Covid-19 viktig information!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, det kom ju lägligt att börja klyva hår och diskutera klavertrampen just nu när vi snart slår nya rekord i dödlighet per vecka.

Jag hoppas att journalisterna nu inte glömmer att rapportera om hur hög smittan är just nu och hur snabbt den ökar från vecka till vecka.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Ikväll sa alltså Anders Tegnell i Aktuellt att ingen hade väntat sig en andra våg av pandemin i höst. Så sa han inte i våras. Redan i april talade han om en andra våg just i höst...

corona_tegnel_dn_var_host.JPG

Kan någon informera Tegnell om att det finns något som heter Internet och hur det fungerar, bl.a. att Internet glömmer inte...
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Ikväll sa alltså Anders Tegnell i Aktuellt att ingen hade väntat sig en andra våg av pandemin i höst. Så sa han inte i våras. Redan i april talade han om en andra våg just i höst...

View attachment 457490

Kan någon informera Tegnell om att det finns något som heter Internet och hur det fungerar, bl.a. att Internet glömmer inte...

Jag är så otroligt trött på Tegnell o0ch hans uttalanden som verkar lika underbyggda som Trumps påhitt. Varenda kotte med hjärna hade väl förväntat sig att smittan skulle öka igen efter sommaren med tanke på att skolor startar, folk går tillbaka till arbetsplatser, kylan gör att man vistas med inomhus med andra människor som också fryser ute, smittan i sig sprider sig bättre i kall luft än i varm luft, restriktionerna minskade och folk har börjat slappna av eftersom smittan var lpg under sommaren. Allt detta talade ju för att det skulle ta fart igen under hösten. Men han verkar bara kunna jpbba evidensbaserat, och eftersom detta är första hösten under en pandemi med just detta virus så saknas evidens, och då kan man inte tänka tydligen?

Han måste avgå och hela FHM rivas upp och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap ta över smittskydd och sjukvårdsberedskapsbiten (efter att deras tomte till chef sparkats all världens väg förstås).
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag är så otroligt trött på Tegnell o0ch hans uttalanden som verkar lika underbyggda som Trumps påhitt. Varenda kotte med hjärna hade väl förväntat sig att smittan skulle öka igen efter sommaren med tanke på att skolor startar, folk går tillbaka till arbetsplatser, kylan gör att man vistas med inomhus med andra människor som också fryser ute, smittan i sig sprider sig bättre i kall luft än i varm luft, restriktionerna minskade och folk har börjat slappna av eftersom smittan var lpg under sommaren. Allt detta talade ju för att det skulle ta fart igen under hösten. Men han verkar bara kunna jpbba evidensbaserat, och eftersom detta är första hösten under en pandemi med just detta virus så saknas evidens, och då kan man inte tänka tydligen?

Han måste avgå och hela FHM rivas upp och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap ta över smittskydd och sjukvårdsberedskapsbiten (efter att deras tomte till chef sparkats all världens väg förstås).

Tog inte många sekunder av första presskonferensen att inse att detta är en *Lars Danielsson 2.0. Inte lyssnat på honom utom som lyteskomik, strikt selektivt. Tror det är skadligt, helt enkelt.

*Inte basisten, absolut inte.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
När man råkar säga sanningen och den är politiskt inkorrekt?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gW3E1A/tegnell-om-uttalandet-det-var-olyckligt

Jag tror invandringen spelar en viss roll. Glöm inte att vi tidigare kritiserat hela svenska folket.
Inget ont om de invandrare jag beskriver, vissa känner jag andra inte. De lever som svenskar med viss kultur från hemlandet och de har tillgång till information som alla andra. Skillnaden är att de i större utsträckning faktiskt inte följer de restriktioner som finns. De "måste" ha familjeträffar och de måste röra sig som vanligt. Inte så konstigt att de familjer i mitt område som blev smittade är syrianer. De utmärkte sig i våras.

Det finns fler orsaker men jag är säker på att den kulturella orsaken är den främsta anledningen till att invandrare är smittade i större utsträckning och med en mycket högre överdödlighet i Sverige.

Jag mötte en syrian från Norra Botkyrka som åkte till södra Botkyrka pga större trygghet på utegym. Han verkade själv halvkaxig eller lite "cool" och berättade att hans farbror nog var den som smittade stora delar av släkten. Flera blev sjuka men inte alla, farbrorn blev tex sjuk men inte hans far som hade antikroppar. Förresten skulle denna syrianska familj fly igen pga. otryggheten. Tidigare från de muslimska kurderna som dödade flera i släkten, denna gång från Sverige för att de ser utvecklingen samt flera inbrott och våld i samhället de lever i. Han blir nog kallad husneger av vänstern för att han säger sanningen.

Nu vill jag att tråden ska handla om Covid men ville nämna det han sade till mig. Vi uppfattar det vi ser och upplever och därför är det viktigt att inte vara hämmad när något är politiskt inkorrekt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är ändå kul när den av massmedia hyllade Tegnell helt plötsligt blir rasist.
Skulle någon annan sagt nåt liknande så skulle dom redan fått löpa gatlopp.
Men eftersom det var guden Tegnell så ville tydligen ingen journalist kasta första stenen.

Jämförbart med hur media behandlade Paolo Roberto och nu nästan ignorerar Federley som sannolikt är pedofil.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Försöker Tegnell straffa ut sig från jobbet som Coronaexpert med kontroversiella uttalanden, så han blir förpassad till frysboxen med bibehållen lön?
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
TV4 visade ju i veckan hur vi kan göra änglar av Tegnell och hänga i granen :glömdet


tegnell.jpg
 
Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Sett på intönätt, halvroligt skämt om vaccinet:

"I don't like the idea of Britain trying the vaccine first.
If there's a side effect that causes deformities, we won't notice."
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sett på intönätt, halvroligt skämt om vaccinet:

"I don't like the idea of Britain trying the vaccine first.
If there's a side effect that causes deformities, we won't notice."

Jag såg någon som hade skrivit en fan-fiction om att folk som tog vaccinet skulle komma att bli Zombier och att dom som inte hade tagit det skulle måsta försvara sig mot dom...

Då är det ganska bra att ha alla Zombier på en Ö, just saying... :D
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Idag börjar de vaccinera i UK.
https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-coronaviruset/

Är det ett ljus i slutet på tunneln vi ser? :)
Även om det kommer ta tid innan det ger resultat.
Att det blir försenat här hemma pga våra politiker räknar jag med.
-"Vi blev tagna på sängen om vilken börda det var att distribuera vaccinet."
-"Det var regionernas fel!"
:hihi
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ungefär 50% kommer hinna vaccineras till juni och i regioner med viss flockimmunitet
så kommer det se ljust ut faktiskt.

Tack vare misskötseln som ledde till andravågen så kommer ju många regioner vara
flockimmuna om inte viruset hittar på nåra jävla hyss.

Ska bli intressant mot mars/april o se hur smittoläget ser ut , har man ras då trots att dom "kraftiga" restriktionerna släpps sista februari kommer man nog ha en sommar utan restriktioner.

:banana
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Frågan är ju bara hur länge dom som har varit smittade är immuna då.

Om dom som blev smittade nu i december inte längre är immuna i Juni så hjälper ju inte flockimmuniteten till så mycket, om man däremot blev immun i minst 10år efter att ha haft skiten så hjälper det ju till.

Någon säker uppgift på hur länge man är immun verkar inte gå att hitta, något reprtage om någon som har haft det två gånger på fyra månader, men där man inte gjort någon antikroppstest efter första tillfället.
Något annat reportage om att någon av dom första som smittats fortfarande har antikroppar.

Sen har vi ju risken att skiten muterar och kommer i en remix-version
(som i Danmark på minkfarmarna, fast värre)
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Den effekten varierar tydligen och det är vädliga skillnader mellan folk men man kommer iaf ha en klar nytta av det innan man fått alla vaccinerade.

Viruset kommer dock inte försvinna då djur kommer fortsätta bära det
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
https://yourlocalepidemiologist.com/phase-iii-data/

Tydligen har FDA i USA släppt rådata för Phizer/Biontechs vaccinkandidat. Det är inget jag orkar läsa igenom själv, men den här snubben har tydligen gjort det och sammanfattar läget såhär:



"Today the FDA released Pfizer’s Phase III vaccine trial data. This is big, as this is the first time we, scientists, have seen the data. Pfizer’s report was 92 pages long and the FDA report was 53 pages long. And, yes, I read it all. Here are your cliff notes…

Things are looking good. Well, not just good, they are looking great. This trial was as clean as it can get. There is nothing (big) we didn’t expect.

Efficacy.

• We see benefit starting 14 days after the first dose (see Figure). This makes sense because it takes about 2 weeks for the immune system to make sufficient antibody protection after vaccination.

• After the first dose, efficacy was 52%. This is a fantastic for a single dose.

• After your second dose (3 weeks later), efficacy is 95%. We are confident that efficacy ranges from 90-98%.

• Efficacy doesn’t meaningfully differ by age, race/ethnicity, or comorbidity.

Adverse events.

• Overall, the Pfizer vaccination gives more adverse events than the flu vaccination but less than the shingles vaccine.

• The most common solicited adverse reaction (i.e. what we were expecting) were mild to moderate: injection site reactions (84.1%), fatigue (62.9%), headache (55.1%), muscle pain (38.3%), chills (31.9%), joint pain (23.6%), fever (14.2%)

• The chance of getting a severe adverse event was low (0.5%). A severe event is more likely in the second dose than the first and were less frequent among older adults compared to younger participants.

• An unsolicited (i.e. not expected) adverse event that came up more in the vaccine group was swollen lymph nodes (lymphadenopathy). 64 people in the vaccine group compared to 6 people in the placebo group. This could be related to the vaccine.

• There were 4 people in the vaccine group with Bell’s palsy (compared to 0 in the placebo group). But this isn’t much of a concern because it reflects the same rate of Bell’s palsy in the general population. Something to keep an eye on

• 6 people died during the trial. Deaths were NOT related to the vaccine. Mostly related to heart attacks.

There are a few unknowns. From this study, we do not know…

• Duration of protection

• Effectiveness against transmission

• Effectiveness or safety among certain high-risk populations, such as children less than 16 years of age, pregnant and lactating individuals, and immunocompromised individuals. There were just not enough people in the study to make meaningful conclusions. This likely means that the FDA will not approve emergency use for these populations. We will know more on Thursday.

• Benefits of individuals with prior COVID19 infection. But, given there is documented reinfection, the FDA stated that previously infected by people could benefit from vaccination.

Translation: This vaccine will likely be approved on Thursday. Which, by the way, will be streaming live. An event that will likely go down in history, albeit a bit boring, scientific, and long.

Love, YLE"
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jo, jag är ganska övertygad om att dom har lyckats bra med vaccinet.

Nu gäller det ju bara att det går bra med tillverkning och distrubitionen också.

Sen får vi väl hoppas att det kommer ett fungerande vaccin som inte behöver kryo-kylas, för dom länder som har sämre infrastruktur för sådant, så att även dom länderna kan få vaccinskydd.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Bra att rådata kommer ut publikt.

• The chance of getting a severe adverse event was low (0.5%). A severe event is more likely in the second dose than the first and were less frequent among older adults compared to younger participants.

Hur severe är severe i dessa sammanhang?
0,5% blir ju en del i absoluta tal när det handlar om så många som ska vaccineras.
1 miljon på 200 miljoner som vaccineras kan räkna med att få en severe adverse bieffekt.

• 6 people died during the trial. Deaths were NOT related to the vaccine. Mostly related to heart attacks.

Hur vet man att detta inte kommer som ett kausalt samband med vaccinet? Har man tex mätt olika biomarkörer och inte sett någon konstigt där eller är det så att ingen skillnad syndes mellan vaccingrupp och kontrollgrupp map dessa döda, hur såg fördelningen av dessa ut mellan vaccingruppen och kontrollgruppen isf?


Det som stör mig lite är att tex både Pfizers och Astras vaccin har blivit försenat.
Pfizer klarar av att leverera hälften(50 istf 100 miljoner) av doserna som först var tänkt och Astra endast 4 miljoner av de 18 utlovade.
MIN KÄNSLA är ändå att det är lite rackarspel med i detta, det finns ju trots allt pengar att tjäna.
 
Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jo, jag är ganska övertygad om att dom har lyckats bra med vaccinet.

Nu gäller det ju bara att det går bra med tillverkning och distrubitionen också.

Sen får vi väl hoppas att det kommer ett fungerande vaccin som inte behöver kryo-kylas, för dom länder som har sämre infrastruktur för sådant, så att även dom länderna kan få vaccinskydd.
Bara ett fåtal platser i Sverige har -70 C frysar för medicinskt bruk, så det lär bli stora problem för distributionen även här. Överhängande risk att vaccinet förvaras fel så det förstörs och tappar effekt.
 
Nyheter
Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top