Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 47 av 47
  1. #41
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    6
    Inlägg
    12 072
    Jag tar ett foto innuti. Wibbe kan ha stuff liggandes. Häggen då, frågat honom? https://www.google.se/maps/@60.56863...2!8i6656?hl=en

    Du kan använda kamaxlar från gsxr750/1052/1127 86-90 och alla gsxf 750/1100 -87 och framåt.
    /anders gsf1371 gsf1200 gsf1200 vs1400 GPz1100b1 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

  2. #42
    Varför slita på mer än ett hjul i taget? MackeNo1s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    200m söder om Dalälven
    Hoj
    Triumph Speed Triple -06, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
    Inlägg
    2 912
    Han hade inget tyvärr, han trodde inte att man skulle kombinera olika kammar. Så jag får antingen hitta en GSXR 1100 avgaskam (eller 750 om dom är identiska?), alternativt två originalkammar.

    Vet du om gsxf 750/1100 -87 och framåt är identiska med original GSF 1200 kammarna eller skiljer dom sig åt så dom inte bör blandas dom heller?


    **EDIT**

    Hittade ett par original kamaxlar på Ebay i England, tyckte dom såg bra ut och fick ge 230kr/styck plus frakt. Svårslaget pris så jag slog till, bara o hoppas att det inte är skräp som kommer på posten...

    Intake

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Intake camshaft 1.JPG
Visningar:	7
Storlek:	64,1 KB
Id:	456574

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Intake camshaft 2.JPG
Visningar:	8
Storlek:	81,3 KB
Id:	456575

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Intake camshaft 3.JPG
Visningar:	7
Storlek:	72,3 KB
Id:	456576


    Exhaust

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Exhaust camshaft 1.JPG
Visningar:	6
Storlek:	61,0 KB
Id:	456577

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Exhaust camshaft 2.JPG
Visningar:	5
Storlek:	76,5 KB
Id:	456578

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Exhaust camshaft 3.JPG
Visningar:	7
Storlek:	91,7 KB
Id:	456579
    Senast redigerat av MackeNo1 den 2020-10-07 klockan 22:21. Anledning: uppdatering

  3. #43
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    6
    Inlägg
    12 072
    Blanda kammar kan du göra hur som helst. Det enda som händer är att du flyttar varvtalet för maximalt vridmoment upp eller ner ett par hundra varv. Du kan se skillnad i Dynobänk men körd på väg kommer du inte märka någon skillnad i arslet.

    Gixxer 750 kom med två olika varianter på kammarna. Motorn med kort slaglängd kom med .350" lyft medans övriga och 1100'an kom med .330" lyft. Gsxf landar någonstans mitt mellan GSF (.290"/.310") och GSXR (.330"/.330").

    .330" är 8.38 mm lyft delat med 1.5 (utväxlingen på vippan) vilket ger 5.6 mm skillnad mellan bascirkel och lob-max.

    <edit>Liten kamtabell
    Base circle: 28.05 mm
    33.976 = 0.350" 5.93 * 1.5 = 8.89 mm
    33.664 = 0.340" 5.75 * 1.5 = 8.42 mm
    33.918 = 0.330" 5.58 * 1.5 = 8.38 mm
    33.410 = 0.316" 5.36 * 1.5 = 8.04 mm
    33.533 = 0.310" 5.48 * 1.5 = 8.22 mm
    33.130 = 0.300" 5.08 * 1.5 = 7.62 mm

    ej längre relevanta foton borttagna
    </edit>
    Senast redigerat av andersbrink den 2020-10-09 klockan 00:35.
    /anders gsf1371 gsf1200 gsf1200 vs1400 GPz1100b1 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

  4. 2020-10-14, 19:17

    Varför slita på mer än ett hjul i taget?


  5. #44
    Varför slita på mer än ett hjul i taget? MackeNo1s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    200m söder om Dalälven
    Hoj
    Triumph Speed Triple -06, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
    Inlägg
    2 912
    Så, tack vare Anders sitter det nu en grön tank på Suckan och två beggade vippor ligger och väntar på en uppsättning kamaxlar som beräknas komma från England i slutet av veckan.

    Bakramen är rensad och dynan ditlagd för att få en liten bild av vartåt det barkar. Har släppt upp gaffelbenen 2cm i styrkrona, kändes att man ville ha ner fronten lite när jag provkörde med nya bakdämparen. Dessutom ger det en lite mer framåtlutad look vilket är precis vad jag vill ha.

    Lutningen på dynan är lite för brant på bilden, ska ner nån eller några centimeter. Men hela bakramen ska kapas bort så det får jag ta tag i sen.

    Tanken har två bulor som jag ska försöka massera ut inifrån på liknande sätt som på den andra tanken. Bulorna på denna är dock svårare att komma åt, så vi får se hur det går.

    Hojen gjorde sig riktigt bra med grön tank och svart ram, blir lite gammalt engelskt stuk a'la Norton eller nått. Ska ta och polera den gamla tanken så får vi se om det blir grönt eller polerat som ser bäst ut.

    Tack till Anders för att du kunde tänka dig att skiljas från lite prylar, till en billig peng dessutom.
    Nästa steg blir att stoppa i kammarna, kolla kamkedjespännaren och provstarta motorn.
    Så kan jag förhoppningsvis fokusera på ombyggnationen sen ????

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	_20201014_200018.JPG
Visningar:	59
Storlek:	747,7 KB
Id:	456657

  6. #45
    hasenfrasen andersbrinks avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    hedesunda
    Hoj
    6
    Inlägg
    12 072
    Citat Ursprungligen postat av MackeNo1 Visa inlägg
    Har släppt upp gaffelbenen 2cm i styrkrona, kändes att man ville ha ner fronten lite när jag provkörde med nya bakdämparen.
    Istället för 2 cm uppstick i kronan kan du montera en 2 cm spacer under den korta returnfjädern innuti gaffeln. Detta gör då även att den stora fjädern får 2 cm extra förspänning. Dvs lite mer normal fjädring då den är mer än lovligt saggig original.

    <edit>Bild på hur det kan se ut med kanske lite väl lång returfjäder-spacer
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	S0265381_1400x1050.jpg
Visningar:	24
Storlek:	282,3 KB
Id:	456659
    </edit>
    Senast redigerat av andersbrink den 2020-10-15 klockan 02:01.
    /anders gsf1371 gsf1200 gsf1200 vs1400 GPz1100b1 -97GSX600F -07s60t5awd -94firebird x2

  7. #46
    Varför slita på mer än ett hjul i taget? MackeNo1s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    200m söder om Dalälven
    Hoj
    Triumph Speed Triple -06, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
    Inlägg
    2 912
    Har tänkt köpa en uppsättning hårdare fjädrar till framgaffeln, men det blir nog en av de sista uppdateringarna jag gör innan den där klar. Vill se att jag får ihop det till något körbart innan jag lägger pengarna på det...

  8. #47
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Överkalix
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Inlägg
    2 369
    Ska bli spännande att se hur detta bygge blir, är ju ingen lättmodell att bygga cafehoj av. Lycka till med bygget

Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

magnus moss skriver: Kolla vid 1.22 i denna videon, när helikopterns skugga sveper över Rins. Borde inte sådant vara SJUKT irriterande, på gränsen till rent läsk [...]

Comeback
Vill du annonsera ovan? Klicka här