studenten skrev:... Vi ekonomer ...
Jisses, det var ord och inga visor det. Lär man sig att motivera sina påståenden och köra en bakgrundskoll när man pluggar ekonomi nuförtiden?
Eller räcker det med lite coola påståenden?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
studenten skrev:... Vi ekonomer ...
Bingo skrev:Ok, finns det någon begränsning för hur länge de kompenserar inkomstförlusten?
Vilket i så fall innebär att TH:s kostnad för inkomstbortfall maximalt kan uppgå till 67,2% av en årsinkomst. Mycket pengar iofs men fortfarande inga jättebelopp när det gäller den genomsnittlige motorcyklsiten.#Olsson# skrev:Han (TH) trodde 2 eller 3 år. Skadereglerarna var inte tillgängliga för tillfället(ja, jag ringde igenmen han var "hyfsat" säker på att den faller bort efter 3 år.
Hur många fordon finns på våra vägar?KawaChris skrev:Du skriver i nattmössan, om det var så så skulle trafikförsäkringen vara mycket dyrare och försäkringsbolagen bedriver inte välgörenhet som bekant. Det kanske är denna tråd du tänker på?
Poacher skrev:procentuellt är vi säkert inblandade i fler olyckor med.
Nja, haltande resonemang där... Försäkringsbolagen jämför inte bil mot MC utan bilist mot motorcyklist. Trafikförsäkringen på min går lös på, typ, 2 000 kr/år.#Olsson# skrev:Detta innebär ju att vi är totalt lurade av försäkringsbolagen. En MC borde ha en lägre TF-kostnad än en bil. Vi vet att MC är inte inblandade i fler olyckor än bilar.
Svårt att jämföra sådär rakt av eftersom deras försäkringsbolag får pröjsa för mycket av det som betalas skattevägen här. Våra försäkringsbolag slipper helt enkelt betala mycket av det deras betalar - t ex sjukhusvistelsen för den som blir påkörd.#Olsson# skrev:Kul också att jämföra priser på trafikförsäkring med USA. Där är det tvärt om. Bil-försäkring är mycket dyrare än MC-försäkring. (trafik) Naturligtvis p g a skadorna en bil gör mot sin omgivning.
#Olsson# skrev:Detta innebär ju att vi är totalt lurade av försäkringsbolagen. En MC borde ha en lägre TF-kostnad än en bil. Vi vet att MC är inte inblandade i fler olyckor än bilar. Skadorna på MC-förarna blir dock värre. Men FB betalar ju knappt något av peronskadorna. MC gör dessutom väldigt liten skada för omgivningen. (Sex gånger farligare för omgivningen är en ganmmal sifra) Lite krast, en bil mosar andra bilar och gångtrafikanter. MC hamnar i diket och gör ingen yttre skada. Kul också att jämföra priser på trafikförsäkring med USA. Där är det tvärt om. Bil-försäkring är mycket dyrare än MC-försäkring. (trafik) Naturligtvis p g a skadorna en bil gör mot sin omgivning.
Bingo skrev:Svårt att jämföra sådär rakt av eftersom deras försäkringsbolag får pröjsa för mycket av det som betalas skattevägen här. Våra försäkringsbolag slipper helt enkelt betala mycket av det deras betalar - t ex sjukhusvistelsen för den som blir påkörd.
#Olsson# skrev:En månad på sjukhus med obegränsat antal operationer etc kostar FB ca 80*29+5000+120= 7440:-
En månad heltidsrehabilitering på det, med privat gymnast kostar FB ca 30*120= 3600:-
Nu är vi uppe i runt 11 000:- Är det dessa, du menar vara "de stora kostnaderna"?
EDIT: Glömde lägga till 5000 för rehabtiden och FB's kostnad för utebliven inkomst. Totalen skall vara ca 16000:-
CHROLO skrev:Vem pröjsar resten?
#Olsson# skrev:150k ?Skulle tippa på max 15000:- Och då är personliga utrustning inräknad. FB betalar medborgarnas kostnader (dvs runt 120:- per besök) Det var vad skaderegleraren på TH redogjorde för mig för ett par veckor sedan.
Zilversurfer skrev:Då ber jag om ursäkt, jag trodde faktiskt att inte vi skattebetalare blev drabbade vid Trafikolyckor, därav Trafik Försäkringen. Ack så fel man kan ha. Då är det verkligen hutlöst att TF är så pass hög till ingen större nytta.
Sen att det kostar samhället säkert 150` tvivlar jag inte på med Röntgen,Läkare, Sköterskor, Återbesök mm mm. Inte konstigt vi har världens högsta skattetryck.
Mvh//ZS
cRoC skrev:kunde lika gärna vart en moppe som gjorde samma skada. Hur kommer effekten in i exemplet? :kocko
SSB skrev:Med tanke på att antalet dödsolyckor i bil är ÄNNU fler än antalet dödsolyckor med motorcykel är ju bilar farligare än motorcyklar!
Jag säger, förbjud de livsfarliga bilarna. Cyklar dör ju folk också på, bort med dom. Har ni hört också att massvis med folk dör på övergångsställen? Förbjud övergångsställen! Eller vänta, förbjud gångtrafikanter för att vara på den säkra sidan.
Nej, jag får lov att citera hassan. Åk taxi för helvete, resten av ditt liv. Då kanske vi alla lever för evigt.
zzzzzz
Clifton skrev:Det jag sakna i den här artikeln är juh Bilarnas delaktighet i mc olyckorna med. Dom skrev om olyckan där mc klyvde bilen på mitten när bilen gjorde en u-sväng. Alltså är det bilens fel men de ska alltid få det att låta som det är mc:ns fel. Blir så sur att man inte kan vara närvarande o argumentera med honom medans han blir intervjuad
![]() |
Strängnäs Bike Show den 30/8
Sista lördagen i augusti är... |
![]() |
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna
Under lördagen kördes Mälar... |
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti 202... |
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka
Under 46:e Coca Cola 8-timm... |
|
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |