Ännu en XS 750 trippel som ska bli caféracer

Måste skärpa mig med uppdateringarna här men det har iaf hänt en del grejer sen sist.

Har även köpt mig en sidomonterad skylthållare.
View attachment 382749

Mer kommer inom kort. Bör få ihop motorn så att jag kan provstarta den här veckan.

Var köpte du skylthållaren? Hade tänkt bygga någon egen variant, men det är ju enklare att köpa färdiga grejer.
Ser ut att bli riktigt bra det här. :tummenupp

Var köpte du skylthållaren? Hade tänkt bygga någon egen variant, men det är ju enklare att köpa färdiga grejer.
Ser ut att bli riktigt bra det här. :tummenupp

Jag köpte den på ebay för 250 spänn inkl frakt men nu verkar just den modellen inte finnas där längre. Jag var också inne på att bygga en egen men den här var så pass billig så jag slog till.

Kollade upp vad dom största lackeringsfirmorna för pulver resp våtlack här i stan skulle ta för att lacka åt mig och pulverlackeringen skulle gå på ca 1000kr för ramen och 400kr per hjul och det känns ju rimligt men för att lackera tank och sadel ska den andra firman ha 5900-6500kr! Är det rimligt eller vad brukar det kosta hos andra firmor? Det är tre små bucklor i tanken som måste spacklas och sen så vill jag ha tre dekorränder längs tank och sadel samt att dom klistrar dit några dekaler innan dom drar på klarlacken så det känns inte som nåt våldsamt projekt men skulle tydligen ta 7-9 timmars arbetstid enligt firman.

Med den prisbilden finns det inte en chans att den blir lackad i år, har redan dragit över budgeten (inte för att jag räknar längre...) så det blir till att börja spara.

Pulverlack är inte alls lika tidskrävande att få bra jämfört med våtlack, så ja det är en kolossal prisskillnad.
Framförallt i antal timmar som går åt för att preppa delar med grund, slipgrund och färg..

Pulverlack grundar du väl mer eller mindre med blästring och sen pulvergrunf, färg, klarlack. påläggningen av färgen är ju enklare att få jämn pga själva pulvret och objektets respektive laddningar.

Så ja, våtlack är dyrt när du lämnar in hos firma, helt klart! Men oftast får du även ett resultat som hobby-nissar inte klarar på första försöket.

Ok här är statusen på bygget just nu. I brist på svets så har jag använt slangklämmemetoden för att fästa sitsen och det verkar funka bra. Jag har även byggt en liten aluminiumlåda för elektroniken under sadeln och ska bygga en till för batteriet under cutsen. Allt ser ut som skit nu med sladdar som hänger överallt och metallspån över hela hojen sen jag slipade bort fästena på ramen men det går framåt iaf. Det jag undrar är om det finns nån risk att mitt bakljus/blinkersarrangemang inte är godkänt? Jag har inte hittat några särskilda regler förutom avstånd mellan blinkers och att man måste ha bak-/bromsljus symetriskt på bägge sidorna om man har sidomonterat. Finns det nån regel som säger att det måste vara ett visst avstånd mellan bak-/bromsljus och blinkers?

DSC02091.jpgDSC02076.jpgDSC02081.jpgDSC02085.jpgDSC02075.jpg

Ser bra ut, nästa vinter rivs min motor om jag har den kvar. Sen är allt genomgånget på min.

Rätt säker på att du måste ha skylten på vänster sida. I övrigt borde det funka med din setup.

Rätt säker på att du måste ha skylten på vänster sida. I övrigt borde det funka med din setup.

Men va fasen, har du nån källa på det? Jag har bara hittat att den ska sitta bakom bakaxeln och typ max 30cm förskjuten. Hoppas verkligen att du har fel för det blir betydligt besvärligare att montera den på vänstra sidan för där finns ingen vanlig bult som man kan byta till en längre som det gör på högersidan och dessutom måste fästet byggas om isf.

Men va fasen, har du nån källa på det? Jag har bara hittat att den ska sitta bakom bakaxeln och typ max 30cm förskjuten. Hoppas verkligen att du har fel för det blir betydligt besvärligare att montera den på vänstra sidan för där finns ingen vanlig bult som man kan byta till en längre som det gör på högersidan och dessutom måste fästet byggas om isf.

Nae, jag har ju inte det. Har bara alltid fått höra att det är vad som gäller, men har aldrig kollat upp det ordentligt då det inte varit aktuellt tidigare.
Börjar dock bli lite osäker på hur det är då jag inte hittar några bestämmelser om vad som egentligen gäller. Det enklaste är nog att ringa transportstyrelsen och fråga, du får gärna dela med dig av deras svar då jag också tänkt placera min skylt på sidan. Håller tummarna för att det är ok att placera den som du gjort.

Nae, jag har ju inte det. Har bara alltid fått höra att det är vad som gäller, men har aldrig kollat upp det ordentligt då det inte varit aktuellt tidigare.
Börjar dock bli lite osäker på hur det är då jag inte hittar några bestämmelser om vad som egentligen gäller. Det enklaste är nog att ringa transportstyrelsen och fråga, du får gärna dela med dig av deras svar då jag också tänkt placera min skylt på sidan. Håller tummarna för att det är ok att placera den som du gjort.

Jag kommer testa att besikta så här ändå och om dom har synpunkter på det så får dom hänvisa till den bestämmelsen isf. Jag har letat överallt men inte hittat nåt om det förutom nån "snillen spekulerartråd" på nåt harleyforum.

Ursäkta en liten trådkapning..
Du verkar ha bra koll på dessa trippelmotorer. Jag har ett lite udda fel på min.
Den går fasen inte att starta när den är varm, så menar jag inte att den inte tänder eller så. Den går helt enkelt inte runt.
Så fort den svalnat lite går det utan problem. Har du några idéer på vad felet kan vara?:va

Ursäkta en liten trådkapning..
Du verkar ha bra koll på dessa trippelmotorer. Jag har ett lite udda fel på min.
Den går fasen inte att starta när den är varm, så menar jag inte att den inte tänder eller så. Den går helt enkelt inte runt.
Så fort den svalnat lite går det utan problem. Har du några idéer på vad felet kan vara?:va

Antar att du menar att startmotorn inte går när den är varm? För visst går väl motorn runt med kick eller rullstart? I så fall känns det ju som att det måste vara nåt med startmotorn eftersom den påverkas av motorvärmen om nu övriga elsystemet verkar lira som det ska. Jag har dock ingen erfarenhet av detta så släng upp frågan i teknikforumet istället vetja.

Kollade upp vad dom största lackeringsfirmorna för pulver resp våtlack här i stan skulle ta för att lacka åt mig och pulverlackeringen skulle gå på ca 1000kr för ramen och 400kr per hjul och det känns ju rimligt men för att lackera tank och sadel ska den andra firman ha 5900-6500kr! Är det rimligt eller vad brukar det kosta hos andra firmor? Det är tre små bucklor i tanken som måste spacklas och sen så vill jag ha tre dekorränder längs tank och sadel samt att dom klistrar dit några dekaler innan dom drar på klarlacken så det känns inte som nåt våldsamt projekt men skulle tydligen ta 7-9 timmars arbetstid enligt firman.

Med den prisbilden finns det inte en chans att den blir lackad i år, har redan dragit över budgeten (inte för att jag räknar längre...) så det blir till att börja spara.

Jag fick min tank + två små sidokåpor lackade för 1500:- på firma. Hade några småbulor i tanken också. Förvisso inget mer avancerat än en vanlig solid lack, utan dekaler och grejer.. Men ändock. En viss skillnad i pris där..

Besiktning på torsdag men en hel del kvar att fixa på hojen innan den är körduglig men det ska nog ordna sig. Nåt sadelöverdrag kommer jag dock inte hinna fixa men det kan väl inte spela nån roll.

Elsystemet är färdigkopplat och till min lättnad så funkar allt. Jag fuskade dock med kabelskor för jag hade fan inte tid att löda alla dessa skarvar och kopplingar men nu vet jag ju att allt funkar så det kan jag göra om till vintern om jag får tråkigt.

Fälgarna är iaf tillbaks från pulverlackeraren och jag drog på nya däck och balanserade ikväll. Hyffsad skillnad på mängden balansvikter dock, 5g fram och 120g bak!

DSC02208.jpg

Yes!

Hojen gled igenom besiktningen och den enda synpunkten dom hade var att den är förbannat obekväm :yoparty

Jag har lagt ca 10 mil mil med den nu och den går riktigt fint i motorn. Dock så bränner den fortfarande en hel del olja i ettans cylinder. Ventiltätningarna är nya och jag har bra komp i alla cylindrarna (samma värde på alla) så det känns inte som ringarna heller. Skulle va oljeringarna då på just den cylindern men jag ska piska den lite mer så får vi hoppas att det går till sig.

Jag längtar dock tills jag får mitt beställda gaffelbensstag från staterna för det känns som att det behövs. Har inte vågat pressa den alltför hårt i kurvorna än för den känns inte helt stabil. Dessutom är den ju inte direkt kvickstyrd. Måste bero på att det är rätt stora hjul och dom väger ju fan bly, helt otroligt att ett par fälgar med skivor kan vara så tunga.

Jag kan även konstatera att den lider av standardfelet att tvåans växel hoppar ur när man trycker på lite men det är en enkel fix på dessa hojar så det ska jag ta tag i så snart som möjligt.

Men ljudet, ljudet! Fan trepip is the shit!

Yes!

Hojen gled igenom besiktningen och den enda synpunkten dom hade var att den är förbannat obekväm :yoparty

Jag har lagt ca 10 mil mil med den nu och den går riktigt fint i motorn. Dock så bränner den fortfarande en hel del olja i ettans cylinder. Ventiltätningarna är nya och jag har bra komp i alla cylindrarna (samma värde på alla) så det känns inte som ringarna heller. Skulle va oljeringarna då på just den cylindern men jag ska piska den lite mer så får vi hoppas att det går till sig.

Jag längtar dock tills jag får mitt beställda gaffelbensstag från staterna för det känns som att det behövs. Har inte vågat pressa den alltför hårt i kurvorna än för den känns inte helt stabil. Dessutom är den ju inte direkt kvickstyrd. Måste bero på att det är rätt stora hjul och dom väger ju fan bly, helt otroligt att ett par fälgar med skivor kan vara så tunga.

Jag kan även konstatera att den lider av standardfelet att tvåans växel hoppar ur när man trycker på lite men det är en enkel fix på dessa hojar så det ska jag ta tag i så snart som möjligt.

Men ljudet, ljudet! Fan trepip is the shit!

Gött att höra att allt löst sig och att det funkar med sidomonterad skylt på den sidan också. Är en ankng avundsjuk då jag helt försummat mitt bygge så jag vet inte ens om jag får ihop den innan sommaren är över.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra