Ändrade körkortsregler!

RebelZero skrev:
Hey hey hey, inte svänga pinne på mig va?!?

Eftersom förslaget med största sannolikhet innebär färre olyckor, färre dödsfall och lägre försäkringar om det går igenom... så förstår jag inte varför man måste vara "helt jä-la dum i huvudet" för att tycka det är bra... Men du kanske gillar när dina polare trillar av pinnen och att betala 2000:-/månad i försäkring?

Jag har full förståelse för att det suger kaninpung för de som blir drabbade och inte får ta tungt kort när dom vill. Men om man kliver ner från fjortis pallen och tänker efter, så är det inte ett helt dumt förslag.

Reb0

Vad är det som säger att man kör mycket bättre vid 24 års ålder?
Flippar det till i hjärnan och poff så vid 24år så blir man mycket bättre på att hantera hojjen?
Skulle inte tro det men däremot så tycker jag peronligen att man kan ha hårdare uppkörning.

carpelux skrev:
Jag är lite nyfiken på sanningen att de som fått A-kortet "gratis" är överrepresenterade i olyckssammanhang.
Finns det någon statistik som bekräftar det?

Ok, det var kanske lite felaktigt formulerat, men dom är ju äldre, har mycket livserfarenhet, är antagligen mognare, har antagligen kört bil i många år, men klotar ändå. Dom dom toppar ju inte statistiken! Däremot ökade olyckorna mest i den gruppen enligt VVs statistik förra året. Det finns i nån tråd här nånstans :)

Haha.. Schweden ûber alles. :tummenupp

Fan vad skönt att vara 24+ när detta införs. Tycker synd om alla som inte kommer kunna ta tungt innan denna åldern. Försäkringarna kan man ju glömma att de blir billigare pga detta - det är ungefär som att tro att trängselskatteförsöket kommer läggas ner efter juni..

Hoztic skrev:
Ok, det var kanske lite felaktigt formulerat, men dom är ju äldre, har mycket livserfarenhet, är antagligen mognare, har antagligen kört bil i många år, men klotar ändå. Dom dom toppar ju inte statistiken! Däremot ökade olyckorna mest i den gruppen enligt VVs statistik förra året. Det finns i nån tråd här nånstans :)

Det var ingen kritik av ditt svar, jag är bara nyfiken på om det verkligen är så, eller om det är en myt. Jag får leta lite efter statistik.

Blir så jävla kokt på alla idioter som begränsar, vår, medborgarnas frihet.
Vad har hänt med den fria viljan, måste jag ansöka om att få gå och skita snart?
Att regelförslagen dessutom är skrivna med IQ:t hos en blond fiskmås gör inte saken bättre, menar de att om jag kört mc sen jag var 16 så ska jag vägras tungt kort när jag är 20, trots 4 års erfarenhet?, men en 24åring med färskt körkort anses som mer kapabel att köra fulleffekt än jag?
Kan vi inte göra uppror och revolution snart???

För det första:
Det är ett beslut som tas av EU's ministerråd - alla kommentarer i stil med "bara i sverige", "sossarnas fel osv" är rätt trötta.

För det andra så det i mitt tycke ett relativt bra beslut, om det kan få ner antalet olyckor så kanske det även kan medföra sänkta premier osv.

Orca69 skrev:
Ha i åtanke att detta genomförs därför att vi idag har ca 100 olika körkort inom EU och det är väldigt svårt för polisen att veta om någon på besök i landet som visar upp en papperslapp faktiskt får köra det han kör. Efter detta får alla länder inom EU samma körkort (förhoppningsvis).

Fan.... jag som hoppades kunna köra ostrypt på mitt (kommande) begränsade A-kort på min MC-semester :hihi

För övrigt gillar jag inte idén, kanske framförallt eftersom jag själv inte vill beröras. Jag menar, vart drar man gränsen? Vad händer om olycksstatistiken inte går ner, ska vi höja gränsen till 30? 40? En höjning av åldersgränsen är bara en kortsiktig handling som förmodligen inte kommer att få några resultat alls, förutom att fler kör olovligt.

RMT_Racing skrev:
Haha.. Schweden ûber alles. :tummenupp

Fan vad skönt att vara 24+ när detta införs. Tycker synd om alla som inte kommer kunna ta tungt innan denna åldern. Försäkringarna kan man ju glömma att de blir billigare pga detta - det är ungefär som att tro att trängselskatteförsöket kommer läggas ner efter juni..

Håller med dig..
Vad jag vet så är det väl så att träning ger färdighet..
Dvs om man kört båge sedan 16 så borde man vara en bättre förare vid 18 än en som är 24 utan att ha kört hoj..

Det verkar som våra makthavare räknar med att vid 24 så har de tyckas hjärntvätta (med allt vad farligt heter) så medborgarna vill läsa böcker och istället och helt avstå från mc åkning..och välja cykel istället

Sedan känns det inte riktigt sant att detta skulle komma från EU det tror jag inte på

Jag gjorde en sökning på nätet och hittade resultatet av MC-ola 2005 på vägverkets sida.

Länk här

Mycket intressant läsning, jag skulle vilja säga att det vi förslag diskuterar här inte är så förvånande efter att ha läst rapporten.

En sammanfattning:

• Under perioden 2000-2003 har 168 personer dödats i 160 mc-olyckor.
  • Nästan hälften omkom i singelolyckor.
  • Nästan 3 av 10 olyckor var korsningsrelaterade och i 60 % av dessa har mc-föraren bedömts kört mer än 30 km/h över skyltad hastighet.
  • 2 av 10 omkom i samband med möte eller omkörning.
  • I 9 av 10 mötesolyckor kom motorcykeln över i mötande körfält och i 8 av 10 omkörningsolyckor stod motorcykeln för omkörningen.
  • Nästan var femte omkommen motorcyklist saknade eller tappade hjälmen och av dessa var 90 % alkoholpåverkade.
  • Var femte mc-förare var påverkad av alkohol eller andra droger.
  • Antalet omkomna som fått A-körkort minskade under perioden och är klart underrepresenterade i dödsolyckorna.
  • Ingen motorcyklist har under perioden omkommit i mitträckespåkörningar.
  • 1 av 5 omkomna mc-förare omkom under sitt första år med mc-körkort.
  • Hälften av de omkomna mc-förarna, som själva ägde mc:n, hade vid olyckstillfället ägt aktuell motorcykel i mindre än ett år och 85 % i mindre än två år.
  • I 7 % av dödsolyckorna har själva vägbanan bedömts haft brister av avgörande betydelse.
  • 4 av 10 omkomna mc-förare har bedömts kört mycket över den tillåtna hastigheten.
  • Fler än hälften av de omkomna körde Supersport.
  • 15 av 16 mc-förare som omkom under sitt första år med A-körkort gjorde det på supersport.
  • 7 av 10 omkomna som tagit sitt körkort körde Supersport.
  • Nästan 9 av 10 mc-förare som bedömts kört mycket över skyltad hastighet körde Supersport.

Vad jag hörde så ska de väl klubba beslutet på måndag? :va
Ska ju fan ta mitt A1-kort om någon månad så jag hinner för hoppningsvis.
Hatar Sveriges "smarta" människor.

carpelux skrev:
Jag gjorde en sökning på nätet och hittade resultatet av MC-ola 2005 på vägverkets sida.

Länk här

Mycket intressant läsning, jag skulle vilja säga att det vi förslag diskuterar här inte är så förvånande efter att ha läst rapporten.

En sammanfattning:

• Nästan 3 av 10 olyckor var korsningsrelaterade och i 60 % av dessa har mc-föraren bedömts kört mer än 30 km/h över skyltad hastighet.
  • I 9 av 10 mötesolyckor kom motorcykeln över i mötande körfält och i 8 av 10 omkörningsolyckor stod motorcykeln för omkörningen.
  • Nästan var femte omkommen motorcyklist saknade eller tappade hjälmen och av dessa var 90 % alkoholpåverkade.
  • Antalet omkomna som fått A-körkort minskade under perioden och är klart underrepresenterade i dödsolyckorna.
  • Hälften av de omkomna mc-förarna, som själva ägde mc:n, hade vid olyckstillfället ägt aktuell motorcykel i mindre än ett år och 85 % i mindre än två år.
  • I 7 % av dödsolyckorna har själva vägbanan bedömts haft brister av avgörande betydelse.
  • 4 av 10 omkomna mc-förare har bedömts kört mycket över den tillåtna hastigheten.
  • 15 av 16 mc-förare som omkom under sitt första år med A-körkort gjorde det på supersport.
  • Nästan 9 av 10 mc-förare som bedömts kört mycket över skyltad hastighet körde Supersport.

Hjärntvätt...helt enkelt o du märker det ens inte..o tycker det är intressant ...Kör du hoj eller? eller är du bara här visar pekpinnen?

Duke0 skrev:
Hjärntvätt...helt enkelt o du märker det ens inte..o tycker det är intressant ...Kör du hoj eller? eller är du bara här visar pekpinnen?

Jag kör hoj, och någon pekpinne har jag inte.
Hur menar du att det är hjärntvätt? Tror du resultatet är påhittat?

carpelux skrev:

Länk här

En sammanfattning:

Och som vi alla vet så kan man vinkla statistik

Duke0 skrev:
Ehhh, uppgifterna efterfrågades tidigare.

Ogre skrev:
Samt att förnekelse är en av människans starkaste försvarsmekanismer.

Ogre skrev:

Vad har du för specifika invändningar mot statistiken.

Jag hittade en grej som jag gillar med denna statistik.

Minst statistisk risk att dö på mc:n har man om man kör över den skyltade hastighetsbegränsningen utan att köra mycket över den. :rolleyes:

Detta står på sidan 32 i rapporten.

Dessutom tycker jag det är lite glädjande att det är föraren som är största risken. Då är det man själv som sätter ribban och tar risker.

När man är 24 år har man också förmodligen en större trafikvana och erfarenhet av olika knepiga situationer.

Last edited:
Alabama skrev:
Vad är det som säger att man kör mycket bättre vid 24 års ålder?
Flippar det till i hjärnan och poff så vid 24år så blir man mycket bättre på att hantera hojjen?
Skulle inte tro det men däremot så tycker jag peronligen att man kan ha hårdare uppkörning.

Har jag sagt det?!?! Alltså att man blir en bättre förare när man blir 24?

Det finns säkert mc-förare som är bättre vid 15 än de flesta 55 åringar.. Men det har inte med det att göra. Det är mental mognad, och det är väl ingen som tror att man vaknar upp när man fyllt 18 och något har flippat till i hjärnan som gör att man röstar bättre och dricker öl på krogen bättre. Men vi har ändå en åldersgräns... Varför har vi idag en 18års gräns för tung och 16 för lätt? Blir man en bättre förare vid 12 slaget när man fyller 16 resp. 18?

Läs om, läs rätt :7peta

Reb0

Duke0 skrev:
Är det bra??? VA?? vad är det bra för??

Läs hela tråden, latmask....

Reb0

Positivt!

Va snackar SMC leffen om, varför skulle dem som inte är rika göra nåt annat?
Det är väl redan idag dyrt att ta mc kort, vad är det som blir dyrare?

/N

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...