Äcklig upplevelse när jag vaknade

då vet jag varför de känns som mina armar känns förlamade ibland..
vaknar upp hastigt i ett ryck ur en dröm el såna ryck man kan ha innan man somnar o de känns som jag inte kan röra dom..
:näsblod

Kommer ofta i samband med smärstillande eller utmattningstress. När jag pluggade/arrangerade konserter och fester/tränade hårt/byggde nytt kårhus samtidigt var detta ett vanligt tillstånd. tyvärr gjorde det inte det hela mindre äckligt.

När vi ändå är inne på drömmar...

Är det så för er också att varje gång ni drömmer att ni kör, en häftig bil eller motorcykel, så går den inte som den ska? Det liksom händer inget när man gasar.:huvet

Lite som "kan-inte-springa-snabbt-därifrån-fenomenet".

Är det så för er också att varje gång ni drömmer att ni kör, en häftig bil eller motorcykel, så går den inte som den ska? Det liksom händer inget när man gasar.:huvet

Nej nej, bilen går som ett jävla skott, men när jag ska svänga så funkar inte bromsarna. Dom är bara som svampar. Handbromsen tar knappt heller.
Sen vaknar jag :näsblod

2912249 Ja fy faan jag käkade över ett år.....

Har förträngt drömmarna men jag känner igen det du säger.... nån vill ha ihjäl en och man kan inte röra sig... Fy faan Ångest :näsblod :näsblod
Sådär får jag ofta när jag har hög feber ligger å svettas floder kan röra huvet å så (känns det som ialfall) å så känner jag hur väggarna bara krymper mot mig.. åååh fyfan va vidrigt det där :gnissla

en gång lyckade jag rycka upp mig ur skiten, sprang så fort jag kunde å körde in huvet i frysen för att kyla mig. Asså aa det är nog bland det otäckaste jag har varit med om :(

När jag vaknade imorse så kunde jag inte röra en muskel i kroppen fast jag försökte,
jag kände mig fortfarande lite frånvarande som i en dröm, men jag var vaken.

Försökte säga rör mig (rulla mig menade jag) för jag tyckte att jag hörde röster, men jag fick knappt fram ens ett pip.

Försökte lyfta ögonlocken och röra armarna men inget gick,
tillslut samlade jag ALL min kraft och lyckades öppna ögonlocken

Då var det som om en bubbla sprack, jag kände mig fortfarande lite seg i musklerna,
men helt plötsligt kunde jag röra mig och se osv.

Jag vet att kroppen är såhär förlamad när man sover för att man inte ska t ex, gå i sömnen (som vissa gör ändå)

Men VARFÖR var det så när jag hade vaknat redan? det var ganska äckligt.:confused:

Som en annan redan har sagt, heter sömnparalys och är ganska vanligt och helt ofarligt.

Ibland så lurar man hjärnan och kan då vakna när du egentligen sover.
Detta är ett förstadie till något som heter UKU = ut ur kroppen upplevelse.

Att du sedan ser/hör konstiga saker är egentligen saker som du är rädd/arg eller på något sätt känslomässigt engegerad till. Också helt ofarligt.

Har haft några sömnparalyser och upplevt precis som dig, man känner sig flummig som satan :)

ja vill testa!!

Du kan testa. Som jag skrev längre upp så är detta ett förstadie eller liknelse till UKU och man kan öva upp detta.

Googla om UKU. Ska finnas ett forum på passagen där det står hur man kan öva.

Det kan ta tid, ibland upp till ett år innan man lyckas. Ska jag vara ärlig så övade jag på detta i ca 2 mån men gav upp för att jag är så otålig men jag kom väldigt långt och var framme vi det sista medvetna stadiet innan man upplever en UKU.

Som sagt, googla så hittar du och förstår vad jag menar. :tummenupp

Last edited:
När jag var mindre (läs 7-14år ungefär) så hade jag ofta dessa drömmar, var jagad av mördare och jag kunde inte röra mig alls. Speciellt efter man sett någon film då brukade de komma. Efter ett tag började jag lära mig att jag drömde, så jag kunde välja att avsluta drömmen. Ex. hoppa nerför en klippa så att jag "dog" i drömmen så jag skulle vakna. Det tog dock 2år innan jag ens kunde röra mig i drömmarna. :näsblod

Vid 14-15 års ålder började jag istället döda "mördaren" som var efter mig
, dvs jag tog kontrollen i drömmen. Detta kan jag fortfarande, och nu händer det att det blir drömmar där man kör hojjen och det är full sommar (mitt i vintern) eller annat kul :yoparty

Det där känner jag igen, oftast börjar det med mardröm där någon jagar mig men allteftersom jag försöker göra motstånd så övergår drömmen först till att jag först slår ihjäl mördaren till att bli en allmän mordorgie på dom flesta som är med i drömmen utom dom närmsta vännerna. Man blir lite fundersam på om man är som man ska när man drömmer att man slår ihjäl ett hundratal människor. :va
Även att ha känslan av att det är någon i rummet men inte kunna få upp ögonen eller röra sig drabbas jag av, riktigt otäckt. Har också drömt att jag kört bil och fått kämpa för att försöka få upp ögonen.

hände igen i morse. Vaknade men jag drömde samtidigt. Jag fick för mig att det spökade och jag fick helt sjuka rysningar i kroppen och kunde inte röra mig men det kändes lite som om man rör sig när man är typ avdomnad. Uppskattades inte kan jag säga!

När jag vaknade imorse så kunde jag inte röra en muskel i kroppen fast jag försökte,
jag kände mig fortfarande lite frånvarande som i en dröm, men jag var vaken.

Försökte säga rör mig (rulla mig menade jag) för jag tyckte att jag hörde röster, men jag fick knappt fram ens ett pip.

Försökte lyfta ögonlocken och röra armarna men inget gick,
tillslut samlade jag ALL min kraft och lyckades öppna ögonlocken

Då var det som om en bubbla sprack, jag kände mig fortfarande lite seg i musklerna,
men helt plötsligt kunde jag röra mig och se osv.

Jag vet att kroppen är såhär förlamad när man sover för att man inte ska t ex, gå i sömnen (som vissa gör ändå)

Men VARFÖR var det så när jag hade vaknat redan? det var ganska äckligt.:confused:

:banana ...Va skööönt! Då är jag inte ensam, att råkat ut för det där!
Hade nästan förträngt den där skumma händelsen....

Händer oxå att jag går i sömnen....Fast nu va det länge sen...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg