Omöjligt att uppgradera köket?

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Den nya spisen jobbar med 230 volt enligt ts.
Perilexen använder flera faser men alltid fas/nolla dvs 230 volt.

Så nog lär han dra nytt iom att det saknas två faser?

Är ju inte tvång att använda alla stift i proppen. =)

Dock är Perilexen bara för 16A. Och en spis nöjer sig sällan med 16A på en-fas. Är det en häll kan det möjligtvis gå.
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Jag återanvände sladden från den gamla spisen och kopplade såhär. Tror att jag har följt 1-fas-schemat rätt. Skickade bilden till en god vän med elinstallationskunskaper och bad om hans omdöme. Han tyckte det såg ut som att jag gjort rätt. Och spisens alla plattor och ugn funkar. Syns några uppenbara risker att jag inom en snar framtid får 230V genom kroppen när jag står och steker bacon?
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2019-05-02 kl. 22.15.37.png
    Skärmavbild 2019-05-02 kl. 22.15.37.png
    1.6 MB · Visningar: 86
  • Skärmavbild 2019-05-02 kl. 22.15.21.png
    Skärmavbild 2019-05-02 kl. 22.15.21.png
    224.3 KB · Visningar: 41
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Men spisen är väl gjord för att använda tre faser? En fas/2 plattor, en fas/2 plattor och en fas till ugnen?

Vilken spis är det? Fabrikat/modell?
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Men spisen är väl gjord för att använda tre faser? En fas/2 plattor, en fas/2 plattor och en fas till ugnen?

Vilken spis är det? Fabrikat/modell?
Det är en Electrolux som är gjord för att kunna anslutas till olika förhållanden avseende antal faser; det framgick väl av den här bilden som jag postade i början. Och jag har alltså försökt följa det första alternativet (”IKKE FØR DANMARK”).

Den kommer vara lite långsammare än ifall den hade fått en fas till varje platta, sa min kompis. Men i övrigt inga konstigheter. Jag hoppas han har rätt.
 

Bifogat

  • IMG_8102.jpg
    IMG_8102.jpg
    966.9 KB · Visningar: 41
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Går går det säkert.
Ställer mig samma fråga som monno i #15, tex om flera/alla plattor används samtidigt som ugnen.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Hur går det om du kör tre plattor, ugn, vattenkokare och torktumlare samtidigt?
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Hur går det om du kör tre plattor, ugn, vattenkokare och torktumlare samtidigt?
Varför frågar du? Belastar jag systemet mer nu än innan? I proppskåpet sitter en 20A-säkring enbart för spisen. Innan en gammal med fyra plattor av gjutjärn. Nu en betydligt modernare med häll.
 
Last edited:

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Finns det risk för det så som jag kopplat?

Kopplingen ser korrekt ut rent funktionsmässigt. Varför jag snackar om brand är dimensioneringen.
Har du kolla på arean på matande kabel? Du matar med 20A gängsäkring?

2,5mm² är högst gränsfall med 20A. Funkar dock i vissa fall. Med 20A kontinuerligt ska du dock se till att alla anslutningar är korrekt utförda och har bra kontakt. (Ska man såklart alltid se till)
WAGO klämman du använt ska ju klara strömmarna. Se bara till att du fått till en ordentlig anslutning så är det lugnt. Wago har ju fått en del skit för bränder som skett när personer inte duger till att använda dom korrekt. =)

I övrigt är du ju rätt ute i att funktionen är inga problem. Då elementspänningen är 230V borde det inte gå långsammare heller? Dock blir det ju höga strömmar. Men kanske tänker fel här, kanske är nån begränsning i spisen, har lite huvudvärk så orkar inte fundera...
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Har du kollat vad spisen drar vid max användning? Watt omräknat till ampere i förhållande till kabelns grovlek? Jätteviktigt! Har du för klen kabel fram till spisen ökar kabeltemperaturen och isolering av plast innebär vadå när det blir varmt? (Worst case scenario.)

Allra bäst hade ju vart om du kunde kika på gamla apparaten som satt där o jämföra med nya apparatens uppgivna maxeffekt för det funkade väl bra i många år antar jag? Om de ligger sådär nära varandra i effekt är det ingen fara.

Ursäkta om jag missat det tidigare i tråden men jag ställer frågan iaf.

Jordfelsbrytare? Har du det?
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Få saker retar upp gemene man som frågor rörande el och vem och vad folk får göra.
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Få saker retar upp gemene man som frågor rörande el och vem och vad folk får göra.

Mej upprör det inte det minsta, det har bara med säkerhet o göra. Kan man grejerna så gör vad du vill. El är ju inte helt ofarligt om det blir fel, bara mån om TS välbefinnande.

Antar att du inte hade släppt lös en novis på din hojs bromsar heller?! :lol
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Mej upprör det inte det minsta, det har bara med säkerhet o göra. Kan man grejerna så gör vad du vill. El är ju inte helt ofarligt om det blir fel, bara mån om TS välbefinnande.

Antar att du inte hade släppt lös en novis på din hojs bromsar heller?! :lol

Man lär sig inget av att inget göra.
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Kan tipsa om forumet byggahus där trådar om detta brukar dyka upp. Själv fattar jag dock inte, saknar grundkunskaper.
 

Berget80

Medlem
Gick med
31 May 2016
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Som sagt, kolla kabelarean 2.5 är absolut gränsfall om du gillar att laga mat. Dra i en ny 5 ledare, 30 min jobb och sätt dit ett nytt uttag, 5 min jobb och slipp oroa dig.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag använder kablarna från den kasserade Electrolux-spisen till den nya. Är solida kopparkablar.

Kan du översätta till lekmannasvenska?

Lekmannasvenska: Inte dyrt att leja en elektriker till detta job och få det ORDENTLIGT gjort. :fakta
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag använder kablarna från den kasserade Electrolux-spisen till den nya. Är solida kopparkablar.

Kan du översätta till lekmannasvenska?

Iom att du skrev att spismatningen är avsäkrad med 20A så bör den gamla kabeln klara effekten. :tummenupp
Men be att nån kollar status på isoleringen runt kopparn så att den verkar fräsch och inte torr med sprickor. :fakta

Jag har sett gammalt mög med tygisolering som bara dammade bort och ledarna låg nakna i stålrör. :brinnerup

Be att något ex testar spisen innan du tar i den :brynad
 

Berget80

Medlem
Gick med
31 May 2016
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13
Jag använder kablarna från den kasserade Electrolux-spisen till den nya. Är solida kopparkablar.

Kan du översätta till lekmannasvenska?

Om möjligt, du drar ur den gamla kabeln som går till spisen.
Och drar i en 5 ledare, tre faser, jord och nolla (5G2,5).
Sen lägger du i den i centralen på 3 x 16A.
Det förutsätter att du har plats för det i centralen.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top