar? Jag definierar den som fri.

korvgubbe skrev:
Det enda jag reagerar över i den artikeln är att regelverket och byråkratin lyckats överträffa sig själv! Sicken fars! :rofl

Ja vad härligt.

By the way, eftersom det är en stående hälsning så tycker jag du skall se över stavningen på ordet "särskillt". Jag månar om din trovärdighet serru...

ah17 skrev:
Ja vad härligt.

By the way, eftersom det är en stående hälsning så tycker jag du skall se över stavningen på ordet "särskillt". Jag månar om din trovärdighet serru...

Men gubben då! Så sött! :pannkyss Det är skönt med ödmjuka ordmärkare som blir så förvirrade och oförstående så snart de råkar på ett stavfel eller en särskrivning. Jag som alltid hävdat att en av fördelarna med det mänskliga intellektet till skillnad från t.ex. datorerna jag arbetar med är hjärnans förmåga att sätta saker i sitt sammanhang och förstå en mening trots ett stavfel medan en dator tvärtstannar om den skrivna koden inte är helt felfri.

Låt oss ta ett exempel:
Skriver jag
www.expresen.se så hamnar jag fel.
...skriver jag på en lapp till grangrabben att han ska köpa:
1st Röd mjölk
expresen
...så lovar jag dig att han kommer hem med rätt tidning.

Vad kommer du hem med om du hade läst samma lapp då du uppenbarligen inte kan tolka felstavade ord? Fibban?

Edit1:
I mina ögon har den som då och då har en bokstav för mycket eller för lite, högre trovärdighet än den som inte förstår orden om de råkas skrivas med en bokstav för lite/mycket.

Last edited:
korvgubbe skrev:
Vad kommer du hem med om du hade läst samma lapp då du uppenbarligen inte kan tolka felstavade ord? Fibban?

Vad vet du om min tolkning?

korvgubbe skrev:
Edit1:
I mina ögon har den som då och då har en bokstav för mycket eller för lite, högre trovärdighet än den som inte förstår orden om de råkas skrivas med en bokstav för lite/mycket.

Kör du med den. "Stavfel förpassar genast ansökan [jobbansökan min anm.] till papperskorgen" Ur pappersbilagan DN JOBB 2/10 2005, intervju med rekryterare.

Det finns ingen motsättning mellan att kunna stava rätt och att tolka felstavade ord men det är kanske lätt hänt att tänka så svart/vitt som du om man är van vid att polarisera varenda fråga.

ah17 skrev:
Vad vet du om min tolkning?

Kör du med den. "Stavfel förpassar genast ansökan [jobbansökan min anm.] till papperskorgen" Ur pappersbilagan DN JOBB 2/10 2005, intervju med rekryterare.

Det finns ingen motsättning mellan att kunna stava rätt och att tolka felstavade ord men det är kanske lätt hänt att tänka så svart/vitt som du om man är van vid att polarisera varenda fråga.

Nu är det väl trots allt du som konstant envisats med att påpeka sambandet mellan stavning och trovärdighet?! Om du nu inte var så svart eller vit i ditt tänkande undrar jag varför du lägger ner så mycket tid på att kommentera min stavning = trovärdighet?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg