Katana och GSX 1100-tråden

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Hej,

Äntligen dags för trådskaparen att ställa lite frågor om gammel-katten no 122.

Vet ju om gamla hederliga kopplingsfelen på GSX-motorerna, min gamla originalkat har fått lite symptom:
Har skrammel från kopplingen på låga varv, vid frikoppling slutar det, märker även att det glappar lite när med avslagen motor drar den fram och bakåt med ettan i.

Vad tror Ni?

Kat-Man

Har samma symptom på min också. Har för mig att det kan chimsas bort eller om det var tvärtom att man tar av lite på nån distans bakom korgen.
Jag antar att du redan har bytt till en superhub :)
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Har samma symptom på min också. Har för mig att det kan chimsas bort eller om det var tvärtom att man tar av lite på nån distans bakom korgen.
Jag antar att du redan har bytt till en superhub :)

F.o.m. årsmodell -82 eller -83 sitter det ett shims bakom "stora brickan" med vilket man kan justera kopplingskorgens axialspel. Innan var man tvungen att avverka material på kopplingskorgens nav-delar om man ville justera d.v.s nållagrets innerring (distans) eller ytterring (stora drevets nav). Vill minnas att det skall vara mycket tajt spel, bara några hundradelar.

/Ingvar
 
Last edited:

Katana-mannen

Raw Power Raw Design
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borlänge
Hoj
Katana 1100 no. 122
Har samma symptom på min också. Har för mig att det kan chimsas bort eller om det var tvärtom att man tar av lite på nån distans bakom korgen.
Jag antar att du redan har bytt till en superhub :)

Nix ingen superhub, hojen är helt orörd. Funderade på om det var fjädrarna som skramlade och att de t.om. kan vara av. Jag har även hört att själva korgen kan lossna dvs muttern sitter löst och att låsbrickan behöver bytas.

Ska riva isär den och kolla.

Kat-Man
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kammarna tajmade och klara med hjälp av Kurre igårkväll. Stort tack till han för det återigen. :)

Förhoppningsvis uppstart till veckan om elsystemet har hunnit komma.
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Kopplingsglapp

F.o.m. årsmodell -82 eller -83 sitter det ett shims bakom "stora brickan" med vilket man kan justera kopplingskorgens axialspel. Innan var man tvungen att avverka material på kopplingskorgens nav-delar om man ville justera d.v.s nållagrets innerring (distans) eller ytterring (stora drevets nav). Vill minnas att det skall vara mycket tajt spel, bara några hundradelar.

/Ingvar

Nja finns inget shims på mina 82,83or mera trolig att det kom på 84an...

/NH
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Nja finns inget shims på mina 82,83or mera trolig att det kom på 84an...

/NH

Fanns på min -83'a men ej på -81'an, därav antagandet. Å andra sidan vet man ej riktigt vad som uppdaterats på gamla hojar så Huge kan ha rätt han med. Om vi stannar i kopplingsregionen kom EF annars också med längre axel/gänga på ingående växellådsaxel, bredare mutter samt fjädrande bricka.

/Ingvar
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Nedlägg

Pga av tidsbrist o div annat lägger jag ned hojåkandet, Kommer sälja v rubbo stubb. Behöver ni ngt pm:a så får ni prisuppgifter !
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Hej,
Om det nu saknas chims på min 82:a, är det då fjädrarna i korgen som skrammlar? Eller vad ska man kika efter/byta?

/Kat-Man

Kolla axialspelet. Det kanske behöver shimsas lite för att bli tyst.
Ta ur korgen och kolla den också, den kanske behöver bytas ut. Det är trots allt den svaga punkten i en i övrigt nästan skottsäker motor.
 

Nisse Hult

Vill gasa!!
Gick med
25 Jan 2004
Ort
Bålsta
Hoj
Harris, GSX, Katana, DRZ
Hej,
Om det nu saknas chims på min 82:a, är det då fjädrarna i korgen som skrammlar? Eller vad ska man kika efter/byta?

/Kat-Man

Innan du rycker kopplingen kanske du vill veta följande:

Axial spel ger ett klingade ljud i kuggarna som är tydligt på tomgång (ännu tydligare om man öppnar oljepåfyllningen. Helt tyst blir det aldrig!

När fjädrarna i korgen (de som sitter på baksidan) är slut hörs ett tydligt ljud varje gång du slår på gasen i tom gång mao rap rap med gasen och kopplingen svarar med krsss krssh . Svårt att beskriva ljud :gnissla

Tar inte många minuter att demontera passa på att kolla upp alles enligt manualen!

Kopplingen byts till superhub eller moddas enligt samma koncept det är det enda raka, sedan håller korgen utan problem! Min superhub monterades 1984....

//NH
 
Last edited:

Crazy Frog

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Örsundsbro
Hoj
GSX-R 1100 -90
Avstånd kolv-topp

Vad är normalt avstånd mellan kolv och topp på en 1135:a motor ?

=
Jag har några grejjer som inte passar ihop.
Nya fina Wiseco kolvar slår i toppen.

Det är hopplockade delar, så nåt kan vara modifierat.
Dags att lägga lite extra under cyindern
 

man_dizel

man_dizel
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Katana 1394cc -82
Katana 1100 som bluddrar som bara den efter 6000 varv och inte kan varva mer, är det ett tecken på att jag behöver gå upp i munstycke? Det är rs36or med orginal ef motor och v&h. Känns som att det är brist på bensin vid större gaspådrag.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 

bippen

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Österhaninge/Stockholm
Hoj
GSX 1100 -82, 1290 cc, R-hjul o gaffel, en GSX 1100 -82 samt en T250 -72
Låter som om locket sitter kvar på orginal luftburk, hade samma symptom en gång, men med orginalförgasare. Problemet är att det kommer in för lite luft.
 

Huge747

Pionjär - körde GSX1100 redan 1982.
Gick med
7 May 2007
Ort
Täby
Hoj
GSX 1427 -82 , Katana Orginal 82 i delar ,Katana Projekt - Blir snabb! Suzuki GSX1100 EFE i delar , Suzuki GSX1100 -81 i delar
Prylar...

Har varit ute i lådorna och hittat :

GSX Cylinder 1135 cc , 12 : 1 i komp med kolvar , beggat , 18 mm kolvbult

GSX 1100 topp , 28,5 / 24 mm ventiler , HD fjädrar

Kopplingskorg , billet , rak skuret drev , 1100 utväxling


GSX cylinder , 1198 cc , 10,5 : 1 kolvar ingår. 18 mm bult

pm:a med email så kan ni få bilder och pris. / Mvh Henrik
 
Last edited:
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top