Sidan 12 av 12 FörstaFörsta ... 6789101112
Resultat 221 till 240 av 240
  1. #221
    Moderator Wiseguys avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    +46
    Hoj
    Honda CBR900RR Fireblade & en Honda CBR1100XX Blackbird
    Inlägg
    13 965
    Hade för mig MCN redan gjort ett test...Men här är ett nytt i alla fall..

    Glöm inte tagga era bilder på Instagram:
    #Sporthoj
    #McSommar
    #McSverige

  2. #222
    Ijenklien så... laidbacks avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Nyköping
    Hoj
    En massa röd-vita, nu med blå inslag.
    Inlägg
    3 476
    Citat Ursprungligen postat av roffe_s Visa inlägg
    Kul maskin, lätthanterlig om än inte alls lika muskulös som Adventure. Ett bättre val för mig personligen än den 690 Enduro R jag hade för några år sedan (fantastiskt kul på mindre grusvägar men en smärre pina på transportsträckorna). Däremot kanske inte optimal som långtourer varthelst näsan pekar.
    Intressant!
    OT-fråga, men vad gjorde 690:n till en plåga på transport? Och tror du en 690 -19 skulle vara en mindre pina?
    Citat Ursprungligen postat av sportbike Visa inlägg
    Åka hoj handlar om så mycket mer än hästkrafter, klockan är 03:30 en ljuvlig sommarnatt, du har brassat helvet hela dan och är äntligen på väg hemåt, med hennes bröst i ryggen :)

    https://www.worldanimalprotection.se/

  3. #223
    Medlem
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Skövde
    Hoj
    Yamaha XSR700 2018
    Inlägg
    466
    Troligen den smala sadeln på 690n.

  4. #224
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    YZF1000R
    Inlägg
    1 686
    Citat Ursprungligen postat av CALLAHAN Visa inlägg
    Troligen den smala sadeln på 690n.
    Och enorma vibrationer i 85-110km

  5. #225
    nu med skägg men ännu utan väst & bumse roffe_ss avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Piteå
    Hoj
    12 dl njurpaj -20
    Inlägg
    5 100
    Blogginlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av laidback Visa inlägg
    Intressant!
    OT-fråga, men vad gjorde 690:n till en plåga på transport? Och tror du en 690 -19 skulle vara en mindre pina?
    Hejsan - Callahan och Moddlaren må ju känna mig som person...

    Men för min breda (?) bakdel var sadeln i längden helt riktigt en pina, den smala sadeln passar utmärkt för stående körning men ger helt enkelt ingen bra alternativ sittställning under längre sträckor. Sedan är enstånkans karaktär inte riktigt my cup of tea - vibrationerna är svåra att eliminera när hastigheten och varvtal ökar. Jag skulle gärna jämföra med en -19, har tyvärr inte tagit mig tid att provköra den.

    Men för att Du bättre ska kunna utvärdera mitt omdöme bör Du veta lite mer om min typ av körning samt de sträckor vi talar om: Jag hatar lera, myrmark och att slita upp hojen ur ett gyttjebad efter en mark- eller myrsyning. Mindre grusvägar typ gräs-och sten mellan hjulspåren samt rejäla stigar är vad jag föredrar när det gäller lägstanivå på mitt äventyrsåka. I mina trakter blir en tur minst 12-15 mil och mer vanligt 25-30 mil för att kanske hitta 10-12 mil av inspirerande vägnät.

    Därför kör jag numera en Tiger 1200 XCA. Min ärliga uppfattning - Den är inte bäst på något men fungerar till det allra mesta. Med den kan jag köra som instruktör i SMC i det mesta av kursutbudet, lägga dagsetapper på 75-100 mil, ha hyggligt kul (i långsammare tempo förvisso beroende på avsaknaden av dubbdäck) på gruset och locka fram leendet i mungipan längs en kurvig 70-väg. Framför allt spelar underlaget ingen större roll när jag färdas utefter en okänd väg - fram tar jag mig alltid.

    Och det är för den typen av körning (och värderingar, filosofi etc) jag håller Yamahan före KTM:en. Yamahan är mer följsam och levererar det jag för stunden behöver medan Kåtten mer dikterar villkoren för aktiviteten. Men å andra sidan levererar den i toppklass så länge jag accepterar att leka på dess hemmaplan. I min bok.

    Hoppas det i viss mån förtydligar omdömet
    Senast redigerat av roffe_s den 2019-11-26 klockan 09:18.
    -----...inte för att det behövs - men för att det går...-----
    "Alla gör vi våra misstag. Därför ska man inte färdas fortare än att ens skyddsängel hinner med"
    ...happiness is not around the corner, it's in the corner...


  6. #226
    Ijenklien så... laidbacks avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Nyköping
    Hoj
    En massa röd-vita, nu med blå inslag.
    Inlägg
    3 476
    Citat Ursprungligen postat av roffe_s Visa inlägg
    Hejsan - Callahan och Moddlaren må ju känna mig som person...

    Men för min breda (?) bakdel var sadeln i längden helt riktigt en pina, den smala sadeln passar utmärkt för stående körning men ger helt enkelt ingen bra alternativ sittställning under längre sträckor. Sedan är enstånkans karaktär inte riktigt my cup of tea - vibrationerna är svåra att eliminera när hastigheten och varvtal ökar. Jag skulle gärna jämföra med en -19, har tyvärr inte tagit mig tid att provköra den.

    Men för att Du bättre ska kunna utvärdera mitt omdöme bör Du veta lite mer om min typ av körning samt de sträckor vi talar om: Jag hatar lera, myrmark och att slita upp hojen ur ett gyttjebad efter en mark- eller myrsyning. Mindre grusvägar typ gräs-och sten mellan hjulspåren samt rejäla stigar är vad jag föredrar när det gäller lägstanivå på mitt äventyrsåka. I mina trakter blir en tur minst 12-15 mil och mer vanligt 25-30 mil för att kanske hitta 10-12 mil av inspirerande vägnät.

    Därför kör jag numera en Tiger 1200 XCA. Min ärliga uppfattning - Den är inte bäst på något men fungerar till det allra mesta. Med den kan jag köra som instruktör i SMC i det mesta av kursutbudet, lägga dagsetapper på 75-100 mil, ha hyggligt kul (i långsammare tempo förvisso beroende på avsaknaden av dubbdäck) på gruset och locka fram leendet i mungipan längs en kurvig 70-väg. Framför allt spelar underlaget ingen större roll när jag färdas utefter en okänd väg - fram tar jag mig alltid.

    Och det är för den typen av körning (och värderingar, filosofi etc) jag håller Yamahan före KTM:en. Yamahan är mer följsam och levererar det jag för stunden behöver medan Kåtten mer dikterar villkoren för aktiviteten. Men å andra sidan levererar den i toppklass så länge jag accepterar att leka på dess hemmaplan. I min bok.

    Hoppas det i viss mån förtydligar omdömet
    Ok, jag förstår. Då faller såklart KTM 690 utanför ditt område. Den är väl mer för supersport-grusåkning och Trajan är för sport-touring-grusåkning?

    Antar att du menar att du håller Tenere 700 före ADV 790? Eller 690?
    Citat Ursprungligen postat av sportbike Visa inlägg
    Åka hoj handlar om så mycket mer än hästkrafter, klockan är 03:30 en ljuvlig sommarnatt, du har brassat helvet hela dan och är äntligen på väg hemåt, med hennes bröst i ryggen :)

    https://www.worldanimalprotection.se/

  7. #227
    nu med skägg men ännu utan väst & bumse roffe_ss avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Piteå
    Hoj
    12 dl njurpaj -20
    Inlägg
    5 100
    Blogginlägg
    78
    Citat Ursprungligen postat av laidback Visa inlägg
    Ok, jag förstår. Då faller såklart KTM 690 utanför ditt område. Den är väl mer för supersport-grusåkning och Trajan är för sport-touring-grusåkning?

    Antar att du menar att du håller Tenere 700 före ADV 790? Eller 690?
    Det är nog rätt uppfattat när det gäller 690 Missförstå mig rätt, jag köpte hojen för att testa en grussprättare för mina hemmavägar, inte något annat. Jag hade vid det tillfället tre hojar av olika typ i garaget, så 690 köptes för halvdagsetapper hemmavid. Skulle jag plöja fåror i myrar hade jag valt en annan, än smidigare maskin.

    790 Adv vet jag många i bekantskapskretsen som lovordar men jag har tyvärr ännu inte lagt några mil på den karamellen. Därav att min jämförelse gäller 690 Enduro och inget annat.
    Senast redigerat av roffe_s den 2019-11-26 klockan 23:10.
    -----...inte för att det behövs - men för att det går...-----
    "Alla gör vi våra misstag. Därför ska man inte färdas fortare än att ens skyddsängel hinner med"
    ...happiness is not around the corner, it's in the corner...


  8. #228
    När resan är målet hannuses avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Kainulasjärvi
    Hoj
    Yamaha Tenere 700 2019, Yamaha XTZ660 Tenere 2012, Yamaha CygnusX-125 2007, Yamaha RD 350 1984, Yamaha YZF R6 2005, Yamaha Chappy LB80 1981, Yamaha Giggle 2008
    Inlägg
    311
    Hej på er.

    Är det någon som testat att byta ut bakre delen av dynan mot den lastplatta som finns?
    Verkar vara samma som ingår i explorerpaketet.
    Den verkar vara lite högre än passagerarsadeln, och jag tänkte om det är värt att göra det för att få en jämnare lastyta när man slänger på en packrulle eller en väska?

    /Tobias

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Platta_T7.jpg
Visningar:	38
Storlek:	40,9 KB
Id:	451602

  9. #229
    När resan är målet hannuses avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Kainulasjärvi
    Hoj
    Yamaha Tenere 700 2019, Yamaha XTZ660 Tenere 2012, Yamaha CygnusX-125 2007, Yamaha RD 350 1984, Yamaha YZF R6 2005, Yamaha Chappy LB80 1981, Yamaha Giggle 2008
    Inlägg
    311
    En något försenad hjulklapp har anlänt från Offtheroad.de
    Extraljus och lite annat godis.
    Lysena hade helt perfekt mekanisk passform.
    Det elektriska var väl helt ok, dock med en mer generell instruktion, samt ett kablage som också andades lite universal inkoppling, eftersom kabellängderna var lite väl långa, men fina, vattentäta kontaktstycken.
    Men med lödkolv och lite krymplslang så var vi i hamn.
    Ljuset uppfattar jag som helt godkänt på hojen i sitt originalutförande vad gäller räckvidden, men hade gärna önskat en bredare ljusbild.
    Så vi får se om detta kan ge en positiv upplevelse i år.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	T7_exljus_01.jpg
Visningar:	53
Storlek:	421,1 KB
Id:	452209
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	T7_exljus_02.jpg
Visningar:	61
Storlek:	649,5 KB
Id:	452210
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	T7_exljus_03.jpg
Visningar:	56
Storlek:	355,6 KB
Id:	452211
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	T7_exljus_04.jpg
Visningar:	69
Storlek:	540,5 KB
Id:	452212
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	T7_exljus_05.jpg
Visningar:	55
Storlek:	421,0 KB
Id:	452213

  10. #230
    Tutlurad Ägges avatar
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Djurö - Stockholm
    Hoj
    Ducati Scrambler FT -19
    Inlägg
    2 222
    Snyggt! Ser arg ut
    När man har ett problem ska man skjuta det framför sig
    och är man riktigt duktig så hinner man aldrig ikapp det.

  11. #231
    När resan är målet hannuses avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Kainulasjärvi
    Hoj
    Yamaha Tenere 700 2019, Yamaha XTZ660 Tenere 2012, Yamaha CygnusX-125 2007, Yamaha RD 350 1984, Yamaha YZF R6 2005, Yamaha Chappy LB80 1981, Yamaha Giggle 2008
    Inlägg
    311
    Det är skönt med någon extradag ledigt, känner mig religiös bara för det
    I väntan på nya äventyr så har jag monterat extra skyddskåpor på båda sidorna.
    Nu ser jag att det även finns ett skydd för vattenpumpen som jag ska skaffa, den sitter ju ganska utsatt.
    Ska fortsätta med att sätta borren i ena packväskan, för att få in 12V till tillbehör som kan laddas under färd.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	T7_skydd1.jpg
Visningar:	53
Storlek:	446,1 KB
Id:	452216Klicka på bilden för en större version

Namn:	T7_skydd2.jpg
Visningar:	59
Storlek:	443,3 KB
Id:	452217

  12. #232
    När resan är målet hannuses avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Kainulasjärvi
    Hoj
    Yamaha Tenere 700 2019, Yamaha XTZ660 Tenere 2012, Yamaha CygnusX-125 2007, Yamaha RD 350 1984, Yamaha YZF R6 2005, Yamaha Chappy LB80 1981, Yamaha Giggle 2008
    Inlägg
    311
    Kvällen avslutades med anslutning av 12V till vänstra packväskan, allt för att hålla den digitala världen fulladdad
    Lite kabelgenomföringar, silikon, krympslang, lödkolv och bra musik så var vi i hamn.
    Använde CTEKS:s anslutningskontakter, så kan jag även ladda batteriet via samma koppling, och enkelt plocka bort packväskan om man vill det.
    Ett steg närmare det optimala kanske...

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	T7_ext12v_1.jpg
Visningar:	62
Storlek:	286,6 KB
Id:	452226Klicka på bilden för en större version

Namn:	T7_ext12v_2.jpg
Visningar:	59
Storlek:	395,6 KB
Id:	452227
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	T7_ext12v_3.jpg
Visningar:	63
Storlek:	440,7 KB
Id:	452228Klicka på bilden för en större version

Namn:	T7_ext12v_4.jpg
Visningar:	64
Storlek:	472,4 KB
Id:	452229

  13. #233
    Ijenklien så... laidbacks avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Nyköping
    Hoj
    En massa röd-vita, nu med blå inslag.
    Inlägg
    3 476
    Finns det avgaskrökar som dras åt sidan som till 660:n, i syfte att öka markfrigången? Och om det finns det, ökar verkligen frigången (tänker på de bultade ramrören som går under motorn)? Det skulle ju se mer offroad-igt ut!
    Citat Ursprungligen postat av sportbike Visa inlägg
    Åka hoj handlar om så mycket mer än hästkrafter, klockan är 03:30 en ljuvlig sommarnatt, du har brassat helvet hela dan och är äntligen på väg hemåt, med hennes bröst i ryggen :)

    https://www.worldanimalprotection.se/

  14. #234
    När resan är målet hannuses avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Kainulasjärvi
    Hoj
    Yamaha Tenere 700 2019, Yamaha XTZ660 Tenere 2012, Yamaha CygnusX-125 2007, Yamaha RD 350 1984, Yamaha YZF R6 2005, Yamaha Chappy LB80 1981, Yamaha Giggle 2008
    Inlägg
    311
    Citat Ursprungligen postat av laidback Visa inlägg
    Finns det avgaskrökar som dras åt sidan som till 660:n, i syfte att öka markfrigången? Och om det finns det, ökar verkligen frigången (tänker på de bultade ramrören som går under motorn)? Det skulle ju se mer offroad-igt ut!
    Hej.

    Du har helt rätt i dina tankar, markfrigången ökar inte, just på grund av ramrören som är några mm lägre ner.
    Och avgasröret är bara någon mm lägre beläget än tråget på motorn.
    Och nere framtill så går avgaskrökarna ner till höger, men nere till vänster sticker oljefiltret ut ungefär lika mycket.
    Så terrängegenskaperna är nog som dom är, däremot håller jag med om att designen förmodligen skulle bli lite tuffare

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Tenere700.jpg
Visningar:	35
Storlek:	328,7 KB
Id:	452289

  15. #235
    Ijenklien så... laidbacks avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Nyköping
    Hoj
    En massa röd-vita, nu med blå inslag.
    Inlägg
    3 476
    Citat Ursprungligen postat av hannuse Visa inlägg
    Hej.

    Du har helt rätt i dina tankar, markfrigången ökar inte, just på grund av ramrören som är några mm lägre ner.
    Och avgasröret är bara någon mm lägre beläget än tråget på motorn.
    Och nere framtill så går avgaskrökarna ner till höger, men nere till vänster sticker oljefiltret ut ungefär lika mycket.
    Så terrängegenskaperna är nog som dom är, däremot håller jag med om att designen förmodligen skulle bli lite tuffare

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Tenere700.jpg
Visningar:	35
Storlek:	328,7 KB
Id:	452289
    Asch då, vad synd.

    Men man undrar ju vad som blir bättre av att dra rören under motorn? Eller varför de inte dragit dem på sidan? Visst, det är såklart inget regelrätt terrängfordon, men varför säga nej till 30-40 mm extra markfrigång?

    Nu har jag missat om du har orginal-hasplåten kvar, men ser den ut att skydda allt väsentligt, vattenpump och så?
    Citat Ursprungligen postat av sportbike Visa inlägg
    Åka hoj handlar om så mycket mer än hästkrafter, klockan är 03:30 en ljuvlig sommarnatt, du har brassat helvet hela dan och är äntligen på väg hemåt, med hennes bröst i ryggen :)

    https://www.worldanimalprotection.se/

  16. #236
    När resan är målet hannuses avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Kainulasjärvi
    Hoj
    Yamaha Tenere 700 2019, Yamaha XTZ660 Tenere 2012, Yamaha CygnusX-125 2007, Yamaha RD 350 1984, Yamaha YZF R6 2005, Yamaha Chappy LB80 1981, Yamaha Giggle 2008
    Inlägg
    311
    Citat Ursprungligen postat av laidback Visa inlägg
    Asch då, vad synd.

    Men man undrar ju vad som blir bättre av att dra rören under motorn? Eller varför de inte dragit dem på sidan? Visst, det är såklart inget regelrätt terrängfordon, men varför säga nej till 30-40 mm extra markfrigång?

    Nu har jag missat om du har orginal-hasplåten kvar, men ser den ut att skydda allt väsentligt, vattenpump och så?
    Hej.

    Ja, man kan fråga sig det, men tråget på motorn är nästan i nivå med avgasröret, så skillnaden blir inte så stor med att dra dom på sidan.
    Japp, original hasplåt, den verkar ganska kraftig, saknar dock skyddsfunktion för vattenpumpen, så jag har beställt en lösning från Off The Road, kommer bild på den när det är levererad.
    Men så här ser vattenpumpen ut nu, alltför oskyddad tycker jag
    I övrigt tycker jag att originalplåten verkar ok.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	T7_skydd2.jpg
Visningar:	37
Storlek:	443,3 KB
Id:	452291

  17. #237
    Ijenklien så... laidbacks avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Nyköping
    Hoj
    En massa röd-vita, nu med blå inslag.
    Inlägg
    3 476
    Citat Ursprungligen postat av hannuse Visa inlägg
    Hej.

    Ja, man kan fråga sig det, men tråget på motorn är nästan i nivå med avgasröret, så skillnaden blir inte så stor med att dra dom på sidan.
    Japp, original hasplåt, den verkar ganska kraftig, saknar dock skyddsfunktion för vattenpumpen, så jag har beställt en lösning från Off The Road, kommer bild på den när det är levererad.
    Men så här ser vattenpumpen ut nu, alltför oskyddad tycker jag
    I övrigt tycker jag att originalplåten verkar ok.

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	T7_skydd2.jpg
Visningar:	37
Storlek:	443,3 KB
Id:	452291
    Åfan, så det är tråget som blir lägsta punkten om man drar rören annorlunda? Då spelar det förstås ingen roll...
    Aja, du får lägga upp bilder på skyddet för pumpen istället!
    Citat Ursprungligen postat av sportbike Visa inlägg
    Åka hoj handlar om så mycket mer än hästkrafter, klockan är 03:30 en ljuvlig sommarnatt, du har brassat helvet hela dan och är äntligen på väg hemåt, med hennes bröst i ryggen :)

    https://www.worldanimalprotection.se/

  18. #238
    Börsmäklarn Mahhbechhs avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    I en gran.
    Hoj
    Briggs & Stratton
    Inlägg
    1 045
    Hoppas det kommer ut en riktigt hög rallysadel och en go hög framskärm. Kommer göra susen. Ett par snygga dekalkit finns redan, så grafiken går ju att få ordning på.
    "Som vit man är du skyldig att känna skuld."

  19. #239
    När resan är målet hannuses avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Kainulasjärvi
    Hoj
    Yamaha Tenere 700 2019, Yamaha XTZ660 Tenere 2012, Yamaha CygnusX-125 2007, Yamaha RD 350 1984, Yamaha YZF R6 2005, Yamaha Chappy LB80 1981, Yamaha Giggle 2008
    Inlägg
    311
    Ja, och någonting sånt här, när det nu kommer

  20. #240
    Börsmäklarn Mahhbechhs avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    I en gran.
    Hoj
    Briggs & Stratton
    Inlägg
    1 045
    Citat Ursprungligen postat av hannuse Visa inlägg
    Ja, och någonting sånt här, när det nu kommer
    Precis. Mailade till honom i höstas och kollade status, men det var fortfarande på ritbordet. Då hade hojarna knappt kommit ut så det är väl förståeligt.

    Fixar han tanken inkl kylvingar och en hög skärm så är jag nöjd! Sadel lär komma från alla de vanliga tillverkarna tänker jag.

    Tenere 700 är grym, men för tam som den ser ut från fabrik. Blev lite besviken efter att ha sett konceptet! Rubberdustbågen hade verkligen höjt den en nivå eller två
    "Som vit man är du skyldig att känna skuld."

Sidan 12 av 12 FörstaFörsta ... 6789101112

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Jag ska upp till Lule snart men inte har jag flygskam. Jag skäms inte för att jag inte gillar att flyga! Vet var Kallax ligger men har aldrig varit där, i [...]

Old Badger
Vill du annonsera ovan? Klicka här