Covid-19 viktig information!

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
fa3bd4cee2479173d730847efe57e7e8.jpg
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Lite statistik för Region Västerbotten:

PCR
V24: 2,9% pos av 1353 prover.
V25: 6,1% pos av 857 prover.
V26: 5% pos av 936 prover.
V27: 3,1% pos av 843 prover.

Antikropp
V24: 1,7% pos av 1353 prover.
V25: 1,3% pos av 2492 prover.
V26: 4,8% pos av 1323 prover.
V27: 3,7% pos av 516 prover.

IgG-testning av personal inom vård och omsorg drog igång V25 vilket utgjorde en stor del av proverna. Även undertecknad blev testad och var tyvärr negativ.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
För övrigt; försöken med behandling med antikroppar (plasma) fortsätter ge goda resultat. Helt förväntat.
https://sverigesradio.se/artikel/7498535
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7500367
Nu är det önskvärt att man mycket skyndsamt går vidare till profylaktisk behandling av alla i riskgrupp med framrenade antikroppar.


Det verkar också som att många blir friska från infektion nästan enbart av T-cellsaktivering. Detta är till viss del positivt.
https://nyheter.ki.se/immuniteten-mot-covid-19-sannolikt-hogre-an-tester-visat
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Enligt uppgift* är ”Wuhan-strängen” inte alls så förekommande längre. Den muterade? covid-strängen som sprids mest nu sägs vara mer smittsam men mindre dödlig. Vilket i så fall kan förklara varför fallen ökar trots minskad folkrörlighet men att inlagda på IVA minskar.
Covid, snart mer att betrakta som flunsa och hanteras därefter?

*från husläkarn
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det verkar också som att många blir friska från infektion nästan enbart av T-cellsaktivering. Detta är till viss del positivt.
https://nyheter.ki.se/immuniteten-mot-covid-19-sannolikt-hogre-an-tester-visat

Intressant, vi hade ju en diskussion om detta i tråden för ett par månader sedan. En sak jag funderade på är ifall det går att visa om den uppmätta T-cellsimmuniteten är kopplad till att man också varit infekterad av viruset som orsakar Covid-19, eller det lika gärna kan vara så att man fått sin T-cellsimmunitet via andra Coronavirus, utan att man haft Covid-19, men ändå blivit skyddad mot viruset? Skulle ju kunna vara intressant att veta för att bedöma i vilken utsträckning som människor utvecklat T-cellsimmunitet mot Covid-19 genom att ha varit infekterade av detta virus (utan att nödvändigtvis ha utvecklat antikroppar) eller om de blivit skyddade genom att de fått T-cellsimmunitet mot annat Coronavirus och därmed samtidigt blivit skyddade mot Covid-19.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Intressant, vi hade ju en diskussion om detta i tråden för ett par månader sedan. En sak jag funderade på är ifall det går att visa om den uppmätta T-cellsimmuniteten är kopplad till att man också varit infekterad av viruset som orsakar Covid-19, eller det lika gärna kan vara så att man fått sin T-cellsimmunitet via andra Coronavirus, utan att man haft Covid-19, men ändå blivit skyddad mot viruset? Skulle ju kunna vara intressant att veta för att bedöma i vilken utsträckning som människor utvecklat T-cellsimmunitet mot Covid-19 genom att ha varit infekterade av detta virus (utan att nödvändigtvis ha utvecklat antikroppar) eller om de blivit skyddade genom att de fått T-cellsimmunitet mot annat Coronavirus och därmed samtidigt blivit skyddade mot Covid-19.

Det senaste jag läste om detta var någon undersökning i Tyskland om jag minns rätt, där man mätt upp att 40-60% av befolkningen hade T-celler som jobbade mot coronaviruset. Det stod inte uttryckligen, men jag tolkade det som att det bör ha berott på att de infekterats tidigare av ett annat Coronavirus.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Reflektioner över olika länders bemötande av pandemin @ https://www.theburningplatform.com/2020/07/11/whitney-looks-like-sweden-was-right-after-all/

Först hyllades Sverige, sen sågades det jämns fotknölarna och nu verkar Sverige vara i ropet igen. Facit lär vänta på sig ett tag till, tyvärr.

/äntligen färdig med sql meckning i jobbfluffet på semestern



Presently, Sweden is very close to reaching herd immunity which ...

Nej, vi är ganska långt därifrån.

Men jag håller med dom om att jag inte är helt säker på att vi har gjort ALLTING fel. Och det är nog det finaste betyg en sosseregering kan få från mig. :banana

(sen att det verkar vara en Trump-site som hyllar svensk socialdemokrati är ju lite... udda... men i krig och val så funkar väl allt)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag är osäker på hur väl siffrorna är uppdaterade nu under semestern men två veckor sen sist så här är den senaste.
 

Bifogat

  • dead_10jul.png
    dead_10jul.png
    45.1 KB · Visningar: 23
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det här med flockimmunitet kan ha varit en utomordentligt dålig strategi/förhoppning.


https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/antikroppar-kan-vara-borta-efter-tva-manader/

Of asymptomatic individuals, 93.3% (28/30) and 81.1% (30/37) had reduction in IgG and neutralizing antibody levels, respectively, during the early convalescent phase, as compared to 96.8% (30/31) and 62.2% (23/37) of symptomatic patients. Forty percent of asymptomatic individuals became seronegative and 12.9% of the symptomatic group became negative for IgG in the early convalescent phase.
Varför beskrivs två asymptotiska grupper? En med 30 och en med 37 deltagare? Gruppen sägs ju först vara 37.

The reduction in IgG and neutralizing antibody levels in the early convalescent phase might have implications for immunity strategy and serological surveys.

We also followed 37 asymptomatic individuals and 37 symptomatic patients into the early convalescent phase (8 weeks after they were discharged from the hospital).The IgG levels in the symptomatic group were still significantly higher than those in the asymptomatic group in the early convalescent phase (P?=?0.002) (Fig. 3b). Surprisingly, the IgG levels in 93.3% (28/30) of the asymptomatic group and 96.8% (30/31) of the symptomatic group declined during the early convalescent phase (Fig. 3c). The median percentage of decrease was 71.1% (range, 32.8–88.8%) for IgG levels in the asymptomatic group, whereas the median percentage of decrease was 76.2% (range, 10.9–96.2%) in the symptomatic group.
Så IgG-antikropparna minskade både hos de med asyptotiska besvär och de med symtom med drygt 90 % under 8 veckor från utskrivning. Sett till median så minskade IgG-antikropparna med ca 71% respektive 76% i de båda grupperna.

Är det så man ska läsa detta?

Hur mycket behöver denna minskning betyda då? Om man har skyhöga nivåer och minskar dem med 80% så kanske man fortfarande har "tillräckliga" nivåer, eller är det att hoppas på för mycket? Figur 3 säger mig inte så mycket.
 
Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det här med flockimmunitet kan ha varit en utomordentligt dålig strategi/förhoppning.

Hur mycket behöver denna minskning betyda då? Om man har skyhöga nivåer och minskar dem med 80% så kanske man fortfarande har "tillräckliga" nivåer, eller är det att hoppas på för mycket? Figur 3 säger mig inte så mycket.
Det är normalt att antikropparna går ner när antigenet inte längre finns i kroppen. Det tar lite olika tid beroende på en massa olika parametrar såsom sjukdomsförlopp, typ av antigen, immunstatus, o.s.v.
Man kan misstolka det som att immuniteten försvunnit när antikropparna försvunnit, men har man väl bildat antikroppar så finns B-cellerna kvar, och det är dom som ger den egentliga immuniteten. Om kroppen på nytt utsätts för antigenet så börjar specifika antikroppar produceras omedelbart, oftast så fort att ett patogen inte kan etablera sej.
 

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Ort
Kalifatet
Hoj
ktm 1290 advr 2020 ktm 1290 superduke
Massa skriverier i media angående corona situationen i californien, man har i princip fått stänga ner hela delstaten på nytt.
7000 har dött av corona i californien som har en befolkning på 39 miljoner
5572 har dött av corona i sverige som har en befolkning på 10 miljoner.
Det är inte konstigt att resten av världen reagerar på hur den svenska regeringen har sprungit och gömt sig under pandemin.
Bristen på åtgärder/insatser är löjeväckande.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är normalt att antikropparna går ner när antigenet inte längre finns i kroppen. Det tar lite olika tid beroende på en massa olika parametrar såsom sjukdomsförlopp, typ av antigen, immunstatus, o.s.v.
Man kan misstolka det som att immuniteten försvunnit när antikropparna försvunnit, men har man väl bildat antikroppar så finns B-cellerna kvar, och det är dom som ger den egentliga immuniteten. Om kroppen på nytt utsätts för antigenet så börjar specifika antikroppar produceras omedelbart, oftast så fort att ett patogen inte kan etablera sej.

I min länk nämnde dom inte B-celler men skrev om T-celler, som dom inte verkar veta hur länge man har kvar.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top