Äcklig upplevelse när jag vaknade

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
När jag vaknade imorse så kunde jag inte röra en muskel i kroppen fast jag försökte,
jag kände mig fortfarande lite frånvarande som i en dröm, men jag var vaken.

Försökte säga rör mig (rulla mig menade jag) för jag tyckte att jag hörde röster, men jag fick knappt fram ens ett pip.

Försökte lyfta ögonlocken och röra armarna men inget gick,
tillslut samlade jag ALL min kraft och lyckades öppna ögonlocken

Då var det som om en bubbla sprack, jag kände mig fortfarande lite seg i musklerna,
men helt plötsligt kunde jag röra mig och se osv.

Jag vet att kroppen är såhär förlamad när man sover för att man inte ska t ex, gå i sömnen (som vissa gör ändå)

Men VARFÖR var det så när jag hade vaknat redan? det var ganska äckligt.:confused:

:pannkyss
När jag vaknade imorse så kunde jag inte röra en muskel i kroppen fast jag försökte,
jag kände mig fortfarande lite frånvarande som i en dröm, men jag var vaken.

Försökte säga rör mig (rulla mig menade jag) för jag tyckte att jag hörde röster, men jag fick knappt fram ens ett pip.

Försökte lyfta ögonlocken och röra armarna men inget gick,
tillslut samlade jag ALL min kraft och lyckades öppna ögonlocken

Då var det som om en bubbla sprack, jag kände mig fortfarande lite seg i musklerna,
men helt plötsligt kunde jag röra mig och se osv.

Jag vet att kroppen är såhär förlamad när man sover för att man inte ska t ex, gå i sömnen (som vissa gör ändå)

Men VARFÖR var det så när jag hade vaknat redan? det var ganska äckligt.:confused:

Kanske skulle låtit bli den där epiduralcocktailen igårkväll :pannkyss

Det är ett inte alldeles ovanligt tillstånd. Du sover och drömmer men är precis i gränslandet till vaket tillstånd så att medvetna tankar börjar dyka upp. Det är i det tillståndet många kan börja "kontrollera" vad de drömmer om.

En skyddsmekanism i kroppen är att du inte kan röra dig när du drömmer, i de flesta fall. Det var därför du inte kunde röra dig, fast du försökte.

Jag drabbades ofta av detta när jag var yngre och höll på att somna. Jag var helt övertygad om att någon var i rummet men kunde inte öppna ögonen eller röra mig för att konfrontera hotet. Otäckt.

Det var då jag fick detta förklarat för mig. Det har ett namn men jag kommer inte ihåg vad det var. Men som sagt, detta är vad jag fick förklarat för mig då, 20 år sedan. De kanske har kommit på något annat nu.

Edit: Anledningen till att du fick upp ögonen var just tack vare att du vaknade. Tvingade dig själv att vakna helt enkelt.

Kallas sömnparalys. Kan hända när man håller på att somna eller just när man vaknat. Som du säger så kan man ju inte röra sig under REM-sömnen. Ibland blir det fel och kontrollen över musklerna stängs av för tidigt eller för sent.

Jag råkade också ut för det där för ett tag sen. Det var väl lite obehagligt, fast efter ett tag så kom jag ihåg att jag läst om det och väntade bara tills det gick över. För mig kändes det som att jag kunde röra mig, t ex röra på armarna. Men när jag la handen för ögonen så såg jag rakt genom den, och när jag kollade åt sidan så såg jag att jag hade armen på sidan och inte alls framför ansiktet.

Visst är det sjukt! Hade en sommar för några år sen när det hände frekvent. Första gången var det skitläskigt, försökte röra på mig och precis som TurboJugend sa så känndes det som Jag gjorde det fast efter ett tag insåg jag att man låg kvar lika dant.

Vilken mardöm att vara i det tillståndet och att höra något grymta runt i lägenheten...

Kul att fler kännt på det.

Last edited:
Hmm okej, jag har haft det lite så förr, men inte så som nu,
förr har jag haft lite svårt att röra på mig, men det har gått med lite ansträngning,
men nu gick det verkligen inte.

Min tjej som har epilepsi upplever något liknande efter anfall, fast hon kan prata, men hon får typ samla all sin kraft för att få ur några ord,
enklast är att bokstavera orden.

Någon som vet om det är typ samma sak?

Edit: hon är alltså vaken och kan dricka vatten osv, men hon är slut i hela kroppen efter anfallet.

Last edited:
Skulle vara häftigt att lära sig kontrollera sina drömmar. Klardrömmar eller lucida drömmar, som det kallas. Man kan träna sig till det. Det går ut på att upptäcka att man drömmer, och då ska man visst kunna styra drömmen om man lyckas hållas sig kvar i den. Jag har bara kommit på att jag drömt när jag haft mardrömmar, och då har jag alltid vaknat direkt jag kom på det.

En metod att lära sig det är att göra sk verklighetscheckar när man är vaken. T ex kolla på handen då och då och se att den är normal. Eller om man har en klocka så kan man kolla på den och sen kolla igen efter nån sekund och se att den stämmer. Om man vänjer sig att göra det då och då när man är vaken så är det stor chans att man gör det i en dröm också. Om man sen gör en sån där check i en dröm så kanske handen har 6 fingrar, eller tiden har hoppat framåt flera timmar på nån sekund. Då inser man att man drömmer, och då ska man kunna styra drömmen.

Last edited:
Fy faan det där har jag vart med om.... JÄVLIGT vidrigt :skrämd
Har för mig att jag höll på att börja gråta :näsblod
Hoppas jag slipper uppleva det igen!

Detta händer mig ofta, speciellt då man ätit smärtstillande, det är riktigt obehagligt. Har haft några riktigt otäcka upplevelser när man drömt att någon attackerar en och man kan inte röra sig, fast man vart vaken.

Tur att man inte är ensam då iaf, jag har fan trott att jag vart psyksjuk.

Detta händer mig ofta, speciellt då man ätit smärtstillande, det är riktigt obehagligt. Har haft några riktigt otäcka upplevelser när man drömt att någon attackerar en och man kan inte röra sig, fast man vart vaken.

Jag käkade morfin tabletter när jag var sjukriven för ett par år sen.. tror det var då jag hade dessa fenomen... FYFAAN

Jag käkade morfin tabletter när jag var sjukriven för ett par år sen.. tror det var då jag hade dessa fenomen... FYFAAN

Då vet du hur det är. Jag har käkat i ett och ett halvt år nu, det händer säkert ett par ggr i veckan :gnissla

En gång tittade jag upp och såg nån som stod i köket, helt plötsligt börjar personen springa mot mig med en kniv i högsta hugg, och jag låg helt förlamad. Det var extremt vidrig, sov inte på 2 dagar efter det.

Då vet du hur det är. Jag har käkat i ett och ett halvt år nu, det händer säkert ett par ggr i veckan :gnissla

En gång tittade jag upp och såg nån som stod i köket, helt plötsligt börjar personen springa mot mig med en kniv i högsta hugg, och jag låg helt förlamad. Det var extremt vidrig, sov inte på 2 dagar efter det.

Ja fy faan jag käkade över ett år.....

Har förträngt drömmarna men jag känner igen det du säger.... nån vill ha ihjäl en och man kan inte röra sig... Fy faan Ångest :näsblod :näsblod

Undrar om det var det som hände för nån vecka sen, tänkte bara att det var en sjukt äcklig dröm. Kändes jävligt verkligt iallafall. Jag drömde att jag sov och så vaknade jag av att någon stod på sängen och stirrade på mig, jag märkte aldrig att jag vaknade iallafalll men jag kunde inte röra mig. Började hyperventilera typ och efter tio sekunder kanske så kunde jag röra mig och då stod det ingen där längre. Kanske bara var en jävligt äcklig och verklig dröm men det kan ha varit nånting sånt här också.

Tror jag också varit med om något liknande för några år sedan.
Vaknade upp med världens panikångest, kändes som om att allt rasade samman. Fick hjärtklappning som hette duga. Lyckades sätt mig på sängkanten, ångesten bara välde över mig...ungefär som hela Stilla havet var fyllt med ångets och allt det föll över mig.:crash Efter ett par minuter lugnade det ner sig.

Detta vill jag ALDRIG vara med om igen!:huvet

Det är förjävligt. Riktigt jobbigt är det också när man springer men benen bara är som deg, det känns precis som att det händer i verkligheten och man har nästan träningsvärk när man vaknar. Det där när man blir anfallen är helt sjukt ibland, men ändå ganska grymt när man tänker på det efter några dagar. På morgonen suger det ;P

Skulle vara häftigt att lära sig kontrollera sina drömmar. Klardrömmar eller lucida drömmar, som det kallas. Man kan träna sig till det. Det går ut på att upptäcka att man drömmer, och då ska man visst kunna styra drömmen om man lyckas hållas sig kvar i den. Jag har bara kommit på att jag drömt när jag haft mardrömmar, och då har jag alltid vaknat direkt jag kom på det.

En metod att lära sig det är att göra sk verklighetscheckar när man är vaken. T ex kolla på handen då och då och se att den är normal. Eller om man har en klocka så kan man kolla på den och sen kolla igen efter nån sekund och se att den stämmer. Om man vänjer sig att göra det då och då när man är vaken så är det stor chans att man gör det i en dröm också. Om man sen gör en sån där check i en dröm så kanske handen har 6 fingrar, eller tiden har hoppat framåt flera timmar på nån sekund. Då inser man att man drömmer, och då ska man kunna styra drömmen.

När jag var mindre (läs 7-14år ungefär) så hade jag ofta dessa drömmar, var jagad av mördare och jag kunde inte röra mig alls. Speciellt efter man sett någon film då brukade de komma. Efter ett tag började jag lära mig att jag drömde, så jag kunde välja att avsluta drömmen. Ex. hoppa nerför en klippa så att jag "dog" i drömmen så jag skulle vakna. Det tog dock 2år innan jag ens kunde röra mig i drömmarna. :näsblod

Vid 14-15 års ålder började jag istället döda "mördaren" som var efter mig, dvs jag tog kontrollen i drömmen. Detta kan jag fortfarande, och nu händer det att det blir drömmar där man kör hojjen och det är full sommar (mitt i vintern) eller annat kul :yoparty

Det verkar vara vanligt ihop med smärtstillande medel. Jag frågade min läkare om just detta då jag råkade ut det några gånger när jag precis hade börjat käka smärtstillande. Det var inget konstigt ansåg han men det behövde inte ha med tabletterna att göra även om det var så med största sannolikhet.
Äckligt som fan är det hur som helst :( Min sömn är inte vad den har varit (pga smärtor) då jag förr kunde sova hur hårt som helst och extremt sällan kom jag ihåg vad jag drömde. Numera vaknar jag skitlätt och kommer ihåg massa drömmar, dock har jag inte råkat ut för såna här äckliga grejjer på snart ett år och det är jag tacksam för.

äsch bara o göra en av 2 saker: somna om eller kriga sig ur det! :tummenupp
>har för< mig att om man tar sig ur det en gång så blir det lättare nästa, alltså att man "lär sig"...
vet inte, själv brukar jag somna om! :p

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...