(Ännu en) Byggtråd - Fireblade Fighter

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Börjar med att lägga upp bild på hur den såg ut innan helt enkelt..

Den första är från 2006
och den andra innan ja körde in den i garaget nu i höst 2007
 

Bifogat

  • hoj05.JPG
    hoj05.JPG
    67.8 KB · Visningar: 320
  • hoj4.JPG
    hoj4.JPG
    131.2 KB · Visningar: 670
Last edited:
Idag va jag och fixade till en orginal framskärm som ja kom över billigt
 

Bifogat

  • 20071016263.jpg
    20071016263.jpg
    50.7 KB · Visningar: 271
  • 20071016267.jpg
    20071016267.jpg
    82.5 KB · Visningar: 1,070
Detta är en liten lista som ja kommer försöka hinna med i vinter..

# Motorbur
# Slimma svingen från fästen och bultar
# Fixa bättre fastsättning av styrdämparen
# Pulverlacka ramen, fälgar, sving och dämparna fram.
# Lacka div. delar svart (bakdel, tank)
# Nya delaker och fälgstripes i Guld (beställt)
# Fixa förarsadeln (nätt och slimmad skumgummi blir det)
# Fixa nån spec. undertail (håller på som bäst)
# Nya längre stålomspunna fram
# Ny längre kopplingsvire
# Fixa bakbroms på styret
# Hitta en "ny" framskärm från årsmod. 92-94
# Dra om avgas/slipon (ligger sömnlös om nätterna)
# Bromsskivor som INTE blir skev efter några bromsningar...
# Ny styrkrona
 
Kommer bli riktigt nice det där, hur löste du det med R1 baken, byggde du om org. bakramen eller tog du R1ans bakram?
 
Kommer bli riktigt nice det där, hur löste du det med R1 baken, byggde du om org. bakramen eller tog du R1ans bakram?

jag hittade en vänlig själ (madmagnus - "Fireblade evo 4") som kapade o svetsade en orginal fireblade bakram.

R1an passar takt på om man kapar fästet för baksadeln. dock blir den för låg för mitt tycke så jag bad han höja upp den lite.

på dessa 2 ser man skillnaden.

den första är en helt vanlig orginalram, och den andra är den omsvetsade
 

Bifogat

  • Bild091mindre.jpg
    Bild091mindre.jpg
    82.8 KB · Visningar: 240
  • 20070701187.jpg
    20070701187.jpg
    96.2 KB · Visningar: 339
Last edited:
Detta är en liten lista som ja kommer försöka hinna med i vinter..

# Motorbur
# Slimma svingen från fästen och bultar
# Fixa bättre fastsättning av styrdämparen
# Pulverlacka ramen, fälgar, sving och dämparna fram.
# Lacka div. delar svart (bakdel, tank)
# Nya delaker och fälgstripes i Guld (beställt)
# Fixa förarsadeln (nätt och slimmad skumgummi blir det)
# Fixa nån spec. undertail (håller på som bäst)
# Nya längre stålomspunna fram
# Ny längre kopplingsvire
# Fixa bakbroms på styret
# Hitta en "ny" framskärm från årsmod. 92-94
# Dra om avgas/slipon (ligger sömnlös om nätterna)
# Bromsskivor som INTE blir skev efter några bromsningar...
# Ny styrkrona

Verkar som du är inne på att börja stunta med hojen. :)
 
Inte helt omöjligt :tungan
den kommer bli lite av en allt i allo.. kommer garanterat köra en hel del bana iaf, förmodligen får man ta bort motorburen då, eller så kan den va bra att ha, för de kan faktiskt bli som på bilden :D

Verkar som du är inne på att börja stunta med hojen. :)
 

Bifogat

  • IMG_2554mini.JPG
    IMG_2554mini.JPG
    126.2 KB · Visningar: 927
Nån som vet om man kan vända dämparen på detta vis? borde ju gå utmärkt så länge den inte tar i nåt..
 

Bifogat

  • 20071016264.jpg
    20071016264.jpg
    82.1 KB · Visningar: 374
Kanske en dum fråga, men varför vill du vända på dämparen?
 
Som du håller på.... kan bli väldigt fint det där tillslut! När är det tänkt att den ska bli klar, för nån deadline måste du ju ha! Ha det bra Jens!
 
Kanske en dum fråga, men varför vill du vända på dämparen?

tänkte dra avgassystemet brevid stötdämparen, och då är slangen i vägen seru. kommer nog bilder på de där med

Som du håller på.... kan bli väldigt fint det där tillslut! När är det tänkt att den ska bli klar, för nån deadline måste du ju ha! Ha det bra Jens!

klart som fan de blir hehe, den ska väl iaf gå att köra till våren 2008 :tummenupp
 
Last edited:
Nån som vet om man kan vända dämparen på detta vis? borde ju gå utmärkt så länge den inte tar i nåt..

Kontrollera att "pipen som sticker ut" inte tar i någonstans vid ytterlihetlägena på fjädringen, dvs, max comprimerat och löst hängande.
 
Det där ser ut att bli skitsnyggt! Ser bra mycket modernare ut när du fått bort det bulkiga bakpartiet. Är baken från en 98-99 eller 00-01?:tummenupp
 
Det där ser ut att bli skitsnyggt! Ser bra mycket modernare ut när du fått bort det bulkiga bakpartiet. Är baken från en 98-99 eller 00-01?:tummenupp

jo ja håller helt med.. orginal baken är inte alls snygg..
de är årsmod. 98-99

Kontrollera att "pipen som sticker ut" inte tar i någonstans vid ytterlihetlägena på fjädringen, dvs, max comprimerat och löst hängande.

jag har ju vännt på den redan, de ska nog gå men de är fan på de berömda håret.. har inte testat max-min än men i västa fall får man väl "karva" bort 1-2 mm på ramen :D
 
Last edited:
Nån som vet om man kan vända dämparen på detta vis? borde ju gå utmärkt så länge den inte tar i nåt..
Jag klurade vidare på din idé om dämparen.... Gick ut och kollade på min 98:a och där sitter redan dämparen på det hållet:va . Har gått igenom min verkstadshandbok men hittar ingen bild på hur dämparen "ska" sitta. Men jag har tydligen kört med min så som du visar och det gick tydligen bra. Min ram är svart, så det skulle ju blivit lite märke i färgen om den tagit i.

För övrigt så kommer jag tjuvkolla på dina ideér framöver :)
 
Jag klurade vidare på din idé om dämparen.... Gick ut och kollade på min 98:a och där sitter redan dämparen på det hållet:va . Har gått igenom min verkstadshandbok men hittar ingen bild på hur dämparen "ska" sitta. Men jag har tydligen kört med min så som du visar och det gick tydligen bra. Min ram är svart, så det skulle ju blivit lite märke i färgen om den tagit i.

För övrigt så kommer jag tjuvkolla på dina ideér framöver :)

Ja tjuvkolla på du =) ja tjuvkollar på ganska många jag också :tungan
låter ju bra de där med dämparen.. dock har jag en 97:a och är inte helt lik 98-99 men ramen är förmodligen densamma. hoppas bara man får till rördragningen så de inte tar i nåt.. får nog använda avgasbandage så de inte blir för varmt
 
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

Back
Top