Ändrade körkortsregler!

Ricken skrev:
Jag tycker inte att det är ett bra förslag, visst många som kör ihjäl sig är kanske i den gruppen, mellan 18-24.

Men jag tycker ändå att det vore en bättre idé och plocka in typ SMC och hjälpa till o göra om körkortsutbildningen.

Vi är ju ganska många på det här forumet, borde inte vi kunna göra en typ namninsamling mot det här lagförslaget och lägga fram det till regeringen?

Det borde ju väga rätt tungt om x antal hoåkare protesterar...

Jag kan köpa högre körkortsålder, men det känns ändå som en enkel väg, precis som kameraskåp, enkelt å smidigt, och ser bra ut i papprena. Men, som dom flesta verkar vara eniga om, det är trots allt viktigast med utbildning och en attitydförändring om vi ska minska olyckorna. SMC-försäkringen är ju ett steg i rätt riktning, men det är ju ett privat initiativ, och dessutom högst frivilligt att följa. Jag kan sakna mängder av prylar i mc-utbildningen:
Körning i vått väglag
Hantera sladd/låsning
Hur man kör i rullgrus
Hur man ska försöka göra när man vurpar
Första hjälpen-utbildning
Undanmanövrar
Hård inbromsning i kurva
Osv, listan kan göras lång. Men tyvärr tror jag att såna förändringar snarare kommer att göra privat övningskörning omöjlig, eftersom STR är mycket bättre på att lobba än vad spridda skurar av privatister är. Eller så gör man som med dom som ska övningsköra med B-kort, låt lärarn gå en utbildning. Och självklart ska den vara gratis, eller kosta något symboliskt, 100kr eller så. Det borde samhället ha igen efter en eller två olyckor mindre! Tyvärr så är det ju olika budgetar :huvet

RebelZero skrev:
Hey hey hey, inte svänga pinne på mig va?!?

Eftersom förslaget med största sannolikhet innebär färre olyckor, färre dödsfall och lägre försäkringar om det går igenom... så förstår jag inte varför man måste vara "helt jä-la dum i huvudet" för att tycka det är bra... Men du kanske gillar när dina polare trillar av pinnen och att betala 2000:-/månad i försäkring?

Jag har full förståelse för att det suger kaninpung för de som blir drabbade och inte får ta tungt kort när dom vill. Men om man kliver ner från fjortis pallen och tänker efter, så är det inte ett helt dumt förslag.

Reb0

Hahaha, fjortispallen. Den va länge sedan man hörde :död
Det som du tycker är bra med förslaget är att du får en lägre årspremie. Du skiter fullständigt i olyckstatestiken. Ren j-vla egoism. Sen tror jag inte du kör speciellt mycket bättre än en 22 åring. Möjligen att du inte vågar dra full rulle eller så behärskar du inte din cykel. Det här förslaget kommer aldrig gå igenom. Och om det gör det trots allt så kommer det att dröja innan det börjar gälla.Det ärju trots allt bara ett förslag.

The blade skrev:
Det som du tycker är bra med förslaget är att du får en lägre årspremie. Du skiter fullständigt i olyckstatestiken. Ren j-vla egoism. Sen tror jag inte du kör speciellt mycket bättre än en 22 åring. Möjligen att du inte vågar dra full rulle eller så behärskar du inte din cykel. Det här förslaget kommer aldrig gå igenom. Och om det gör det trots allt så kommer det att dröja innan det börjar gälla.Det ärju trots allt bara ett förslag.
Förslaget är färdigförhandlat och ska bara formellt klubbas på måndag. Räkna med att det börjar gälla 1/1 2008.

RedBaron skrev:
Förslaget är färdigförhandlat och ska bara formellt klubbas på måndag. Räkna med att det börjar gälla 1/1 2008.

Det blir så alltså. :huvet Datumet 1/1 2008. Är det något som är spikat eller?

Hoztic skrev:
Jag kan köpa högre körkortsålder, men det känns ändå som en enkel väg, precis som kameraskåp, enkelt å smidigt, och ser bra ut i papprena. Men, som dom flesta verkar vara eniga om, det är trots allt viktigast med utbildning och en attitydförändring om vi ska minska olyckorna. SMC-försäkringen är ju ett steg i rätt riktning, men det är ju ett privat initiativ, och dessutom högst frivilligt att följa. Jag kan sakna mängder av prylar i mc-utbildningen:
Körning i vått väglag
Hantera sladd/låsning
Hur man kör i rullgrus
Hur man ska försöka göra när man vurpar
Första hjälpen-utbildning
Undanmanövrar
Hård inbromsning i kurva
Osv, listan kan göras lång. Men tyvärr tror jag att såna förändringar snarare kommer att göra privat övningskörning omöjlig, eftersom STR är mycket bättre på att lobba än vad spridda skurar av privatister är. Eller så gör man som med dom som ska övningsköra med B-kort, låt lärarn gå en utbildning. Och självklart ska den vara gratis, eller kosta något symboliskt, 100kr eller så. Det borde samhället ha igen efter en eller två olyckor mindre! Tyvärr så är det ju olika budgetar :huvet

Håller med. Satsa pengar på att utbilda MC-åkare istället för att hindra folk från att åka.
Men varför höja åldern? Ingen som tycks ha ett vettigt svar på det.. är man mogen, vuxen precis den dag man fyller 24 eller? Handlar väl fortfarande om att folk inte alltid klarar av att hantera motorcykeln, oavsett ålder? Eller?

När man är 21 är man väl gammal nog.. och det där känns som helt fel sätt att angripa problemet med olyckor som vissa tidigare nämnt.

MalmöBiker skrev:
Yes!!!!!!! Fan va sweet. Fler regler. Det känns verkligen som vi behöver fler regler och lagar att följa i vårt härliga Sverige. Hejja sossarna

Ja, rösta blått!! :ätapiller

Headbanger skrev:
Håller med. Satsa pengar på att utbilda MC-åkare istället för att hindra folk från att åka.
Men varför höja åldern? Ingen som tycks ha ett vettigt svar på det.. är man mogen, vuxen precis den dag man fyller 24 eller? Handlar väl fortfarande om att folk inte alltid klarar av att hantera motorcykeln, oavsett ålder? Eller?

Svårt att dra en gräns, är man mer mogen den dan man fyller 21? :va

The blade skrev:

Ursäkta?!?!?! Skulle jag skita i olycksstatestiken? Vart har du fått det ifrån? Jag brukar inte bry mig speciellt om vad folk säger för negativt här, men du känner inte mig och ändå kallar du mig egoist? Svårt att köpa det...

För det första, jag förstår inte varför du är så negativ till förslaget.

För det andra har jag aldrig påstått att jag kör bättre än en 22-åring, och det är fullt möjligt att jag inte vågar dra fullt eller behärskar min hoj... det är ju helt orelevant i diskussionen.

Vad jag däremot påstår (och backas av olycksstatestiken) är att 6% av alla hojjar ägs av folk som är mellan 20-29 men står för 40% av dödsfallen. Därför skulle det troligen ske färre dödsolycker med detta förslag.

I Storbritannien får man inte ta tungt mc-kort med en gång, utan man måste köra lätt något år innan man får sitt tunga kort, oavsett ålder (rätta mig gärna om jag har fel). Det tycker jag är en bra grej och man får gärna införa det här också om det var upp till mig. Och ja, jag tycker det även om det skulle betyda att jag fick köra lätt i 1-2 år innan jag fick tungt.

Reb0

Edit: Miss i formuleringen.

Last edited:
Hoztic skrev:
Svårt att dra en gräns, är man mer mogen den dan man fyller 21? :va

Nej, somliga är nog det medans större delen inte är det. MEN.. jag anser att man bara skjuter upp problemet. Får folk vettiga utbildningar att gå på så spelar nog inte åldern lika stor roll. Oavsett om du är 30, 21, 45, 18 så kommer en bra utbildning att lära dig hantera ett fordon som det ska hanteras. Först då tror jag olycker minskar. Men men... om förslaget nu går igenom så får vi väl se om några år då.

RebelZero skrev:
Ursäkta?!?!?! Skulle jag skita i olycksstatestiken? Vart har du fått det ifrån? Jag brukar inte bry mig speciellt om vad folk säger för negativt här, men du känner inte mig och ändå kallar du mig egoist? Svårt att köpa det...

För det första, jag har förstått att detta kan drabba dig om det klubbas igenom, därav din negativa attityd. Snacka om egoism och kasta sten i glashus.

För det andra har jag aldrig påstått att jag kör bättre än en 22-åring, och det är fullt möjligt att jag inte vågar dra fullt eller behärskar min hoj... det är ju helt orelevant i diskussionen.

Vad jag däremot påstår (och backas av olycksstatestiken) är att 6% av alla hojjar ägs av folk som är mellan 20-29 men står för 40% av dödsfallen. Därför skulle det troligen ske färre dödsolycker med detta förslag.

I Storbritannien får man inte ta tungt mc-kort med en gång, utan man måste köra lätt något år innan man får sitt tunga kort, oavsett ålder (rätta mig gärna om jag har fel). Det tycker jag är en bra grej och man får gärna införa det här också om det var upp till mig. Och ja, jag tycker det även om det skulle betyda att jag fick köra lätt i 1-2 år innan jag fick tungt.

Reb0

Ber om ursäkt för personangreppet men jag är bara besviken.
Förlåt

De nya reglerna är ett EU direktiv. Att försöka ändra på det nu när det är
spikat är som att försöka vända en tanker med hjälp av en paddel.

Headbanger skrev:
Nej, somliga är nog det medans större delen inte är det. MEN.. jag anser att man bara skjuter upp problemet. Får folk vettiga utbildningar att gå på så spelar nog inte åldern lika stor roll. Oavsett om du är 30, 21, 45, 18 så kommer en bra utbildning att lära dig hantera ett fordon som det ska hanteras. Först då tror jag olycker minskar. Men men... om förslaget nu går igenom så får vi väl se om några år då.

Visst är utbildning viktigt, det bevisas ju om inte annat av alla äldre som fick kortet med på köpet. Men precis som vissa klarar av att drika sprit när dom är 18 och vissa inte klarar av det när dom är 30 så gör staten ett val åt oss, sen kan man tycka vad man vill om det, men räddar det liv utan att börja strypa hojar eller göra livet surt för oss på något annat sätt så röstar jag för det.
Sen vill jag slå ett slag för säkrare vägar också, men målet är tydligen att bara folk som äger en SUV ska kunna ta sig fram i Sverige :(

Ha i åtanke att detta genomförs därför att vi idag har ca 100 olika körkort inom EU och det är väldigt svårt för polisen att veta om någon på besök i landet som visar upp en papperslapp faktiskt får köra det han kör. Efter detta får alla länder inom EU samma körkort (förhoppningsvis).

Att sedan åldrar och behörigheter ändras en del är ju naturligt, det ska ju passa alla länder. Vad det gäller 24 år för tung MC så är det ju i alla fall bättre än 27-28 år som en del länder ville införa.

Men om man ser det då här nu då.
Jag har ju mellankort nu. sommaren 2007 får jag automatiskt tungt som det är nu.

Kommer detta ändras nu då eller va? Sut isåfall! Jag hade ju räknat med att orka ha en topphastighet på 150 med sporthoj möjligtvis i sommar också. Om jag inte får tungt nu 2007 så åker brickorna bort snabbare än tåget.

Reco skrev:
Jag har ju mellankort nu. sommaren 2007 får jag automatiskt tungt som det är nu.

Kommer detta ändras nu då eller va? Sut isåfall! Jag hade ju räknat med att orka ha en topphastighet på 150 med sporthoj möjligtvis i sommar också. Om jag inte får tungt nu 2007 så åker brickorna bort snabbare än tåget.

Samma här....jag blir så trött på deras dumma ideér till "förbättring". Om inte jag får tung automatiskt, då ska jag fan köra utan körkort! :4skrika

Reco skrev:

Så som jag fattat det så gäller 24 år för tungt om du INTE kört någon lättare hoj tidigare. Har du mellankort (som undertecknad) så har du ju kört något lättare tidigare, eller? Gränsen som idag är 21 år blir alltså 24 år enligt de nya reglerna.

Har jag förstått det rätt?

Hoztic skrev:
Visst är utbildning viktigt, det bevisas ju om inte annat av alla äldre som fick kortet med på köpet.

Jag är lite nyfiken på sanningen att de som fått A-kortet "gratis" är överrepresenterade i olyckssammanhang.
Finns det någon statistik som bekräftar det?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT