Motorrenovering KTM Duke 790

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
konstigt att de ger bort hela hojen så billigt i så fall men det är väl bara att slå till antar jag då, bara jag får dedär lånet.

Sälja en hel kraschad hoj är alltid mindre pengar än att sälja i delar. Det är inte bara att sälja delarna heller, du ska:

* Skruva isär
* Annonsera
* Hålla på med mer eller mindre struliga köpare
* Paketera
* Lämna in på Postnord och hoppas på att dom inte slarvar bort paketet
* Säkerställa att du får betalt
* Ge support till förvirrade köpare som köpt fel, inte accepterar en endaste mikrorepa på en begagnad del osv

Därför är det billigt att köpa en hel kraschad hoj, och dyrt att köpa lösmonterade delar.

Jag försöker inte avråda dig - tvärtom jag hade gjort samma sak. Men sälja begagnat är inte bara bara...
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
sök på detta på google "lost oil pressure ktm duke 790", det kommer massa oljetrycks trådar
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Köp den kraschade hojen, sjukt bra köp. När du sålt av alla delar från den så kommer motorn + jobbet säkert kostat dig 0kr.
Får du ett erbjudande att få hem hojen till GBG så tycker jag du ska tacka o ta emot. Sen vidare till Stockholm tror jag säkert du kan få till också, känner ett par som pendlar till jobb i Stockholm en gång per vecka. Bara hyr ett hämta här, lämna där släp och så har frakten typ varit gratis :D
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Sälja en hel kraschad hoj är alltid mindre pengar än att sälja i delar. Det är inte bara att sälja delarna heller, du ska:

* Skruva isär
* Annonsera
* Hålla på med mer eller mindre struliga köpare
* Paketera
* Lämna in på Postnord och hoppas på att dom inte slarvar bort paketet
* Säkerställa att du får betalt
* Ge support till förvirrade köpare som köpt fel, inte accepterar en endaste mikrorepa på en begagnad del osv

Därför är det billigt att köpa en hel kraschad hoj, och dyrt att köpa lösmonterade delar.

Jag försöker inte avråda dig - tvärtom jag hade gjort samma sak. Men sälja begagnat är inte bara bara...

men allvarligt, dina 3 sista punkter är ju bara för mycket. :rofl:rofl:rofl
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Tråkigt med din hoj Fordon. Konstigt att Yamaha bygger en 1000cc racecykel utan tillräcklig kylning. Varför har de inte biffat upp kylaren original? De måste väl inse att folk kommer köra skiten ur sina cyklar på bana och förvänta sig att kylaren på en 2019 års hoj ska vara ordentlig för sitt bruksområde? Eller Yamaha antar att brukaren kommer bygga om cykeln för banåka? Hur mycket plats finns det ens för en större kylare där bakom hjulet? :va

Måånga R1-motorer från 2015 och framåt har rasat och den gemensamma nämnaren verkar vara just att folk kör runt med originalkylare. Enligt YART är det boven också. Min racekylare rymmer närmare en liter extra olja och ännu mer för vatten.

Ursäkta TS..


Detta låter verkligen skumt... Kunde man se i displayen att temperaturen gick upp (fokuserar inte alla raceputtar på displayen när du fräser runt? :arsele)

Vi kan se vattentemperaturen. Men när den visar 90 grader så kan oljetemperaturen ändå ligga uppemot 150-160 grader (har jag hört från en kompis kompis osv). Klart vi fokuserar på displayen. Det enda som gäller är 299 på mätaren, annarws kör vi in i depån igen ;)

fyfan det måste gjort ont i både hjärta och plånbok :(

Det finns alltid en vinter att betala av skulderna på :näsblod
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
men allvarligt, dina 3 sista punkter är ju bara för mycket. :rofl:rofl:rofl

Ja alltså det är ju lite tillspetsat, men samtidigt inte otroligt. Sålde en 6 år gammal IPad noggrant beskriven som icke fungerande på Tradera för 150 kr, hade en jättearg köpare som undrade varför den inte fungerade och var repig. Det var ett jävla strul att få samme man att betala för sig.

Jag har haft massor med goda affärer med trevliga köpare och säljare också såklart. Men det är ganska vanligt med strul, hur noga jag än beskriver, hur snabbt jag än skickar och väl emballerar.
 

rawbin

Medlem
Gick med
4 Mar 2014
Ort
söderort
Hoj
2016 Suzuki GSX-S 1000
Ja alltså det är ju lite tillspetsat, men samtidigt inte otroligt. Sålde en 6 år gammal IPad noggrant beskriven som icke fungerande på Tradera för 150 kr, hade en jättearg köpare som undrade varför den inte fungerade och var repig. Det var ett jävla strul att få samme man att betala för sig.

Jag har haft massor med goda affärer med trevliga köpare och säljare också såklart. Men det är ganska vanligt med strul, hur noga jag än beskriver, hur snabbt jag än skickar och väl emballerar.

Vilket årtusendet var detta? Nu betalar köparna på tradera innan man ens skickar varan. Och har varit så dom senaste 5åren då jag registrerade mig där.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Vilket årtusendet var detta? Nu betalar köparna på tradera innan man ens skickar varan. Och har varit så dom senaste 5åren då jag registrerade mig där.

Denna köparen skulle också betala i förväg, problemet var bara att det tog veckor att peta in 150 kr plus frakt. Fina ursäkter som "jag har inte hunnit", "fixar ikväll!" och så vidare i en all evighet.

Jag ska bättra mitt nästa inlägg med fler smileys, så alla ni som ska punktera varenda berättelse utan lugnar er lite, it's like frikkin catnip for frikkin clones! :D :glömdet
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Måånga R1-motorer från 2015 och framåt har rasat och den gemensamma nämnaren verkar vara just att folk kör runt med originalkylare. Enligt YART är det boven också. Min racekylare rymmer närmare en liter extra olja och ännu mer för vatten.



Vi kan se vattentemperaturen. Men när den visar 90 grader så kan oljetemperaturen ändå ligga uppemot 150-160 grader (har jag hört från en kompis kompis osv). Klart vi fokuserar på displayen. Det enda som gäller är 299 på mätaren, annarws kör vi in i depån igen ;)



Det finns alltid en vinter att betala av skulderna på :näsblod

Och trots detta blev det inte garantiärende? Helt ombyggd för racebruk?
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Och trots detta blev det inte garantiärende? Helt ombyggd för racebruk?

Om du tävlar med hojen helt stock gäller kanske garantierna men på hojarna som går SM i superbike är inte mycket original
Tvivlar på att det går att göra ett garantiärende av ett motorras, trots att det är en japs...
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Dom slipper demontera motorn och sortera upp resterna, lägga i lager, märka, uppdatera lagerlistor etc etc etc.


Tjööööööp! säger jag.


Jag hystar in ett konkret erbjudande:

Om du ordnar så hojen går att hämta på en lör- eller söndag så kör jag ner och hämtar den åt dig.
Vidare transport från Göteborg till Stockholm får vi se hur vi löser.

Skynda nu och nyp den hojen som Boris hittat åt dig. Den verkar vara ett klipp!

Tack så mycket!! du fick ett dm! ;)
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Sälja en hel kraschad hoj är alltid mindre pengar än att sälja i delar. Det är inte bara att sälja delarna heller, du ska:

* Skruva isär
* Annonsera
* Hålla på med mer eller mindre struliga köpare
* Paketera
* Lämna in på Postnord och hoppas på att dom inte slarvar bort paketet
* Säkerställa att du får betalt
* Ge support till förvirrade köpare som köpt fel, inte accepterar en endaste mikrorepa på en begagnad del osv

Därför är det billigt att köpa en hel kraschad hoj, och dyrt att köpa lösmonterade delar.

Jag försöker inte avråda dig - tvärtom jag hade gjort samma sak. Men sälja begagnat är inte bara bara...

ah du har absolut en poäng, planen blir att köpa hela hojen i alla fall för att få ihop lite delar att sälja och eventuellt reservdelar till min egen :)
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Köp den kraschade hojen, sjukt bra köp. När du sålt av alla delar från den så kommer motorn + jobbet säkert kostat dig 0kr.
Får du ett erbjudande att få hem hojen till GBG så tycker jag du ska tacka o ta emot. Sen vidare till Stockholm tror jag säkert du kan få till också, känner ett par som pendlar till jobb i Stockholm en gång per vecka. Bara hyr ett hämta här, lämna där släp och så har frakten typ varit gratis :D

det hade varit drömmen om mycket betalade av sig själv :eek:

jag tror det lutar mot det faktiskt, ska se lite men det verkar vara ett bra alternativ bara man kan lösa det ifrån GBG till stockholm sen! men allt går ;)
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Såg precis en 390 och ditt namn på blocket strax efter 07:00, behöver man pengar så är det bättre att sälja något än att dra på sig ett onödigt lån.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
ah du har absolut en poäng, planen blir att köpa hela hojen i alla fall för att få ihop lite delar att sälja och eventuellt reservdelar till min egen :)

Vill inte va Pessi men du kommer inte få sälja många delar av hojen om ens något alls, jag och kompisar har provat den rutten och på ca 10 år kan du ev sålt en del typ bakhjulet för 1000kr. Hojen är för ny än så folk har helförsäkring därför köps sällan beg delar privat.
Tänk även på att de kostar några timmars jobb att skruva lös rovan och de är minst 2000-3000kr på firma! Du måste skruva lös den själv med andra ord.
Jag vill påstå att de är billigast att köpa motorn lös för låt oss säga 10000kr,,frakten blir då enkel och billig.
Och sist men inte minst viktigt du kan be om bilder på motorn lös speciellt alla motorfästen.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Vet inte om det har sagts men du har rätt att häva ett begagnatköp inom två veckor från köpedatumet om oförutsägbara fel uppstår.
 

Shepard

Jorå, sååattheee..
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Göteborg!
Hoj
Aprilia RSV 1000R -03, KTM 690 Duke R supermono-räcer, CBR1000RR -08, Polini 6.2
Vet inte om det har sagts men du har rätt att häva ett begagnatköp inom två veckor från köpedatumet om oförutsägbara fel uppstår.

Nja, är du säker på det? Konsumentverket verkar hävda motsatsen:
"Konsumentlagstiftningen gäller inte vid ett köp mellan privatpersoner. Det innebär att du inte har samma rättigheter som när du handlar av ett företag."

https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/olika-kopsituationer/kopa-av-privatperson/
 

Albin500

Medlem
Gick med
15 Aug 2019
Ort
stockholm
Hoj
KTM duke 790
Nja, är du säker på det? Konsumentverket verkar hävda motsatsen:
"Konsumentlagstiftningen gäller inte vid ett köp mellan privatpersoner. Det innebär att du inte har samma rättigheter som när du handlar av ett företag."

https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/olika-kopsituationer/kopa-av-privatperson/

jag ringde hallåkonsument och de sa att mina alternativ är att först prata med säljaren och går inte det så kan man stämma säljaren.

det är mycket möjligt att jag gör det för att få han att ta minst en del utav kostnaden, jag ska se lite var prislappen hamnar nu bara eller jag kanske borde göra det direkt? han har inte erbjudit sig frivilligt men jag har inte heller frågat.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top