Ännu en artikel om farliga sporthojar

Någon nämde att F-bolagen får vatten på sin kvarn men dom skiter i princip i vad polisen säger så länge dom går med vinst. Tänk efter hur det ser ut i dagens läge! F-bolagen tar ut en hög permie och det fyller snabbt på med fler ägare av klass 7 hojar. Vi ekonomer har ett uttryck :Risk equals opportunnity. Sä länge det finns ett ganska stort kollektiv som betalar och det inte är allt för många som klotar gör bolagen vinst. Detta är allt som behövs för att man ska kunna fortsätta driva ett företag.

Jag anser att f-bolagen gör en ganska fet vinst på klass 7 under gynsamma år. Med en hög premie blir utfallen mellan vinst och förlust extremt stora :tungan

Någon nämde att F-bolagen får vatten på sin kvarn men dom skiter i princip i vad polisen säger så länge dom går med vinst. Tänk efter hur det ser ut i dagens läge! F-bolagen tar ut en hög permie och det fyller snabbt på med fler ägare av klass 7 hojar. Vi ekonomer har ett uttryck :Risk equals opportunnity. Sä länge det finns ett ganska stort kollektiv som betalar och det inte är allt för många som klotar gör bolagen vinst. Detta är allt som behövs för att man ska kunna fortsätta driva ett företag.

Jag anser att f-bolagen gör en ganska fet vinst på klass 7 under gynsamma år. Med en hög premie blir utfallen mellan vinst och förlust extremt stora

studenten skrev:
Jag anser att f-bolagen gör en ganska fet vinst på klass 7 under gynsamma år. Med en hög premie blir utfallen mellan vinst och förlust extremt stora :tungan

Klart dom gör vinst,annars skulle dom knappast försäkra hojarna...

J"ag anser att f-bolagen gör en ganska fet vinst på klass 7 under gynsamma år. Med en hög premie blir utfallen mellan vinst och förlust extremt stora"
Det tror jag däromt inte ett spår på, en del vill inet ens försäkra dem, utom trafik som de är skyldiga att göra.
Nä nån extrem vinst ger inte klass 7 bolagen, forget it.

studenten skrev:
Hur många gynnsamma år tror du vi haft de senaste åren? Starta ett försäkringsbolag, lägg upp en tråd här att du erbjuder en billig premie till alla som kör sporthoj, sätt dej sedan ner och se ditt företag gå i konkurs....

Mattiaz skrev:
Finns det ingen som är duktig på att skriva som kan kontra med nån artikel i en tidning då ?

Sen kan man ju undra... visst de kommer med all säkerhet aldrig få genom förbud, men vad säger att de inte försöker samarbeta (eller redan gör det) med fösäkringsbolagen, och shockhöjer premierna tills vanligt folk inte har råd att ens halvförsäkra sina hojar?

Jag anser att f-bolagen gör en ganska fet vinst på klass 7 under gynsamma år. Med en hög premie blir utfallen mellan vinst och förlust extremt stora

Poacher skrev:
J"ag anser att f-bolagen gör en ganska fet vinst på klass 7 under gynsamma år. Med en hög premie blir utfallen mellan vinst och förlust extremt stora"
Det tror jag däromt inte ett spår på, en del vill inet ens försäkra dem, utom trafik som de är skyldiga att göra.
Nä nån extrem vinst ger inte klass 7 bolagen, forget it.
Dom har iaf tjänt mycket pengar på mig, har bar betalat och inte klotat än.
Fick en "offert" från Länsförsäkringar på 65.000/år på halvförsäkring...
Typ, hojen koster samma att köpa som ett ärs stöld-försäkring - jag tror inte dom går hungriga i säng på kvällen :rolleyes:

//Ronni

Nr:18 skrev:
Se mitt inlägg till studenten....

Sett ditt inlägg..

Hur många försäkringsbolag tycker du erbjuder en billig premie på klass 7 hojar ?

Jag tror inte dom tjänar grova pengar på oss men dom går knappast med förlust..

studenten skrev:
Jag anser att f-bolagen gör en ganska fet vinst på klass 7 under gynsamma år.
Du anser? Det är alltså vad du tycker? Vad grundar du åsikten på?

RacerKeld skrev:
Jag säger inte att det är så, men en journalists yrke är att berätta olike vinklar, och la olika menniskor yttra sig, detta är vad han menar när han säger så.
Du kommer aldrig få en tidning skriva att en tidigare artikel innehåller fel information, så funkar det inte.
Vad man kan göra är att uttrycka din vinkel, på exakt samma sätt som hr. über-polis har gjort, där du argumenterar att om det finns fler (tillgängliga) banor, då kommer fler att busköra där - det är jo oxo vad polisen säger i artikeln, om du läser den. (Eller vad din mening nu är)

Jag är inte ledsen på artikler om sporthojar, jag är ledsen på gnällkärringer som inte gör nåt åt det.

//Ronni

Min mening var och är, att om man som journalist hänvisar till statestik eller räkneexempel, så MÅSTE man kolla så att uppgifterna stämmer. Jag menar inte att man ska skriva att artikeln är felaktig, jag vill bara att man svarar mig på ett mer konstruktivt sätt än att artikeln hade just den vinklingen. I den artikeln jag kommenterade var det även statestikuppgifter som var spetsade.

Vad gäller Volvon VS. MC så räknade jag fulltankad MC med förare skinställ mm. 300kg och verklig effekt ca. 150hk blir 0.5 hk/kg. Detta skulle ju ge volvon en effekt av cirkus 800 hk (klart roligt).
//PMR

RacerKeld skrev:
Dom har iaf tjänt mycket pengar på mig, har bar betalat och inte klotat än.

//Ronni
Tankevurpa fullständigt, det är andra som vurpar som dina pengar går till, hur trodde du det fungerar?
De extremhöga premierna är samma sak som "vi vill inte försäkra din hoj dumskalle".
Hur svårt kan det vara.

Poacher skrev:
Tankevurpa fullständigt, det är andra som vurpar som dina pengar går till, hur trodde du det fungerar?
De extremhöga premierna är samma sak som "vi vill inte försäkra din hoj dumskalle".
Ganska svårt troligen - jag är den enda som betaler för försäkring eller hur? :rolleyes:

Poacher skrev:
Hur svårt kan det vara.
Enligt din profil är du vuxen, varfor inte skriva som en vuxen då?

//Ronni

SSB skrev:
Med tanke på att antalet dödsolyckor i bil är ÄNNU fler än antalet dödsolyckor med motorcykel är ju bilar farligare än motorcyklar!

Jag säger, förbjud de livsfarliga bilarna. Cyklar dör ju folk också på, bort med dom. Har ni hört också att massvis med folk dör på övergångsställen? Förbjud övergångsställen! Eller vänta, förbjud gångtrafikanter för att vara på den säkra sidan.

Nej, jag får lov att citera hassan. Åk taxi för helvete, resten av ditt liv. Då kanske vi alla lever för evigt.

zzzzzz

Det dör fler +60 åringar och äldre i "fallolyckor" VARJE år än vad det dör folk i trafiken under 1 år !!!!!!!!!!!!Skall man förbjuda 60 åringar och äldre, vaddera in dem eller?? Säger bara en sak. "statestik o förbannad lögn"

Fallolyckorna är en dålig jämförelse. Förbjud den där jävla cancern osså så kanske fler lever längre. Ungefär samma nivå. Och vad är "statestik"? Statens etik? :D

Alkohol och bilkörning däremot. De borde man koncentrera sig mer på. Jag är jävligt intresserad av hur många övriga trafikanter som motorcyklister haft ihjäl. Misstänker att siffran är låg. Jämför den med hur många som fulla människor haft ihjäl!

/ Hannes

Last edited:
tyvärr är det någon jävel som har kommit på "nollvision", å det är ju lika befänkt som att få bort döttsfall i sjukdom.
så länge det finns mäniskor bakom ratten så går det inte att få bort misstag....
en ska kan vi vara jävligt säker på, alla kommer vi att dö en dag...

Nr:18 skrev:
Det går väl inte att förneka! Hälften av gatåkarna här inne tror ju att dom är odödliga.....

Nu är du väl åndå ute på djupt vatten?

Har man en klass7 hoj så har man väl rätt att dra snuten, dom är ju ändå bara en massa inkompetenta glädjedödare eller hur?

Om man sedan kraschar så är det ju bara att plocka ut en nu på försäkringen.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti