Hoztic
Alltid på väg mot nya mål
Ricken skrev:Jag tycker inte att det är ett bra förslag, visst många som kör ihjäl sig är kanske i den gruppen, mellan 18-24.
Men jag tycker ändå att det vore en bättre idé och plocka in typ SMC och hjälpa till o göra om körkortsutbildningen.
Vi är ju ganska många på det här forumet, borde inte vi kunna göra en typ namninsamling mot det här lagförslaget och lägga fram det till regeringen?
Det borde ju väga rätt tungt om x antal hoåkare protesterar...
Jag kan köpa högre körkortsålder, men det känns ändå som en enkel väg, precis som kameraskåp, enkelt å smidigt, och ser bra ut i papprena. Men, som dom flesta verkar vara eniga om, det är trots allt viktigast med utbildning och en attitydförändring om vi ska minska olyckorna. SMC-försäkringen är ju ett steg i rätt riktning, men det är ju ett privat initiativ, och dessutom högst frivilligt att följa. Jag kan sakna mängder av prylar i mc-utbildningen:
Körning i vått väglag
Hantera sladd/låsning
Hur man kör i rullgrus
Hur man ska försöka göra när man vurpar
Första hjälpen-utbildning
Undanmanövrar
Hård inbromsning i kurva
Osv, listan kan göras lång. Men tyvärr tror jag att såna förändringar snarare kommer att göra privat övningskörning omöjlig, eftersom STR är mycket bättre på att lobba än vad spridda skurar av privatister är. Eller så gör man som med dom som ska övningsköra med B-kort, låt lärarn gå en utbildning. Och självklart ska den vara gratis, eller kosta något symboliskt, 100kr eller så. Det borde samhället ha igen efter en eller två olyckor mindre! Tyvärr så är det ju olika budgetar