Ännu en artikel om farliga sporthojar

studenten skrev:
... Vi ekonomer ...

Jisses, det var ord och inga visor det. Lär man sig att motivera sina påståenden och köra en bakgrundskoll när man pluggar ekonomi nuförtiden?

Eller räcker det med lite coola påståenden?

Bingo skrev:
Ok, finns det någon begränsning för hur länge de kompenserar inkomstförlusten?

Han (TH) trodde 2 eller 3 år. Skadereglerarna var inte tillgängliga för tillfället(ja, jag ringde igen :D men han var "hyfsat" säker på att den faller bort efter 3 år.

#Olsson# skrev:
Han (TH) trodde 2 eller 3 år. Skadereglerarna var inte tillgängliga för tillfället(ja, jag ringde igen :D men han var "hyfsat" säker på att den faller bort efter 3 år.
Vilket i så fall innebär att TH:s kostnad för inkomstbortfall maximalt kan uppgå till 67,2% av en årsinkomst. Mycket pengar iofs men fortfarande inga jättebelopp när det gäller den genomsnittlige motorcyklsiten.

KawaChris skrev:
Du skriver i nattmössan, om det var så så skulle trafikförsäkringen vara mycket dyrare och försäkringsbolagen bedriver inte välgörenhet som bekant. Det kanske är denna tråd du tänker på?
Hur många fordon finns på våra vägar?
Det blir rätt mycket pengar in om du tänker efter, men enorma vinster det tror jag inte alls på.

Detta innebär ju att vi är totalt lurade av försäkringsbolagen. En MC borde ha en lägre TF-kostnad än en bil. Vi vet att MC är inte inblandade i fler olyckor än bilar. Skadorna på MC-förarna blir dock värre. Men FB betalar ju knappt något av peronskadorna. MC gör dessutom väldigt liten skada för omgivningen. (Sex gånger farligare för omgivningen är en ganmmal sifra) Lite krast, en bil mosar andra bilar och gångtrafikanter. MC hamnar i diket och gör ingen yttre skada. Kul också att jämföra priser på trafikförsäkring med USA. Där är det tvärt om. Bil-försäkring är mycket dyrare än MC-försäkring. (trafik) Naturligtvis p g a skadorna en bil gör mot sin omgivning.

TF beräknas dock på hur stor risk vi är enl. bolagen, procentuellt är vi säkert inblandade i fler olyckor med.

Sen är det ju främst de med nyare klass 7 hojar som får böta stort, jag betalar inte mycket i TF på min gammla hoj.

Last edited:
Poacher skrev:
procentuellt är vi säkert inblandade i fler olyckor med.

Möjligen. Jag tolkade

http://www.motorcyklisterna.org/pdf/info/EAMS.pdf

...Motorcyklister är en oskyddad trafikantgrupp och kan därför ha en högre skaderisk. Ur en annan aspekt visar dock försäkringsstatistik att motorcyklister inte är inblandade i fler trafikincidenter än bilar. Med andra ord har motorcyklister inte en högre olycksrisk än andra trafikantgrupper...

Jag bara förutsätter att de räknat med t ex antal bilar vs MC etc. Men man vet ju inte säkert? SMC borde veta.

Last edited:
#Olsson# skrev:
Detta innebär ju att vi är totalt lurade av försäkringsbolagen. En MC borde ha en lägre TF-kostnad än en bil. Vi vet att MC är inte inblandade i fler olyckor än bilar.
Nja, haltande resonemang där... Försäkringsbolagen jämför inte bil mot MC utan bilist mot motorcyklist. Trafikförsäkringen på min går lös på, typ, 2 000 kr/år.

Vet vi verkligen att MC inte är inblandade i fler olyckor än bilar? Alltså i bemärkelsen att en lika stor andel av bilarna blir försäkringsärenden som andelen av motorcykelbeståndet?

#Olsson# skrev:
Kul också att jämföra priser på trafikförsäkring med USA. Där är det tvärt om. Bil-försäkring är mycket dyrare än MC-försäkring. (trafik) Naturligtvis p g a skadorna en bil gör mot sin omgivning.
Svårt att jämföra sådär rakt av eftersom deras försäkringsbolag får pröjsa för mycket av det som betalas skattevägen här. Våra försäkringsbolag slipper helt enkelt betala mycket av det deras betalar - t ex sjukhusvistelsen för den som blir påkörd.

#Olsson# skrev:
Detta innebär ju att vi är totalt lurade av försäkringsbolagen. En MC borde ha en lägre TF-kostnad än en bil. Vi vet att MC är inte inblandade i fler olyckor än bilar. Skadorna på MC-förarna blir dock värre. Men FB betalar ju knappt något av peronskadorna. MC gör dessutom väldigt liten skada för omgivningen. (Sex gånger farligare för omgivningen är en ganmmal sifra) Lite krast, en bil mosar andra bilar och gångtrafikanter. MC hamnar i diket och gör ingen yttre skada. Kul också att jämföra priser på trafikförsäkring med USA. Där är det tvärt om. Bil-försäkring är mycket dyrare än MC-försäkring. (trafik) Naturligtvis p g a skadorna en bil gör mot sin omgivning.

Det blir såna fula repor på bilen om en mc krockar med den, dyrt med lackering ju..

Bingo skrev:
Svårt att jämföra sådär rakt av eftersom deras försäkringsbolag får pröjsa för mycket av det som betalas skattevägen här. Våra försäkringsbolag slipper helt enkelt betala mycket av det deras betalar - t ex sjukhusvistelsen för den som blir påkörd.

Och just därför undrar jag hur MC kan vara så mycket dyrare än bilförsäkring. Jag har lite svårt att se var deras kostnader är.

Samtidigt dina 2000:- / år och mina 243:- per kvartal för ett par år sedan är iofs ganska lågt.

En annan grej som är konstig är förslaget(Finlands-modellen) om att FB skall ta hela kostnaden för sjukvård etc. De snackades om 50%, 60% och även fördubling av premierna. Hur skall det gå ihop? Om FB nu inte ens betalar kanske en promille av faktiska sjukvårdkostnader. Hur skall en fördubbling av premierna kunna täcka 100% av sjukvårdskostnaderna? Ännu ett tecken på att de redan idag "tankar" pengar från försäkringstagarna.

#Olsson# skrev:
En månad på sjukhus med obegränsat antal operationer etc kostar FB ca 80*29+5000+120= 7440:-

En månad heltidsrehabilitering på det, med privat gymnast kostar FB ca 30*120= 3600:-

Nu är vi uppe i runt 11 000:- Är det dessa, du menar vara "de stora kostnaderna"?

EDIT: Glömde lägga till 5000 för rehabtiden och FB's kostnad för utebliven inkomst. Totalen skall vara ca 16000:-

Vem pröjsar resten?

CHROLO skrev:
Vem pröjsar resten?

Jag antar att det är Landstinget och Försäkringskassan. Sedan exakt vilket konto som debiteras har jag ingen aning om. Men de fylls ju i alla fall på med pengar från skattintäkter.

#Olsson# skrev:
150k ? :va Skulle tippa på max 15000:- Och då är personliga utrustning inräknad. FB betalar medborgarnas kostnader (dvs runt 120:- per besök) Det var vad skaderegleraren på TH redogjorde för mig för ett par veckor sedan.

Då ber jag om ursäkt, jag trodde faktiskt att inte vi skattebetalare blev drabbade vid Trafikolyckor, därav Trafik Försäkringen. Ack så fel man kan ha. Då är det verkligen hutlöst att TF är så pass hög till ingen större nytta.

Sen att det kostar samhället säkert 150` tvivlar jag inte på med Röntgen,Läkare, Sköterskor, Återbesök mm mm. Inte konstigt vi har världens högsta skattetryck.

Mvh//ZS

Zilversurfer skrev:
Då ber jag om ursäkt, jag trodde faktiskt att inte vi skattebetalare blev drabbade vid Trafikolyckor, därav Trafik Försäkringen. Ack så fel man kan ha. Då är det verkligen hutlöst att TF är så pass hög till ingen större nytta.

Sen att det kostar samhället säkert 150` tvivlar jag inte på med Röntgen,Läkare, Sköterskor, Återbesök mm mm. Inte konstigt vi har världens högsta skattetryck.

Mvh//ZS

Äsch, inte behöver du be om ursäkt inte :tråkad Jag trodde exakt samma sak tills för några veckor sedan när förslag om att FB skulle ta hela kostnaden. Då kan man ju undra varför man övehuvud taget skall ha obligatorisk trafikförsäkring som skall täcka de löjligt små avgifterna man betalar på sjukhus etc. Det kunde vara täckning på bilar och annat dyrt man laddar in i kanske?

SSB skrev:
Med tanke på att antalet dödsolyckor i bil är ÄNNU fler än antalet dödsolyckor med motorcykel är ju bilar farligare än motorcyklar!

Jag säger, förbjud de livsfarliga bilarna. Cyklar dör ju folk också på, bort med dom. Har ni hört också att massvis med folk dör på övergångsställen? Förbjud övergångsställen! Eller vänta, förbjud gångtrafikanter för att vara på den säkra sidan.

Nej, jag får lov att citera hassan. Åk taxi för helvete, resten av ditt liv. Då kanske vi alla lever för evigt.

zzzzzz

Har du nån gång gämfört hur många bilar/mc det är som är ute på vägarna :va

Jag kanske inte borde skriva detta men jag tycker att trafikpolisen norrort borde ha lite bättre koll på sig själva. För den kvinnliga polisen som orsakade en olycka i Rosersberg genom att göra en vänstersväng när det kom en mötande motorcykel tillhörde väl norrortspolisens trafikavdelning.
Den gången förolyckades 2 motorcyklister.

Är inte helt hundra på omständigheterna i den olyckan. Så jag kan komma ihåg fel när det gäller någon detalj.

Clifton skrev:
Det jag sakna i den här artikeln är juh Bilarnas delaktighet i mc olyckorna med. Dom skrev om olyckan där mc klyvde bilen på mitten när bilen gjorde en u-sväng. Alltså är det bilens fel men de ska alltid få det att låta som det är mc:ns fel. Blir så sur att man inte kan vara närvarande o argumentera med honom medans han blir intervjuad

Ska en bilförare rimligen kunna bedömma att "det där med ett ljus" kommer i 300km/t? Nej det funkar inte så, om du någon gång själv kört bil i trafiken så borde du förstå hur det gått till. Själv passar jag mig jävligt noga om jag ser en bil som kan tänkas göra någon manöver, eller köra ut.
I 300blås så har man inte så mycket tid till sånt o knappast möjlighet att göra mycket heller om man nu skulle se en bil.
Eller hur?

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...