ManCave-pyssel aka MC-pyssel

Det finns en ölback där...vad är det för märke?


  • Antal röstningar
    0

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Var glad att du kör Kawa. Honda har motsvarande 4 spår i låsmuttern. Så man kan placera 4 st klackar, istället för 2, fel när man kapar fram sitt specialverktyg ur en hylsa.:brinnerup

- Ha! Den låsmuttern har jag på swingaxeln. Lyckligtvis hade vi sådana verktyg i produktionen på jobbet.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Idag slipade jag ner en lagom stor hylsa som passade på speciallåsmuttern till motorfästena.
låsmutterverktyg.jpg

Sen var det bara att varsamt förlösa den lille o placera honom brevid
motorn loss liten.jpg
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Okey, vad återstår nu då när ZX7-motorn är borttagen och ZX9-motorn står brevid o väntar otåligt?

- Montera ZX9-motorn i ZX7-ramen
- Byta trottlar i 9:ans förgasare till de av plast i 7:an
- Håltagning i trottlar (för rappare gasrespons)
- "Float bowl mod" (för att utjämna trycket i flottörhusen till samma som i luftburken.
Användes på tävlingshojar)
- Montera lämplig sving + hjul bak
- Byta instrumenteringen mot digital

Puh...tiden..var ska tiden tas ifrån?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Float bowl modden vill jag höra mer om.. där är ju undertryck i luftboxen, är det tänkt att det ska assistera i att suga ner soppa i flottörhusen?
Okey, vad återstår nu då när ZX7-motorn är borttagen och ZX9-motorn står brevid o väntar otåligt?

- Montera ZX9-motorn i ZX7-ramen
- Byta trottlar i 9:ans förgasare till de av plast i 7:an
- Håltagning i trottlar (för rappare gasrespons)
- "Float bowl mod" (för att utjämna trycket i flottörhusen till samma som i luftburken.
Användes på tävlingshojar)
- Montera lämplig sving + hjul bak
- Byta instrumenteringen mot digital

Puh...tiden..var ska tiden tas ifrån?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Float bowl modden vill jag höra mer om.. där är ju undertryck i luftboxen, är det tänkt att det ska assistera i att suga ner soppa i flottörhusen?

- Kawasakis ZX:eek:r är kända för att ha jäkligt stora munstycken, och det för att kompensera just för tryckskillnaden i flottörerna och luftburken. Float bowl modden ser alltså till att samma tryck råder i hela förgasarmiljön som blir i ett o samma system som lufttillförseln då. På raceversionerna av de här hojarna, byggs förgasarna in i luftburken för att få just det resultatet.

Så har jag förstått det hela...och försökt tänka logiskt själv kring fenomenet : )
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Allriiite, så sakterliga - bokstavligen - kommer 900-motorn närmare sin 750-ram. Lyckligtvis hade en kompis på jobbet en mc-lyft som kom mycket väl till pass.

motorlyften.png

Så snart jag får lite tid över ska jag parkera mig i garaget, slå på klockradion där, hälla upp en mugg garagekaffe...och beskåda det hela med en klurig min.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
WTF!!

När jag nu äntligen fäst motorn i nedre bakre motorfästet o sakta hissar upp den mot främre övre fästet, går den i kontakt med ramen!?

motortrång 3.jpg
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Ja, men jag fick svar på ett US-forum nu, som förklarar det hela:

"It is tight. You cannot install the frame that way when you have a 9 engine. Do not install any bolts until it is close. You have to put it more straight over the head. There is some swearing involved but it fits."

Ska göra om det med motorn upprätt utan bultar i fästena, så ska det nog gå tjoflöjt : )
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Kampen om en lättare och mer kraftfull ZX7:a fortsätter....

För att få in ZX9-motorn i ramen, behöver man slipa ner övre vänstra ramfästets gängade rörstump. (se bild)

Sen kommer bekymret med att passa in motorn mot fästena. Först måste motorn tiltas rejält bakåt för att den ska kunna passera in i hålrummet i ramen, och sedan behöver den tiltas framåt för att man ska kunna fästa bakre motorfästena i ramen.
Det låter ju inte så komplicerat för optimisten, men det är helt osmidigt när motorn står på en domkraft :(

Så det känns segt nu, i synnerhet när det är steksoligt ute och torra vägar redan.

nedslipad tapp.png ö vä ramfäste slipat.jpg
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Stick ner en lång regel eller rör vertikalt genom ramen uppifrån, som du skruvar fast i cylinderraden/motorn. Då kan du pumpa upp motorn på plats hållandes i stången som lång nog borde göra det enkelt att vinkla omkring motorn. Kanske:)
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Stick ner en lång regel eller rör vertikalt genom ramen uppifrån, som du skruvar fast i cylinderraden/motorn. Då kan du pumpa upp motorn på plats hållandes i stången som lång nog borde göra det enkelt att vinkla omkring motorn. Kanske:)

- Jag tror att jag förstod det där...möjligen, men det är inte bara att vinkla motorn. Den behöver roteras i längsled, så att nederdelen roteras bakåt mot ramens fästen. Det räcker liksom inte att enbart luta den framåt och/eller bakåt.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kan du hänga upp motorn i en krok i taket, motorlyft eller liknande och sen försöka jucka/vrida ramen runt motorn istället.

Ta bort gaffel och hjul först bara.....
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
- Jag tror att jag förstod det där...möjligen, men det är inte bara att vinkla motorn. Den behöver roteras i längsled, så att nederdelen roteras bakåt mot ramens fästen. Det räcker liksom inte att enbart luta den framåt och/eller bakåt.

En billig dvärg-sex-gunga på eBay då? Som du skruvar i taket och hänger motorn i?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Kan du hänga upp motorn i en krok i taket, motorlyft eller liknande och sen försöka jucka/vrida ramen runt motorn istället.

Ta bort gaffel och hjul först bara.....

- Ja det är väl något ditåt det lutar till slut. Jobbig skit bara att behöva ta loss framgaffeln också med allt vad det innebär : (

Men jag begriper inte hur fan andra som gjort den här konverteringen utan BGR-satsen har burit sig åt?!?

- - - Updated - - -

En billig dvärg-sex-gunga på eBay då? Som du skruvar i taket och hänger motorn i?

- Är det du som säljer? ; )
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
När jag bytte motor i min 750 så la jag motorn på sidan och lirkade ramen över den, fick ta bort tråget oxå.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag kan möjligtvis ha nått en mindre framgång i garaget ikväll.
Dremlade ner någon halv mm till på ramfästet, och fick in motorn. Pumpade upp den någon centimeter, och lyckades sätta bultar i övre motorfästena.

Nu är frågan om jag lyckas pendla in motorn så att jag kan få i nedre fästena. Det ska tydligen funka bra därifrån och fram sen, om jag förstått saken rätt.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Här är alltså aktuell status i bild då pendelmotor.jpg

Motorn hänger löst monterad i sina främre fästen, och ska roteras in bakåt för att kunna fästas i bakre motorfästena mot ramen.

Provade att dra motorn bakåt/uppåt med handkraft, och den går emot ramen på ett par ställen. Lite grand bara, så det kanske kan gå att bända lätt för att glida förbi dem.

Får se om jag lyckas åstadkomma något i den vägen imorgon, då jag har träningsvila.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ta det direkt efter träningspasset istället när du är uppumpad och stark som satan!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top