Ändring gällande moms och handla från utlandet

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Såg att det var lite ändringar på gång igen när det gällde momsen och handeln från utlandet. Mest då handeln från EU-länder. De andra har vi ju redan svensk moms på.
Från halvårsskiftet så skall moms betalas i och enligt mottagarlandets momsnivå.
Tidigare har ju vissa inom EU fortfarande haft kvar att man kunnat betala det landets moms (som oftast är lägre) och inte den höga svenska momsen. Nu försvinner alltså detta bort.
Och för handlare utomlands som inte vill ta ut svensk moms och betala in denna så överlåtes nu ansvaret till köparen att reda ut detta med paketleverantören.
Ni vet Postnord och deras administrativa avgifter ovanpå allt.

(Råkar ni ut för betalvägg så står det ungefär så här:
)Det kan bli dyrare för konsumenterna. Åtminstone räknar staten med högre skatteintäkter när momsreglerna för e-handel görs om vid halvårsskiftet. Bättre konkurrensförutsättningar för svenska e-handlare, spår branschen.
Principen för de nya reglerna är att momsen ska betalas där köparen finns – en svensk ska alltså betala svensk moms även när en vara köps på en utländsk sajt.
Reglerna som EU har enats kring är att plattformsföretaget, sajten du handlar på, hanterar momsbetalningarna eller så kan den enskilde kunden göra det om nätsajten väljer att inte åta sig detta.
Men att som enskild konsument hantera momsbetalningar och administration, via paketleverantören, är krångligt.
– Sannolikt kommer du använda plattformsföretaget som hanterar momsen åt dig, säger Kerstin Alvesson, rättslig expert på Skatteverket.
Eftersom e-handel bygger på att det ska vara enkelt lär den nätsajt som inte hanterar momsen åt köparen få färre kunder, gissar hon.
Systemet blir också lättare att kontrollera med ett enhetligt momssystem för hela EU, enligt Kerstin Alvesson.
Men hon tonar ner de nya reglernas betydelse. Till stora delar hanterar Sverige redan momsfrågor på ett sätt som de nya EU-reglerna anger, bland annat i spåren av uppståndelsen härom året kring Postnords hantering av alla paket som strömmade in från Kina via köpsajten Wish. EU-reglerna kommer påverka övriga EU-länder i en större omfattning, enligt Alvesson.
Det nya blir alltså att momsen ska tas ut i det land där produkten konsumeras. Det kan för en svensk köpare innebära, beroende på storleken på priset, att momsen blir dyrare på en produkt inköpt från en europeisk sajt, speciellt gäller det prismässigt billigare varor.
I regeringens konsekvensanalys beräknas skatteintäkterna bli cirka 250 miljoner kronor högre per år, något Kerstin Alvesson tror är lågt räknat.
De nya reglerna välkomnas av svenska e-handlare eftersom konkurrensen blir skattemässigt rättvis, enligt Stefan Kvarfordt, expert på branschorganisationen Svensk Handel.
– Ambitionen i det här förslaget är utmärkt, säger han.
– Det är rimligt att alla konkurrerar med samma momssatser, fortsätter han.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
dom är sjuka i huvedet, tull o moms är bara till för att sno os på pengar
det gör ingen egentlig nytta.
tull ska skydda svensk industri, men det fan ingen i Sverige som tillverkar dom grejor jag handlar utomlands. o då blir det inget att skydda o då övergår det till en ren stöld av mina pengar
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Det är inte så att utländska företag kommer redovisa sitt eget lands moms och mellanskillnaden till den svenska kommer hamna i det säljande företagets fiffelkassa, jag tänker att vi har rätt många tveksamma länder när det gäller redovisning även inom vår lilla europiska gemenskap, och går vi utanför den sfären ja då multipliceras snabbt andelen fiffelbenägna.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Som konsument boende i en liten marknad som Sverige känns detta som ett dåligt förslag.
Den viktigaste anledningen till att jag beställer MC-prylar utomlands är att svenska e-handlare oftast har betydligt sämre sortiment, sämre service och mer oförutsägbara leveranstider, i vissa fall även betydligt högre pris. Det är framför allt när det är stora prisskillnader som priset isolerat kan ha betydelse för mig, annars de andra sakerna jag tog upp.

Att de europeiska handlarna anpassar sina system till svensk moms lär främst ske inom segment där det redan finns en större svensk marknad med bra konkurrens från svenska e-handlare och där det därmed inte finns någon större anledning att beställa från annat EU-land. När det gäller nischprodukter skulle jag tro att de europeiska e-handlarna inte kommer springa benen av sig för att anpassa sina system till en liten svensk marknad.

Att då bli beroende av att Postnord skall hantera administrationen känns som att gå tillbaka till stenåldern när det gäller hur det kommer påverka servicenivån, i alla fall om man utgår från hur de idag hanterar detta uppdrag för försändelser som kommer från land utanför EU. Har t ex ett paket från USA som jag hoppas få i dagarna, där det låg hos Postnord i nästan tre veckor innan de ens bemödade sig att skicka en begäran om att betala in tull och moms.

Nä, detta tror jag bara kommer bli betydligt sämre. Förutom för större svenska e-handlare som kommer öka sin omsättning och kommer kunna höja sina marginaler (bra lobbyarbete där) samt för staten som kommer få in mer skattepengar.
 

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Men betyder det här också att en tysk som köper en svensk bil/mc bara behöver betala 19 procent istället för 25 i moms?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Men betyder det här också att en tysk som köper en svensk bil/mc bara behöver betala 19 procent istället för 25 i moms?
I teorin borde det ju vara så, men finns säkert någon finurlig regel som förhindrar att det sker.
 

Hebbe

Medlem
Gick med
3 May 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB600F 2012
Ja, så är det nog. Diplomater handlar momsfritt i Sverige men de får inte sälja en bil eller dylikt förrän det gått några år (de måste betala momsen om de säljer inom ett visst antal månader)
 

Raderad medlem 51742

Guest
Åtminstone skulle jag tro att det ligger i biltillverkarnas intresse att försöka motverka att den typen av affärer sker. Sannolikt sätter de sina priser olika beroende på momssats i det aktuella landet, vilket innebär att de i länder med högre momssats då får tumma en aning på marginalerna. Skulle det bli vanligt att personer köper sin bil i ett annat land av den anledningen leder det då till sämre marginaler på totalen.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
De nya reglerna välkomnas av svenska e-handlare eftersom konkurrensen blir skattemässigt rättvis, enligt Stefan Kvarfordt, expert på branschorganisationen Svensk Handel.
– Ambitionen i det här förslaget är utmärkt, säger han.
– Det är rimligt att alla konkurrerar med samma momssatser, fortsätter han.
Vad fan snackar han om? Jag fattar inte/får inte ihop det.
Rättvis hur då menar han?
Samma momssatser? En svennebanan och en finnebanan kommer betala olika momssats om respektive land har olika momssats?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Vad fan snackar han om? Jag fattar inte/får inte ihop det.
Rättvis hur då menar han?
Samma momssatser? En svennebanan och en finnebanan kommer betala olika momssats om respektive land har olika momssats?
Får inte heller ihop resonemanget. Rättvist för vem? Medlemmarna i branschorganisationen Svensk Handel kanske, men knappast för svenska konsumenter. Mer rättvist hade kanske varit att justera den svenska momssatsen om man nu anser att den leder till sämre konkurrenskraft.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Får inte heller ihop resonemanget. Rättvist för vem? Medlemmarna i branschorganisationen Svensk Handel kanske, men knappast för svenska konsumenter. Mer rättvist hade kanske varit att justera den svenska momssatsen om man nu anser att den leder till sämre konkurrenskraft.
Är den svenska momssatsen hög generellt sett jämfört mot andra länder i EU?

Det som lockade ett EU-medlemsskap var väl delvis argumentet med att EU ska underlätta handeln länderna sinsemellan?
Ta bort momsen så skulle handeln underlättas.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Är den svenska momssatsen hög generellt sett jämfört mot andra länder i EU?

Det som lockade ett EU-medlemsskap var väl delvis argumentet med att EU ska underlätta handeln länderna sinsemellan?
Ta bort momsen så skulle handeln underlättas.
Sverige ligger med 25% i toppen av listan bland de som har högst moms i EU. Det enda landet som har högre är Ungern med 27%. Det flesta andra länder har omkring 20% moms. Tyskland har exempelvis 19% (för närvarande tror jag de fortfarande har tillfälligt sänkt till 16% pga stödåtgärder). Därutöver har länderna lite olika varor som de har lägre momssats på. Det har t ex tidigare varit förmånligt att köpa hjälmar från Storbritannien eftersom de inte har någon moms på skyddsutrustning.

Ang EU-medlemskapet och att underlätta handeln. Ja, precis - sett i det ljuset blir det också märkligt och detta beslut känns snarare som ett protektionistiskt sätt att skapa handelshinder för att skydda inhemska marknader, vilket står i kontrast med en del av EU:s syfte som är att ta bort handelshinder. Mer rimligt hade varit att man spelar enligt marknadens spelregler och antingen lever med konsekvensen av att vi har en momssats som gör Sveriges företag mindre konkurrenskraftiga (vid direkthandel med privatpersoner), alternativt inför åtgärder (t ex sänkning av moms till typ EU-genomsnittet) för att ta bort denna konkurrensmässiga nackdel.
 
Last edited by a moderator:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Sverige ligger med 25% i toppen av listan bland de som har högst moms i EU. Det enda landet som har högre är Ungern med 27%. Det flesta andra länder har omkring 20% moms. Tyskland har exempelvis 19% (för närvarande tror jag de fortfarande har tillfälligt sänkt till 16% pga stödåtgärder). Därutöver har länderna lite olika varor som de har lägre momssats på. Det har t ex tidigare varit förmånligt att köpa hjälmar från Storbritannien eftersom de inte har någon moms på skyddsutrustning.

Ang EU-medlemskapet och att underlätta handeln. Ja, precis - sett i det ljuset blir det också märkligt och detta beslut känns snarare som ett protektionistiskt sätt att skapa handelshinder för att skydda inhemska marknader, vilket står i kontrast med en del av EU:s syfte som är att ta bort handelshinder. Mer rimligt hade varit att man spelar enligt marknadens spelregler och antingen lever med konsekvensen av att vi har en momssats som gör Sveriges företag mindre konkurrenskraftiga (vid direkthandel med privatpersoner), alternativt inför åtgärder (t ex sänkning av moms till typ EU-genomsnittet) för att ta bort denna konkurrensmässiga nackdel.
Ok. Och det är ju de i toppen som förlorar på detta ffa.

Är detta korrekt uppfattat:
Om jag köper en pryl på plats i ett annat EU-land så betalar jag det landets momssats. Om jag köper samma pryl på nätet ifrån samma EU-land så ska jag nu betala svensk momssats.
Vet du hur man motiverar andra regler beroende på hur handeln sker? Varför?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Ok. Och det är ju de i toppen som förlorar på detta ffa.

Är detta korrekt uppfattat:
Om jag köper en pryl på plats i ett annat EU-land så betalar jag det landets momssats. Om jag köper samma pryl på nätet ifrån samma EU-land så ska jag nu betala svensk momssats.
Vet du hur man motiverar andra regler beroende på hur handeln sker? Varför?
Ja så funkar det om man är privatperson.

Som företag har det sedan tidigare varit så att om man köper en vara på nätet från ett annat EU-land så lägger säljaren inte på någon moms (förutsatt att köparen uppgett ett svenskt VAT-nummer). Svensk moms läggs istället på av det köpande företaget i momsdeklarationen (som samtidigt direkt drar av den). För tjänster gäller detta ofta, men har en del undantag och är mer komplicerat.

Om jag som företag istället köper något på plats i ett annat EU-land läggs då normalt på det landets moms, eftersom det automatiskt stämplas in på kvittot. Ovanpå totalpriset (inklusive det andra landets moms) skall jag då lägga svensk moms som jag sedan drar av. Kontentan är att jag som företag då får betala det andra EU-landets moms utan möjlighet att dra av den.

För företag som har en tillräckligt stor omsättning till andra EU-länder (t ex Sverige) gäller att de behöver momsregistrera sig även i Sverige och ta ut svensk moms när de säljer till Sverige. Detta kan dock ställa till det när man handlar som företag, särskilt när det gäller digitala tjänster. En del större företag lägger automatiskt på svensk moms när de säljer till Sverige, även när köparen är ett företag som uppger korrekt VAT-nummer. Som köpare måste jag då (enligt rättsfall där Skatteverket drivit frågan) lägga på ytterligare en omgång svensk moms och får bara dra av den sistnämnda. Jag har således betalat svensk moms utan avdragsrätt trots att jag som företag borde fått dra av momsen. Har bråkat åtskilliga gånger med kundtjänsten till dessa företag och enbart någon enstaka gång lyckats få dem att kreditera den felaktigt påförda svenska momsen (eftersom det är jag som skall redovisa den).

Hur man motiverar momsregelverket? Because of reasons...
Edit: mer seriöst tror jag det handlar om att man utgår ifrån att moms skall tas ut i det land där man anser att varan eller tjänsten omsätts.

Nu när jag skriver detta inser jag att det möjligen skulle vara så att en anledning till de nya momsreglerna för privatpersoner skulle kunna vara att man vill förenkla regelverket. Tillåt mig dock att tvivla på att några sådana (förment) goda avsikter skulle vara det verkliga skälet till förändringen.
 
Last edited by a moderator:

Raderad medlem 51742

Guest
Som jag tolkar det är den huvudsakliga skillnaden i de nya reglerna jämfört med tidigare att transportföretaget nu tvingas läggas på svensk moms, ifall inte säljaren gör det. Redan tidigare har det varit så att företag i andra EU-länder med tillräckligt stor omsättning till Sverige anmodats att momsregistrera sig i Sverige och lägga på svensk moms på priserna.

Det handlar alltså om att säkerställa att staten kan få in svensk moms på allt som säljs från andra EU-länder, ivrigt påhejade av svenska större e-handlare som därmed får en konkurrensfördel (svenska kunder stannar kvar i Sverige pga. att man vill slippa extra väntetider och administrativa avgifter från transportföretagen samt att man samtidigt blir mer attraktiva som leverantör till kunder i andra EU-länder med lägre momssatser).
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
dom är sjuka i huvedet, tull o moms är bara till för att sno os på pengar
det gör ingen egentlig nytta.
tull ska skydda svensk industri, men det fan ingen i Sverige som tillverkar dom grejor jag handlar utomlands. o då blir det inget att skydda o då övergår det till en ren stöld av mina pengar
Det finns ju massor med såna finurligheter, tex lagfartsavgifter, som är 825kr i administrativ avgift, PLUS 1,5% av köpeskillingen. Varför skulle det vara dyrare att skriva över en herrgård för 15 miljoner än ett torp för 150 000kr? :va
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag trodde argumentet för EU var för att underlätta handel mellan länderna... ?

De senaste åren sedan Postverket började ta avgifter för momshantering från Kina har jag vanligtvis helst handlat från EU men nu kommer det ju bli Kina istället.

Jag är knappast ensam så när Europas ledare märker det och att skatten inte kommer in som planerat om några år så lär det ju bli nya regler igen för att hindra folkets handel.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Skall bli intressant hur t.ex. Amazon gör. Jag handlar ju ganska mycket från Amazon.DE istället för Amazon.SE.
Mest för att utbudet i Tyskland är MYCKET större och för att priserna är bra billigare. Inte bara moms-skillnaden billigare nu.
Kommer de sluta sälja till Sverige från tyskland nu och hänvisa till den svenska sidan som inte har samma utbud?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag trodde argumentet för EU var för att underlätta handel mellan länderna... ?

De senaste åren sedan Postverket började ta avgifter för momshantering från Kina har jag vanligtvis helst handlat från EU men nu kommer det ju bli Kina istället.

Jag är knappast ensam så när Europas ledare märker det och att skatten inte kommer in som planerat om några år så lär det ju bli nya regler igen för att hindra folkets handel.
Ja, dom kommer väl att höja avgifterna för beställningar från Kina, att göra något bättre och smidigare ligger inte för politiker.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top