Slavcylinder 990 SMR -2011

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Hmm är det ens o-ringen som syns på de två översta bilderna som felar? Tätar den mot kopplingsvätskan öht?
Är det någon annan tätning bakom kolven som brukar stöka?
 

Lillen84

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2019
Ort
Uddevalla
Hoj
Ktm 990 sm
Tror inte det är oringen som är problemet. Sitter en tätning på kolven som antagligen läcker. Vanligt problem på 990 med läckande slavcylinder vad jag läst.
Hade själv en läckande slavcylinder för ca en månad sen på min 990. Köpte en oberon slavkoppling istället från www.rally-motor.nl.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hmm är det ens o-ringen som syns på de två översta bilderna som felar? Tätar den mot kopplingsvätskan öht?
Är det någon annan tätning bakom kolven som brukar stöka?

Samma svar här de är inte de stora oringarna som håller inne bromsvätskan de är bara till för att hålla motorolja inne i motorn och hindra skit för att komma in i motorn.

Fråga till Lillen84 kan du länka till slavcylindern du köpte på Rally-motor vore vi tacksam för jag går bara o väntar på att min slav ska ge upp. Min har klarat över 3000 mil nu och de anses va skitbra men man vill ju sätta dit en annan om man byter.
Går de inte plocka isär org slav och byta tätningar?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Visade sig vara packboxen mellan motor/slavcylinder, oljan rann utmed kopplingsstången till slaven.

Packboxen byttes två gånger utan bättring, oljan tar sig ut runt ytterkanten på nått vänster. Tredje gången gillt efter lite moddande så ser det nu ut att vara tätt.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag fick äntligen fel på kopplingen på min 3300 mil körda sm 990 den tog sämre och sämre o längre in. Men jag hade tur de va bara plocka ut plastkolven på slavcylindern och hälla ut rostvatten samt krafsa bort rost i cylinderloppet. Sedan sopade jag i vanlig stötdämparolja för framgaffel och luftade de gick utan besvär och nu funkar den kallas igen.
Orsaken till vattnet där inne va dåligt med Silicon på packningsytan runt hela slavcylindern endera från fabrik eller någon jöns som fipplat däri tidigare.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Äntligen :hihi
Jag fick äntligen fel på kopplingen på min 3300 mil körda sm 990 den tog sämre och sämre o längre in. Men jag hade tur de va bara plocka ut plastkolven på slavcylindern och hälla ut rostvatten samt krafsa bort rost i cylinderloppet. Sedan sopade jag i vanlig stötdämparolja för framgaffel och luftade de gick utan besvär och nu funkar den kallas igen.
Orsaken till vattnet där inne va dåligt med Silicon på packningsytan runt hela slavcylindern endera från fabrik eller någon jöns som fipplat däri tidigare.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990

Jo alla har ju sagt att den ska gå sönder och jag har väntat i 4 år på att min skulle gå hädan så de kändes som ett avslut på oroligheterna när den äntligen gick väck :)
Nu väntar jag på att vattenpumsaxeln ska nöta ner sig så den tar in vatten i oljan.
Som tur är har bränslepumpen redan lagt av innan 1200 mil för förra ägaren så jag hoppas den nya va uppdat annars måste jag börja oroa mig för den igen.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top