Hänger inte riktigt med i ditt resonemang att det skulle vara dyrare med en gammal hoj. Som i mitt fall, har nu haft cr250n i ca 6år, köpte den för 8k, har lagt ut 900:- kolvkit, 250:- packningar, 1000:- för renovering av vattenpump, sen tillkommer såklart oljor av diverse slag. Så 10500:- på 6år = 1750:-/år. Samt att jag har nästan ingen värdeminskning kanske 500-1000kr per år. Sätter jag ut den på blocket idag får jag garanterat 6k idag, kanske 8k om jag låter den ligga ett tag.
Men säg att man köper en nyare hoj, efter 2007 tex. Betalar 25000kr för den, och servar efter konstens alla regler, om man räknar lite generellt på det så kanske servicekostnaden per år ligger på 2-3k (exkl oljor) har man då den i 6år så blir det ca6600/år och med en värdeminskning på ca 10k under dom 6 åren.
Visst, servar du den lika "lite" som jag gör med min hoj så kommer servicekostnaden ner en hel del men värdeminskningen enbart äter upp totala kostnaden av min hoj under samma tidsperiod.
Nu är inte mina siffror någon exakt vetenskap eller så, bara ungefärliga uppskattningar, kan vara lite galna på sina håll så ta det med en nypa salt. Ville bara framföra min poäng att det behöver inte vara dyrare än att köpa nyare, sen blir väl allt lite vad man gör det till, och det beror på hur mycket man kör, hur mycket man brinner för det osv.
Men men, köp hellre en billigare cross och lägg mer krut på utrustningen än tvärtom iaf! Tror inte det finns någon crossförare som inte kraschat ett par ggr