Stora Grill-tråden

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Fiffan va gött! :banana

Jodu, kan ju rapportera att den inte besvek. :drool
Första gången jag grillar denna, och det kommer helt klart att göras igen, lite svår att laga på min lilla grill då den vill ha indirekt värme ett tag, men en provisorisk ihopsniden värmesköld så vart det asbra!
Godaste jag grillat på länge, saftigt och med rejäl köttsmak. Hade gift sig lite tusans med en pava rioja. :drool
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ikväll: kycklinglår.
Marinerade i 1h i soya, Gochujang, Johnny's black garlic, lönnsirap(!), vitlök och lite sesamolja.
P_20190607_191343_1.jpg
Grillades rätt hårt.
P_20190607_192224_1.jpg
Frun stekte en lök, vitlök och en morot som sedan blandades med ris. I med lite soya och några droppar sesamolja.
En sås gjord på créme fraiche, Johnnys black garlic BBQ, salt och peppar.
Lite tomater på sidan.
Galet gott för att vara kyckling. :kär
P_20190607_193500_1.jpg

Regnade lite men det gick bra...:hihi
P_20190607_191016_1.jpg
 
Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Har inte blivit vansinnigt mycket grillande senaste året. Men en krydda jag har kört en del när jag gjort revbensspjäll i ugn först är den här. Mycket god kryddblandning och när jag tänkte köpa mig en burk till så finns den inte. De har slutat tillverka den.

Och jag hittar ingen blandning som ser ut att ha liknande smak. Ni som trakterar grillen flitigt, har ni något tips som jag kan köra i stället?

190613_Burk1.jpg

190613_Burk2.jpg

Salt
Lök
Vitlök
Svartpeppar
Röd paprika
Rök extrakt
Timjan
Kummin
Socker
E551 (inte klibba ihop)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Har inte blivit vansinnigt mycket grillande senaste året. Men en krydda jag har kört en del när jag gjort revbensspjäll i ugn först är den här. Mycket god kryddblandning och när jag tänkte köpa mig en burk till så finns den inte. De har slutat tillverka den.

Och jag hittar ingen blandning som ser ut att ha liknande smak. Ni som trakterar grillen flitigt, har ni något tips som jag kan köra i stället?

View attachment 449527

View attachment 449528

Salt
Lök
Vitlök
Svartpeppar
Röd paprika
Rök extrakt
Timjan
Kummin
Socker
E551 (inte klibba ihop)

Det finns en hel del på youtube om man letar efter rub. :)
Jag har gått igenom en del recept. Dom är ganska liknande.
Jag har gjort basen efter detta recept (Guga är lite av en husgud :rolleyes: ).
Det exakta receptet finns i info-rutan under filmen.
https://www.youtube.com/watch?v=omXFw_JnP4E

Men jag bytte kanel mot cayennepeppar.
Sen kan man addera lite kummin/spiskummin/timjan/rosmarin efter vad man gör.
Jag lade till lite citronpeppar då jag gjorde kyckling.
När jag gjorde karré körde jag den som den var.
Det är väl mest rökextrakt/röksmak som kan vara svår att få till.
I receptet är det rökt paprika som ger lite smak.
Sen kan man ju badda in det protein man nu gör med några droppar liquid-smoke innan rub.

Min lokala ICA hade dessutom två-för-en på kryddburkar så jag har en sats kvar. :banana
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Har inte blivit vansinnigt mycket grillande senaste året. Men en krydda jag har kört en del när jag gjort revbensspjäll i ugn först är den här. Mycket god kryddblandning och när jag tänkte köpa mig en burk till så finns den inte. De har slutat tillverka den.

Och jag hittar ingen blandning som ser ut att ha liknande smak. Ni som trakterar grillen flitigt, har ni något tips som jag kan köra i stället?

Salt
Lök
Vitlök
Svartpeppar
Röd paprika
Rök extrakt
Timjan
Kummin
Socker
E551 (inte klibba ihop)

Jag gillar normalt inte rubs med salt eftersom de gör att mängden rub dikteras av att man inte kan riskera att salta för mycket. Jag har därför en kryddkvarn och blandar eget. Jag tar gärna inspiration av https://amazingribs.com/tested-recipes/rubs-and-pastes men kör betydligt mindre socker och mer vitlök.

Den enda färdiga blandningen jag faktiskt använder mig av både till grill och matlagning inomhus är https://www.santamariaworld.com/se/produkter/roasted-garlic-and-pepper/
2677-roasted-garlic-and-pepper.png
Skratta om ni vill men vitlöken i denna kvarn är milsvitt bättre än någon annan torkad vitlök jag fått tag på. Vitlökspulver har olika grader av en dammig, sunkig lite kvalmig smak som Santa Maria har lyckats trolla bort utan att ha i några konstigheter. Dessutom är salthalten endast 21,5% vilket är mycket lågt för att vara en kryddblandning.
Finns även på storkvarn när man insett att den går åt alldeles för fort med tanke på kilopriset.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Ja, jag tror att det svåraste att hitta är rökextrakt. Liquid smoke är ju lätt, men i torr form?

Ska kolla Gugas recept, återkommer förmodligen med fler frågor.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Finns rökspån. :rolleyes:

Absolut! :tummenupp
Jag packar ganska ofta i lite spån i min rök-tub och lägger med vid grillning.
Det blir inte som i en regelrätt rök men jag inbillar mig att det sätter smak. :brynad
Men jag läste att erikn hade gjort i ugnen och då är ju inte rök-spån nån höjdare...;)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ja, jag tror att det svåraste att hitta är rökextrakt. Liquid smoke är ju lätt, men i torr form?

Ska kolla Gugas recept, återkommer förmodligen med fler frågor.

Verkar finnas lite olika rökaromer i pulverform. Bla:
https://www.menigo.se/produkter/mat-och-dryck/kryddor-smaksattare/smaksattare/rokpulver/rokpulver
https://wgs.se/rökpulver-500-g
Men ser rätt dyrt ut och frågan är hur det smakar. :)

Jag skulle nog gnida in köttet med några droppar liquid smoke och sedan lägga rubben utanpå.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Absolut! :tummenupp
Jag packar ganska ofta i lite spån i min rök-tub och lägger med vid grillning.
Det blir inte som i en regelrätt rök men jag inbillar mig att det sätter smak. :brynad
Men jag läste att erikn hade gjort i ugnen och då är ju inte rök-spån nån höjdare...;)

Får tukta fläkten lite. :D
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Verkar finnas lite olika rökaromer i pulverform. Bla:
https://www.menigo.se/produkter/mat-och-dryck/kryddor-smaksattare/smaksattare/rokpulver/rokpulver
https://wgs.se/rökpulver-500-g
Men ser rätt dyrt ut och frågan är hur det smakar. :)

Jag skulle nog gnida in köttet med några droppar liquid smoke och sedan lägga rubben utanpå.

Jag får göra så. Har kört med bra resultat att ta revbensspjället direkt och rub på, sedan lägga in i folie och ett par timmar i ugnen. Sedan på med lite glace och grilla.

Får testa den Josef tipsade om samt skaffa lite ny liquid smoke, den gamla flaskan är slut.

Har även kört varianten att koka revbenspjäll med liquid smoke, buljong och sedan direkt ur grytan på med marinad. Låta det dra ett tag och sedan på med glace och grilla.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Gick på semester igår och då brukar det bli en del grillat till lunch.
Idag så åkte och köpte mig en rejäl baguette, ryggbiff och lite goa tillbehör.
Grilla köttet så som man vill ha det, låt det vila och skär upp det i skivor (typ 5mm tjocka).
Fyllde baguetten med ruccola, tunna skivor tomat/rödlök och ryggbiffen, toppa allt med valfri dressing (jag brukar köra Sverigeskafferiets rostad vitlök).
Så jävla enkelt, tar nästan ingen tid och det blir sanslöst gott.
Tyvärr inga bilder...


Angående revben, jag får lite ont i magen när jag hör folk snacka om att koka revben innan grillningen.
En klassisk genväg för folk som inte kan/vill/orkar grilla revbenen i 6+ timmar för att få dom riktigt möra, men man kokar ju bort en del smak även om man kokar dom i en schysst kryddblandning.
Träffade en kille på en Weber kurs för några år sen som var världsmästare på just revben, finns tydligen "tävlingar" för sånt :D
Han körde aldrig revben mindre än 6 timmar på grillen/röken, och gärna 8+ timmar om möjligt.
Fick nöjet att smaka och helvete så gott det var, sjukt möra också, utan att ha kokats!
När det började snackas om att koka revbenen innan så såg det ut som någon hade pissat i hans grogg, det var som att svära i kyrkan :hihi
Låg temp och många timmar är det som gäller! :tummenupp
(om man har tiden och orken dvs)
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Förutsätter att man har en massa tid om man ska grilla så. Har villa, sommarstuga och för ett halvår sedan köpte vi oss en till kåk på Gotland. Då man inte har överdrivet hög lön så blir det man köper något som har potential men ganska mycket renoveringsbehov. Så det blir nog fortsatt antingen koka dem (fast kanske lite mer sällan då man hör sånt här) eller i ugn i förväg för att få dem genomklara.

Gissar att han mest körde tjocka revben, inte tunna som jag gjort nu.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Förutsätter att man har en massa tid om man ska grilla så. Har villa, sommarstuga och för ett halvår sedan köpte vi oss en till kåk på Gotland. Då man inte har överdrivet hög lön så blir det man köper något som har potential men ganska mycket renoveringsbehov. Så det blir nog fortsatt antingen koka dem (fast kanske lite mer sällan då man hör sånt här) eller i ugn i förväg för att få dem genomklara.

Gissar att han mest körde tjocka revben, inte tunna som jag gjort nu.

Han körde både tunna och tjocka.
Men jag förstår dig helt och hållet, man kan göra bra jäkla revben om man kokar dom först!
Vill man ha riktigt jäkla bra revben så ska det köras några timmar i en rök först och sen avslutas på grillen, det blir ett jävla projekt och man måste hålla koll på tempen i röken så den håller sig rätt, det blir mycket jobb men resultatet blir sinnessjukt bra!
Jag kommer fortsätta köra mina revben på min (f)elgrill i 6-8h för det är noll jobb där, bara ställa tempen och gå och göra annat i några timmar tills det är färdigt, enda jobbet är att pensla skiten ett par gånger under tiden :tummenupp
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Ute hos föräldrarna idag och självfallet la jag beslag på farsans klotgrill inför maten.
Blev baconlindade fläskfiléer, chili salsiccia och chili chorizo.
Riktigt jäkla gott blev det, men jag föredrar min (f)elgrill över kol faktiskt, så mycket smidigare och så mycket bättre precision..

DSCPDC_0003_BURST20190615183327848_COVER.jpg
DSCPDC_0001_BURST20190615193516593.jpg
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har sett några kockar som grillat kött låtit det vila och sedan stekt det i smör med vitlöksklyftor och rosmarin.
Så jag fick naturligvis lov att testa! :hihi
Jag körde ryggbiff men vet inte om det var värt det extra besväret riktigt...
Med sötpotatis-strips, sallad och lite vitlökssmör blev det iaf riktigt gott. :tummenuppP_20190616_194428_1.jpg
P_20190616_195157_1.jpg
P_20190616_200155_1.jpg
P_20190616_200827_1.jpg
 

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Vänge
Hoj
Aprilia Mille 2K
Man tjänar alltid på att bygga saker själv!
Om man inte är en klåpare och tvingas ringa dit ett proffs som först ska riva det man gjort och sen bygga nytt, då förlorar man på det :D

Då är det själva murandet kvar, det är ytan där grillarna står just nu är ganska precis 2x2m.

Planen var att hitta en skiva som är eldfast, eller gjuta en egen och sänka ner 2st weber som redan finns, den ena ska kunna försörja stekhällen och den andra ska grilla, nu är jag i valet och kvalet på att bygga två eldstäder en för grill, där man kan flytta gallret uppåt eller nedåt och en för att försörja stekhällen med värme.

IMG-2192.JPG
IMG-2201.JPG
52ACFCD6-4EA5-4BBA-BF4A-F9DA5D1B0401.JPG
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Då är det själva murandet kvar, det är ytan där grillarna står just nu är ganska precis 2x2m.

Planen var att hitta en skiva som är eldfast, eller gjuta en egen och sänka ner 2st weber som redan finns, den ena ska kunna försörja stekhällen och den andra ska grilla, nu är jag i valet och kvalet på att bygga två eldstäder en för grill, där man kan flytta gallret uppåt eller nedåt och en för att försörja stekhällen med värme.

View attachment 449644
View attachment 449641
View attachment 449642

:tummenupp Fantastiskt fint!
Ingen dålig plats på jorden du fixar till där! :)
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Har letat igenom hela tråden (och samtidigt blivit rejält hungrig :) ) för att se om det är någon som skrivit om bullet-smoker.
Bara att inse att röka på gasolgrill inte är perfekt. :(

Tänkte alltså komplettera med en smoker.
Någon som har en Weber Smokey Mountain eller en Napoleon Apollo (egentligen ProQ)?
Eller annan smoker som tar liten plats.
Tänkte mig annars en Apollo AS200K eller Smokey 47.
Eller skall man dra till med största direkt? :va
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top