Äldre Honda CR250, för lek och skoj

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
oi! Det har hänt mycket mens jag har varit borta! :tummenupp
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Den crossen du länka längst upp, haft en sådan runt den årsmodelen, vattenkyld, den piska på bra med sina 40hk :)

Men i mitt tycke om man ska ha just honda CR250 så tycker jag man ska ta en från år 1998 eller nyare, boxeram, den är smidigare o lämnar gött med pulver.

Prisklas från 98 kan du hitta runt 10k snåret, sätt 03a för under 20k

Annars ett annat trevligt alternativ, Honda CRF 450, vist 4T men gott med pulver där okså :)

Eller så har polaren till mig denna till försäljning

http://www.blocket.se/alvsborg/RMZ_450_Till_kanonpris_34689287.htm?ca=15&w=2

Suzuki RMZ 450 06a

Den kan du får för 20k skulle jag tro eller runt där, han har haft ute den för 22k.
 
Last edited:

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
om jag skall betala 20.000+ har jag mer lust på en CR500, då det har varit drömmen i många år. vad tror ni om en mitten av 90-talet CR500.

Denna f.eks: http://www.blocket.se/orebro/Honda_Cr_500_34379942.htm?ca=9&w=3

3719347402.jpg


Eller denna, gillar inte att den är trimmad, men nyare är ju bättre, hur mycket kostar det att "återställa" den till original?

http://www.blocket.se/varmland/Cr500_trimmad_34715841.htm?ca=9&w=3

5780506661.jpg
 
Last edited:

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Man kan sammanfatta denna tråd med:
Ja du kan köpa en CR250 men var beredd på att du inte kan tävla mot de senaste hojarna, eventuellt kommer du få meka och pyssla med den och Two stroke man erbjuder att besiktiga ens crosshoj om man har lust att gråta en skvätt :tungan
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
Min tm köpte jag av en kille som servar likt nosferatu , alla lager var skrot eftersom dom aldrig blivit kollade ,

Twostroke har helt rätt , servas det inte ordentligt så blir det skrot och väntar man till nått pajjar så kan det bli jättetråkigt , ena lagret hade innerhylsan rostat fast på bulten på min hoj .

Min högst personliga åsikt är att det är bättre att köpa tävligskört från den person som tävlade på den än av en motionär om man skall köpa beggat eftersomm den som tävlar oftast sköter hojen bätttre m.h.a förebyggande underhåll medans motionärer oftast ägnar sig åt akut underhåll
 
  • Gilla
Reaktioner: SGM

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Vilka lager snackar vi om? Vad bör jag kolla efter när jag åker å kollar på en cross?

Inga åsikter om CR500 ovanför?
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Vilka lager snackar vi om? Vad bör jag kolla efter när jag åker å kollar på en cross?

Inga åsikter om CR500 ovanför?
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
Vilka lager snackar vi om? Vad bör jag kolla efter när jag åker å kollar på en cross?

Inga åsikter om CR500 ovanför?

SVinglager , hjullager , svinglånkagelage , alla

Räkna ca 3-4000 om du köper gammalt skrot så att du behöver byta alla lager

Räkna ca 3-4000 om du köper gammalt skrot så att du behöver byta alla lager
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
500! Ingen kan köra dom men alla vill ha en, även jag...

Angående den sista så finns det nog alltid efterfrågan på fungerande 500-motorer och vad en Marzocchi Magnum 45 är värd idag vet jag inte, antagligen inte särskillt många kronor men den är kult och var skitcool för 20 år sedan.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
En 500 2-t till en ovan förare, är i direkt nivå med att kliva på en turbobusa utan erfarenheter, med skillnaden att busan åker man på slät asfalt med...
 
  • Gilla
Reaktioner: Lx3

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
vilken skulle du köpt? Vad tror du om 2000 modellen i Värmland, är det bättre att köpa otrimmat? hittar man fortfarande delar till en 88a?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag tycker inte du skall sikta på en femhundra om du har liten/ingen erfarenhet av geggmopeder.

Det är att göra starten på karriären riktigt jävla svår.

Vad är syftet med hojköpet, köra på bana, lattja runt på landet eller bara ha något att göra sig riktigt illa på?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
vilken skulle du köpt? Vad tror du om 2000 modellen i Värmland, är det bättre att köpa otrimmat? hittar man fortfarande delar till en 88a?
Är det bara vettigt utfört är det knappast någon nackdel med lite vässat.Dock är det fotfarande en otymplig sågbock jämfört med valfri 250 av motsvarande årsmodell om du ska ha den till att träna cross på.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
vilken skulle du köpt? Vad tror du om 2000 modellen i Värmland, är det bättre att köpa otrimmat? hittar man fortfarande delar till en 88a?

Ska du motionsköra och saknar erfarenhet av cross eller enduro sen tidigare så köp valfri 250F, det är det mest lättkörda du kan hitta.
Men köp inte en 2004 KXF250 eller RMZ250 för dom går varm.

Men motorn bör gås igenom innan du börjar köra för annars kan du snabbt få kostsamma reparationer. Och det gäller särskillt på 4t.
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Jag tycker inte du skall sikta på en femhundra om du har liten/ingen erfarenhet av geggmopeder.

Det är att göra starten på karriären riktigt jävla svår.

Vad är syftet med hojköpet, köra på bana, lattja runt på landet eller bara ha något att göra sig riktigt illa på?

Är det bara vettigt utfört är det knappast någon nackdel med lite vässat.Dock är det fotfarande en otymplig sågbock jämfört med valfri 250 av motsvarande årsmodell om du ska ha den till att träna cross på.

80% lattja runt på landet, 15 % bana och 5% isåkning.

Har minimalt med cross erfarenhet, men kör "sporthoj" på bana. Det smarta valet er nog en CR250, men hjärtat vill ha 500....:huvet

500an väger bara 4-6kg mer än 250, är den verkligen mycket "tyngre" att manövrera?

Som filosofen Jeremy Clarkson säger; "how hard can it be..."
:gnissla

Ska du motionsköra och saknar erfarenhet av cross eller enduro sen tidigare så köp valfri 250F, det är det mest lättkörda du kan hitta.
Men köp inte en 2004 KXF250 eller RMZ250 för dom går varm.

Men motorn bör gås igenom innan du börjar köra för annars kan du snabbt få kostsamma reparationer. Och det gäller särskillt på 4t.
Vill inte ha 4-takt, alternativen är CR250 eller CR500.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
80% lattja runt på landet, 15 % bana och 5% isåkning.

Har minimalt med cross erfarenhet, men kör "sporthoj" på bana. Det smarta valet er nog en CR250, men hjärtat vill ha 500....:huvet

500an väger bara 4-6kg mer än 250, är den verkligen mycket "tyngre" att manövrera?

Som filosofen Jeremy Clarkson säger; "how hard can it be..."
:gnissla

En CR250 gör kort manöver av dig när du gör fel (inte om, när, det är bara en tidsfråga), tro inte något annat...det är monster det med, men du kan ha en möjlighet att våga ta i lite med den, femhundran kommer du göra dig illa på.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Klart grabben ska ha en 500! :crash

Seriöst så kan nog alla köra en CR500 på gatan eller en lång fin grusväg men en nybörjare på en crossbana med en 500 har inte roligt.

Jag räknar mig själv som en snabb motionär och har tävlat periodvis och då menar jag inte motionstävlingar. Men de gånger jag testat en 500 på banan känns det ändå som att jag bara puttrar runt på tomgång och försöker hinna bromsa ner farten inför nästa kurva.

SGM sa nåt om att en CR500 i händerna på en nybörjare är som att sätta en 3-400hk hayabusa i händerna på ett 15årigt moppefucko. Det låter kanske som ett skämt men det är dagens sanning.

Att köra crossbana är inte som att åka på släta asfalterade salsgolv. Min förra 250F hade all effekt jag behövde på crossbanan men när jag testade den med motardhjul på gatan kändes det som att sitta på en orginalmoped med 1hk, jag försökte växla upp till båden 7ans och 8ans växel samt försökte sparka fart med foten innan jag insåg att det.
 
  • Gilla
Reaktioner: SGM

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
80% lattja runt på landet, 15 % bana och 5% isåkning.

Har minimalt med cross erfarenhet, men kör "sporthoj" på bana. Det smarta valet er nog en CR250, men hjärtat vill ha 500....:huvet

500an väger bara 4-6kg mer än 250, är den verkligen mycket "tyngre" att manövrera?

Som filosofen Jeremy Clarkson säger; "how hard can it be..."
:gnissla


Vill inte ha 4-takt, alternativen är CR250 eller CR500.

Att du åkte sporthoj på banan hjälper dig bara ungefär till slutet på startrakan. En intressantare fråga är i så fall vad du har för idrottslig bakgrund? Vilken fysik och koordination har du?
Tycker du det är jobbigt eller kul att sitta på en mekanisk tjur?

Glöm vad vågen säger om hojen, det är inte det som gör hojen svårkörd. Tänk dig att din gsx750 skulle ha 3-400hk istället för dryga 100 och ibland guppar vägen så mycket att du råkar vrida på gasrullen av misstag så din hoj skenar på bakhjulet in mot nästa kurva. Eller kanske mot ett hopp som skickar dig långt högre än du vågar drömma om.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top