Ändring gällande moms och handla från utlandet

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
Det finns ju massor med såna finurligheter, tex lagfartsavgifter, som är 825kr i administrativ avgift, PLUS 1,5% av köpeskillingen. Varför skulle det vara dyrare att skriva över en herrgård för 15 miljoner än ett torp för 150 000kr? :va
det kallas mjölka folket på sina pengar, så dom kan ta ut än högre lön
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Är precis i momentet av att få smaka på den här skiten.

Köpt grejer från en danskt företag (DANSKJÄVLAR!) som det senare visade sig har sitt lager (eller samarbetspartner) i England... :crash

Köpte sakerna omkring 20 april och skrev en notis om att jag flyttar den 28 april till en ny lägenhet och därmed kan ta emot sakerna från det datumet eller senare.
Företaget var väldigt vänliga och informerade att de noterat det och visserligen kanske höll på sakerna lite onödigt länge;

1 maj skickades sakerna
8 maj lämnade sakerna England
12 maj landade de hos Tullen i Malmö
först 16 maj får jag brev hem där de undrar vad sakerna är till för och vad mitt inköp kostat...
Svarar samma dag, och att inköpet var på 1450 pund (inkl. bild på kvittot).
Idag, 22 maj, har det fortfarande inte hänt något... sakerna bara ligger där och tullen återkopplar inte än med att preliminärt informera mig om att de är sugna på att kräva 4500 kr av mig...

Tur att det jag köpt är "nice to have" och inte "need to have" för då hade jag nog varit död och inte kunnat ge bort ytterligare 5000 kr till staten...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Skall bli intressant hur t.ex. Amazon gör. Jag handlar ju ganska mycket från Amazon.DE istället för Amazon.SE.
Mest för att utbudet i Tyskland är MYCKET större och för att priserna är bra billigare. Inte bara moms-skillnaden billigare nu.
Själv kommer jag aldrig någonsin att köpa någonting från "Jeff Bozo's" Amazon.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
En positiv sak i moms/tull-eländet är att säljare på Aliexpress börjat hålla lager inom EU och sakerna är därmed redan momsade. Det blir några kronor dyrare än att beställa från Kina men det sparar man gott och väl in på att slippa tull/moms samt att paketet kommer på någon vecka istället för flera månader.
Har beställt ett gäng gånger från Polen nu och aldrig behövt kriga med Postnord.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En positiv sak i moms/tull-eländet är att säljare på Aliexpress börjat hålla lager inom EU och sakerna är därmed redan momsade. Det blir några kronor dyrare än att beställa från Kina men det sparar man gott och väl in på att slippa tull/moms samt att paketet kommer på någon vecka istället för flera månader.
Har beställt ett gäng gånger från Polen nu och aldrig behövt kriga med Postnord.
Fast frågan är.... är det svensk moms de tar ut eller polsk. För det nya är att de skall ta ut svensk moms även om skickar från polen.
Skall bli intressant hur detta kommer att ställa till det med EU-handeln.

Från artikeln jag skrev om i första inlägget:
"Reglerna som EU har enats kring är att plattformsföretaget, sajten du handlar på, hanterar momsbetalningarna eller så kan den enskilde kunden göra det om nätsajten väljer att inte åta sig detta.
Men att som enskild konsument hantera momsbetalningar och administration, via paketleverantören, är krångligt"

Dvs. om Ali Express inte tar ut svensk moms så skall du momsa in den själv eller så gör säkert Postnord det åt dig.
Fast de tar ju någon månad på sig och tar redigt betalt för att göra det.
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Fick hem ett brev från Postmord i går
Importmoms 1:-
Deklarationsavgift 75:-

Att betala 76:-…

var fan är det på väg någonstans? En av få anledningar till att jag röstade för EU-medlemsskapet har precis försvunnit…
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top