Ägarbyte. Ny ägare vill köra hem motorcykel

Om jag vore er skulle jag sätta ägarebytedatumet på måndagen (eller är inte det röd dag? :S), Gjorde så senast när jag köpte min mc på en lördag, lärde mig av de 750 kronorna i avgift :huvet
Men då är jag ansvarig över motorcykeln tills måndagen..

Det går inte att ställa på om inte registrerade ägaren har en försäkring.

Så då får den nya ägaren köra avställt, och på en trafikförsäkring han tecknat?

Går även utmärkt att teckna försäkring under helger på vissa bolag, sen använder han bara sin ångerrätt och byter till det bolag han ska ha när det blir vardag igen. Fungerar skitbra. Naturligtvis blir han fakturerad för den tid han använder försäkringen men det är köparens problem, inte ditt som säljare.

Så kort och gott:

• Sätt aktuellt datum som ägarbytesdatum
  • Ställ på maskinen
  • Ring in till valfritt försäkringsbolag och teckna en tillfällig försäkring

Svårare än så är det inte.

Last edited:
om du har en vilande försäkring så går den på i förstahandom du ställer på denna.
Det bästa är om köparen skaffar en försäkring skjälv från det datumet han köper din mc , ev får du ett brev från ditt bolag/+skatt som du inte behöver bet men kolla så datumen är rätt bara..

Sen ring ditt FB och Mackulera din försäkring...

Sen finns det försäkrings kunsulter man kan ringa alla tider på dyngnet va ja minns..

Lycka till

//Robin

Last edited:
Hämta hojen på släp är ett annat sinnrikt knep jag nyttjat.

Äsch, va fan vet jag? Jag kör ju bara hoj för o va jättetuff, posera o ha en livstil som inte vem som helst kan anamma minsann.

Vad det krånglas.....

Det har redan förklarats men ändå kommer massa konstiga tips:

*På ägarbytespappren skriv påställning i samband med ägarbytet och sätt datumet för ägarbytet ni önskar.
*Nya ägaren tecknar försäkring på sig och anger samma dag som för ägarbytet. Är det helg tecknar man via internet och har då 14 dagars ångerrätt.

Alternativ:
Vill han inget av detta så utför ni ägarbytet och sätter korrekt datum och han får göra som han vill.

Klart

*Inte meningen att citera

Last edited:
Rätt sätt:
Teckna en försäkring och ställ på motorcykeln via internet. Du får max betala en dags försäkring.
Skriv dagens datum på ägarbytet och låt köparen teckna en egen försäkring.
Se till så att ägarbytet läggs på brevlådan.

Byt avatar FFS!

what?

Vad det krånglas.....

Det har redan förklarats men ändå kommer massa konstiga tips:

*På ägarbytespappren skriv påställning i samband med ägarbytet och sätt datumet för ägarbytet ni önskar.
*Nya ägaren tecknar försäkring på sig och anger samma dag som för ägarbytet. Är det helg tecknar man via internet och har då 14 dagars ångerrätt.

Alternativ:
Vill han inget av detta så utför ni ägarbytet och sätter korrekt datum och han får göra som han vill.

Klart

*Inte meningen att citera
Tack, det blir nog andra alternativet. tack så mycket!

Såvida det inte är en RRRR superdupersport jEtTesNaBB :rolleyes: moppe så kan man teckna försäkring via internet :fakta Bolag som tex trygghansa erbjuder försäkringar till dom flesta cyklarna via deras hemsida! Har ni ingen dator i närheten så använd en mobiltelefon :)

Några bolag har t.o.m en "app" Bla Svedea har en sådan

En fördel med att teckna via internet är att du via distansköpslagen har rätt att häva försäkringen inom en 2 veckors period. Detta gäller när du tecknar via telefon också (?)

Ett annat sätt är att teckna försäkring i förväg. Kontakta ditt försäkringsbolag på en vardag och meddela att du vill teckna en försäkring på en mc som du ska titta på till helgen, blir det inget köp så är det bara att häva försäkringen...

Alternativ nummer tre är att ringa ditt försäkringsbolag på helgen, det är 2012 nu och dom flesta f-bolagen har telefontid även på helgen!

Alternativ fyra är på ta reda på om ditt f-bolag har något ombud som du kan ringa på helgen. Jag har tex en bekant som jobbar på LF, han har på sin telefon mellan 09:00-22:00 alla dagar... Även om han inte sitter på jobbet så noterar han bara personuppgifter samt regnummer i sin almanacka :tummenupp

Rätt sätt:
Teckna en försäkring och ställ på motorcykeln via internet. Du får max betala en dags försäkring.
Skriv dagens datum på ägarbytet och låt köparen teckna en egen försäkring.
Se till så att ägarbytet läggs på brevlådan.

Enig. Det går inte att teckna en försäkring om du ej står som registrerad ägare och den är påställd. Du måste således registrera in den, försäkra den, och sedan sälja den. Helt sjukt. Men så var det för mig ivf.

Jag stod i sth med en hoj i samma läge och det gick ej att lösa en fredag eftermiddag. för kort om tid att få den i trafik på rätt sätt (och överförd till mig).
Fick köra hem oförsäkrad.

Akta er för trafikförsäkringsföreningen. Dom brukar vara snabba att fakturera. Dom går efter tiden för påställning men ägarbytet sker efter det datum ni skriver på papret vid ägarbytet så dom dagarna därimellan kan lätt råka bli oförsäkrade av misstag.

... Det går inte att teckna en försäkring om du ej står som registrerad ägare och den är påställd. Du måste således registrera in den, försäkra den, och sedan sälja den. Helt sjukt. Men så var det för mig ivf...

Så är det inte 100%. Jag har gjort det flera ggr och då sagt som det var att det är en hoj jag eventuellt skall köpa o att jag hör av mig om det ej blir av.

Så är det inte 100%. Jag har gjort det flera ggr och då sagt som det var att det är en hoj jag eventuellt skall köpa o att jag hör av mig om det ej blir av.

Jag hade hela eftermidagen kontakt med försäkringsbolaget som verkligen försökte hjälpa mig (bilsport o mc), Hade dessutom kontakt med Sth polisens trafikgrupp för att ha koll på vad jag kunde göra. Hojen var kom jag ihåg nu även obesiktigad. Kanske fick jag fel info men lösa det gick ej.
Bilsport och MC tvärvägrade att försäkra "någon annans" hoj på mig.

De var tvungna att se det i något register innan de kunde teckna den. Tre år sedan så det kanske ändrats idag möjligen.

Som någon skrev innan. Jag kommer alltid att även skriva dit tidpunkten på ägarbytet. En kompis fick besök av två arga poliser några timmar efter han sålt sin motorcykel. Dom hade jagat den nya ägaren när han var på väg hem.

Men för fan......

Nån som behöver hjälp med att torka sig i arslet?

Antingen ställa på hojen och därmed stå för skatt/förs så att snubbe kan köra skiten hem. Alt så säljer man avställt, tar pengarna, går därifrån och skiter i vad han gör?

Som nån skrev.. 2012 kan man sköta sina försäkringar via interwebs eller telefon.

Om jag vore er skulle jag sätta ägarebytedatumet på måndagen (eller är inte det röd dag? :S), Gjorde så senast när jag köpte min mc på en lördag, lärde mig av de 750 kronorna i avgift :huvet

Då lärde du dig den dyra vägen...många är det som tror man kan köpa ett påställt fordon och "fixa" försäkringen lite senare, dock så läses det bara av från det man själv står för fordonet vid ett datum för ägarbytet, så är man skyldig att ha en försäkring på fordonet, punkt slut finns inga förmildrande omständigheter, själv tycker jag det är bra att trafikförsäkringsföreningen går in så inga påställda fordon är oförsäkrade.

Sen hur det är i ditt fall och man kan missa sådant!

OBS gäller bara ifall hojen är påställd: För den nya ägarens skull, Skriv inte ägarbytedatumet till idag då försäkringbolagen har stäng på helger, vilket gör att hojen inte kan köras runt utan försäkring och därför kommer den nye ägaren få betala runt 200-300 kronor om dagen för en tillfällig försäkring. Kan låta luddigt men sätt ägarebytedatumet på en vanlig vardag, inte över en helg. Köpte en bil förra sommaren, skrev bilen på mig en fredag och tecknade försäkring på måndagen, fick hem en faktura på 750 för de två helgdagar den inte var försäkrad
Vilket sekel lever du i? Försäkringar kan tecknas på nätet, och nätet har öppet dygnet runt, alla dagar i veckan. Kolla tex bilsport mc.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!