Det är möjligt, men saknar relevans.
Om vi ska behålla det här moderna högenergisamhället som vi lever i, så är vi beroende av skogsbruket. Det har en mycket stor ekonomisk betydelse för landet. Visst, mer skogsytor behöver skyddas, men det känns lite kontraproduktivt att avsätta ekonomiskt värdefulla områden pga ekologiskt viktiga lövsamhällen som ändå älgen förstör.
Kom att tänka på ett par referenser, men det finns säkert många fler, både färskare och träffsäkrare:
mb skrev:
Vet inte om det är jag som är dåligt beläst men jag har bestämt för mig att älgen lever mer i barrskog i norr än lövskog i söder..
Och när det gäller artrikedom så är du helt ute och cyklar.
Det aldrig varit så mkt skog som det är i Sverige nu. Och här i ligger problemet.
Vet inte var du hittar dessa stora lövskogar du pratar om som älgen skulle förstöra. De större lövskogar vi haft har människan skövlat. Eller är det blandskogen du pratar om? Den är blandad till skogsbolagen hugger ner och planterar bara barrskog.
Sen blandar du in begrepp som att älgen rubbar balansen i ekologin och minskar intäkterna för skogsbolagen? Är det någonting som är destruktivt för en ekologisk balans så är det just skogsbruket som tar död på mångfalden.
Största hotet mot våran mångfald är skogsindustrin själv. Skogsindustrin har rubbat balansen genom att massavverka och åter inplantera barrskog. Denna skog ska vara rak och växa snabbt detta i sin tur ger snabb omsättning så naturen aldrig hinner återhämta sig.