Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Till bilar? Och dessutom från bilar tillverkad som du sa "förr i världen"?
Du får gärna berätta hur länge borstlösa generatorer och elmotorer har funnits det är verkligen inget intresseområde för mig, jag ser t.o.m elintresserade som rätt torra typer med konstig humor väldigt bra att ha som el-idiot dock!
Borstlösa generatorer har ju funnits i motorcyklar sen 40talet, så jag tippar på att det finns finfina doningar som skulle gå att få nästan evig livslängd på. Kraftverksgeneratorer från sekelskiftet snurrar ju än med visst underhåll.

Enda anledningen till att jag frågar om lastbilsgeneratorer är för att jag såg en dokumentär om jordskeppsbygge i new mexico på 70talet, de byggde vindsnurror på det viset och fick ut mycket mer effekt än de trodde var möjligt för inga pengar alls.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du får gärna berätta hur länge borstlösa generatorer och elmotorer har funnits det är verkligen inget intresseområde för mig, jag ser t.o.m elintresserade som rätt torra typer med konstig humor väldigt bra att ha som el-idiot dock!
Enda anledningen till att jag frågar om lastbilsgeneratorer är för att jag såg en dokumentär om jordskeppsbygge i new mexico på 70talet, de byggde vindsnurror på det viset och fick ut mycket mer effekt än de trodde var möjligt för inga pengar alls.

Jag vet inte men jag tror inte det är en teknik som man hittar i gamla bilgeneratorer.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Den här tråden är kvittens på att jag gjorde rätt i att sluta använda Facebook för flera år sedan. 70 sidor med resonemang, dialog och diskussion som hade brunnit som satan på Facebook, den ene varmare i pannan än den andre.

Så skönt att SH finns kvar. :tummenupp
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Bensinen kommer inte att förbjudas precis som stenkol inte är förbjudet. Men liksom koleldade kolvångmaskiner normalt inte används för pendling på järnvägen och på sjön så kommer bensinen att finnas kvar men minska i antalet bensindrivna fordon. Precis som jag hellre kör ett koleldat lok än ett elektriskt lok kommer jag att fortsätta med förbränningsmotor i mina nöjesfordon.
Att ersätta bensinbilar med elbilar är kanske bra för miljön men att skrota bilar för att bygga nya kostar också utsläpp, redan innan elbilen körts en meter.
Så frågan är hur långt man måste köra för att nå brytpunkten med en ny elbil? :va

Global leaders, the European Union and national governments are aiming at CO2 emission-free transport in 2050. To get there they stimulate both a modal shift (from cars to public transport, walking, cycling) and a shift from carbon-based fuels for transport to other kinds of fuel. Battery powered vehicles (BEVs) seem to be the most probable option. This transition will not only be limited to cars. Motorcycles and other powered two- and three-wheeled vehicles will be part of it too.

http://www.fema-online.eu/website/index.php/2019/07/18/be-prepared-for-electric-bikes/
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Bensinen kommer inte att förbjudas precis som stenkol inte är förbjudet. Men liksom koleldade kolvångmaskiner normalt inte används för pendling på järnvägen och på sjön så kommer bensinen att finnas kvar men minska i antalet bensindrivna fordon. Precis som jag hellre kör ett koleldat lok än ett elektriskt lok kommer jag att fortsätta med förbränningsmotor i mina nöjesfordon.
Att ersätta bensinbilar med elbilar är kanske bra för miljön men att skrota bilar för att bygga nya kostar också utsläpp, redan innan elbilen körts en meter.
Så frågan är hur långt man måste köra för att nå brytpunkten med en ny elbil? :va

Global leaders, the European Union and national governments are aiming at CO2 emission-free transport in 2050. To get there they stimulate both a modal shift (from cars to public transport, walking, cycling) and a shift from carbon-based fuels for transport to other kinds of fuel. Battery powered vehicles (BEVs) seem to be the most probable option. This transition will not only be limited to cars. Motorcycles and other powered two- and three-wheeled vehicles will be part of it too.

http://www.fema-online.eu/website/index.php/2019/07/18/be-prepared-for-electric-bikes/

Helt riktigt. Det blir en stegvis övergång där ny teknik ersätter gammal. Och ingen "tvingas" göra det ena eller det andra.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Men som tur är är det inte miljömobben som avgör den saken...


Buy quality, cry once
Tja, vi har ju lyckats rösta på politiker som hatar sverige och gör allt för att ruinera landet så fort som möjligt. Då kan vi väl rösta på en miljödiktator också?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Bensinen kommer inte att förbjudas precis som stenkol inte är förbjudet. Men liksom koleldade kolvångmaskiner normalt inte används för pendling på järnvägen och på sjön så kommer bensinen att finnas kvar men minska i antalet bensindrivna fordon. Precis som jag hellre kör ett koleldat lok än ett elektriskt lok kommer jag att fortsätta med förbränningsmotor i mina nöjesfordon.
Att ersätta bensinbilar med elbilar är kanske bra för miljön men att skrota bilar för att bygga nya kostar också utsläpp, redan innan elbilen körts en meter.
Så frågan är hur långt man måste köra för att nå brytpunkten med en ny elbil? :va

Global leaders, the European Union and national governments are aiming at CO2 emission-free transport in 2050. To get there they stimulate both a modal shift (from cars to public transport, walking, cycling) and a shift from carbon-based fuels for transport to other kinds of fuel. Battery powered vehicles (BEVs) seem to be the most probable option. This transition will not only be limited to cars. Motorcycles and other powered two- and three-wheeled vehicles will be part of it too.

http://www.fema-online.eu/website/index.php/2019/07/18/be-prepared-for-electric-bikes/

Saxat ur den FEMA-länken:

"Already the governments of Denmark, Germany, Ireland, India, Israel, Netherlands and Sweden have announced that they will ban the sale of new ‘carbon-fuelled’ cars from 2030."

Va? Det är väl inte beslutat? Det är ett förslag, en vision, ett "krav" från MP för att stödja och ingå i regeringsunderlaget. Dessutom något Sverige inte kan besluta utan att ha med EU på tåget, förmodligen. Skulle hamna i EU-domstol på två röda.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Saxat ur den FEMA-länken:

"Already the governments of Denmark, Germany, Ireland, India, Israel, Netherlands and Sweden have announced that they will ban the sale of new ‘carbon-fuelled’ cars from 2030."

Va? Det är väl inte beslutat? Det är ett förslag, en vision, ett "krav" från MP för att stödja och ingå i regeringsunderlaget. Dessutom något Sverige inte kan besluta utan att ha med EU på tåget, förmodligen. Skulle hamna i EU-domstol på två röda.

Tror att det är anledningen till ämnet på denna tråd. Man vill förbjuda men beslutet finns inte och alternativen, med allt som behövs byggas ut, finns inte heller så det är inte bara Greta som tycker det är besvärligt...
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Saxat ur den FEMA-länken:

"Already the governments of Denmark, Germany, Ireland, India, Israel, Netherlands and Sweden have announced that they will ban the sale of new ‘carbon-fuelled’ cars from 2030."

Va? Det är väl inte beslutat? Det är ett förslag, en vision, ett "krav" från MP för att stödja och ingå i regeringsunderlaget. Dessutom något Sverige inte kan besluta utan att ha med EU på tåget, förmodligen. Skulle hamna i EU-domstol på två röda.
Indien hade infört avgaskrav på mc sist jag var där, rent flax att dom inte bötfällde ihjäl mig då jag sket i att köra in i ett skjul och få min avgasvärden uppmätta. Man får ett kvitto man ska ha med vid färd och böterna är saftiga för genomsnittsindiern. Bra initiativ då de är två miljarder, kan ju kanske göra nån skillnad ifall ett sånt land går över till elfordon.
Kunde man bara få dem att sluta använda sina vattendrag som soptippar också..
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är ett förslag, en vision, ett "krav" från MP för att stödja och ingå i regeringsunderlaget.

Och i just dessa ord finns ledtråden som en påfallande stor andel av svenskarna missar...om och om igen...Men det får man kanske inte påpeka ifall någon innerstadshipster blir kränkt, eller till och med sekundärkränkt...?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Om ny teknik väljs helt frivilligt av marknaden när den upplevs bättre än befintligt teknik, vadan alla dessa politiska pekpinnar och styrmedel? Skatter, subventioner, bonus-maulus och lite klimatångest på toppen?

Marknadens faktiska preferenser blir snedvridna genom politiska påhitt. Vad är tex produktionskostnaden för en liter bensin eller en elbil om man tar bort alla politiska styrmedel från ax till limpa?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om ny teknik väljs helt frivilligt av marknaden när den upplevs bättre än befintligt teknik, vadan alla dessa politiska pekpinnar och styrmedel? Skatter, subventioner, bonus-maulus och lite klimatångest på toppen?

Marknadens faktiska preferenser blir snedvridna genom politiska påhitt. Vad är tex produktionskostnaden för en liter bensin eller en elbil om man tar bort alla politiska styrmedel från ax till limpa?

Incitament för tillverkare så att de törs satsa på ny teknik.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Incitament för tillverkare så att de törs satsa på ny teknik.

Så utan politiska styrmedel hade de inte vågat? Vi hade inte sett någon ny teknik sedan när?

Nej, företag och hela mänskligheten strävar ju efter att göra saker bättre, effektivare & att få ut mer/samma output med lika/mindre input. Behövs ingen politiker för det, det har vi ju sett sedan vi försökte tämja elden för att det helt enkelt var bättre för oss själva än rådande alternativ.

Och varför stannade vi inte vid roddbåtar isf, vad är det för dåre som kom på att man kunde placera en ångmaskin på båten för framdrivning.
Eller häst och vagn, jag bettar 100 kr att det inte är sossarnas förtjänst att vi inte använder det som primärt fortskaffningsmedel längre. Och kika på elektronikbranchen eller mjukvarumarknaden. Tjock-tv? Bättre och billigare elektronik som tv-apparaper och folk som kodar och gör appar till höger oc vänster på sin lilla kammare.

Nyfikenheten att förbättra och testa nya saker finns inom mänskligheten helt naturligt.
 
Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Så utan politiska styrmedel hade de inte vågat? Vi hade inte sett någon ny teknik sedan när?

Nej, företag och hela mänskligheten strävar ju efter att göra saker bättre, effektivare & att få ut mer/samma output med lika/mindre input. Behövs ingen politiker för det, det har vi ju sett sedan vi försökte tämja elden för att det helt enkelt var bättre för oss själva än rådande alternativ.

Och varför stannade vi inte vid roddbåtar isf, vad är det för dåre som kom på att man kunde placera en ångmaskin på båten för framdrivning.
Eller häst och vagn, jag bettar 100 kr att det inte är sossarnas förtjänst att vi inte använder det som primärt fortskaffningsmedel längre. Och kika på elektronikbranchen eller mjukvarumarknaden. Tjock-tv? Bättre och billigare elektronik som tv-apparaper och folk som kodar och gör appar till höger oc vänster på sin lilla kammare.

Nyfikenheten att förbättra och testa nya saker finns inom mänskligheten helt naturligt.

Du har väl rätt i princip, kanske om vi hade levt för hundra år sedan.
Det finns ingen annan drivkraft än att tjäna pengar. R&D, FoU eller vad det nu heter kostar skjortan.
Visst har tv:n blivit plattare och lättare...men om man kan tjäna mer pengar om än kortsikigt så, på att göra samma sak som igår så gör man det. Långsiktigt är idag tre månader...

Med några noterbara undantag för t.ex Elon Musk/Tesla/Space X som i praktiken brännt "egna" pengar så finns det få om ens några stora företag med en ledning där någon är sådär särskilt intresserad av man gör/tillverkar. Det är vinsten som är produkten. Även Elon Musk får lite smisk på fingrarna av investerarna för att han är lite för teknikentusiastisk. Och av Tesla och SpaceX är det nog det sista som har mest potential och mest innovation.
Incitament? Om det går att göra kortsiktiga vinster...annars inte. Men sent ska syndaren vakna.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tja vw skall ju tillverka sin sista bensi/diesel/gas bil 2026 bara 6 år dit.
Det påstår ju Volvo att dom redan har gjort, och lyckats få en SUV på 2 ton med en V8 att bli en supermiljöbil, för att man har kastat in lite batterier så man kan köra testkonbanan på el.

Idag stod det i DN att dom arktiska skogsbränderna i sommar har släppt ut lika mycket koldioxid som Sverige släpper ut totalt på 2,5 år. Men dels vägrar staten köpa in vattenbombningsflygplan och dels tror politikerna i Stockholm att dom räddar världen med en bunt elsparkcyklar :huvet
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Du har väl rätt i princip, kanske om vi hade levt för hundra år sedan.
Det finns ingen annan drivkraft än att tjäna pengar. R&D, FoU eller vad det nu heter kostar skjortan.
Visst har tv:n blivit plattare och lättare...men om man kan tjäna mer pengar om än kortsikigt så, på att göra samma sak som igår så gör man det. Långsiktigt är idag tre månader...

Med några noterbara undantag för t.ex Elon Musk/Tesla/Space X som i praktiken brännt "egna" pengar så finns det få om ens några stora företag med en ledning där någon är sådär särskilt intresserad av man gör/tillverkar. Det är vinsten som är produkten. Även Elon Musk får lite smisk på fingrarna av investerarna för att han är lite för teknikentusiastisk. Och av Tesla och SpaceX är det nog det sista som har mest potential och mest innovation.
Incitament? Om det går att göra kortsiktiga vinster...annars inte. Men sent ska syndaren vakna.

Blir ju dåligt med vinst om man ligger 15år efter konkurrenterna i utveckling.. kolla engelska fordonsindustrin t.ex.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top