Ägarbyte. Ny ägare vill köra hem motorcykel

attack

Greve
Gick med
17 Feb 2007
Hoj
Suzuki GSX-R600 K1
Hejsan!

Jag är mitt uppe i försäljning av en motorcykel och har en herre som skall komma och köpa motorcykeln på söndag. Just nu är motorcykeln avställd/oförsäkrad och skriven på mig. Eftersom det tar ett par dagar att behandla ägarbytet så kommer motorcykeln fortfarande stå på mig när han kör ner den, kommer detta medföra några problem? Jag undrar även ifall han kommer kunna teckna någon försäkring på den ifall den står skriven på mig?
Jag vill inte hamna i trubbel ifall han skulle bli stoppad av polis eller så. Han bryr sig inte om att köra motorcykeln trots att den är obesiktigad vilket inte gör mig något :)

Men är detta något problem, hur skulle ni lösa det?

Nej då. Bara han tecknar en trafik på sig gällande hojen så är det inga problem. Det är hans ansvar!

Datera ägarbytet idag, lägg på lådan. Ta en kopia kan ju vara bra.

Herren kontaktar sitt försäkringsbolag o försäkrar in hojen som påställd.
(Bra tips är att det är 2 veckors ångerrätt på försäkring)

Ställ på via internet.

Bara o köra!

Även fast det tar några dagar posten att nå fram till transportstyrelsen så är det datumet ni kommit överens om och som antecknas på ägarbeviset som gäller. Både ägare och köpare signerar och kommer överens om det som formuleras och därav även datum för ägarbyte.

Det är upp till honom att försäkra motorcykeln, vilket han kan göra i förväg om han varit ute i god tid och ringt runt och ordnat det för sig.

Datera ägarbytet idag, lägg på lådan. Ta en kopia kan ju vara bra.

Herren kontaktar sitt försäkringsbolag o försäkrar in hojen som påställd.
(Bra tips är att det är 2 veckors ångerrätt på försäkring)

Ställ på via internet.

Bara o köra!

Den som framför fordonet som ska hålla reda på allt det. Ägaren klarar sig...

Jo förvisso men håll med om att upplägget är vettigt för köpare o säljare.

Så summa summarum:

Skriv det datum som han är där och hämtar hojen. Resten är upp till honom.

Blir han stoppad av polisen är det HANS problem inte ditt, HAN är skyldig teckna försäkring, HAN väljer att köra med avställd hoj eller om han är förståndig och tar kärra. HAN tar böterna. Han kan teckna försäkring på sig, har ni gjort ägarbytet så är du helt fri från ansvar för hans handlingar

Du har inga som helst skyldigheter att ordna för köparen, eller att du är en "förmyndar"person för denne. Vid ägarbytet kan ni kryssa i att hojen ställs på, men det är hans grej att ordna försäkringen, han kan inte "Köra "på din försäkring.

(Är en hoj påställd och försäkrad så kan man som säljaremed viss risk för ex böter eller vid olycka med fordonet som vållande så kan man skriva ägarbyte som "morgondagens" datum så då kan säljaren köra hem på "din försäkring" den dagen)

Problem i detta ser jag inga annat än att köparen för stå till svars för sina handligar om rättvisan hinner ifatt honom.

MEN se för guds skull till att det är du som säljare som lägger ägarbytet på lådan, du kan ju även notera tiden för ägarbytet på lappen och be säljaren skriva under på det, eller på kvittot.

Förr kunde man iaf teckna försäkring på ett fordon innan man köpte det, även om den har försäkring på annan ägare, gjorde så själv på en bil som jag var säker att köpa, men bilen lämnades och jag fick säga upp försäkringen, till en liten kostnad.

Hoppas hojen blir såld då :)

Last edited:
OBS gäller bara ifall hojen är påställd: För den nya ägarens skull, Skriv inte ägarbytedatumet till idag då försäkringbolagen har stäng på helger, vilket gör att hojen inte kan köras runt utan försäkring och därför kommer den nye ägaren få betala runt 200-300 kronor om dagen för en tillfällig försäkring. Kan låta luddigt men sätt ägarebytedatumet på en vanlig vardag, inte över en helg. Köpte en bil förra sommaren, skrev bilen på mig en fredag och tecknade försäkring på måndagen, fick hem en faktura på 750 för de två helgdagar den inte var försäkrad

Blir han stoppad av polisen är det HANS problem inte ditt, HAN är skyldig teckna försäkring, HAN väljer att köra med avställd hoj eller om han är förståndig och tar kärra. HAN tar böterna. Han kan teckna försäkring på sig, har ni gjort ägarbytet så är du helt fri från ansvar för hans handlingar

Du har inte som helst skyldigheter, eller att du "förmyndar" för köparen. Vid ägarbytet kan ni kryssa i att hojen ställs på, men det är hans grej att ordna försäkringen, han kan inte "Köra "på din försäkring.

Är en hoj påställd och försäkrad så kan man som säljare(med viss risk för ex böter eller vid olycka med fordonet som vållande)så kan man skriva ägarbyte som "morgondagens" datum så då kan säljaren köra hem på "din försäkring" den dagen.

Problem i detta ser jag inga annat än att köparen för stå till svars för sina handligar om rättvisan hinner ifatt honom.

MEN se för guds skull till att det är du som säljare som lägger ägarbytet på lådan, du kan ju även notera tiden för ägarbytet på lappen och be säljaren skriva under på det, eller på kvittot.

Hoppas hojen blir såld då :)

Är väl säljaren som lägger ägarbytet i lådan, inte köparen?

Jag har vi bilköp på helgen tecknat försäkring på fordonet i förväg.
Sagt på lördag köper jag troligen X och vill då ha försäkringen tecknad från det datumet och fick beskedet att det inte skulle kosta något om jag inte genomförde köpet. Länsförsäkringar.

OBS gäller bara ifall hojen är påställd: För den nya ägarens skull, Skriv inte ägarbytedatumet till idag då försäkringbolagen har stäng på helger, vilket gör att hojen inte kan köras runt utan försäkring och därför kommer den nye ägaren få betala runt 200-300 kronor om dagen för en tillfällig försäkring. Kan låta luddigt men sätt ägarebytedatumet på en vanlig vardag, inte över en helg. Köpte en bil förra sommaren, skrev bilen på mig en fredag och tecknade försäkring på måndagen, fick hem en faktura på 750 för de två helgdagar den inte var försäkrad

Men då måste han teckna en försäkring på den idag? ifall vi sätter ägarbytet till idag och han inte kan försäkra den på söndag så blir det 3 dagar som blir oförsäkrade och påställda?

Borde vi ställa på den eller ha den avställd när han lämnar med den. För det är fortfarande jag som får välja påställning (över internet då).

Upp till köparen o göra som han vill. Skriv ägarbytesdatumet den dagen han köper. Se till att du postar den.

Han kan teckna försäkring på internet även på helgen. Upp till han om han vill köra hem oförsäkrat och sen försäkra hemma, eller så har han en smartphone och gör det på plats om köpet blir av. Eller är inte detta möjligt än ?

Upp till köparen o göra som han vill. Skriv ägarbytesdatumet den dagen han köper. Se till att du postar den.

Han kan teckna försäkring på internet även på helgen. Upp till han om han vill köra hem oförsäkrat och sen försäkra hemma, eller så har han en smartphone och gör det på plats om köpet blir av. Eller är inte detta möjligt än ?

Jo det går, vissa(alla?) har även telefontid på lördagar/söndagar. Men det jag funderar på är ifall det gör någon skillnad ifall den är påställd eller avställd. Man får väl köra ett avställd fordon till besiktning?

Men då måste han teckna en försäkring på den idag? ifall vi sätter ägarbytet till idag och han inte kan försäkra den på söndag så blir det 3 dagar som blir oförsäkrade och påställda?

Borde vi ställa på den eller ha den avställd när han lämnar med den. För det är fortfarande jag som får välja påställning (över internet då).

Om jag vore er skulle jag sätta ägarebytedatumet på måndagen (eller är inte det röd dag? :S), Gjorde så senast när jag köpte min mc på en lördag, lärde mig av de 750 kronorna i avgift :huvet

Det går utmärkt o teckna försäkring i förväg på fordon man ev skall köpa, blir det ingen affär så annullerar man bara försäkringen. Säg till vid förtecknandet.

Jag försöker underlätta o hjälpa folk så gott det går inte bara i affärer.
Tycker det är trist när nån säger "Skit i det, det är hans problem" när man lätt kan hjälpa till.

Inte minst mellan hojåkare.

Inte säljarens problem - han ska ju inte behöva stå som ägare när hojen lämnats över och brukas av köparen!!!

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back