Ännu en XS 750 trippel som ska bli caféracer

Sitter och hänger läpp just nu tyvärr.

I min jakt på missljudet så lyfte jag toppen och upptäckte då att den satt otroligt löst åtskruvad så en förhoppning tändes att det var det som orsakat oljudet.

När jag sen plockade ut ventilerna upptäckte jag att avgasventilen på treans cylinder var lite lätt krökt så en ny sån beställdes omgående från Tyskland och det är ju enkelt att fixa.

När jag sen lyfte cylindrarna upptäckte jag dock att vevlagret på tvåans cylinder är rejält glappt så nu känner jag mig rätt bedrövad. Jag har dock en förhoppning om att det kan gå att komma åt just den vevstaken underifrån om man tar bort oljetråg och oljepump för jag tycker att det ser ut så på bilder men ingen på hela internet verkar ha prövat det förut så jag får väl bli först då. Att klyva motorn och göra det "rätt" är inget alternativ för mig då jag helt enkelt inte har utrymme för det (den enda arbetsbänk jag har tillgång till är mitt köksbord...).

Sitter och hänger läpp just nu tyvärr.

I min jakt på missljudet så lyfte jag toppen och upptäckte då att den satt otroligt löst åtskruvad så en förhoppning tändes att det var det som orsakat oljudet.

När jag sen plockade ut ventilerna upptäckte jag att avgasventilen på treans cylinder var lite lätt krökt så en ny sån beställdes omgående från Tyskland och det är ju enkelt att fixa.

När jag sen lyfte cylindrarna upptäckte jag dock att vevlagret på tvåans cylinder är rejält glappt så nu känner jag mig rätt bedrövad. Jag har dock en förhoppning om att det kan gå att komma åt just den vevstaken underifrån om man tar bort oljetråg och oljepump för jag tycker att det ser ut så på bilder men ingen på hela internet verkar ha prövat det förut så jag får väl bli först då. Att klyva motorn och göra det "rätt" är inget alternativ för mig då jag helt enkelt inte har utrymme för det (den enda arbetsbänk jag har tillgång till är mitt köksbord...).

Vad trist med lagret.
Om din metod inte funkar: I utrymmet där du startade upp hojen verkar det ju finnas plats! Kan du inte bygga upp en liten bänk där?
Med tanke på alla spånor du fick ur motor så känns det som att den bör gås igenom .

Last edited:
Vad trist med lagret.
Om din metod inte funkar: I utrymmet där du startade upp hojen verkar det ju finnas plats! Kan du inte bygga upp en liten bänk där?
Med tanke på alla spånor du fick ur motor så känns det som att den bör gås igenom .

Jo där finns plats men problemet är att det är mitt garage för bilen och jag vill gärna ha den där på vintern för jag har inte tillgång till nåt motorvärmaruttag utomhus. Till sommaren kan jag dock bygga upp en bänk om det krävs.

Allt annat av det jag har sett av motorn har sett kanonfint ut faktiskt. Knappt nåt synligt slitage på kamöverfall etc.

Om jag lyckas med min "fulmetod" så är problemet att jag inte kommer åt att se den instämpade storleken på veven utan bara storleken på staken så jag kan inte med säkerhet veta vilket lager jag ska ha. Jag får helt enkelt chansa och köpa ett lager och sen mäta det med plastigauge för att se om det blev rätt eller om jag måste köpa ett annat.

Ok nu har jag plockat ut vevstaken och lagren enligt min fulmetod och det var inga som helst problem, tog bara några minuter och så här ser det ut.

DSC01988.jpgDSC01987.jpg

Det enda som är kvar av lagren är stålhylsan för visst är dom väl klädda med aluminium annars? Jag tycker iaf att det ser ut som att det är utsmetad aluminium på veven. Dom har ju även snurrat runt vilket är uppenbart när man tittar på staken. Mittre delen av lagret låg ihopkorvat som en boll i oljehålet och det lyckades jag peta ut. Man ser dock inga tecken på att det hela har gått varmt om man ska försöka se nåt positivt i det hela.

Veven har en del mindre spår i sig men tror ni att detta går att rädda? Hur putsar man lämpligast bort aluminiumen från veven isf?

DSC01992.jpgDSC01994.jpgDSC01995.jpgDSC01996.jpgDSC01998.jpgDSC02000.jpg

Dom här siffrorna stämmer inte med verkstadshandboken som jag har så jag får nog rådfråga experter om vad för lager jag ska ha.

DSC02004.jpgDSC02003.jpg

Polera bort alu kletet med ett väldigt fint bryne försiktigt så du inte tar material från veven

Lagerskålarna är belagda med lagermetall, det innehåller bla tenn, antimon mm. Men det är lätt att missta för aluminiumlegering.

Det är inget roligt budskap det här, men både stakarnas och vevens lagerläge ser rejält förstörda ut. Man måste förstås tvätta och mäta samt bestämma ytjämnhet etc, innan man vet om man måste slipa veven, inte bara titta på dina bilder som jag gjort.

Men utifrån bilderna på resterna av lagerskålarna kan jag tyvärr inte vara annat än mycket pessimistiskt inför planerna att bara montera nya lagerskålar utan att byta stakar och slipa veven, rundhets- och diametertoleranserna på dessa lagerläger mäts ju i tusendelar. . När lagerskålarna inte bara är nedsmälta, utan tom lagerskålarnas stålsko är sönderhamrad, ja då är är det tyvärr illa.

Last edited:
Lagerskålarna är belagda med lagermetall, det innehåller bla tenn, antimon mm. Men det är lätt att missta för aluminiumlegering.

Det är inget roligt budskap det här, men både stakarnas och vevens lagerläge ser rejält förstörda ut. Man måste förstås tvätta och mäta samt bestämma ytjämnhet etc, innan man vet om man måste slipa veven, inte bara titta på dina bilder som jag gjort.

Men utifrån bilderna på resterna av lagerskålarna kan jag tyvärr inte vara annat än mycket pessimistiskt inför planerna att bara montera nya lagerskålar utan att byta stakar och slipa veven. När lagerskålarna inte bara är nedsmälta, utan tom lagerskålarnas stålsko är sönderhamrad, ja då är är det tyvärr illa.

Jo jag förstår att det är en rejäl chansning att bara montera nya lager och att det med troligen inte kommer funka men jag måste testa i det läget jag är i nu. Du skriver tvätta, är det för att få bort lagerresterna och hur och med vad ska man tvätta?

Tilläggas kan att det inte finns några överdimensioner av lager till denna modell om man måste slipa om veven för Yamaha ansåg att veven var en slitdel som skulle bytas på den tiden. Det enda som finns är dom ordinare 5 lagerstorlekarna som finns pga att dom inte kunde tillverka grjerna med tillräcklig fina toleranser så dom kompenserade med olika lager. Det skiljer dock inte mellan det tunnaste och tjockaste av dom.

Last edited:
Jo jag förstår att det är en rejäl chansning att bara montera nya lager och att det med troligen inte kommer funka men jag måste testa i det läget jag är i nu. Du skriver tvätta, är det för att få bort lagerresterna och hur och med vad ska man tvätta?

Ja det är att putsa med ngt som är hårdare än lagermetallen med inte avverkar stålet i veven.
Man kan tex börja med att ta en bit mässings- eller kopparplåt och skava bort det värsta med, sedan tex stålull eller ngn fin slipduk typ scotchbrite.

Tråkigt med din motor:(

Min låter inte iaf men den stannade för mig i höstas när jag var ute och körde och gick inte att starta. Dagen efter startade den fint. Det jag e lite rädd för är att jag tappade ut ca 9l olja/bensin ur motorn:gnissla

Var har du hittat lager? finns det både vev och ram lager?

Hoppas du får ihop din motor!

Tråkigt med din motor:(

Min låter inte iaf men den stannade för mig i höstas när jag var ute och körde och gick inte att starta. Dagen efter startade den fint. Det jag e lite rädd för är att jag tappade ut ca 9l olja/bensin ur motorn:gnissla

Var har du hittat lager? finns det både vev och ram lager?

Hoppas du får ihop din motor!

Ja det första man ska göra på dom här hojarna är att byta ut dom idiotiska vakuumstyrda bensinkranarna eller som jag har gjort plugga vakuumslangarna och montera en manuell kran mellan originalkranen och fuggarna. Det är annars tydligen otroligt vanligt att vakuumkranarna börjar läcka bensin som sen blandar sig med oljan och sen orsakar motorhaveri. Sök på gasoil på nåt XS forum så får du se. Hoppas att din motor klarade sig utan skador.

Lager verkar finnas titt som tätt på ebay så det är bara att hålla utkik där.

Jag har suttit och putsat på veven ikväll med olika scotchbritegrovlekar och så här ser det ut på den sidan av veven som är mest skadad, alltså den som staken trycker på under förbränningstakten.

DSC02013.jpg

Jag har hittat en billig stake på ebay så den kan jag byta ut men tror ni att det här kommer rasa igen direkt eller finns det en chans att det kan funka?

Last edited:
Ja det är att putsa med ngt som är hårdare än lagermetallen med inte avverkar stålet i veven.
Man kan tex börja med att ta en bit mässings- eller kopparplåt och skava bort det värsta med, sedan tex stålull eller ngn fin slipduk typ scotchbrite.

Fakk, jag var alltså inte helt ute och cyckla?!:va

Ja jag inser att denna veven är bortom all räddning och har kollat upp hur pass krångligt det är att klyva motorn och byta den och det är faktiskt inte så farligt nu när jag ändå har motorn halvt isärplockad så jag kommer satsa på att göra det. Finns gott om vevar på ebay så en sån ska beställas pronto.

To be continued...

Har nu snyggat till kanalerna i toppen lite lätt. Framförallt övergången mellan kanal och ventilsäte på insugssidan var rätt dåligt gjord från fabrik så det bör göra lite skillnad iaf.

DSC01968.jpg

Sen så har Yamaha av nån anledning lackat hela insidan av toppen med samma flagnande färg som utsidan så bara att ta bort alla dessa färgflagor bör göra en skaplig skillnad.

DSC01967.jpg

DSC01969.jpg

Passade även på att tapetsera om toan och lacka allt med biltemas värmetåliga färg. :tungan

DSC01981.jpg

Fick hem min nya avgasventil och vid inslipningen av ventilerna upptäckte jag att även insugsventilen på tvåans cylinder är lite krökt så nu måste jag beställa en sån också...

Har även påbörjat renoveringen av bromsoken och dom ser ut att vara i bra skick förutom att en kolv kärvade så att jag fick använda fettsprutan för att få ut den.

Väntar också på en bättre begagnad vev och stake från USA men sen jävlar ska motorn smackas ihop och provstartas på nytt!

Måste skärpa mig med uppdateringarna här men det har iaf hänt en del grejer sen sist.

Topp och cylindrar är lackade och ugnsbakade.
DSC02039.jpg

Motor klyven, vevaxel och ramlager utbytta samt motorn limmad och återmonterad i ramen.
DSC02022.jpg

Bromsarna är nyrenoverade och nylackade och nya måttbeställda stålomspunna bromsslangar är monterade. Fram var jag tvungen att byta ut den gamla huvudbromscylindern för dels passade den inte rent fysiskt på cliponet, dels läkte den och dels var den fylld av vad som verkar vara en blandning av bajs och sand... Jag monterade en billig kinacylinder från ebay istället så vi får väl se hur den funkar. Jag har dessutom sänkt ner instrumenteringen och monterat bulletblinkers fram.
DSC02027.jpgDSC02023.jpg

Har även köpt mig en sidomonterad skylthållare.
DSC02029.jpg

Mer kommer inom kort. Bör få ihop motorn så att jag kan provstarta den här veckan.

En snabbuppdatering med lite bilder från dagens mekande.

Motorn är nu helt ihopmonterad och provstartad och nu hörs det inga missljud så det känns jäkligt skönt. Jag får ta och filma lite till veckan så ni för höra hur den låter. Nästa veckas projekt blir att slipa och snygga till ramen och knöla in elen i en liten låta under sadeln. Som ni ser så har jag inte lackat motorblocket för det var för kallt för att göra det i garaget men jag tror att det kan se helt ok ut bara jag lyckas tvätta bort den inbrända bruna skiten. Tänkte testa med lampolja men om nån har nåt bättre tips så tar jag gärna emot det.

Första blodvitet för detta projektet uppstod också idag och det känns riktigt bra. Man känner ju inte sin hoj på riktigt förrän man har blandat olja med blod.

DSC02058.jpgDSC02047.jpgDSC02052.jpgDSC02054.jpgDSC02055.jpgDSC02057.jpg

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...