Ändrade körkortsregler!

Äh, åldern spelar väl ingen roll. Så länge man inte följer moralkärringarnas hederscodex blir det ju kjettingen ändå. Den här kvällen är rolig. :rolleyes:

Någon som vet hur det blir med om man har A1 och sedan ska få obegränsad om 2 år?? ändras det eller?

Ja jävlar... Ulrika Messing... Tomtekärring...

Det som jag är mest kritisk till är iaf körkortet för lätt lastbil, det kan bli ett hårt slag för till exempel många hantverkare. Att det blir krav på körkort för lätt buss kan jag däremot förstå, eftersom att det är ganska ofta som folk är ute och kör med såna utan att inse vad det är de kör.

Att slopa BE i sin nuvarande form vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om. Jag tror inte det kommer att göra någon större skillnad. De som varit ute och dragit på tung släp tidigare utan BE-kort kommer säkert att fortsätta med det ändå.

Att ändra reglerna och klassningarna för A-kort. Mja, det återstår ju att se exakt hur de nya reglerna blir. Som sagt så är det ju inte planerat att bli klubbat förens på måndag.

OT: har de varit på Stockholms MC-Varuhus och filmat eller? :tungan

Alex.J skrev:
Någon som vet hur det blir med om man har A1 och sedan ska få obegränsad om 2 år?? ändras det eller?
Apapap. A1 är lätt mc. Det ändras inte automatiskt efter två år. Det är Abegränsad (mellan) som ändras efter två år

Esquire skrev:
Ja jävlar... Ulrika Messing... Tomtekärring...

Det som jag är mest kritisk till är iaf körkortet för lätt lastbil, det kan bli ett hårt slag för till exempel många hantverkare. Att det blir krav på körkort för lätt buss kan jag däremot förstå, eftersom att det är ganska ofta som folk är ute och kör med såna utan att inse vad det är de kör.

Att slopa BE i sin nuvarande form vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om. Jag tror inte det kommer att göra någon större skillnad. De som varit ute och dragit på tung släp tidigare utan BE-kort kommer säkert att fortsätta med det ändå.

Att ändra reglerna och klassningarna för A-kort. Mja, det återstår ju att se exakt hur de nya reglerna blir. Som sagt så är det ju inte planerat att bli klubbat förens på måndag.

OT: har de varit på Stockholms MC-Varuhus och filmat eller? :tungan

Apapap. A1 är lätt mc. Det ändras inte automatiskt efter två år. Det är Abegränsad (mellan) som ändras efter två år

Sorry menade A begränsad. har du svar på frågan då?

Alex.J skrev:
Sorry menade A begränsad. har du svar på frågan då?
Nope, men tänk på att det inte ens är klubbat än. Dessutom tar det nog några år innan de nya reglerna börjar gälla (kolla de andra trådarna som det länkades till). Jag skulle bli förvånad om detta berör även de motorcyklister som har körkortet i dagsläget.

Tack EU!

Dock återstår det väl att se som sagt, men det lär väl inte bli enklare att ta kort nu. Fast det ska det väl inte heller vara, öh. Osv.

Ska detta gälla så måste man se över FB priser oxå.

För anser man att man är mogen att köra A obegränsad vid 24år så lär nog premierna höjas baserat på ålder.

Alltså får alla vänta tills man fyller 24, sen därifrån börja "tjäna in" till en vettig premie.

Fan då kan man ju lika gärna konvertera till kromsläde redan nu.... :fatta!

Messing då, "En Volvo med en Polar husvagn eller en Volvo med ett hästsläp".
Köpt av Volvo eller? Antar att hon ville tänkta "svenskt"...hmm men Volvo är ju lika svenskt som Saab så nitlott på den :gnissla

Det bästa vore egentligen att man myndigförklarade folk först vid femtioårs åldern då alla hormoner, illvilliga upptåg och livsvilja upphör :( . Sen hade man ju haft en 20 kvar tills man blev omyndigförklarad igen pga demens.
Hade inte samhället varit mycket säkrare och bättre att leva i då... frågan är bara hur kul det hade varit.

Kommer det inte bara mer och mer lagar som inskränker på våran frihet? Okej Fred och säkerhet, jätte bra, men aldrig till priset av min FRIHET! :mad:

Sverige ut ur EU!

:brynad

Yes!!!!!!! Fan va sweet. Fler regler. Det känns verkligen som vi behöver fler regler och lagar att följa i vårt härliga Sverige. Hejja sossarna

philsson skrev:
förstod aldrig när detta skulle bli officielt. Gälla alltså.
Sverige måsta ha infört det nya reglementet senast 2012.
Sverige lyckades iallafal förhindra att man var tvungen att
ha minst busskort för att köra med släp. Mina tankar går till
guldvingefolket :hihi

I politikens värld jobbar man med 5 och 10års perioder, vilket betyder att lagen genomförs som tidigast 2010.

Last edited:
The blade skrev:
Om du tycker det är bra så är du ju helt jä-la dum i huvudet :fatta!

Detta är ett förslag som inte kommer att börja gälla för ens om tidigast 2 år

Hey hey hey, inte svänga pinne på mig va?!?

Eftersom förslaget med största sannolikhet innebär färre olyckor, färre dödsfall och lägre försäkringar om det går igenom... så förstår jag inte varför man måste vara "helt jä-la dum i huvudet" för att tycka det är bra... Men du kanske gillar när dina polare trillar av pinnen och att betala 2000:-/månad i försäkring?

Jag har full förståelse för att det suger kaninpung för de som blir drabbade och inte får ta tungt kort när dom vill. Men om man kliver ner från fjortis pallen och tänker efter, så är det inte ett helt dumt förslag.

Reb0

Jag tycker inte att det är ett bra förslag, visst många som kör ihjäl sig är kanske i den gruppen, mellan 18-24.

Men jag tycker ändå att det vore en bättre idé och plocka in typ SMC och hjälpa till o göra om körkortsutbildningen.

Vi är ju ganska många på det här forumet, borde inte vi kunna göra en typ namninsamling mot det här lagförslaget och lägga fram det till regeringen?

Det borde ju väga rätt tungt om x antal hoåkare protesterar...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT