Ännu en vad ska jag ha för motard!

Ceder

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Hoj
Fz1 Turbo
Fick en glad nyhet för ett tag sedan att man ska bli pappa isommar :tummenupp
Å gumman kommer alltså inte att åka båge med mej nått mer på väldigt länge.
Så varför inte köpa motard! :yoparty

Har sedan tidigare en crf 450 helcross som jag är helt såld i! [Me love] :tungan

Så då tänkte jag då fråga er erfarna motard åkare. Vad ska jag köpa?

Är jhu som sagt såld i crf 450in men det som då är synd med en sån är jhu så mycke service.

Vad finns likvärt med crf 450 motard men med mindre service fast med samma smidiga lätt slangade karaktär?
Eller är kanske crf 450 motard snällare på service än en helcross?

Kommer endast köra gata!

Husa 650
Likvärdig service förutom att kolven går längre.
Iofs så kanske en crf kolv kan gå 100-150h på gata?

Fick en glad nyhet för ett tag sedan att man ska bli pappa isommar :tummenupp
Å gumman kommer alltså inte att åka båge med mej nått mer på väldigt länge.
Så varför inte köpa motard! :yoparty

Har sedan tidigare en crf 450 helcross som jag är helt såld i! [Me love] :tungan

Så då tänkte jag då fråga er erfarna motard åkare. Vad ska jag köpa?

Är jhu som sagt såld i crf 450in men det som då är synd med en sån är jhu så mycke service.

Vad finns likvärt med crf 450 motard men med mindre service fast med samma smidiga lätt slangade karaktär?
Eller är kanske crf 450 motard snällare på service än en helcross?

Kommer endast köra gata!

Hade en ny crf hm -05 innan jag köpte husan, körde ca 40 tim o bytade bara olja/filter, tvättat luftfilter o kollat ventilspel (behövde aldrig justera). Kolven bör bara köras ca 50 tim max så det e ju en liten nackdel. Bästa alt fall du vill serva mindre är nog ktm 625/660 men då är den ju tyngre o ingen racemotard.

Okej.. tack för svaren men för och nackdelar med dom ni nämde!

Sen kollade jag upp KTM:s 625/660 men dom är riktiga tung viktare :huvet

KTM 525 såldes som motard? bra service mm?

Okej.. tack för svaren men för och nackdelar med dom ni nämde!

Sen kollade jag upp KTM:s 625/660 men dom är riktiga tung viktare :huvet

KTM 525 såldes som motard? bra service mm?

Kolla oxå på Aprilias sxv 550 samt huskys nya 510:tummenupp Annars gäller som vanligt på racemotarder olja/filter 5-10 tim & ventiljust 15 tim. Sxv o husa har mest hk!

Satt och läste lite nu vad ktm ägare har skrivit om tex 625/660 (lc4)
Dom flesta verkar jhu tycka den är skottsäker. Men dock 30kg extra mot för tex crf:en. Är det värt det?

Geronimo79 : kollade även upp maskinerna men som Aprilias sxv 550 är lite väl häftigt dyr för mej.
Sen husan verkar ha haft mycke probs med smörjning under slangning mm. Sen mina erfarenheter om husa är att man får skruva mycke.

Fler förslag eller fakta om maskiner.

Satt och läste lite nu vad ktm ägare har skrivit om tex 625/660 (lc4)
Dom flesta verkar jhu tycka den är skottsäker. Men dock 30kg extra mot för tex crf:en. Är det värt det?

Geronimo79 : kollade även upp maskinerna men som Aprilias sxv 550 är lite väl häftigt dyr för mej.
Sen husan verkar ha haft mycke probs med smörjning under slangning mm. Sen mina erfarenheter om husa är att man får skruva mycke.

Fler förslag eller fakta om maskiner.

Jag vet inte med vilken årsmodell du haft erfarenheter med men från -04 är det stor skillnad mot tidigare modeller, bla kokusan tändsystem. Huskys nyare450/510 e som sagt jävligt fina annars samt ktm 525 med, fjädringen e dock väldigt mjuk orginal så den får man nog styva upp.

Freddola : Var det inte en crf han åkte på?

Geronimo79 : Okej.. nää det var runt -00 eller lite nyare jag vet att det var mycke prob. Ska kolla nyare!
Hur är servicen på husan då?

Freddola : Var det inte en crf han åkte på?

Geronimo79 : Okej.. nää det var runt -00 eller lite nyare jag vet att det var mycke prob. Ska kolla nyare!
Hur är servicen på husan då?

olja/filter 5-10 tim (går bara 1L i)
ventiljust 15 tim
sen bromsar, drivpaket, fjädring mm beror ju helt hur den körs

Freddola : :tummenupp
Men du som åker på en 625? nöjd nackdelar mycke service tung klumpig slangning mm mm?

Husa 510/450 grymt snygg! crf och den är ganska lika men hur är servicen på dom? kolv mm?
Sen hur många i sverige finns det ens till salu beg? :huvet

Freddola : :tummenupp
Men du som åker på en 625? nöjd nackdelar mycke service tung klumpig slangning mm mm?
Jag var nöjd med den.
Gick väll rätt bra, gick att gasa upp på 2an.
Känslan i frambrosen vart sådär, men kopplingen vart de bra känsla i tyckte jag (inga problem att gå från 0 till slangen direkt).
Motorn är väll skottsäker o service på var 250 olja/filter o 500 ventiler tror jag.
På 05or o frammåt äre 500 mil på olja/filter o ventiler.

Men det fattas lite i den för att ha det dära riktiga klippet o kör du på en crf 450 i vanliga fall kmr du nog tyckte den både är för tung o saknar klipp tyvär.

Dock sålde jag den precis o ska nu köpa en husa 650 till gatkörning o lite bana är det tänkt.

Sålänge man köper en fräch husa från 04a o frammåt så känns det säkert tkr jag.
Tror nog det är det du är ute efter :tummenupp

Last edited:
Freddola : okej.. själv är man jhu som van att den slår över på gas med lite ryck vid 100km/h på 5:an :)
Okej.. men hur mycke bättre är då servicen på husan jämfört med crf:en?

Hur ligger en drz 400 sm i effekt och service?

Last edited:
Freddola : okej.. själv är man jhu som van att den slår över på gas med lite ryck vid 100km/h på 5:an :)
Okej.. men hur mycke bättre är då servicen på husan jämfört med crf:en?

Hur ligger en drz 400 sm i effekt och service?

Är nästan som en vanlig DRZ400s dock bör du byta förgasare samt system för att få den lite piggare vilket kostar pengar! Här är en bra tråd om hur du piggar upp din DRZ!

http://forum.soe.se/showthread.php?t=21398

Kom igen nu vad ska jag köpa?
Köp en 625 eller 660 om du bara ska åka gata,där gör det inget att hojjen är lite klumpig ändå.Dom ska ju vara hållbara också(alla utom min).Annars Husaberg 650 om du vill ha en smidigare hoj.Glöm 525 som ren gathoj.Samma skruvande som Husan men med svagare motor....

Men hur är med service på Husaberg 650 ? Från vilken års mod ska man köpa från isf?
Tung? hk?

Kom igen nu vad ska jag köpa?

Eftersom du är helt insnöad i CRF450 så köp en sådan då du kommer tycka KTM625/660 är klumpiga alt köpa Husa 650 men den är inte heller lika lätt som CRF450!

Så min åsikt köp en KTM660 och få körglädje alt köp en Husa 650 och få mkt körglädje och ta servicen som den kommer dock om du vill köra lite grus/cross/motard/enduro så köp en KTM525 men är inte lika stark som de tyngre hojarna men desto lättare!

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN