Ännu en artikel om farliga sporthojar

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Då var det dags för ännu en artikel om farliga sporthojar.
Denna gång i en liten lokalblaska (Sigtunabygden).
Börjar tröttna på att dessa artiklar poppar upp med jämna mellanrum.
Det är tur vi är med i EU så att personer inte lyckas få igenom sina förslag om förbud.

Trots allt är det ju ovanligt att en hoj har 170kg vikt och 170hk, om man ska vara krass.
Den löjligt felaktiga utträkningen med 1600 hk på en volvo var mest fånig, ett kilo är inte en hästkraft.
Dessutom invänder jag mot bilden och bildtexten, bilden visar en enfilig småväg, det har inget med 300 kilometer i timmen på bakhjulet att göra.
Det är en frontalkrock står det, jaha och vad har det med artikeln att göra?
nada.

Last edited:
Byrokraterna kommer aldrig att komma åt sporthojarna. Jag känner att articklar som dessa bara är en taktisk manöver hos trafikpoliserna som med denna murbräcka ska kunna komma åt buset på vägarna.

Tänk efter, Hur stor chans har en svettig 850 mot en sporthoj? Polisen har heller inga befogenheter mot MC busar. Här i norra norrland finns ju ej omedelbar tillgång till helikopter. Tycker articklar som dessa snedvrider statistik för sina egna syften som visar på helt andra saker och att sporthojar ej är speciellt överrepresenterade i olyckor.

Finns det ingen som är duktig på att skriva som kan kontra med nån artikel i en tidning då ?

Sen kan man ju undra... visst de kommer med all säkerhet aldrig få genom förbud, men vad säger att de inte försöker samarbeta (eller redan gör det) med fösäkringsbolagen, och shockhöjer premierna tills vanligt folk inte har råd att ens halvförsäkra sina hojar?

Orkar inte....
Förra artikeln jag läste hade samma resonemang gällande Volvon. Jag skrev lite feedback till journalisten, men han svarade bara att: "Förstår dej precis, men ibland när man gör artiklar får man välja en vinkel och köra på den. Nu var det en Trafikpolischef som hade starka åsikter, då får dom stå för honom."
Han vill tex. inte förstå att resonemanget med Volvon var direkt felaktigt, undertonen var att eftersom herr Trafikpolischefen har sagt så, så är det på detta viset.
Med andra ord är det inte lönt att föra en diskussion. Som tur är så kommer det att bli svårt att förbjuda sporthojar, men man ger tyvärr försäkringsbolagen vatten på sin premiekvarn :(.

kunde lika gärna vart en moppe som gjorde samma skada. Hur kommer effekten in i exemplet? :kocko

Fan va trött jag blir på sånt här..!!! orkar inte ens komentera..... förbjud allt som är farligt då..! snabba "sportbåtar" runt om i sjöar och hav.. tunga lastbilar på vägarna! sprit på krogen! förbjud is och snö!
att skriva om förbud mot överstående är lika löjligt som förbudsförslagen mot sporthojar!
Sverige= Ett j*vla mesland som vänder kappan efter vinden(våra politiker)

Är vi verkligen så överrepresenterade i dödsstatistiken, tycker mig ha läst hela sommaren om ringrostiga återfallsknuttar på ngn 50hk moppe som blåst åt h-vete, vi ingår väl knappast i samma kategori som dom? Rätta mig om jag har fel men det är så jag uppfattat det!!

Med tanke på att antalet dödsolyckor i bil är ÄNNU fler än antalet dödsolyckor med motorcykel är ju bilar farligare än motorcyklar!

Jag säger, förbjud de livsfarliga bilarna. Cyklar dör ju folk också på, bort med dom. Har ni hört också att massvis med folk dör på övergångsställen? Förbjud övergångsställen! Eller vänta, förbjud gångtrafikanter för att vara på den säkra sidan.

Nej, jag får lov att citera hassan. Åk taxi för helvete, resten av ditt liv. Då kanske vi alla lever för evigt.

zzzzzz

Vad är det ni menar är fel med jämförelsen mellan Volvon?
Hk/kg förhållandet som nämns i artikeln är ju korrekt.

cRoC skrev:
kunde lika gärna vart en moppe som gjorde samma skada. Hur kommer effekten in i exemplet? :kocko
RTFA - båda personerna i bilen avled, det kan en moppe knappast göra, eller hur?

PMR skrev:
"Förstår dej precis, men ibland när man gör artiklar får man välja en vinkel och köra på den. Nu var det en Trafikpolischef som hade starka åsikter, då får dom stå för honom."
Jag säger inte att det är så, men en journalists yrke är att berätta olike vinklar, och la olika menniskor yttra sig, detta är vad han menar när han säger så.
Du kommer aldrig få en tidning skriva att en tidigare artikel innehåller fel information, så funkar det inte.
Vad man kan göra är att uttrycka din vinkel, på exakt samma sätt som hr. über-polis har gjort, där du argumenterar att om det finns fler (tillgängliga) banor, då kommer fler att busköra där - det är jo oxo vad polisen säger i artikeln, om du läser den. (Eller vad din mening nu är)

Jag är inte ledsen på artikler om sporthojar, jag är ledsen på gnällkärringer som inte gör nåt åt det.

//Ronni

En polis ,100 artiklar och 1000 trådar....

"Ska de nödvändigtsvis köra på bakhjulet vill vi att det sker på bana". :hihi

Markus skrev:

170 kg är torrvikten. Tjänstevikten torde ligga runt 200 kg och för motorcyklar räknas inte förarens vikt in i tjänstevikten. När man väl befinner sig på vägen blir det därför snarare cirka 2/3 hk/kg om man ska jämföra med bilen. Men runt 1000 häst i en Volvo är ju inte fel det heller... :gnissla

SSB skrev:
Nej, jag får lov att citera hassan. Åk taxi för helvete, resten av ditt liv. Då kanske vi alla lever för evigt.

zzzzzz
Du glömmer hur taxichafförer kör och att någon kanske har chiptrimmat sin bil, detta kan leda till farligheter.

Markus skrev:

Jag tänkte att det skulle sitta en liten gubbe på hojen o åka med:lol

Sen är det heller inte direkt överförbart hur fartresurserna blir, men det är kanske överkurs.

"Polisen menar att många av förarna på dessa sporthojar har allvarliga attitydproblem" <-- haha OK!

ebbaklasa skrev:
"Polisen menar att många av förarna på dessa sporthojar har allvarliga attitydproblem" <-- haha OK!
Det går väl inte att förneka! Hälften av gatåkarna här inne tror ju att dom är odödliga.....

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti