Ännu en däckfråga. Behöver hjälp att sålla.

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
Ska ha nytt gummi till min CBR 600 och funderar över följande däck fram och bak. Jag pendlar inte med hojen och kör inte bana utan först och främst "inspirerad" körning på landsvägar. Jag prioriterar alltså grepp framför livslängd.

Michelin PilotRoad2 2CT
Metzler Roadtec Z6
Pirelli Diablo Strada

Tar gärna emot tips på andra kombinationer fram/bak. Någon rekommenderade M3 fram och Z6 bak tex.

Tack på förhand :)

Varför inte Pilot Power 2CT om du prioriterar grepp framför livslängd? På bana har det begränsningar när det börjar gå fortare, men som gatdäck är det klockrent.

/A

Varför inte Pilot Power 2CT om du prioriterar grepp framför livslängd? På bana har det begränsningar när det börjar gå fortare, men som gatdäck är det klockrent.

/A

Pilot Power 2CT har väl dessutom hårdare gummi mitt på slitbanan och mjukare på sidorna. Så att det håller längre för körning rakt fram men ändå greppar bra när man lägger ner. Det ska med andra ord hålla ganska länge men ändå ge bra grepp.

Pirelli kör jag på..
Men du ska inte titta på Strada, det är ett touringdäck.
Själv använder jag "valiga" diablo och dom funkar skitbra, kör bana, dragracing och gata och förra sommaren fick jag ut 900 mil på ett bakdäck.
Håller bra på bana, kör 1,04 på midlanda med dom och då fega jag en hel del men inga tendenser att släppa.
Vill du ha mer grepp så titta på diablo corsa, dom är kladdiga=)

Metzeler Roadtec Z6 körde jag på min CBR 600 -92.

De passade mig bra, fick ut många mil och hade bra grepp!

Dunlops Sportmax Roadsmart eller vad dom nu heter, dom sägs ju vara kanoners. Fast som sagt, du kanske ska ha något greppigare.

Kör Dunlop Qualifier, kanonnöjd. :tummenupp

Qualifier och Z6 har jag bra erfaranheter av. Vid ösregn (läs förra sommaren) fick jag släpp bak några gånger på Dunlopen, annars kanon.

När däckfrågan kommer upp brukar man börjar prata om de "mjukare" sportigare däck som om de alltid ger bättre grepp. Så är det faktiskt inte! Det beror väldigt mycket på hur man kör.

Om man (som jag) är ganska slö och försiktigt så kan det vara att sportigare och mjukare däck inte bli tillräckligt varma och då greppa de sämre än en sportstouring däck som har en lägre arbetstemperatur.

Däck är konstruerade efter en viss typ av körning och man borde köpa dem som passar just ens egen körstil.

/A

Tycker det däcket suger fett med ball. Efter 10mil+, under hård belastning börjar tendens till grepp att bli märkbart men innan dess är det snorhalt. Livslängden är bedrövlig. Har ett set såna på nu och baksulan är sopslut efter 300-350mil. MPP2CT vs PDIABLO, väljer DIABLO alla dagar i veckan sen får expertisen säga vad den vill. Har provat olika varianter av DIABLO också men originalet är den jag har fått mest förtroende för (livsl. vs grepp vs pris). Det ÄR faktiskt möjligt att få ut acceptabelt grepp kontra livslängd. 2CT är dyra dessutom. :tummenner

Ska vara lite radikal o testa ett set z6 vid nästa byte. Har hört så många skrönor om ditten o dutten däcket är minsan superduperfäste i nu. Sen när man testar visar det sig vara bs så jag tänker fan börja experimentera själv, även med sk icke performancedäck.

Last edited:
Svar JA - men dock med grymt mycket bättre banegenskaper samt berättar en hel "story" innan man når gränsen för däckets fäste till skillnad mot 2ct däcket!! :pannkyss

/Fürstenhoff.

Står sportmax qualifier på mina,är det ytterligare en variant eller samma du kallar rr?

Henrik

Fan, kan ingen skriva en sticky om olika däck?
Är på G att skaffa ett set till min hoj nu och ju mer jag läser ju dummare blir jag.

Tycker det är en djungel.

Vill ha skaplig hållbarhet och bra fäste, såklart :rolleyes:

Vill man sen köra på ett sk supertouring däck så har jag aldrig testat ett så bra däck som Dunlop Roadsmart (nytt för i år) som på vår GSX-R1000K5 i 4-5 graders värme gav ett sjukt bra förtroende på "slingerbulten" då det blev supervarmt enormt snabbt (trippel compound i bakdäcket) med färste därefter - sen att däcket skall räcka långt över 1000 mil gör inte saken sämre!!

/Fürstenhoff.

Det låter som ett väldigt spännande däck för mig vid nästa bytet. :yoparty

Finns 2 olika Qualifier - vanliga Qualifier och sen med betäckningen RR efter Qualifier!!

Dock stor skillnad mellan dessa däck både vad beträffar uppvärmning, grepp samt livslängd till RR däckets förmån!! :tummenupp

/Fürstenhoff.

QUALIFIER RR!!

Hoppas att denna text räcker för dig då!! :rolleyes:

:pannkyss

:D

/Fürstenhoff.

Du är inte det minsta partisk va? ;)

/ Jens

A: Ja, vi säljer Dunlop!! :tummenupp
......
F: Vi rekommenderar självklart våra kunder dom däck som vi anser vara det bästa för dem, oavsett det står Dunlop eller ngt annat på dem - dock ligger just nu Dunlops Qualifier RR, GP racer samt Roadsmart i topp gentemot deras konkurrenter varför det känns utomordentligt bra att rekommendera just dessa däck!! :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

/Fürstenhoff.

Vilken däckstorlek ska man ha på däcken då? Jag kör både gata och bana.

A: Ja, vi säljer Dunlop!! :tummenupp

B: Noop, vi tillverkar INTE Dunlop eller äger aktier í deras företag varför vi INTE är som du uttrycker det partiska!! ;)

C: Vi säljer även Michelin!! :pannkyss

D: Vi säljer även Bridgestone!! :pannkyss

E: Vi säljer även Continental!! :pannkyss

F: Vi rekommenderar självklart våra kunder dom däck som vi anser vara det bästa för dem, oavsett det står Dunlop eller ngt annat på dem - dock ligger just nu Dunlops Qualifier RR, GP racer samt Roadsmart i topp gentemot deras konkurrenter varför det känns utomordentligt bra att rekommendera just dessa däck!! :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

/Fürstenhoff.

Så man måste vara ägare i ett företag för att kunna vara partisk? Volvosäljaren är partisk mot volvo sett eftersom han säljer det. Som säljare av något är man alltid partisk eftersom man förespråkar sin egen produkt.

Det kan likväl vara så att du har högst marginal på Dunlop, därav rekommendationen av detta märke framför de andra du beskrev. Myntet har nämligen inte bara en sida.

/ Jens

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...